خرید تور تابستان ایران بوم گردی

افزایش رکورد تراز دریاچه ارومیه 

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: تراز امروز /21 مهرماه/ نگین آبی آذربایجان، یکهزار و 270 متر و 25 سانتی متر بوده و به بیشترین میزان خود در پنج سال گذشته رسیده است.

فرهاد سرخوش در گفت و گو با ایرنا با اعلام اینکه تراز دریاچه نسبت به کمترین سطح ثبت شده برای آن 24 سانتی متر افزایش یافته، افزود: تراز این حوضه آبی بسته نسبت به روز مشابه سال گذشته 2 سانتی متر بالاتر است.

وی همچنین با اعلام اینکه مساحت دریاچه ارومیه به یکهزار و 698 کیلومترمربع رسیده، بیان کرد: مساحت این دریاچه نسبت به سال گذشته 34 کیلومترمربع افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه کاهش شدید تراز آن در فصل گرما طبیعی است، ادامه داد: رفته رفته شاهد افزایش سطح نگین آبی آذربایجان خواهیم بود.

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: تراز دریاچه ارومیه قبل از تشکیل ستاد احیا هر ساله به طور متوسط 40 سانتی متر کاهش می یافت و برنامه ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن را متوقف کرده است.

وی با تاکید بر اینکه طرح های انتقال آب به دریاچه ارومیه هنوز به بهره برداری نرسیده است، اضافه کرد: سال آینده چندین طرح انتقال آب به دریاچه به بهره برداری می رسد که نقش بسزایی در احیای نگین آبی آذربایجان خواهد داشت.

به گزارش ایرنا دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال/ از سال 1394/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا