خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دامادهای مدیر!

روزنامه‌ی همشهری نوشت:

طی هفته‌های گذشته به بهانه‌هایی بار دیگر هشتگ «ژن خوب» و واژه‌های مترادف آن نظیر «آقازاده» در شبکه‌های اجتماعی داغ شد؛ انتصاب داماد رئیس‌جمهور به معاونت وزارت صنعت و معدن که دیروز بالاخره تحت فشار افکار عمومی استعفا داد، انتصاب پسر وزیر کشور به‌عنوان مشاور وزیر اقتصاد، انتصاب داماد سیداحمد خاتمی عضو مجلس خبرگان در سازمان برنامه و بودجه و پیش از این انتصاب‌های حاشیه‌ساز در صدا و سیما و انتساب آنها به غلامعلی حدادعادل موضوع ژن خوب‌ها را دوباره بر سرخط خبرها آورده‌است. آقازاده سالاری و انتصاب‌های فامیلی مختص چپ و راست نیست و در همه جریان‌های سیاسی دیده می‌شود و طی دو سال گذشته به قدری زیادشده است که حتی نمی‌توان فهرست‌وار آنها را در یک گزارش جا داد. شاید بتوان در قالب یک کتابچه نام همه آنها را ردیف کرد. با این حال نام تعدادی از آنها که طی سال‌های اخیر حاشیه‌ساز شده‌اند قابل اشاره است؛ انتصاب حمیدرضا عارف فرزند محمدرضا عارف به‌عنوان مشاور رئیس و مسئول کمیسیون صلح و ورزش کمیته ملی المپیک و لاکچری‌گردی‌های فرزندان سفرا و وزرای سابق از مهدی مظاهری، پسر طهماسب مظاهری، رئیس پیشین بانک مرکزی تا امیر بهمنی فرزند محمود بهمنی دیگر رئیس بانک مرکزی، فرزندان ابتکار و برادران عراقچی تا فرزندان وکیلی وکیل مردم تهران در مجلس، فرید الدین حدادعادل و… نام‌هایی هستند که با مفهوم آقازادگی گره خورده‌اند.

مفهوم آقازادگی در دو سه روز گذشته از رانتی که معمولا نصیب فرزند می‌شود، به سمت امتیاز ویژه‌ای که نصیب داماد خانه می‌شود چرخیده است. شاید ابراهیم رئیسی را بتوان معروف‌ترین داماد سیاسی کشور دانست؛ داماد آیت‌الله علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی. با این حال ابراهیم رئیسی برخلاف خیلی از دامادهای امروزی که یک روزه به پست و مقام می‌رسند راه درازی را برای رسیدن به مناصب مختلف حکومتی طی کرده است. او از 20سالگی و از اوایل انقلاب در سیستم قضایی رشد کرده و تحصیلکرده مدرسه حقانی است. انتصاب دامادها اما برای نخستین بار شاید در سال 90به این شکل و شمایل افکار عمومی را حساس کرد تا جایی که داماد مجبور به استعفا شد.  شاید سمنانی‌ها داماد را خیلی محبوب خانواده می‌دانند که هم روحانی و هم احمدی‌نژاد تن به حاشیه‌های انتصاب دامادشان داده‌اند.

7سال پیش محمود احمدی‌نژاد داماد خودش یعنی مهدی خورشیدی را به‌عنوان رئیس سازمان ملی استاندارد منصوب کرد؛ حکمی که در آن سال با اعتراض جمعی از نمایندگان و اهالی سیاست همراه شد و یک هفته بعد احمدی‌نژاد مجبور به لغو حکم دامادش شد. پای داماد سیداحمد خاتمی خطیب جمعه تهران هم این روزها به میان آمده است. امام جمعه موقت تهران در واکنش به برخی انتقادها از انتصاب سیدحسین میرخلیلی (داماد وی) به‌عنوان رئیس حوزه‌ ریاست در سازمان برنامه و بودجه طی بیانیه‌ای تأکید کرد که این انتصاب ربطی به او ندارد. او نوشت: در آغاز زندگی مشترک دخترانم با دامادها، گفته‌ام همه مسئولیت کارهایتان با خودتان است این انتساب را دخالت ندهید، هیچ‌گاه برای هیچ‌یک از دامادهایم سفارشی برای کاری نداشته و ندارم چون رانت‌خواری را منکر می‌دانم، در رابطه با مسئولیت آقای میرخلیلی نه در این مسئولیت و نه در مسئولیت قبلی، بنده نه تلفنی نه پیامکی نه کتبی هیچ سفارشی نداشته‌ام، می‌توانید از آقای محمدی(رئیس محترم سازمان اوقاف و امور خیریه) و آقای دکتر نوبخت بپرسید.

داماد غلامعلی حداد عادل را هم شاید بتوان در جمع افرادی دانست که با فشار افکار عمومی مجبور به استعفا شده است. روح‌الله رحمانی مدیر برنامه‌های سابق مایکروسافت و آمازون در سال 95به‌عنوان مدیرکل دفتر امور نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات منصوب شد اما بعد از دو‌ماه فعالیت در وزارت ارتباطات فشارها به او به‌دلیل دو تابعیتی بودنش بالا گرفت تا جایی که مجبور به استعفا شد.

کمتر از یک هفته قبل انتصاب‌های محمد قمی رئیس جدید و جوان سازمان تبلیغات اسلامی در مؤسسه تبیان هم پای برخی دامادها را به میان آورد. سایت انصاف نیوز مدعی شد در بین این انتصاب‌ها مجتبی حمیدیان داماد حجت‌الاسلام محمدی عراقی رئیس اسبق سازمان تبلیغات و یاسر جلالی داماد سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل است. چنین است که یعقوب شیویاری نماینده میانه با انتقاد از استفاده از رانت در انتصابات می‌گوید: آقایان رفتند و آقازاده‌ها آمدند.

انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا