خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دیدگاه تحلیلگران درباره‌ی عقب نشینی مکرون در مقابل جلیقه‌زردها 

تحلیلگران مسائل سیاسی معتقدند اگر دولت فرانسه به رهبری «امانوئل مکرون» برای رفع ریشه ای نارضایتی اقتصادی مردم فرانسه اقدام نکند، عقب نشینی کنونی اش در مقابل «جلیقه زردها» زمینه را برای رشد پوپولیسم و تضعیف بیش از پیش دولت وی در برابر رقبای سیاسی فراهم خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، سرانجام فشار افکار عمومی و اعتراضات شدید «جلیقه زردها» نتیجه داد و دولت «امانوئل مکرون» در یک عقب نشینی آشکار اعلام کرد که فعلا به مدت 6 ماه نه تنها افزایش قیمت سوخت خودرو را به حالت تعلیق در می آورد بلکه در همین مدت از افزایش قیمت برق و گاز شهروندان این کشور جلوگیری می کند.

علاوه بر این گفته می شود دولت فرانسه به دنبال تغییر در برخی قوانین مالیاتی است. به نوشته روزنامه «دیلی تلگراف» رئیس جمهوری فرانسه تلاش می کند تا مالیات افرادی را که درآمد بسیار بالایی دارند و از ابتدای دوره ریاست جمهوری دریافت آن را قطع کرده بود بار دیگر برقرار سازد. برقراری دوباره مالیات افراد ثروتمند یکی از درخواست های جلیقه زردها بود.

به گزارش این روزنامه انگلیسی، کاهش مالیات ثروتمندان یکی از خط مشی هایی بود که مکرون برای حمایت از تجارت و اقتصاد فرانسه در دوره رقابت های انتخاباتی قول داده بود و آن را اجرایی کرد. هدف وی تشویق این افراد به سرمایه گذاری بیشتر در اقتصاد کشورش بود. این درحالی است که اکنون یکی از مهمترین انتقادها به رئیس جمهوری فرانسه آن است که وی مالیات افراد حقوق بگیر و کم درآمد را افزایش داده است.

«ادوارد فیلیپ» نخست‌وزیر فرانسه همچنین اعلام کرد دولت علاوه بر تعلیق افزایش مالیات، اقداماتی را برای کمک به افرادی که به خودرو در زندگی خود وابسته هستند انجام خواهد داد. این تلاش ها گفته می شود دو میلیارد یورو برای دولت مکرون هزینه اضافی ایجاد خواهد کرد.

اگرچه این مقام فرانسوی با اعلام تصمیمات جدید دولت فرانسه تلاش کرد تا معترضان را آرام کند و به اوضاع شهرهای فرانسه و خیابان های آشفته آن سر و سامان بدهد اما به اعتقاد بسیاری از رسانه ها و تحلیلگران اروپایی ممکن است این عقب نشینی مکرون سرآغاز تشدید فشارهای مردمی و افزایش خواسته ها از کاخ الیزه باشد کما اینکه اکنون اصلاح قانون مالیات ها، توقف و حذف برخی برنامه های اقتصادی کلان این کشور و حتی کناره گیری رئیس جمهوری هم به خواسته اعتراض کنندگان افزوده شده است.

**پس لرزه های سیاسی جنبش جلیقه زردها

صدها هزار فرانسوی از روز 17 نوامبر (از سه هفته قبل) تحت عنوان اعتراضات جلیقه زردها به سیاست های دولت مکرون در حوزه انرژی اعتراض کردند و بدترین آشوب های خیابانی در فرانسه و به ویژه پاریس در چند سال اخیر را رقم زدند. اگرچه این اعتراضات در ابتدا از حومه شهرها و با حضور گروه خاص اجتماعی از طبقه پایین آغاز شد اما به سرعت طیف گسترده ای از شهروندان فرانسه حتی از طبقه متوسط را جلب کرد و به سرعت به فراتر از مرزهای این کشور هم انتشار پیدا کرد.

حداقل سه کشته و بیش از هزاران بازداشتی در کنار میلیون ها یورو خسارت نتیجه ناآرامی های چند هفته ای در فرانسه بوده است. اما ممکن است این مسائل موجب تحولات شگرف سیاسی در فرانسه یا حتی دیگر کشورهای اروپایی هم شود.

رسانه های فرانسوی همچون نشریه های لوموند و لیبراسیون این حرکت بزرگ و تاثیرگذار اجتماعی را نتیجه سرخوردگی مردم فرانسه از دولتمردان این کشور توصیف کردند و آن را بازتابی از خشم عمیق مردم این کشور از بی عدالتی ها در چند دهه اخیر دانستند. اما نکته مهم آن است که این جنبش هیچ رهبر یا هدف مشخصی ندارد و با وجود اعلام آمادگی دولت برای مذاکره با معترضان، روندهای تبدیل خواسته های ذهنی این معترضان به اقدامات عملی و عینی دولت برای شهروندان مشخص نیست.

از این رو برخی اعتقاد دارند این عقب نشینی برای بسیاری از معترضانی که در سه هفته اخیر به خیابان ها آمده بودند متقاعدکننده نیست. شبکه خبری «فرانس 24» عنوان داشت: با این اقدام دولت مکرون جلیقه زردها احساس می کنند که به مسخره گرفته شده اند. آن ها اعتقاد دارند این اقدام دولت تنها برای کاستن از میزان نارضایتی معترضان انجام گرفته است. تحلیلگران نیز این سیاست را عاملی تاثیرگذار در زمینه جلوگیری از تشدید خشم جلیقه زردها نمی بینند.
روزنامه «واشنگتن پست» هم در گزارشی آورده است که آمار بالای بیکاری، رشد پایین اقتصادی و شکاف میان جامعه شهری و روستایی و تفاوت عمیق بین افراد دارای تحصیلات بالا و کم سوادان باعث شده است تا دورنمای مثبتی برای مردم فرانسه قابل تصور نباشد. دلیلی که این جنبش به سرعت گسترش یافت آن بود که از دیدگاه جلیقه زردها، مکرون بعنوان فردی مطرح است که نماینده ساختاری را بر عهده دارد که نسبت به رسیدگی به نیازهای آن ها ناتوان یا بی علاقه است.

این گزارش افزود: همین مسائل باعث شده است تا مردم بزرگترین چالش سیاسی را برای رئیس جمهوری ایجاد کنند که اکنون به شدت نامحبوب هم شده است. حدود 80 درصد مردم فرانسه پشتیبان این اعتراضات هستند. به گفته معترضان «ما در مورد هزینه های زندگی صحبت می کنیم و مکرون برای محیط زیست دلسوزی می کند؛ راه حل رئیس جمهوری برای مردمی که توان خرید نیازهای خود تا آخر ماه را ندارند تهیه صفحات خورشیدی و خودروهای هیبریدی است».

به نوشته شبکه خبری فرانس24، اکنون پس از وعده دولت این نگرانی وجود دارد که گروه های مخالف چگونه از آن به عنوان اهرمی علیه مکرون استفاده خواهند کرد. در تحلیل واشنگتن پست هم جنبش جلیقه زردها نشانه ای از تضعیف یا ناکارآمدی احزاب و سازمان های سنتی و اتحادیه ها در فرانسه و بیشتر کشورهای اروپایی ارزیابی شده اند. این روزنامه تحولات فرانسه را پیامد شکست دولت ها در فهم و پاسخ دهی به نگرانی و نیازهای شهروندان دانست. در این شرایط احزاب و سیاستمداران پوپولیست تلاش می کنند از موقعیت استفاده کنند و خود را با اهداف جنبش هم راستا نشان دهند به گونه ای که به آن ها القا کنند اگر به قدرت برسند به طور قطع به خواسته های آن ها رسیدگی خواهد شد. به اعتقاد تحلیلگران در حالیکه مکرون آمده بود مشکلات فرانسه را حل کند اما مشخص شد که ناتوانی وی بسیار فراتر از سطح انتظار مردم است. اگر رئیس جمهوری فرانسه نتواند این بحران را به درستی مدیریت کند در آینده و با راه افتادن موج تازه ای از حرکت جلیقه زردها، کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه شاهد مرحله جدیدی از گسترش پوپولیسم خواهند بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا