خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتشار کتاب «زیباشناسی هالیوود: لذت در سینمای امریکا»

انتشار کتاب «زیباشناسی هالیوود: لذت در سینمای امریکا» نوشتۀ تاد برلینر و با ترجمۀ حسا‌م‌الدین موسوی ریزی و ویراستۀ داود میرزایی در نشـر لِگا.

بحث در مورد این پرسش که چرا ما از فیلم‌های هالیوودی لذت می‌بریم قدمتی به‌اندازۀ عمر خود هالیوود دارد. تاد برلینر در کتاب «زیباشناسی هالیوود: لذت در سینمای امریکا»، در بحث جسورانه و تأمل‌برانگیزش این موضوع را مطرح می‌کند که این فیلم‌ها به ما لذت زیباشناختی می‌دهند، و برای اثبات مدعای‌اش به‌طرز ماهرانه‌ای از مباحث فلسفی و روان‌شناختی سود می‌برد، که منجر به شکل‌گیری تحلیل‌هایی بکر از چندین فیلم هالیوودی بسیار آشنا و مطرح می‌شود. این کتاب بیانیۀ پرشوری‌ است در دفاع از هالیوود در مقابل انبوه منتقدانی که هالیوود را به‌دلیل زیباشناسی یکدست و در نتیجه انفعال‌آورش محکوم می‌کنند.

زیباشناسی هالیوود، کتابی ا‌ست قابل‌فهم، جامع، با ساختاری مناسب، همراه با تصاویر باکیفیت که به بحث دربارۀ سینمای جریان اصلی می‌پردازد. این کتاب را می‌توان به‌عنوان کتابی درسی مورد استفاده قرار داد… برلینر با بیانی شیوا و قابل‌فهم موفق می­شود تا در مواجهه با سینمای هالیوود به‌عنوان هنری عامه­پسند رویکرد تازه­ای ارایه کند، و با ظرافتی مثال‌زدنی از نمونه‌های عملی و استدلال‌های نظری برای دفاع از موضع‌اش در قبال مفهوم لذت زیباشناختی سود می‌برد و دیدگاه‌های­اش را در طیف وسیعی از فیلم‌های هالیوودی تشریح می‌کند.

در طول این کتاب، نویسنده به‌کمک شیوۀ مهندسی معکوس، طراحی زیباشناختی طیف متنوعی از فیلم‌های هالیوودی را موردتحلیل قرار می‌دهد. تاد برلینر کوشیده است ارزیابی جامعی از ظرفیت زیباشناسی هالیوود انجام دهد. برای نمونه، در طول کتاب فیلم‌های جریان اصلی زیادی، از جمله؛ کازابلانکا (۱۹۴۲)، شمال از شمال غربی (۱۹۵۲)، سرگیجه (۱۹۵۸)، پدرخوانده (۱۹۷۲)، گاو خشمگین (۱۹۸۰)، شوالیۀ تاریکی (۲۰۰۸)، همشهری کین (۱۹۴۱)، روشنایی‌های شهر (۱۹۳۱)، رودخانۀ سرخ (۱۹۴۸)، جنگل آسفالت (۱۹۵۰)، نابخشوده (۱۹۹۲)، روز استقلال (۱۹۹۶)، جنگ ستارگان (۱۹۷۷)، آرواره‌های کوسه (۱۹۷۵)، سربازان سفینۀ فضایی (۱۹۹۷)، برزیل (۱۹۸۵)، آخرین وسوسۀ مسیح (۱۹۸۸)، سخت‌جان (۱۹۸۸)، دستیار همه‌کارۀ او (۱۹۴۰)، غرامت مضاعف (۱۹۴۴)، ‌تارزان و رفیقه‌اش (۱۹۳۷)، نمایش بزرگ (۱۹۳۸)، بازگشت عاشق (۱۹۶۲)، کابوی شهری (۱۹۸۰)، راکی 3 (۱۹۸۲) و عجیب‌تر از داستان (۲۰۰۶) و . . . مورد واکاوی و تحلیل قرار گرفته اند

تاد برلینر، استاد مطالعات فیلم دانشگاه کارولینای شمالی امریکاست. او مدرس مباحث زیباشناسی فیلم، تاریخ سینمای امریکا، روایت و سبک است. برلینر، دو جایزۀ فالبرایت از جمله جایزۀ لاژلو اُرژاگ که به بهترین استاد تعلق می‌گیرد، را از آنِ خود کرده است. او مؤسس و رییس گروه مطالعات فیلم دانشگاه کارولینای شمالی نیز هست. برلینر مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی کالیفرنیا اخذ کرده است.

کتاب زیباشناسی هالیوود، با 416 صفحه، به قیمت 39000 تومان و در هزار تیراژ با ترجمۀ حسام‌الدین موسوی ریزی و ویراستۀ داود میرزایی در نشـر لِگا منتشر شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا