خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقدی بر سخن آیت‌الله مصباح درباره‌ی «رضایت امام زمان»

حجت‌الاسلام هادی سروش در یادداشتی تلگرامی نوشت:

«بسمه تعالی

استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی در مورد ارتباط “رضایت” یکی مقامات عالیرتبه نظام با رضایت حضرت بقیه الله امام زمان (عج) بیان داشته اند :
《رضایت [..] نشانه ای از رضایت امام زمان است》.

بااجازه حضرت استاد :

ورود و دخول در “رضایت” حضرت بقیةالله الاعظم (عج) بر اساس علم اصول که قدمت هزار ساله دارد ، از سه راه کشف میشود:

راه اول : از راه تجربه و حس .

راه دوم : از راه حدس و تخمینِ خوشبیانه.

راه سوم : از راه لطف.

اما بررسی این سه راه ؛

راه اول که بر اساس روایات متعدد ، غیرممکن شمرده شده تا جائیکه اهلبیت بر هر کسی که ادعای مشاهده کند و نقل قولی کند ، مارک و نشان “دروغگو” او نهاده اند.

اما راه دوم ؛

این راه از نظر علمی فاقد ارزش است ، چون ادعای انطباق رضایت هر شخصی بر رضایت یا نشانه رضایت ، از هر کسی براساس پیش فرض های مقبول خودش امکان پذیرد.

در اینجاست که ممکن است شخصی تاثیر گزار و محترم که سابقه و لاحقه اش مملو از مبارزه بوده و یا اصلا مرجع تقلیدی ، که در مورد اقبال فکری و جناحی جناب استاد مصباح نباشد ، فردی بیاید و درباره اش همین نظر را ارائه کند که فلانی نشانه رضایت امام زمان را برای خود فراهم آورده !

آیا آیت الله مصباح این روند “رضایت سازی” برای دیگران را ، تجویز میفرمایند؟!

اما راه سوم که در علم الاصول به “قاعده لطف” شناخته میشود ، مورد تایید محققین از اصولیین مانند شیخ انصاری و آخوند خراسانی و محقق نایینی و امام راحل و.. نیست .

چون نمیشود با صِرفِ اینکه اگر فلانی مورد توجه نبود ، با لطف امام زمان سازگار نیست ، که امت را راهنمائی نفرمایدو مومنین به اشتباه روند.

می ماند یک راه حل و آن اینکه ؛

جمله خبریه استاد محترم حوزه را ، انشائی معنا کنیم که ؛ مقصود ایشان این است که ؛ دعا میکنیم ، فلان بزرگوار؛ اعم از مرجع تقلید یا هر دانشمند و یا هر مسئول و یا هر خیّری و.. رفتارش بگونه ای باشد که نشان از رضایت امام زمان باشد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا