خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش انصاف نیوز/ گول هرمی‌های جدید را نخورید

/ گزارشی از یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای، گفت‌وگو با پلیس فتا و بیمه پاسارگاد /

نسترن فرخه، خبرنگار انصاف نیوز: این‌روزها نام بسیاری از شرکت‌ها بازاریابی شبکه‌ای به گوش می‌رسد که هرکدام داعیه‌ی سود بیشتر، کار کمتر و داشتن مجوز از سوی نهادهای ناظر و مرتبط را دارند. موضوعی که هنوز مورد سوال و شک شبهه است، این است که آیا مرز تمامی این شرکت‌ها با شرکت‌های هرمی که در کشور ما غیرقانونی هستند مشخص است و رعایت می‌شود؟

رییس اداره‌ی پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا، در مورد فعالیت بعضی از شرکت‌های بازاریابی بر این عقیده است که در حالیکه از نظر قانون فعالیت شرکت‌های هرمی ممنوع است این شرکت‌ها در ترفند جدید خود تلاش دارند تحت عناوینی مثل بازاریابی شبکه‌ای و… با ادعای داشتن مجوز از دستگاه‌ها و نهادهای مختلف از قبیل پلیس فتا، فعالیت خود را گسترش داده و اعضای جدیدی جذب کنند.

برای بررسی بیشتر شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای خبرنگار انصاف نیوز علاوه بر مراجعه به یکی از شرکت‌های نوظهور به نام ایتراست که فعال و دارای مجوز است، سرهنگ دوم مهدی شکیب، رییس اداره‌ی پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا و همچنین علیرضا شمس، کارشناس بیمه‌ی پاسارگاد که شرکت مذکور مدعی طرف قرارداد بودن با آن هست گفت‌وگویی انجام داده است.

متن کامل این گزارش را در ادامه بخوانید:

جلسه‌ی دعوت به کار یا همان پرزنت ایتراست، نه در یک شرکت بازاریابی که در کافه‌ای برگزار شد که به گفته‌ی یکی از بازاریابان مجوز کسب نداشت. سر هر میز جوان‌ها در سنین 18 تا 30 سال در حال پرزنت یکدیگر بودند. دو پسر جوان که بازاریاب‌های پرزنت‌کننده‌ی ما بودند، جلسه را با بررسی پلن‌های شرکت و راه رسیدن به سرمایه‌ی بیشتر شروع کردند، یکی از آنها خود را وکیلی معرفی کرد که در کنار وکالت به بازاریابی شرکت ایتراست هم مشغول است؛ او فرمول‌هایی روی کاغذ می‌کشید که شاید هرگز در عمل آن نتیجه حاصل نشود ولی براین باور بود که اگر این مراحل مرتب طی شود بازاریاب به سود قابل توجهی می‌رسد.

بعد از برگزاری دو جلسه در روز‌های مختلف و آشنایی کامل با فعالیت‌های شرکت باید مبلغ یک میلیون و پانصد هزار تومان پرداخت می‌کردیم تا بتوانیم در سایت این شرکت عضو شویم و اگر در سایت ثبت نام می‌شدیم باید افراد دیگر را به کار دعوت می‌کردیم تا آنها هم مبلغ یک میلیون و پانصد را به شرکت پرداخت کنند.

اما خدماتی که شرکت برای بازاریاب در نظر داشت شامل مواردی بود که طبق صحبت‌های خود بازاریابان هنوز این خدمات قابل استفاده نیست. هر عضو صاحب کارت هوشمندی می‌شود که با خرید کردن از طریق آن پورسانتی به حساب خود بازاریاب باز می‌گردد. این خرید می‌تواند از مراکز خرید تا کلینیک‌های زیبایی باشداما موضوع این‌ است که هیچ کجا دستگاه پز مخصوص به این کارت‌ها موجود نیست و در نتیجه تا امروز این کارت‌ها استفاده‌ای برای صاحبان آن ندارند. تنها جایی که بخشی از سود خرید از آن به حساب بازاریابان می‌رسد، همان کافه‌ی بدون مجوز است! البته در این کافه هم آن دستگاه پوز مخصوص به دلیل نداشتن مجوز وجود ندارد و سازوکار واریز سود خرید از این مکان هم با سازوکار رسمی شرکت که استفاده از آن کارت اعتباری است همخوانی ندارد.

پسرجوان در ادامه به این موضوع اشاره کرد که شرکت ایتراست از فروردین سال جاری شروع به فعالیت کرده و در همین چند ماه حدود 2500 نفر زیر مجموعه جذب کرده است.

یعنی حداقل 3 میلیارد و 750 میلیون این شرکت از حق عضویت اعضا کسب کرده است، البته باید در نظر گرفت برخی افراد برای گسترش فعالیت و زیرمجموعه‌ی خود این امکان را دارند که بیش از یک میلیون و پانصد هزار تومان هزینه کنند و عدد فوق عدید حداقلی است.

پاسخ سامانه‌ی هشدار به استعلام برای چند شرکت بازاریابی

بیمه پاسارگاد: قرارداد این شرکت با ما دروغ است

 

بازاریابان شرکت ایتراست در جلسات دعوت به کار ضمن معرفی فعالیت‌های شرکت به این نکته پرداختند که بیمه‌ی پاسارگاد طرف قرارداد شرکت است، این درحالی است که یکی از کارشناسان بیمه‌ی پاسارگاد به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «قراردادی بین ما و این شرکت وجود ندارد و اگر قراردادی هم باشد حتما با یکی از نمایندگی‌های ما است.»

علیرضا شمس کارشناس بیمه‌ی آتیه‌ی بانک پاسارگارد برای بررسی این موضوع با شرکت ایتراست تماس برقرار کرده بود تا اطلاعاتی را دریافت کند. او در این مورد به انصاف نیوز گفت: «طی تماسی که با شرکت گرفتم هیچ توضیح واضحی از نحوه‌ی فعالت این شرکت ندادند و من مجبور شدم این موضوع را به بخش روابط عمومی بسپارم تا رسیدگی کنند.

البته ما نمایندگی‌هایی در سطح شهر داریم که امکان دارد با آنها قرارداد داشته باشند که آن قرارداد مورد تایید بیمه‌ی پاسارگاد نباشد. آنها دروغ می‌گویند و من این موضوع را تکذیب می‌کنم؛ حتی به آنها گفتم آیا قراردادی بین شما و بیمه‌ی پاسارگاد وجود دارد؟ گفت بله و من گفتم می‌توانم بپرسم دقیقا با چه کسی قرار داد بستید که گفتند نه نمی‌توانید بپرسید و اسم نماینده را هم نگفت.»

پلیس فتا: فعالیت شرکت‌های هرمی غیر قانونی بوده و هیچ مجوزی ندارند

 

در سایت این شرکت و همه‌ی شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای لینکی از سایت پلیس فتا وجود دارد که برای بازاریاب و کسی که قصد فعالیت دارد یک دلگرمی محسوب می‌شود و نشانه‌ای از قانونی بودن فعالیت شرکت است؛

اما با توجه به شباهت‌هایی که در عملکرد برخی شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای با شرکت‌های هرمی وجود دارد، این سوال مطرح است که معیار مجوز دادن به این شرکت‌ها چیست و آیا در زمان فعالیت نظارتی روی آنها صورت می‌گیرد؟ در بسیاری از موارد که در شرکت‌های شبکه‌ای تخلفی انجام می‌شود، چون اعضا عضوی از سیستم شده‌اند دیگر خودشان درکی از آن تخلف ندارند؛ پس در این شرایط راه آگاه‌سازی افراد زیر مجموعه چیست؟

برای پی بردن به پاسخ این سوال‌ها خبرنگار انصاف نیوز با سرهنگ دوم  مهدی شکیب در دفتر پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات(فتا) به گفت‌وگو نشست. سرهنگ شکیب در این گفت‌وگو به شرکت خاصی اشاره نکرد.

رییس اداره‌ی پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به شکل‌گیری فعالیت‌های غیر قانونی در قالب شرکت‌های هرمی گفت: در حالیکه از نظر قانون فعالیت شرکت‌های هرمی ممنوع است این شرکت‌ها در ترفند جدید خود تلاش دارند تحت عناوینی مثل بازاریابی شبکه ای و… با ادعای داشتن مجوز از دستگاه‌ها و نهادهای مختلف از قبیل پلیس فتا، فعالیت خود را شرگسترش داده و اعضای جدیدی برای فعالیت خود جذب نمایند.

سرهنگ دوم مهدی شکیب با بیان اینکه این روزها شرکت‌های هرمی در شبکه‌های اجتماعی فعالیت گسترده‌ای دارند و تحت عنوان بازاریابی شبکه‌ای کاربران شبکه‌های اجتماعی را فریب می‌دهند، افزود: شرکت‌های هرمی با استفاده از شعارها و تبلیغات بازاریابی شبکه ای فعالیت می‌کنند در حالیکه هیچکدام از این شرکت‌ها بازاریابی شبکه‌ای نیستند و حتی مجوزی در این خصوص برای فعالیت ندارند.

وی با بیان اینکه این شرکت‌ها  که با در اختیار گذاشتن کالاهای کم ارزش یا کالاهای مجازی مثل پول مجازی، سکه‌های طلا و … هزینه‌های زیادی را از اعضای خود طلب می‌کنند همان فعالیت هرمی را دنبال کرده و این نوع عملکرد آنها برای رد گم کردن است و برای توجیه عملکرد غیر قانونی خود دلایلی واهی مثل تامین سرمایه در قالب تعاونی و تضمین همکاری برای فعالیت بیشتر را مطرح می‌کنند.

این مقام مسوول ادامه داد: کاربران به راحتی می‌توانند لیست شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای را در سایت وزارت صنعت معدن و تجارت مشاهده نمایند و اگر شرکتی در این لیست نبود مطمئن  شوندکه این شرکت فعالیت هرمی دارد، البته احتمال وقوع تخلف حتی در شرکت‌های دارای مجوز بازاریابی شبکه‌ای نیز وجود دارد؛ ازاین رو کاربران، باید مراقب باشند و در صورتی که احساس کردند از سوی این شرکت‌ها به فعالیت شرکت‌های هرمی سوق داده می‌شوند از ادامه همکاری و فعالیت خودداری کنند.

سرهنگ شکیب تاکید کرد: هموطنان باید دقت داشته باشند تمامی شرکت‌های فعال تحت عنوان شرکت‌های هرمی بر اساس بند «ز» قانون الحاق یک بند و یک تبصره به ماده (1) قانون مجازات اخلال گران اقتصادی کشور، «تأسیس، قبول نمایندگی و عضوگیری در بنگاه، مؤسسه، شرکت یا گروه به‌ منظور کسب درآمد ناشی از افزایش اعضاء به نحوی که اعضاء جدید برای کسب منفعت، افراد دیگری را جذب نموده و توسعه زنجیره یا شبکه انسانی تداوم یابد» بنا به هر عنوان و رویکرد کسب و کاری، فاقد مجوز می‌باشند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های هرمی برای توسعه فعالیت خود بیشتر به دنبال نوجوانان و افراد بیکار هستند، به خانواده‌ها توصیه کرد: به شدت مراقب فعالیت سایبری فرزندان خود باشند تا آنها در دام شرکت‌های هرمی گرفتار نشوند چرا که در پی زیان‌های مالی مجازات‌های قانونی نیز با توجه به ممنوعیت فعالیت شرکت‌های هرمی برای اعضای آن وجود دارد.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ادامه داد: برخی از این شرکت ها در سایت یا پل‌های ارتباطی خود در فضای مجازی با درج لوگوی پلیس فتا  یا با درج آدرس سایت های متفرقه در فرم های معرفی خود با عنوان سایت پلیس فتا سعی دارند فعالیت خود را قانونی جلوه داده و از عنوان پلیس فتا برای سرپوش گذاشتن بر فعالیت‌های غیر قانونی خود سود ببرند و در نهایت اقدام به فریب کاربران نموده و از آنها کلاهبرداری نمایند.

سرهنگ شکیب ادامه داد: گاهی اوقات سودجویان سایبری با سوءاستفاده از لوگوی نماد اعتماد الکترونیک ادعا دارند دارای مجوز از مرکز توسعه و تجارت الکترونیک بوده و با درج تصویر جعلی نماد اعتماد(ENAMAD) فعالیت های غیر قانونی خود را قانونی جلوه داده و کاربران فضای مجازی را فریب می دهند.

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه پلیس فتا به هیچ عنوان مجوزی برای فعالیت شرکت‌های هرمی و بازاریابی شبکه ای نداده است، گفت: پلیس فتا مرجع صادر کننده مجوز برای فعالیت در فضای مجازی نیست و تاکنون هیچ گونه مجوزی از سوی پلیس فتا در این رابطه صادر نشده است.

وی با اشاره به تفاوت فعالیت شرکت های هرمی و بازاریابی شبکه ای ادامه داد: دستگاه‌های دیگر نیز با توجه به غیر قانونی بودن فعالیت شرکت‌های هرمی هیچگونه مجوزی برای فعالیت این شرکت‌ها نمی‌دهند.

وی ضمن هشدار به شرکت‌های هرمی که تحت هر عنوانی فعالیت کرده و با یادآوری مجازات قانونی برای سوء استفاده از نام یا نشان پلیس فتا توسط آنها، از مردم درخواست کرد:  هر گونه مورد مشکوک را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری، اطلاع دهند.

پرونده‌ی هرمی‌ها ۱ | پنچره‌ی طرف را پیدا کن!                                 

/ پرونده‌ی هرمی‌ها ۲ / بازاریابی شبکه‌ای دام یا دانه؟

«شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای مخرب اقتصاد کشور» | پرونده‌ی هرمی‌ها ۳

«درآمد حاصل از بازاریابی شبکه‌ای اشکال شرعی دارد» | پرونده‌ی هرمی‌ها ۴

«ترویج مصرف‌گرایی در شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای» | پرونده‌ی هرمی‌ها ۵

«بازاریابی شبکه‌ای در ایران کلاهبرداری است»

لیدر معروفی که با هیپنوتیزم بازاریاب‌شبکه‌ای جذب می‌کند!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. با سلام و عرض ادب.
    خیلی خوبه که از اعضای شبکه بادران سوال کردید و خیلی با انصاف و بدون جانبداری یکطرفه قضاوت نکردید!!!
    در حال حاضر شرکتهای بازاریابی شبکه ایی برای فروش چند سطحی محصولات خود باید مجوز بازاریابی شبکه ایی دریافت کنند..
    اما سوال اینکه آیا ایتراست فروش کالا بصورت چند سطح و نیازمند مجوز شبکه ایست..
    آیا در حال حاضر در بادران و شرکتهای دیگر مجوز دار و قانونی کسی متضرر نشده!!؟؟
    برای این اطلاعات کافیست بررسی اندکی در سطح شهر از مال باختگان این شرکتهای به ظاهر شبکه ایی داشته باشید که خرید اجباری و در نهایت از دست دادن وقت و سرمایه برای بسیاری از اعضای خود به ارمغان آورده اند.
    و مجوز فعالیت اینترنتی ایتراست با شماره 1196 قابل بررسی و توجه برای انصاف شما و همکاران میباشد.
    ما بازاریابی چند سطحی فروش کالا نیستیم..
    خربزه همان هندوانه نیست..
    هر چند که شما میدانید..

    18
    3
    1. دقیقا. من عضوی از ایتراست هستم و دارم فعالیت میکنم. ایتراست داره تمام فازهاش و راه اندازی میکنه. خیلی از حرفهایی که توی سایتها مینویسن اشتباهه..ایتراست خدمات گردشگری و بیمه ایران و فروش محصولاتش و راه انداخته و الان ۱۳۰۰۰نفر عضو داره که هر روزم بیشتر میشن.

      19
      7
  2. من ١٠ ميليون جنساي به درد نخور و واقعا بي كيفيت شركت بادران رو دارم كه حاضرم اونارو به قيمت ٨ ميليون بفروشم چون به تازگي وارد شركت ايتراست شدم و فهميدم خريد اجباري و هر ماه خريد من رو به درآمد كه نميرساند هيچ ، كلي هم جنس روي دستم باد كرده
    اما اينجا (ايتراست) يكبار خريد اونم نه محصول بلكه خدمات رو ما ميخريم و تا آخر عمر ميتونيم از اونا استفاده كنيم خدماتي بسيار ارزنده كه خودم تا به حال از كلي ازين خدمات اعم از بيمه ي تكميلي ايران و بليط هاي فوق العاده قيمت مناسب اتوبوس فوق العاده تخفيف داشت كه سند همهي اينايي كه خودم استفاده كردم رو دارم ياحق

    10
    2
  3. من 3 سال شرکت بادران کار میکردم محصولاتش نه قیمت واقعی داشت نه کیفیت واقعی،فقط مجبور بودم به اجبار ماهیانه مبلغ 100هزار تومان به عنوان شارژ جایگاه بدم ک با مخالفت بالاسری ها مواجه میشدم ک چرا بیشتر خرید نمیکنم ولی ایتراست یکبار حق شهروندی دادم الان دارم از خدمات گردشگری،تخفیفی و بیمه با اشتیاق استفاده میکنم و اصلا بازاریابی شبکه ای نیست دوست خوبم

    16
    6
    1. سلام . میشه یک یا دو مورد از خدمات گردشگری که استفاده کردین رو دقیق بفرمایید ؟
      مثلا هتل فلان با هزینه شبی فلان …با هر چبز دیگری که قابلیت پیگیری داشته باشد .

      7
      4
      1. سلام دوست عزيز
        پيشنهاد مي كنم خودتون به سايت تراول تراست سر بزنيد و قيمت بليط هاشو با قيمت ساير شركت ها مقايسه كنيد
        من كه از مقايسه و خريدم راضي ام

        6
        4
      2. سلام و درود بر شما دوست عزیز شما خودتون اگر وارد سایت تراول تراست بشین متوجه خواهین شد که عملکردش به چه صورتیه

      3. با سلام من فروشگاه وسوپرمارکت رو استفاده کردم لازم نیست عین بادران حتما اموس وان بی کیفیت رو با این فیمت بخری میتونی شبنم بخری همونم با تخفیف اول که بادران اومد مگه توربین بادی مصرفی بود؟

  4. من که بیش از یک . نیم میلیون پول بی زبون را بهشون دادم و هیچ خدماتی تاحالا ندیدم

    فقط پولتونو میخورن همین

    6
    9
    1. سایتو باز کن ادرسهارو دربیار برو ازخدمات استفاده کن. منتظری بارن دم در خونت خدمات تقدیمت کنن.

  5. من سه سال توی بادران بودم نتیجه اش ۴۰ میلیون تومن محصول توی خونه اس و کارمو از دست دادم و اعتبارم از بین رفت. واقعا ناراضی ام خدا لعنت شون کنه بدبختم کردن. اولش گفتن بیا خرید های روزانه ی خونه ات رو بخر بعد گفتم پلن ۷۰۰ به ۷۰۰ پورسانت میده اجبارم میکردن که هر ماه ۷۰۰ تومن خرید بزن بعدش دیدن جواب نمیده گفتن ۳۰ میلیون خرید کنی ۱۵ میلیون میگیری اینم دروغ بعدیشون ، اینجا پاره وقته ، بیا دو ساله زندگیت عوض میشه همش دروغ بود. گفتن استادیوم میزنه ، گوشت و مرغ میاد ، همش دروغ بود. ایشالا اون بادران خراب بشه که مردم رو بدبخت نکنه

  6. دوستان عزیز فقط با ورود به شرکت هرمی همچون ایتراست عده ایی را از بالا دست و نفرات که شرکت رو راه اندازی کردن پول دار و بقیه رو بدبخت و پول شون را میخورن فرار میگید نه حالا برید بخرید بعدا به حرف من میرسید

    6
    2
  7. سلام رسانه عزیز. قبل از هرچیز اسم برند یک شرکت خاص رو فقط برای جلب توجه و بازدید مورد حمله قرار ندین چون واستون بار حقوقی داره. مورد بعد اینکه سعی نکنید به هر فعالیتی به یک چشم نگاه کنید و به هر شرکتی برچسب هرمی بودن بزنید چون انگشت های یک دست مثل هم نیستن و هر گردی هم گردو نیست. بجاش اگه واقعا یک رسانه خوب هستید، برید بشینید ببینید این شرکت یا شرکت های مشابه چرا با وجود شرکت های “بازاریابی شبکه ای مثلا مجوز دار!” به وجود اومدن و چرا مافیای بازاریابی شبکه ای به این شرکت های جدید مجوز نمیده! برید ببینید دقیقا حرف حساب این شرکت های جدید چیه و چه محصولات یا خدماتی ارائه میدن. آیا اگه ازشون واقعا حمایت بشه، در کاهش هزینه ها و قیمت ها و فروش بیشتر کسب و کارها مؤثرن؟ نوع بیزینس این شرکت ها طبق تحقیقات من مارکت اینترمدیاری(MiM) یا واسطه گری بازار هستش و نوع بازاریابی هم بازاریابی ارجاعی یا رفرال مارکتینگ هستش که کلا با فعالیت شرکت های هرمی که هیچ محصولی نداشتن و همچنین با فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای که محصولات بی کیفیت کارخونه های خودشون یا محصولات وارداتی رو گرون می فروختن فرق داره. این شرکت ها به کسب کارها میگن قیمت های خودتون رو تحت عنوان تخفیف کاهش بدین که مردم توی این روزهای تحریم، تورم و گرونی کمتر آسیب ببینن و افزایش توان خرید داشته باشن و در نتیجه شما مشاغل هم افزایش توان فروش داشته باشین و اینجوری جلوی احتکار و افزایش قیمت گرفته بشه و اقتصاد هم رونق بگیره. این به نظر شما کجاش هرمیه؟ این کجاش گرون فروشی محصولات بی کیفیته؟ بله این کار به ضرر یه عده خاصیه مثل مدیرعامل های شرکت های بازاریابی شبکه ای مثلا مجوزدار! که بازاریاب های خودشون رو از دست میدن و همچنین اون عده ای که به دنبال واردات و احتکار هستن. ماشاالله اونقد پول و پارتی هم دارن که جلوی هرچیزی رو که بخوان بگیرن و هر شخص یا رسانه ای رو بخرن. مواظب باشید در زمین ظالمان بازی نکنید و تهمت ناروا به کسی یا شرکتی نزنید چرا که دنیای دیگه ای هم وجود داره. اگه میخواین بازدید جلب کنید، برین خلاف سایر رسانه ها عمل کنید و مثل اونا نباشید. با اطلاع رسانی های مختلف دنبال راه حل و راهکار برای حمایت از این شرکت های استارتاپی جدید مثل ایتراست باشید و حرف دلشون رو بزنید وگرنه شما هم شریک ظلم میشین. با آرزوی موفقیت

  8. انصاف نیوز لطفا انصاف داشته باش. شما قبلا همین شرکت های بازاریابی شبکه ای رو هم می کوبیدی و خبرهای قبلی شما موجوده که با این شرکت ها مخالفت می کردی! شما کلا با هر موج جدید یا شرکت جدیدی بدون انصاف و بررسی دقیق فعالیت اون شرکت مخالفت می کنید باز بعدا تاییدش می کنید؟ این دیگه چه کاریه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا