خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نمایندگان مجلس: مدرسه‌ها پول می‌گیرند چون بودجه ندارند

/ گزارش سوم انصاف نیوز درباره‌ی «کمک به مدرسه» اجباری /

«نسترن فرخه»، خبرنگار انصاف نیوز: چندین سال است که مدارس تقریبا بودجه‌ای از آموزش‌وپرورش دریافت نمی‌کنند و هزینه‌‌های مدرسه، (به غیر از حقوق کارمندان) را از کمک‌های اولیای دانش‌آموزان تامین می‌کنند. مدیران در سال‌های اخیر بدون پشتوانه‌ی مالی از سوی آموزش‌وپرورش مدارس را اداره می‌کنند و گاهی اجبار در اخذ کمک به مدرسه موجب می‌شود تا دانش‌آموزان برای چند ده هزار تومان ترک تحصیل کنند. از طرفی نظام‌مند نبودن مبالغ دریافتی از اولیا، باعث می‌شود بعضی از مدارس به دلخواه خود هزینه‌ای را از آن‌ها می‌گیرند.

گزارش‌هایی دیگر در این‌باره:

«علی قربانی»، عضو کمیسیون برنامه و بودجه‌ی مجلس درباره‌ی کمبود منابع مالی آموزش‌وپرورش به خبرنگار انصاف نیوز گفت: امسال کلیت طرحی در مجلس به تصویب رسیده است که علاوه بر بودجه سالیانه به آموزش‌وپرورش یک درصد از درآمد بانک‌ها و شرکت‌های دولتی و انتقاعی که وابسته به آن است به این وزارتخانه تخصیص داده خواهد شد.

قربانی در ادامه گفت: تا سقف صد میلیارد تومان آب و برق مدارسی که الگوی مصرف متعارفی داشته باشند را رایگان کردیم که این بودجه‌ بسیار کم است، اما در سال آینده درآمد بانک‌ها، شرکت‌های دولتی و خصوصی به عنوان قانون مستقلی در نظر گرفته می‌شود.

بودجه‌ی کم آموزش و پرورش

در حالیکه برخی مدارس دولتی هزینه‌های متفاوتی را از اولیا می‌گیرند، خبرنگار انصاف نیوز دراینباره نظر «فاطمه سعیدی»، عضو کمیسیون آموزش مجلس را پرسید که او گفت: به جرات می‌گویم که هیچ سرانه‌ای به مدارس تعلق نمی‌گیرد و خود مسوولان هم از اینکه اولیا را تحت فشار قرار می‌دهند ناراضی هستند.

سعیدی ضمن اعتراض به بودجه‌ی در نظر گرفته شده برای سیستم آموزشی گفت: آموزش‌وپرورش را نمی‌خواهم مقصر اعلام کنم، اما این را به کسانی می‌گویم که میزان بودجه را برایشان در نظر می‌گیرد؛ گاهی مدیران مدارس با مجوز اداره‌ی آموزش وپرورش از راه‌های مختلف دست به مشارکت‌های مردمی می‌زنند و طبق قانون هیچ اجباری در آن نیست و اگر اجباری باشد، تخلف محسوب می‌شود.

او افزود: مدیران مدارس با دستان خالی و بدون هیچ پشتوانه‌ی مالی و حمایتی، مدارس را مدیریت می‌کنند و تنها راه تامین هزینه‌ی آن، مشارکتهای مردمی است که اجبار در آن هم خلاف قانون است.

این نماینده‌ی مجلس در پاسخ به این پرسش که «آیا هزینه‌های مدارس دولتی نظام‌مند است یا نه؟»، گفت: بله نظام‌مند است، اما یکسری مصوبات در جلسات اولیا و مربیان تصویب می‌شود که هزینه‌های مورد نیاز را تقسیم بر تعداد دانش‌آموزان می کنند. این مصوبه  را به اداره‌ی آموزش‌وپروش ابلاغ می‌کنند و در پایان تمهیداتی انجام می شود تا مشارکتهای را از مردم بگیرند!

اعلام کمک‌های مردمی با توجه به منطقه‌ی سکونت

سعیدی در ادامه به اهمیت آموزش کودکان برای والدین اشاره کرد و گفت: اولیا برای تحصیل دانش‌آموزان خود ارزش زیادی قایل هستند و حاضرند در مشارکت‌ها، شرکت کنند، اما باید به مناطق مدارس و محل سکونت دانش‌آموزان توجه کرد و اولیا را در جریان مسایل مدرسه و همچنین بودجه‌ی آن قرار داد.

این نماینده‌ی مجلس در پایان گفت: من در برابر تمام مدیران سر تعظیم فرود می آورم چون می دانم برای اداره‌ی مدرسه چقدر مشکل دارند. دولت باید بودجه‌ی آموزش و پرورش را در الویت قرار دهد و متناسب با فضای مدارس بودجه‌ی آن را در نظر بگیرد.

تحصیل باید رایگان باشد

«کارن خانلری»، عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره‌ی دریافت کمک به مدرسه‌ی اجباری به خبرنگار انصاف نیوز گفت: طبق مفاهیم قانون اساسی، تحصیلات تا قبل از دانشگاه؛ حتی دوره‌ای از دانشگاه باید رایگان باشد، بد نیست که اولیا در هزینه‌ی مدارس کمک کنند، اما اجبار در این موضوع با قانون اساسی مغایرت دارد.

طی گزارشی که خبرنگاران انصاف نیوز از اجبار به پرداخت شهریه‌ی بخش قابل توجهی از مدارس تهیه کردند، بیشتر والدین از اجبار در پرداخت شهریه ابزار گلایه کردند و گفتند که اگر کمک به مدرسه ندهیم فرزندمان در آنجا دچار مشکل می‌شود.

خانلری در ادامه گفت: تا جایی که می‌دانم و مدارس هم گفتند، اجباری در دادن شهریه وجود ندارد، اگر والدین بخواهند یک حداقل‌هایی را تعیین می‌کنیم تا بصورت داوطلبانه آن را پرداخت کنند، اما گاهی شهریه دادن حالت اجباری دارد و این را می‌شنوم!

انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. اگر حقوقها هم پرداخت شود فرهنگیان خدا را شکر کنند ، چون کشور دوست ما سوریه هم نیاز به بازسازی دارد !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا