خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آینده‌ی مرجعیت شیعه

فرید مدرسی، روزنامه‌نگار حوزه‌ی دین در یادداشتی تلگرامی با عنوان “آینده‌ی مرجعیت شیعه” نوشت:

“نظام مرجعیت شیعی نجف و قم از درون به خودآفرینی روی‌ آورده که زیرپوستی و نامحسوس است. نظام آینده مرجعیت نه سر ناسازگاری با قدرت مسلط دارد و نه می‌خواهد لباس قدرت را بر تن کند. او در حال خلق قدرتی برای خود است که از ذاتش برون زده می‌شود و قدرت نیابتی را پس می‌زند. این نظام آنچنان از روش‌های گذشته استفاده نخواهد کرد و پیچیده‌تر از گذشته عمل می‌کند. تمام آرایش کنونی حوزه نجف و قم بهم می‌ریزد و از ابتدا شکل می‌گیرد؛ چند قطبی بر اساس شکاف‌ها و تفاوت‌های امروز، نه دیروز.

نجف و قم امروز برابر این جوشش برای ساختن آینده مرجعیت، هیچگونه استقامتی نخواهد کرد و تماشاگر آنانی است که این جوشش را مدیریت و بازآفرینی می‌کنند. این بازآفرینی کاملا مدیریت شده نیست اما غیرقابل توقف است. پروسه‌‌ای است که درون آن پروژه‌هایی طراحی می‌گردد؛ هر کس و هر جریان به فراخور خود.

تجربه سیاسی و اجتماعی ایران و عراق، این رهاورد را سرعت بخشیده است. نظام مرجعیتی هیچ واکنشی برابر رخدادهای کنونی نشان نمی‌دهد تا مانعی نشود برابر استراتژی آتیه فعالان این عرصه که فردا قرار است زعیم شوند.

این نظام جدید مرجعیتی انتقاداتی دارد به سیاستمداران حاضر و حتی استراتژی‌های کنش‌گران سیاسی اما نمی‌خواهد جنگ لفظی با آنان را فراهم کند تا برنامه راهبردی‌اش با موانعی روبرو نشود.

اینکه هر از گاهی آتش و اعتراض دیده و فریادی شنیده می‌شود، بخاطر آن است که معترضان نمی‌دانند اصول و شاکله نظام جدید مرجعیت چگونه است و از حالا پرچم اعتراض را بالا برده‌اند. این اعتراض فقط محصول ناشناختن است؛ والا راهی دیگر می‌رفتند.

هیچ تصویر با متن منتشر نمی‌کنم تا بارمعنایی تصویر، معنای متن را تغییر دهد.”

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا