خرید تور تابستان ایران بوم گردی

از 90 هزار کمک به مدرسه؛  4.33 درصد تخلف

رییس اداره‌ی ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پروش از غیرقانونی بودن دریافت پول در فصل ثبت‌نام و کمک به مدرسه بصورت اجباری خبر داد و افزود که از 90 هزار و 289 مورد واریز مالی ثبت شده،  4.33 درصد تخلف مشاهده و جهت رسیدگی بیشتر به واحدهای استانی و منطقه‌ای ارجاع شده است تا در صورت اثبات موضوع برخوردهای لازم صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید: شهریه مدارس دولتی در مناطق مختلف تهران چقدر است؟ [+جدول]

«علیرضا کمره‌ای»، رییس اداره‌ی ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش‌وپروش درباره‌ی دریافت شهریه در مدارس دولتی به خبرنگار انصاف نیوز گفت: متاسفانه برخی مدارس از مقرراتی که آموزش‌وپرورش تعیین می‌کند؛ تبعیت نمی‌کنند. در فصل ثبت‌نام دریافت هرگونه پولی حتی به صورت داوطلبانه در مدارس دولتی ممنوع شده است؛ اگر چنین دریافتی صورت بگیرد خلاف قانون و تخلف محسوب می‌شود، اما اینکه چرا می‌گیرند بدلیل تمایل برخی مدیران به تخلفی است که آن را از قبل تجربه کرده‌اند و همچنین توجیحاتی که بخاطر نیازمندی‌هایی که مدرسه دارد، می‌آورند.

رییس اداره‌ی ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش‌وپروش درباره‌ی اینکه «با توجه به اینکه این همه سال از قانون اساسی و رایگان بودن تحصیلات در مدارس می‌گذرد، اما همچنان شاهد تکرار دریافت کمک به مدرسه‌ اجباری هستیم؟»، گفت: اینکه چرا علیرغم صراحت بخشنامه‌ها و وجود قانون اساسی در مورد رایگان بودن تحصیلات این اتفاقات می‌افتد، ریشه‌اش کجاست؟، نیاز مدارس چقدر است و چطور تعیین می‌شود و چگونه می‌توان به مدارس کمک کرد تا نیازهایشان را رفع بکنند این یک کار تحلیلی نیاز دارد.

او افزود: از لحاظ قانونی در آیین‌نامه‌های اجرایی مدارس جلب کمک‌های مردمی بصورت داوطلبانه مجاز است، اما اجبار تخلف است. اگر نقض مقررات صورت گیرد معمولا اولین شاکی اولیا هستند که در صورت انعکاس؛ آن را پیگیری کرده و قطعا برخورد می‌کنیم. بنابراین تقاضایی که از فعالان حوزه‌ی رسانه‌ و کسانیکه در جهت حقوق مردم رسالت‌هایی برای خود قایل هستند داریم این است که مشخصات اینها را با اسم برایمان بفرستند.

او عنوان کرد: امسال بطور خاص شفافیت بیشتری در مدارس وجود دارد؛ علاوه بر مدارس غیردولتی که شهریه دریافت می‌کنند؛ مدارس استعدادهای درخشان و شاهد بواسطه مصوبات و بابت کلاس‌های فوق برنامه به میزان معین شده مبالغی دریافت می‌کنند، اما هیچیک از مدارس دولتی و هیات امنایی در فصل ثبت‌نام مجاز به جلب مشارکت از خانواده‌ها نبودند و اگر شکوائیه‌ای در این خصوص باشد به معنای اجباری بودن دریافت وجه تلقی می‌شود و تخلف قابل رسیدگی است.

تخلفات مدارس قابل ردیابی است

او در پاسخ به این پرسش که «اینکه آموزش‌وپروش بصورت غیررسمی اعلام کرده است که اگر مدارس تا مبلغ 250 هزار تومان بگیرند اشکالی ندارد، درست است؟»، گفت: نه اینطور نیست. آموزش‌وپرورش هر نوع دریافتی در مدارس دولتی بجز پول کتاب‌های درسی در پایه‌هایی که مجاز است و همچنین پول بیمه ممنوع کرده است. حتی علیرغم اینکه در آیین نامه‌های اجرایی مجاز است که بصورت داوطلبانه مشارکت مردمی بگیرند، اما برای اینکه از این فضا سواستفاده نشود؛ بر اساس دستورالعمل‌های نظارتی که امسال بصورت شفاف اعلام کردیم؛ اگر در جایی این اتفاق می‌افتد قابل ردیابی است؛ چون مدارس حساب واحدی دارند و حتی می‌توانیم در طول سال وارد حساب‌هایشان شویم و با متخلفان برخورد خواهیم داشت.

کمره‌ای تاکید کرد: از حیث کلی در فصل غیرثبت‌نام بخاطر اینکه منابع دولتی محدود است؛ نه تنها مشارکت مردمی را بصورت «داوطلبانه» جایز می‌دانیم بلکه توصیه کرده و معتقدیم که سیستم آموزشی با این مشارکت‌ها می‌تواند پایدار باشد و تقویت شود. این می‌تواند هم مشارکت فکری و هم در ابعاد مالی باشد که موجب غنی شدن مدارس می‌شود. منتها هر جا اجبار باشد هم خانواده‌ها واکنش نشان می‌دهند و هم ما آن را خلاف مقررات تلقی کرده و با آن برخورد می‌کنیم.

این مقام مسوول وزارت آموزش‌وپروش در رابطه با اینکه «تعداد شکایاتی که امسال بخاطر کمک به مدرسه داشتید چقدر بوده است؟»، گفت: امسال تحت تاثیر نظارت گسترده‌ای که در آموزش‌وپرورش اعمال شده است و شفافیتی که در دستورالعمل‌ها بوده یک نوع کنترل اجتماعی نسبتا قابل قبول پیش آمده و خانواده‌ها تکلیف خودشان را می‌دانستند که در مدرسه‌ی دولتی نباید پولی دریافت شود، اما این به معنای آن نیست که نقض مقررات نداشتیم.

او افزود: امسال در دوره‌ی ثبت‌نام از 680 ستاد ثبت‌نام مناطق و استان‌ها بازرسی شد که در مجموع 33.111 مدرسه معادل حدود 32 درصد مدارس کشور توسط حوزه‌های نظارتی ستاد استان‌ها و مناطق مورد بازرسی قرار گرفته‌اند. از این تعداد حدود 26.500 مدرسه دولتی و2.110 مدرسه غیردولتی و بقیه مربوط به بازرسی و نظارت بر انواع دیگر مدارس کشور بوده است.

کمره‌ای افزود: در طول بازرسی‌هایی که در سه ماه گذشته انجام دادیم مواردی از نقض مقررات وجود داشت و پرونده متخلفین جهت بررسی به ادارات کل استانی ارجاع داده شد تا در صورت تکرار به هیات تخلفات اداری معرفی شوند.

او درباره‌ی تخلفات صورت گرفته گفت: از 90 هزار و 289 مورد واریزی مالی (فوق برنامه، واریز مبالغ پولی به مدرسه، کمک به مدرسه و…) ثبت شده،  4.33 درصد تخلف مشاهده و جهت رسیدگی بیشتر به واحدهای استانی و منطقه‌ای ارجاع شده است تا در صورت اثبات موضوع برخوردهای لازم صورت بگیرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. در صورت تکرار برخورد میشود و مشکل هم اینجاست که ثبت نام فقط یک نوبت در سال است !!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا