خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سیدحسن خمینی: مردم عذرخواهی ما را بشنوند، همدلی‌شان بیشتر می‌شود

سیدحسن خمینی می‌گوید: هرگاه  اشتباه کردیم عذرخواهی کنیم. کیست که اشتباه نکرده باشد. عذرخواهی کردن از جایگاه من و دیگر افراد نمی‌کاهد. اگر مردم عذرخواهی ما را بشنوند، همدلی‌شان بیشتر می‌شود. با هیچ مفسدی عهد اخوت نبندیم. با هیچ مزدوری پیوند دوستی برقرار نکنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در همایش عبور از بحران و توسعه ایران و افتتاح خانه موزه آیت‌الله هاشمی ضمن تبریک سالروز میلاد یکی از پرچم‌داران نظام اسلامی گفت : هنوز بعد از دو سال دل بهانه ایشان را می‌گیرد و یاد و نام ایشان بغض‌ها را در گلو می‌شکند.

وی افزود: افتتاح خانه موزه آقای هاشمی که امروز به همت فرزندان بزرگوار ایشان به خصوص آقای مهندس هاشمی واقع شد، یک بهانه‌ای است تا در رابطه با یکی از صفات آقای هاشمی صحبت کنیم. این صفت یکی از وجوه امتیاز و مشخصه آقای هاشمی است که به نوعی در هم نوعان ایشان یا کمتر دیده شده یا اصلا دیده نشده است. اتفاقا این صفت، صفتی است که ایشان در یکی از صحبت‌هایشان می‌گوید من به سبب وجود چنین امتیازی اولین ارادتم به امام شروع شد.

سید حسن خمینی گفت: این صفت نوعی کژتابی در خودش دارد و اگر به آن توجه نشود، آفاتی در پی دارد که این از اموری است که به فضای امروز جامعه ما مربوط است. صفتی که در وجود ایشان بود و من فکر می‌کنم ایشان عمدا بنا داشت آن را بروز بدهد، بحث گریز بسیار پررنگ از ریا بود. خانه آقای هاشمی را می‌روید می‌بینید یا دوستان دیده‌اند. از کودکی چون ایشان از سال ۶۰ به جماران آمدند هم خانواده ما و ایشان مقیم جماران شدیم. من به سبب رفاقتی که با فرزندان ایشان داشتم، طبیعتا مرتبا در خانه ایشان رفت و آمد داشتم و از نزدیک با زندگی ایشان آشنا بودیم.

یادگار امام خاطرنشان کرد: آقای هاشمی ظاهر و باطن زندگی‌اش یکی بود. هیچ بنای زهد فروشی نداشت. این دوری از ریا و زهد، نفروختن و پنهان نکردن داشته‌های خود از وجوه امتیازات آقای هاشمی بود. ایشان می‌گوید از امام خوشم آمد چون همان فرشی که در قم در اندرونی می‌انداخت همان را در بیرون هم می‌انداخت.

سیدحسن خمینی خاطرنشان کرد: ریا نوعی شرک است چون شما در عالم فردی را غیر از خدا می‌پذیرید و می‌گویید برای شما به گونه‌ای ارزش قائلم که می‌خواهم خود را مطابق پسند شما بروز دهم. نوعی دروغ هم هست یعنی آدمی آنگونه که هست خود را بروز نمی‌دهد.

وی گفت: این کژتابی دارد و در نقاطی به اشتباه می‌انجامد؛ چرا که ذات بحث ستیز با ریا عبارت است از این که بگویید برای من مهم نیست نظر جامعه در مورد من چیست. “من همینم که هستم”. اما آرام آرام این به نقطه‌ای می‌انجامد و آن اینکه انگار نظر مردم اصلا محترم نیست. یعنی گویی کسانی که مردمداری می‌کنند با کسانی که ریا می‌کنند همسان انگاشته می‌شوند.

سید حسن خمینی تاکید کرد: آقای هاشمی به مردم باور داشت و در مکتب امام این نکته را خوب یاد گرفته بود که همه جمهوری اسلامی به مردم است اگر روزی مردم باشند همه گره‌ها باز می‌شود اگر مردم نباشند هر گره‌ای باز کنید انگار به گره‌های دیگر گره زده‌اید.

وی ادامه داد: روزی که گفتند بیایید تلاش مسلحانه کنید امام گفت سربازان من در گهواره‌اند و جامعه باید در مسیر خواست مردم حرکت کند. این یکی از شاه بیت‌های امام بعد از کودتای نوژه است. ایشان بعد از کودتا گفت آنها می‌خواستند بمباران کنند هواپیماها یک موقع می‌خواهند روی زمین بنشینند؛ با مردم چه می‌کنند؟  با مردمی که شما را نمی‌خواهند قرار است چه کنید؟ این نقطه بزنگاه است. اگر روزی احساس کردید مردم هستند همه مشکلات حل می‌شود؛ روزی که اعتصاب کارکنان نفت در زمستان ۵۷ شکل گرفت و کمر رژیم سلطنتی را شکست، مردم دل‌هایشان را به هم دادند.

یادگار امام افزود: از روز آغاز انقلاب نقطه اتکای امام مردم بود تا امروز هم هر گردنه‌ای که ما عبور کردیم به قوت مردم بود. اگر جایی از مردم دور شدیم هرچه توانمندتر بودیم باز هم آسیب‌پذیر بودیم. آقای هاشمی این درس را در مکتب امام خوب یاد گرفت اما باعث نشد به نوعی ریاکاری روی بیاورد.

وی با بیان اینکه مصلحان اجتماعی ضمن اتکا به مردم برای خود باید به نوعی نقش مصلح در براب آفات و اشکالات جامعه قائل باشند، گفت: مردم ملاک اطاعت هستند نه ملاک حقیقت. اما به هیچ حقیقتی جز با همراه کردن مردم نمی‌توان رسید.

سید حسن خمینی افزود: مردم ما اگر عقیده‌ای دارند ولو اینکه اکثریت آن را درست نداند باید با سخن جامعه را همراه کنیم البته دل‌های مردم نسبت به حرف حق خاضع است. خدا در ذات انسان روح حقیقت‌طلبی قرار داده است. زندگی آقای هاشمی همواره بر دوری از ریا و دوری از هر نوع فریب و خدعه استوار بود. اما این بدان معنا نبود که ایشان نظر مردم را ملاک اثر نمی‌داند. هاشمی در طول عمرش کسی است که در انتخابات بیشتر از دیگران خود را در منظر رای مردم قرار داد، گاهی هم رای نیاورده اما اینکه رای نیاورده دلیل بر این نبود که بگوید اشتباه می‌کنم یا چون راست می‌گوید همت چیز را بر مدار خود برگرداند نه! کار فکری کرده و تلاش کرده تا دوباره رای بگیرد. امروز و عبور از همه این سدها و شکاندن طلسمی که رئیس‌جمهور بی‌اخلاق آمریکا اصرار دارد در برابر جمهوری اسلامی ایجاد کند و عبور از همه مشکلاتی که جامعه ما دارد، خواسته همه مردم است و باید با مردم همراه باشیم.

وی گفت: مردم باید احساس کنند جامعه متعلق به آنهاست و اگر من اشتباهی کردم عذرخواهی کنم. ایستادگی در برابر خواست مردم چه مطابق میل من باشد چه نباشد نتیجه‌ای جز از هم گسیختگی وحدت ملی نیست. همه باید نظرمان را مصلحانه مطرح کنیم.

یادگار امام با تاکید بر اینکه مردم ولی نعمت انقلاب هستند، اظهار داشت: وقتی دشمن بیرونی چشم طمع به فروپاشی نظام دارد که صد سال دیگر هم اتفاق نمی‌افتد، باطل السحر این مسئله پیوند با مردم است. اگر اشکالاتی است همه باید به دوش هم بکشیم. همه باید دست به دست هم از این مسیر عبور کنیم.

سیدحسن خمینی ادامه داد: بستن و فضا را امنیتی کردن جز آب به آسیاب دادن کسانی که چشم به فروپاشی نظام دارند، نتیجه‌ای ندارد. به فهم عمومی مردم اعتماد کنیم. اگر من اشتباه می‌کنم و جامعه نمی‌پسندد، بروم کنار و یکی دیگر حکومت کند.

وی با تاکید بر اینکه اصالت با من نیست، تصریح کرد: اشتباه کردیم عذرخواهی کنیم. کیست که اشتباه نکرده باشد. عذرخواهی کردن از جایگاه من و دیگر افراد نمی‌کاهد. اگر مردم عذرخواهی ما را بشنوند، همدلی‌شان بیشتر می‌شود. با هیچ مفسدی عهد اخوت نبندیم. با هیچ مزدوری پیوند دوستی برقرار نکنیم.

تولیت آستان امام خمینی با اشاره به بیانات رهبری خاطرنشان کرد: در شرایطی که رهبر معظم انقلاب به درستی اشاره می‌کنند جامعه ما محتاج همدلی و انسجام است و هر صدا و حرکتی که این انسجام می‌شکند، خواسته یا ناخواسته آب به آسیاب دشمن می‌ریزد به همدلی با مردم چشم بدوزیم و دست به دست هم بدهیم.

سیدحسن خمینی افزود: هاشمی بزرگ بود و بزرگ رفت. هاشمی عزیز بود و عزیز رفت. هاشمی ریاکار نبود ولی مردمی بود. هاشمی همواره برای خود نقش مصلح اجتماعی قائل بود و موج سوار نبود و در مقابل خواست مردم قرار نمی‌گرفت ولی سعی داشت خواسته مردم را در راستای چیزی که درست می‌پندارد، هدایت کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. شما هم هزینه های سازمان تحت امرت را اعلام کن نیاز به عذرخواهی نیست ضمنا بعد از سال ۶۸تاکنون این برنامه شما تمامی نداره که همچنان ادامه داره روح امام زنده هست احتیاج به تبایغ بیش از حد نیست

  2. اقای حسن خمینی . مردمو به کلیه فروشی انداختین . بترسید از قیام مردم . مردم تو هزینه های کرایه خونه ها . قبض آب و برق موندن. من جوون هنوز نتونستم ازدواج کنم و میدونی چقد دختر و پسر هست که سنشون نزدیک به چهل ساله . آقای حسن خمینی بترس از قیام گرسنگان و فقرا .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا