خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سیدحسن خمینی: ایمان با شمشیر به دل‌ مردم راه نمی‌یابد

سیدحسن خمینی با بیان اینکه وحدت استراتژی بلند مدت جمهوری اسلامی است، گفت: اگر نفس مسیحایی انقلاب اسلامی ایران به جهان دمیده نمی شد و پس از امام توسط خلف شایسته امام ادامه پیدا نمی کرد، مطمئن باشید پان عربیسم، پان ترکیسم، پان ایرانیسم و هزاران گروه و فرقه بودن نقشی را برای صهیونیسم ها تعریف می کرد که در قرن هفت و هشت مغول ها در این جغرافیای سیاسی ایجاد کردند.

به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار با مهمانان سی و دومین اجلاس وحدت اسلامی با بیان اینکه وحدت مانند هر فعل انسانی دیگر مقدماتی دارد، اظهار کرد: تا ما تصوری از وحدت نداشته باشیم، فوائد آن را تصدیق نکنیم و فایده آن را بر کارهای دیگر ترجیح ندهیم هیچ اراده ای نسبت به کسب آن پیدا نمی کنیم؛ بنابراین، شاید علت اینکه برخی از ما عاشق وحدت امت اسلامی هستیم و برخی دیگر کم توجهیم و یا حتی از اصحاب تفرقه به حساب می آییم توجه نکردن به مبادی این امر باشد.

یادگار امام با اشاره به تفاوت ها در برداشت از مفهوم وحدت، افزود: معنای مورد نظر ما از وحدت یکی شدن در آراء و عقاید نیست و قرار نیست عقیده خود را فرو بگذاریم و عقیده دیگری را برداریم؛ بلکه مراد، تاکید بر نقاط اشتراک است؛ ما واحد هستیم اما جامعه اسلامی دارای وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت است و در چنین کثرتی قرار است توجه را به نقاط مشترکی که ما را به نام مسلمان مزیّن کرده معطوف کنیم.

برخی فکر می کنند منافعی دیگر دارند که بر منافع جهان اسلام اولی است

وی با بیان اینکه از روزی که مسلمانان از هم جدا شدند و به جای توجه به دشمنان مشترک به همدیگر مشغول شدند، خاک مرگ بر جامعه اسلامی پاشیده شد و دشمنان سوء استفاده خود را آغاز کردند، گفت: در برهه های مختلف تاریخ کسانی که خیر هیچ مسلمانی را نمی خواستند اختلاف انداختند و  بر جهان اسلام سیادت کردند.

سیدحسن خمینی تأکید کرد: اگر قرار است فلسطین آزاد شود امکان ندارد بدون همتی که در همه مسلمانان هست اتفاق بیفتد؛ اگر قرار است جامعه اسلامی پیشرفت کند و فقر را از بین ببرد و غدد سرطانی جدیدی مانند رژیم صهیونیستی پیدا نکند، امکان ندارد که با دوری از هم و یا با ستیز و دشمنی با هم به پیروزی دسترسی پیدا کنیم.

وی ادامه داد: بسیاری افراد متوجه اهمیت وحدت هستند، اما فکر می کنند منافعی دیگر دارند که بر منافع جهان اسلام اولی است؛ مثلا در بین شیعیان می گویند اعتلای مکتب اهل بیت(ع) بیشتر از وحدت ارزش دارد و در میان اهل سنت می گویند ضرر شیعیان از نفع اتحاد با آنها بیشتر است.

سیدحسن خمینی در همین زمینه ادامه داد: مدت زیادی از پایان عمر حکومت داعش نمی گذرد و گرچه همان زمان هم معلوم بود که آن جریان به نتیجه نمی رسد اما نباید فراموش کنیم که استدلال آنها این بود که خطر شیعه از صهیونیسم بیشتر است.

ایمان از راه شمشیر به دل های مردم نمی آید

یادگار امام با بیان اینکه بحران فقط با حبّ دنیا ایجاد نمی شود، بلکه بعضا با کج فهمی ها هم پدید می آید، گفت: وقتی از منافع وحدت صحبت می کنیم باید توجه دهیم که منافع وحدت بیش از تفرق است. در این زمینه پیشنهاد می کنم که تجربیات گذشته را بنگریم؛ باید بررسی کنیم که تشیع یا تسنن در کدام یک از مناطق جغرافیایی پیشرفت بیشتری داشته اند؛ آیا هنگامی که با هم جنگ کرده اند، توفیق بیشتری یافته اند یا در جایی که با یکدیگر به طور مسالمت آمیز زندگی کرده اند؟! جاهایی که به اسم ترویج معارف اهل بیت (ع) یا صحابه همدیگر را کشته اند بیشتر توسعه داشته اند یا جاهایی که در کنار هم با صلح زندگی کرده اند؟

وی ادامه داد: در هیچ جای جهان اسلام که رنگ خشونت به اختلافات مذهبی داده شده نمی توانید بگویید اختلاف و جنگ باعث ترویج مذهب ما شده است. فرقی نمی کند که شیعه و یا سنی باشید؛ از دل ستیز و خشونت حتی مذهب خودتان هم ترویج پیدا نکرده است. اوج زندگی مسلمانان در قرن های چهار و پنج نتیجه زندگی مسالمت آمیز است و پایان آن وقتی است که شمشیرها را روی هم گشودند. اگر مسلمانان یک پارچه بودند و درک درستی از وحدت داشتند مغول نمی توانست تا شامات هرچه تمدن اسلامی دارد بسوزاند و تمام تمدن اسلامی کوبیده شود.

سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه ایمان از راه شمشیر به دل های مردم راه نمی یابد، بلکه نیازمند برهان و سخن است، افزود: اگر نفس مسیحایی انقلاب اسلامی ایران به جهان دمیده نمی شد و پس از امام توسط خلف شایسته امام ادامه پیدا نمی کرد، مطمئن باشید پان عربیسم، پان ترکیسم، پان ایرانیسم و هزاران فرقه بودن نقشی را برای صهیونیسم ها تعریف می کرد که در قرن هفت و هشت مغول ها در این جغرافیای سیاسی ایجاد کردند.

وی تصریح کرد: اینکه به برکت مقاومت فرزندان اسلامی در لبنان، فلسطین و سوریه غده سرطانی رژیم صهیونیسیتی محدود شده و به جای گسترش از نیل تا فرات، روز به روز کوچک تر می شود به دلیل هشدار نسبت به تفرق است.

سید حسن خمینی اظهار کرد: مشکل جهان اسلام از ناحیه کسانی است که به وحدت در حوزه شناختی اعتقاد ندارند و با برهان های ضعیف و احساسی پشت مفاهیم بسیار ارزشمند سنگر می گیرند و توجه نمی کنند که منفعت شخص خودشان هم در اتحاد، وحدت، همدلی و زندگی مسالمت آمیز است.

عقلای جهان اسلام دور یکدیگر جمع شوند

یادگار امام در مورد راهکار رسیدن به وحدت گفت: همه می دانیم در میان شیعیان کسانی هستند که از هر دشمن صهیونیستی ضرر بیشتری به جهان اسلام می زنند و در میان اهل سنت هم کسانی هستند که خون به دل پیامبر(ص) می کنند؛ اما مراقب باشیم درگیر جنگ با آنها نشویم، بلکه بدانیم راه حل صحیح این است که عقلای جهان اسلام دور یکدیگر جمع شوند و تبری خود را از وحدت شکنان اعلام کنند.

وی با بیان اینکه کنفرانس وحدت گامی برای دور هم جمع شدن عاقلان و دلسوزان است، گفت: جاهلان و کسانی که چوب تکفیر برداشته اند همیشه هستند، اما باید در میان شیعیان کسانی که به اندیشه امام باور دارند و در میان اهل سنت کسانی که به وحدت توجه دارند روابطشان را بیشتر کنند و برادرانه با هم ارتباط بگیرند و سخن بگویند و رفاقت کنند تا ان شاء الله از این دوره سخت عبور کنیم.

وحدت، استراتژی بلندمدت جمهوری اسلامی است

سید حسن خمینی گفت: در انقلاب اسلامی وحدت امت اسلامی برای ما تنها یک تاکتیک نبود؛ بلکه استراتژی بلند مدتی است که در نظام تعریف و بر آن پافشاری شد و جزو اصولی است که تمام جریانات سیاسی داخل کشور به آن باور دارند. یعنی هم در حوزه شناخت منفعت آن را بیش از هر چیزی می دانند و هم در حوزه عمل به آن پایبند هستند.

وی در پایان گفت: ایران به برکت مجاهدت شهیدانی که این سرزمین مدیون آنها است در صف اول مقاومت در جهان ایستاده و پرچم پیامبر(ص) را بر دوش دارد و دستش را به سوی یکایک بزرگان، اندیشمندان و متفکرین و مؤثرین جهان اسلام دراز می کند تا ان شاء الله همه با هم شاهد روزهای بسیار خوب پیش روی سرزمین های اسلامی باشیم.

همچنین آیت الله محسن اراکی پیش از سخنان یادگار امام در سخنانی گفت: مهمانان بیش از 80 کشور در این کنفرانس شرکت کرده اند و تقریبا همه ملت های اسلامی در آن نماینده دارند. این نمایندگان در سالروز میلاد نبی رحمت گرد هم آمده اند تا به جهانیان نشان دهند راه حضرت امام ادامه دارد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه  توصیه های امام امروز عملی شده و در راه عملی شدن است، افزود: کنفرانس وحدت در شرایط جنگ همه جانبه دشمن حاکی از آن است که توطئه دشمن شکست خورده و آرمان های امام در داخل و خارج از کشور در حال عملی شدن است.

وی ادامه داد: حضور مهمانان در حرم امام به معنای بیعت مجدد با آرمان های امام است. همه اعلام می داریم که بر آرمان های امام پایداریم و این راه را تا تحقق کامل این آرمان ها ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا