خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چگونه قطعه‌ساز به خودروساز بدهکار می‌شود؟

در چند ماه گذشته بحث‌هایی درباره بدهی چند شرکت قطعه‌ساز به خودروسازان مطرح شده است؛ بدهی کلانی که دلیل آن به‌طور واضح مشخص نیست. چراکه به‌طور عادی قطعه‌سازان همواره از خودروساز طلبکارند و این طلب، گاه تا شش ماه باقی می‌ماند.

اما چگونه قطعه‌ساز در یک دوره مداوم بیش از سه ساله، همواره به خودروساز بدهکار می‌ماند؟

به گزارش انصاف نیوز، فربد زاوه کارشناس حوزه خودرو، درباره مباحث مطرح شده اخیر در مورد بدهکاری چند صد میلیارد تومانی قطعه‌ساز به یک شرکت خودروساز و میزان امکانپذیری چنین بدهی‌هایی از طرف شرکت قطعه‌ساز به شرکت تولیدکننده خودرو گفت: تقریبا همه شرکت‌های قطعه‌ساز در یک دوره‌ای با پیش پرداخت‌های خودروسازها ایجاد شده‌اند، کم و بیش هنوز هم در مورد برخی قطعه‌های حساس، شرکت‌های خودروسازی این کار را انجام می‌دهند، اما من در مورد یک شرکت خاص با توجه به اینکه سرمایه و سابقه بالایی هم دارد نمی‌دانم به چه علت بدهکار است.

او در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد این بدهی به علت تعدیل قرارداد و نوسانات قیمت ارز باشد، گفت: این‌که اعلام شده این بدهی به علت تعدیل قرارداد بوده، جای سوال دارد، چرا که اگر قرارداد در مورد محصول جاری بوده عجیب است که خودروساز کالا را نگرفته و پول را پرداخت کرده است. به عبارتی چنین چیزی در مورد محصولات جاری و مدت زمان سه سال صدق نمی‌کند و روال عادی ندارد.

زاوه تاکید کرد: اساسا ساختار مالی شرکت‌های خودروساز به شکلی نیست که با تعدیل قرارداد از قطعه‌سازان طلبکار شوند به دلیل این که تعدیل قرارداد برای کالای تحویل گرفته نشده و پول داده نشده است نه، پول پرداخت شده و کالای دریافت نکرده. یعنی اصولا ایران خودرو و سایپا پیش پیش پولی برای کالای جاری پرداخت نمی‌کنند. بنابراین به نظر من تعدیل قرارداد برای این موضوع دلیل محکمی نیست و احتمالا دلایل دیگری دارد.

او اظهار کرد: اگر به صورت‌های مالی ۱۵ سال پیش خودروسازان نگاهی بیاندازید همه شرکت‌های قطعه ساز از ایران‌خودرو طلب داشتند اما در یک مورد خاص برعکس شده و خودروساز از آنها طلب دارد. این روال فعلی بسیار عجیب است.

صورت‌های مالی نشان می‌دهد که پیش‌پرداخت‌ها به یک قطعه‌ساز و تامین نکردن قطعه از سوی آنها، یکی از دلایل طلب خودروساز از قطعه‌ساز است.

یک مدیر صنعت خودروسازی در این باره می‌گوید: به‌طور عادی قطعه‌ساز نباید بدهکار باشد. معمولا قطعه‌سازان از خودروساز طلبکارند و می‌گویند قطعه‌ساز پول ما را نمی‌دهد. اینکه در چه شرایطی این رابطه برعکس شده من در جریان نیستم. تعدیل نرخ ارز به همه می‌خورد. همه بحث ارز و نقدینگی را دارند. اگر قرار است تفاوت قیمت شناسایی شود باید در مورد همه شرکت‌ها باشد. ضمن اینکه در شش ماه گذشته حجم گسترده نوسانات ارز نداشتیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا