خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارشی از مراسم سالگرد درگذشت مهندس بازرگان

مراسم بیست و چهارمین سالگرد درگذشت مهندس مهدی بازرگان روز پنجشنبه 27 دی ماه 97 برگزار شد.

به گزارش ارسالی به انصاف نیوز، در این مراسم که با عنوان گفتمان «بازرگان و چالش‌های چهل سالگی انقلاب» در کانون توحید تهران برگزار شد، جمع کثیری از اقشار مختلف جامعه و شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی نظیر جلال جلال زاده، فائزه هاشمی، فیض اله عرب سرخی، ابوالفضل قدیانی، لطف اله میثمی، محمدامین هادوی، محمدحسین رفیعی، محمود عمرانی، محمدی اردهالی، فریدون سحابی، محمدمهدی جعفری، محمدجواد مظفر، صدیقه وسمقی، مسعود فراستخواه، محمدجواد روح، مرتضی الویری، الهه مجردی، عبدالمجید معادیخواه و محمدجواد حجتی کرمانی حضور داشتند.

در مراسم سالگرد درگذشت اولین نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران، خانم دکتر الهه کولایی با عنوان «نوگرایی دینی و اندیشه بازرگان»، آقای دکتر سیدعلی میرموسوی با عنوان «بازرگان از احیاگرایی تا پسا اسلام گرایی»، آقای علی گرجی با عنوان «بازرگان، بزرگمردی از نوع سوم» و آقای دکتر هاشم آقاجری با عنوان «بازرگان، سیاست اخلاقی و جامعه محور» به ایراد سخنرانی پرداختند.

الهه کولایی: مهندس بازرگان چه در دوران کوتاه نخست وزیری خودشان و چه پس از آن که استعفاء از دولت دادند اعتراضات خود را به روندهای غیرعقلانی و غیراخلاقی ادامه دادند و به دلیل ارتباط نزدیک و مداومی که با قرآن داشتند شجاعانه در برابر این رفتارها ایستادگی کردند چراکه ایشان قدرت را به عنوان ابزاری برای تحقق آرمان‌های دینی برآورد می‌کردند و این درس بزرگی است که بدانیم نسبت عالم سیاست با احلاق چیست وآیا ساختارهای سیاسی و اقتصادی توسعه نیافتگی با تغییر پسوند می‌تواند تغییری رو به توسعه یافتگی داشته باشد؟

سیدعلی میرموسوی: یکی از ابعاد اندیشه بازرگان که در چالش کنونی می‌توان به آن توجه کرد، همان چیزی است که بازرگان میان دین و عرصه عمومی مطرح می‌کند و این جز محکمات اندیشه او است و هیچ دچار تغییر و تحولات نشد. برعکس کسانی که معتقد هستند که بازرگان در این مقوله دچار تغییر اساسی شده است. زیرا دغدغه بازرگان جوان این بود که مذهبی را که از سیاست دوری می‌کردند به سیاست نزدیک بکند و دغدغه‌ی بازرگان پیر، سیاسیونی که مذهب را ابزار قرار داده بودند از این کار باز دارد.

علی گرجی: مردان سیاست در این گروه کارشان سخت‌تر از همه است. ماندگاری مردان سیاست نه به نظم و نثرشان که به عملشان در انتخاب راه درست و گزینه صحیح و دین منافع ملی در گذرگاههای حساس تاریخی است و مهندس بازرگان در این گروه قرار می‌گیرد. در طول دو قرن اخیر ایران از قائم مقام و امیر کبیر تا مصدق و بازرگان بزرگ مردانی هستند که در سپهر تاریخی ایران درخشیدند و نشان دادند که حقیقت را قربانی هیچ چیزی نخواهند کرد.

هاشم آقاجری: رمز ماندگاری مصدق و بازرگان و کسانی مانند اینان چیزی نیست، جز سیاست ورزانی اصول محور. سیاست ورزانی که در همه شرایط، چه آن هنگام که پایین بودند، در کوچه و بازار و در زندان و در دانشگاه و در تبعید، و چه در زمانی که در دولت بودند، نوعی توحید می‌بینید. یکی از نامهای مستعار بازرگان قبل از انقلاب، عبدالله موحد بود. یعنی یکتایی و یک تویی در همه عرصه‌ها، بر اساس یک پرنسیوهای مشخص که تحت هیچ شرایطی این پرنسیوها را فداء نمی‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا