خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ناگفته هایی از واگذاری پرسپولیس در سال 93

امیررضا خادم، معاون پارلمانی، حقوقی و امور استان های وزیر ورزش و جوانان با برشمردن دلایل واگذار نشدن باشگاه های پرسپولیس و استقلال در سال 1393 گفت: در آن زمان استقلال خریدار نداشت و خریداران پرسپولیس نیز عقبه خوبی نداشتند.

به گزارش ایرنا، امیررضا خادم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران درباره مسائل پشت پرده واگذاری باشگاه های استقلال و پرسپولیس در سال 93 با بیان این مطلب اظهار داشت: ما زمانی که وارد بحث واگذاری این دو باشگاه شده بودیم، پرسپولیس و استقلال در سال 92 از نظر مسائل مالی مشکلات متعددی داشتند. یک هفته در میان، شاهد اعتصاب بازیکنان، طلبکاران و اعتراضات آنها و انتقال این موارد به مراجع خارج از کشور بودیم.

وی با بیان اینکه نتیجه نگرفتن سرخآبی ها در سال 93، باعث ایجاد حواشی مختلفی شده بود، ادامه داد: در آن مقطع در 2 مناظره با متولیان مربوط به واگذاری پرسپولیس و استقلال داشتم. همان موقع مستنداتی در اختیارم بود که ارائه کردم. نکته مهم این است که نمی توان این مستندات را کتمان کرد و هنوز هم موجود است.

نماینده تام الاختیار وزیر ورزش وقت در امور واگذاری باشگاه های استقلال و پرسپولیس اظهار داشت: اگر ایراد یا مشکلی از سوی فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) یا کنفدراسیون فوتبال آسیا (ای.اف.سی) مطرح می شود، همه مربوط به قراردادها، رفتارها و بدهی هایی است که قبل از سال 93 بوده است. اکنون نمی دانم افرادی که علاقه مند به این 2 باشگاه هستند، چرا مسائل را فراموش کرده اند؟

وی در ادامه گفت: حضور یک نماینده خوب و با برنامه می تواند تیم را به موفقیت برساند اما در آن مقطع سر و صداهایی که مطرح شد تنها به دلیل نتیجه نگرفتن دو تیم تهرانی بود.

معاون پارلمانی وزارت ورزش و جوانان یادآور شد: در آن مقطع پرسپولیس در فصل اول لیگ نتوانست جایگاه مناسبی به دست بیاورد و استقلال هم تنها کمی بهتر بود اما به طور عملی، همه این ضعف ها را به گردن هم انداختند.

خادم در ادامه این بخش از سخنان خود این نکته را عنوان کرد: در آن زمان بحث جابه جایی مربی تیم پرسپولیس مطرح شده بود که من نسبت به این موضوع معترض بودم و این اتفاق زمانی رخ داد که من خارج از کشور حضور داشتم. هرچند معتقدیم هیات مدیره مستقل است و خود باید تصمیمات لازم را بگیرد اما قبل از آن نیز باید هماهنگی لازم را با وزارت ورزش و جوانان می کرد که این اتفاق نیفتاد.

خادم خاطرنشان کرد: مقصر و بانی این اتفاق افرادی بودند که در آن مقطع زیاد مصاحبه می کردند و در واقع از اهالی خود فوتبال و باشگاه پرسپولیس بودند البته اگر از مربی وقت بپرسید بهتر از من آن افراد را می شناسد.

معاون وزیر ورزش و جوانان این را هم اضافه کرد: همان موقع از دوستان درباره چرایی این مساله پرسیدم که متوجه شدم اهالی فوتبال این مساله را ایجاد کردند و رئیس هیات مدیره وقت که تجربه کافی را نداشت، با انجام مصاحبه ای برای خود حاشیه ایجاد کرد. هرچند اگر حمایت ها از همان رئیس هیات مدیره نبود این دو باشگاه قادر به ادامه حیات نبودند.

خادم گفت: با آمدن برانکو ایوانکوویچ به پرسپولیس به قدر قابل توجهی حاشیه ها فروکش کرد و زمانی که این دو تیم به نتایج قابل قبولی رسیدند دیگر کسی به درون باشگاه نفوذ یا ورود نکرد.

وی در پاسخ به این پرسش که در آن دوران عنوان می شد شما گزینه های هیات مدیره را به وزارت ورزش پیشنهاد می کردید؟ گفت: در همان مقطع زمینه جذب حامیان مالی مطمئن برای باشگاه ها فراهم شد اما حامیان مالی علاقه مند بودند علاوه بر تامین مسائل مالی باشگاه، در تصمیم گیری ها نیز حضور داشته باشند اما اکنون تصمیم گیری مدیریتی است و حامیان مالی با تامین منابع مالی مناسب در کنار 2 باشگاه ها قرار دارند.

معاون پارلمانی وزارت ورزش و جوانان درباره اینکه گفته می شود واگذاری کنونی این 2 باشگاه به بخش خصوصی صرفا بازی دولت است، توضیح داد: به عنوان یک شهروند و یک ایرانی به این قائل هستم وقتی در جایی مسوول هستم باید پاسخگو هم باشم. اگر ملاحظه ای بر آمده از مسوولیت باشد باید به طور شفاف پاسخگو بود.

خادم ادامه داد: به طور شفاف عنوان می کنم موضوع واگذاری این باشگاه ها در آن مقطع (سال 93) با بررسی اجمالی و قطعی با حضور وزیران وقت اقتصاد و دارایی، ورزش و جوانان، دادگستری و سازمان خصوصی سازی بوده است و آنجا عنوان کردند که امکان واگذاری این 2 باشگاه فراهم نیست.

نماینده تام الاختیار وزیر وقت ورزش در امور واگذاری این دو باشگاه می گوید: آن زمان پرسپولیس و استقلال مشکلات زیادی در بخش مالیات، شفاف نبودن قراردادها، حضور طلبکاران و داشتن پرونده های متعدد در مسائل مختلف داشتند و زمینه برای واگذاری فراهم نبود. در سه مرحله زمینه برگزاری مزایده ایجاد شد که آن هم در دست ورزش نبود.

خادم گفت: اما این جای تعجب است که چرا در آن مقطع یک نفر از سازمان خصوصی سازی نپرسید چرا این 2 باشگاه را نفروختید و همه از وزارت ورزش پرسیدند؟ فردی سوال نکرد چرا دولت مصوبه واگذاری این سرخآبی ها را لغو و اعلام کرد قابل فروش نیستند؟

وی با بیان این نکته ادامه داد: در همان مقطع خریداری برای واگذاری باشگاه استقلال به بخش خصوصی نبود و هیچ کدام از خریداران پرسپولیس هم عقبه ای نداشتند. اگر از بین آنها یک نفر برنده مزایده می شد، اکنون کجا بود؟

معاون پارلمانی وزیر ورزش و جوانان اظهار داشت: اما در شرایط کنونی، واگذاری این 2 باشگاه به بخش خصوصی شرایط را متفاوت کرده است. بحث های مالیاتی و قراردادهای باشگاه ها شفاف تر شده است و با پیگیری های مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان زمینه برای واگذاری باشگاه ها فراهم شده است.

خادم ادامه داد: وزیر ورزش حتی تلاش کرد که بدهی مالیتی 100 تا 150 میلیارد تومانی این 2 باشگاه پرداخت شود تا شرایط برای واگذاری فراهم شود.

وی افزود: در همان سال 93 درآمدزایی پرسپولیس و استقلال با جذب حامیان مالی برای آنها 48 میلیارد شد در حالی که سال های قبل از آن این 2 باشگاه تنها بین 3 تا 6 میلیارد تومان درآمدزایی داشتند.

خادم تصریح کرد: اما هنوز دغدغه موجود برای واگذاری سرخآبی ها ملاحظات اجتماعی است تا سیاسی زیرا که مردم به این دو تیم علاقه مند هستند و اگر به هر دلیلی این باشگاه ها در بخش خصوصی با مشکلات روبه رو شوند، دوباره وزارت ورزش و دولت هدف تیر پیکان ها می شوند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا