خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا ادعای خبرنگار گاردین درباره‌ی خاشقچی واقعیت دارد؟

کانال «آرشیو منابع سیاسی» در یادداشتی با عنوان «یک توئیت و چند پرسش!» درباره‌ی ادعای خبرنگار ایرانی گاردین مبنی بر ارتباط ماجرای قتل خاشقچی با افشاگری او درباره‌ی منابع مالی عربستانی تلویزیون ایران اینترنشنال [لینک]، نوشت:

آقای سعید کمالی دهقان خبرنگار ایرانی انگلیسی روزنامه گاردین به تازگی در توئیتی تاکید کرد که منبع «ناشناس» او درباره کمک مالی عربستان به شبکه ایران اینترناشنال جمال خاشقچی بوده و بعد از آن هم مدعی که این قتل به علت انتشار همین اطلاعات اتفاق افتاده است.

این توئیت ایشان بازتاب گسترده‌ای هم در ایران داشته است.

قبلا هم در یادداشتی به تفصیل به این مساله پرداخته و گفتم حتی اگر هم آن منبع خاشقچی باشد، نمی‌تواند دلیل ترورش باشد.

اما نکاتی پیرامون توئیت اخیر آقای دهقان:

1ـ کمالی دهقان چند روز قبل در توئیتی گفته است: «با توجه به سووالات متعدد درباره‌ی اینکه آیا جمال خاشقجی منبع مطلب گاردین درباره‌ی تلویزیون ایران اینترنشنال بوده، بنده‌ این موضوع را تایید یا تکذیب نمی‌کنم چون ما هویت منبع بی‌نام خود را فاش نمی‌کنیم.»

حال این مهم است که چه پیش آمده است که او «منبع بی‌نام» خود را افشا می‌کند؟

2- در توئیت جدید آمده است که خاشقچی در 26 سپتامبر این اطلاعات را تلفنی از استانبول به ایشان درز داده است، در حالی که خاشقچی 28 سپتامبر از لندن به استانبول رفته است و ساعت 4:07  بامداد وارد فرودگاه آتاتورک این شهر شده است.

3ـ همچنین این سوال مطرح است که چرا خبری با این «اهمیت» از طرف خود گاردین منتشر نمی‌شود و در یک توئیت از طرف خبرنگار آن انتشار می‌یابد. جمال خاشقچی دیگر زنده نیست که جانش به خطر بیافتد. پس چرا گاردین این منبع را لو نداده و آیا با انتشار این خبر مخالفت کرده است؟

کمالی در توئیت دیگری گفته است انتظار دارد گاردین و ترکیه این مطلب او را تایید کنند.

حال باید دید آیا روزنامه گاردین در روزهای آتی همین روایت آقای کمالی دهقان را تایید می‌کند و از آن دفاع می‌کند؟ یا ارتباط میان ایشان و روزنامه پایان می‌یابد؟

4ـ آیا معقول است که خاشچقی با آن سابقه امنیتی که چند سالی برای ترکی فیصل کار می‌کرد، این اندازه سهل‌انگاری کند و از طریق تماس تلفنی این گزارش و اطلاعات را لو دهد؟

و اما نکته مهم‌تر:

به نظر می‌رسد که کشاندن پای ایران به این مساله موجب کاهش حساسیت‌ها درباره این ترور وحشتناک شود و تلاش شود تا با ربط دادن قتل او به طرفداری از ایران، آن جنایت موجه جلوه داده شود. برنده این خط خبری می‌تواند محمد بن سلمان باشد.

همین رویکرد به قتل خاشقچی ارتباطات وی با دربار پادشاهی و رقابت‌های درون خاندانی را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد و کار را بر طرفداران او سخت خواهد کرد.

حال باید منتظر ماند و دید در روزهای آتی رسانه‌های نزدیک به ریاض چه مانوری روی این مساله خواهند داد.

با توجه به تایید سفیر ایران در لندن و بعضی مقامات داخلی، امیدوارم به اطراف ماجرا و وارد شدن ایران به این مساله فکر و تامل شده باشد.

عقبه مالی شبکه ایران اینترناشنال چیزی نیست که بر ناظران و اهل فن پوشیده باشد؛ وقتی ریاض آشکارا و در سطحی عالی در نشست‌های اپوزیسیون ایرانی شرکت می‌کند، پیداست که پنهانی هم چنین شبکه‌هایی را ساپورت مالی کند؛ اما به نظر ادامه این شیوه اطلاع‌رسانی کمالی دهقان در صورت همراهی نکردن گاردین با آن، می‌رود که اصل آن گزارش را هم زیر سوال ببرد و این رویکرد رسانه‌ای داخلی هم نوعی نقض غرض است.

معمای خبرنگار گاردین، خاشقچی و اینترنشنال

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. والا تبار !
    اعتبار اين خبرنگار را – دانسته يا ندانسته – زير سؤال برديد.حتماً خبر داريد كه خيلى از ما ايرانى ها عادت داريم كه خفن ترين خاطرات خود از ديگران را بعد از فوتشان به زبان بياوريم ! بايد اين فرهنگ را زير سؤال مى برديد نه چنين شخصى را كه عنوانش به سادگى به دست نيامده است تا به … ! بهرحال قدر داشته هاى خود را بايد بدانيم، خصوصاً در غربت غرب ! خبرنگار جماعت سرمايه اش صداقت است و اين بنده خدا هم قطعاً درس پدر … بازى نخوانده و خواسته و ناخواسته وارد اين بازى سياسى شده است ! به تقوا نزديك تر بود اگر در وهله اول يقه صاحب اين تحليل مشعشع را مى چسبيديد كه روزگارى صندوق خانه اسرار نظام دربست در اختيارش بوده ! !

    1
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا