خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نشست خبری عوامل سه فیلم اکران شده در هفتمین روز جشنواره

در نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «۲۳نفر» که در هفتمین روز جشنواره فیلم فجر برای اهالی رسانه و منتقدان اکران شد هر ۲۳ بازیگر نوجوان این فیلم و ۲۲ نفر از آزادگان حضور داشتند و مجتبی فرآورده نیز درباره مالکیت مادی و معنوی این اثر توضیحانی را ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، مهدی جعفری کارگردان این فیلم پیش از ساخت نسخه سینمایی ۲۳ نفر، مستندی را درباره این آزادگان ساخته بود و به گفته خودش از آن زمان به بعد جزوآرزوهای او بوده که یک فیلم‌ سینمایی درباره آنها بسازد.

کارگردان «۲۳ نفر» درباره نحوه انتخاب بازیگران نوجوان این فیلم گفت: از روز اول دنبال بچه‌هایی بودیم که این داستان را واقعی کنند و در خود واقعیت هم این افراد از شهرستان‌های مختلف و با زبان‌های مختلف بودند و انگار آنها سنبل کشور ایران بودند.

به گفته جعفری یک ماه با این بچه‌ها کار شد تا سطح بازیگران یکی شود و یک ماه و نیم هم انتخاب این بچه‌ها طول کشید.

کارگردان این فیلم در ادامه این بحث توضیح داد که تنها منبع من فقط آن مستند نبوده و در تیتراژ پایانی آورده‌ که دیگر منابع آن خود این ۲۳ نفر بودند و بعد هم کتاب‌هایی بوده که درباره این داستان نوشته شده بود.

جعفری همچنین بیان کرد که این اثر اقتباسی بوده از داستان اصلی و از نام دقیق هر کدام از افراد استفاده نشده است.

کارگردان «۲۳ نفر» که روایتی از دوره‌ای از جنگ ایران و عراق را به تصویر کشیده است، بیان کرد: قرار نبود فیلم جنگی بسازیم و عملیات بهانه‌ای بود تا این قصه را راه بیندازیم.

مجتبی فرآورده تهیه‌کننده این فیلم نیز در پاسخ به سوالی درباره مسائلی که علیرضا رئیسیان که تهیه‌کنندگی مستندی درباره این ۲۳ نفر را انجام داده، مطرح کرده بود، پاسخ داد: آقای رئیسیان به واسطه اینکه تهیه‌کننده مستند بودند، حقوق مالکیت مادی فیلم به او تعلق نداشت و برای تلویزیون بود. از ابتدا هم در جلسه‌ای که داشتیم گفتیم شما حقوق مادی ندارید و حقوق معنوی شما را حفظ خواهیم کرد. او هم بعد از این اتفاق چند جا از جمله در خانه سینما از ما شکایت کردند که البته ما محکوم نشدیم.

تهیه‌کننده این فیلم درباره زمان اکران این اثر بیان کرد: ترجیح می‌دهیم اکران ما یا در زمان عید فطر باشد یا پاییز. مخاطب اصلی فیلم جوانان هستند و دوست داریم شرایطی فراهم شود که دانش‌آموزان و جوانان بتوانند به دیدن آن بنشینند.

احمد یوسف‌زاده یکی از ۲۳ آزاده نیز که مشاور فیلمنامه هم بوده است، درباره میزان واقعیت این اثر گفت: با دیدن این فیلم من و دوستانم شوکه شدیم. نمی‌دانستیم گریه کنیم یا بخندیم و همزمان با اشک بلندبلند می‌خندیدیم.

در این نشست مهدی جعفری کارگردان، امیر و هادی اسلامی (جلوه‌های ویژه بصری)، محسن روزبهانی (جلوه‌های ویژه میدانی)، مرتضی قیدی (فیلمبردار)، مجتبی فرآورده (تهیه‌کننده)، آریا عظیمی‌نژاد (موسیقی)، میثم مولایی (تدوینگر)، بهمن اردلان (صدابردار و صداگذار) و احمد یوسف‌زاده (مشاور فیلمنامه) حضور داشتند.


سازندگان «دیدن این‌ فیلم‌ جرم است» از درخواست نیروی انتظامی برای حذف پلانی از فیلمشان انتقاد کردند و گفتند: ما با مجوز وزارت ارشاد فیلم را ساختیم اما پس از تولید مدعی پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، در هفتمین روز جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت «دیدن این فیلم جرم است» برای اهالی رسانه و منتقدان به نمایش درآمد؛ فیلمی سیاسی که با تهیه‌کنندگی حقوقی و کسب مجوز ساخت از سوی حوزه هنری ساخته شده و در پی یک حادثه، تقابل چند نیروی بسیجی با نیروهای امنیتی را به تصویر می‌کشد که برای حفظ آبرو و اعتبار نظام باید به تصمیمی عقلانی برسند.

این فیلم در سینمای ‌رسانه‌ها موافقان و مخالفان جدی داشت و عده‌ای‌ آن را فیلمی‌ شعاری می‌دانستند و عده‌ای دیگر هم از طرح برخی مسائل سیاسی و جسارت در آن استقبال کرده و البته آن را مورد حمایت خاص می‌دانستند که توانسته مجوز نمایش بگیرد.‌

با این حال سازندگان این فیلم تاکید داشتند که اثرشان پروسه‌ای زمان‌بر برای ساخت پشت سرگذاشته و اطمینان داشته‌اند که با موانع زیادی هم ‌روبه‌رو می‌شوند ولی از بسیاری نهادهای مربوط حمایتی نگرفته‌اند تا اینکه به لحاظ حقوقی سازمان سینمایی، حوزه هنری تهیه‌کننده می‌شود و از ساخت آن حمایت می‌کند.

محمدرضا زهتابچیان کارگردان این فیلم درباره نام آن که آیا برای جذب مخاطب انتخاب شده، در نشست خبری فیلم که ۱۶ بهمن‌ماه در پردیس ملت برگزار شد، بیان کرد: اسم فیلم بخشی از یک دیالوگ بود که می‌گفت «پس چرا اجازه نمی‌دهید مردم فیلمشان را یبینند؟» ولی بعد آن سکانس به لحاظ فنی حذف شد.

در این نشست کارگردان درباره ساخت فیلم و حمایت‌ها از آن گفت: ما هرجا فیلمنامه را می‌بردیم به به و چه چه می‌کردند ولی می‌گفتند نمی‌خواهی بسازی که؟

او افزود: ما به خیلی نهادهای مربوط مراجعه کردیم ولی برای حمایت از ساخت به نتیجه نرسیدیم و هیچ کس چنین جراتی به خرج نداد جز حوزه هنری‌ که حمایت کرد. ما در این فیلم‌ برایمان مهم بود که پاسدارها، بسیجی‌ها، دولتی‌ها و چادری‌ها دو دسته هستند.

او در پاسخ به سوالی درباره عدم احتمال اکران فیلم با وجود اشاره مستقیم به کاپیتولاسیون بیان کرد: ما بدون کاپیتولاسیون هم احتمال عدم اکران فیلم را می‌دهیم در حالی که من یک خطای سیستمی را دیکته می‌کنم ولی چرایی این اتفاقات مسئله اصلی است.

زهتابچیان درباره سفارشی بودن فیلمش گفت: فیلم سفارشی باید از طریق یک نهاد سفارشی ساخته شود و اگر اینطور بود این شکلی ساخته نمی‌شد. ما محروم بودیم از خیلی امکانات و به همین دلیل سفارشی بودن آن قابل اثبات نیست.

در این بخش علیرضا صالحی، دستیار کارگردان با ابراز ناراحتی از  حذف یک سکانس اضافه کرد: فیلم ما بعد از اینکه ساخته شد مدعی پیدا کرد اما نکته مهم‌ این است که فیلم مجوز نیروی انتظامی را برای ساخت نداشت و ما‌ در دکور شهرک غزالی کار کردیم. در واقع نیروی انتظامی هیچ کمکی به ما نکرد.

وی ادامه‌داد: فیلم ما در‌ زیرزمین نیست ولی شبیه فیلم‌های زیرزمینی است.‌ وزارت ارشاد وقتی مجوز ساخت فیلمی را می‌دهد فیلمساز نباید از دیگران دنبال اجازه و مجوز باشد تا کارش را انجام دهد. نیروی انتظامی اجازه نمایش به ما نمی‌داد مگر اینکه پلان دستگیری یک مامور را دربیاوریم در حالی که نیروی انتظامی مگر غیر از مردم است؟ تمام اینها در شرایطی بود که نیروی انتظامی حتی یک چراغ گردان به ما نداد و بعد توقع تغییر و حذف داشتند و من بابت حذف آن سکانس خیلی ناراحتم.‌

در پایان کارگردان فیلم در پاسخ به حذفیات فیلم گفت: در کل فیلم فقط یک پلان حذف شده که آن هم به خواست نیروی انتظامی بود.


مهدی علی‌میرزایی کارگردان فیلم «پالتو شتری» گفت این فیلم را بر اساس یکی از داستان‌های خودش و با گسترش ظرفیت‌های دراماتیک و تبدیل‌کردن آن به یک فیلمنامه ساخته است.

به گزارش ایسنا، نشست پرسش و پاسخ فیلم «پالتو شتری» با اجرای منصور ضابطیان و با حضور کارگردان فیلم مهدی علی‌میرزایی و دیگر عوامل شامل مجید شیخ انصاری (تهیه‌کننده)، مسعود امینی تیرانی (مدیر فیلمبرداری)، مسیح سراج (صدابردار) و بازیگران سام درخشانی، لیندا کیانی، افسانه چهره‌آزاد، شاهرخ فروتنیان و بانیپال شومون برگزار شد.

مهدی علی‌میرزایی درباره هدفش از ساخت فیلم «پالتو شتری» توضیح داد: یک داستان داشتم که در یکی از مجلات معتبر ادبی کشور چاپ شده بود و بازخوردهای خوبی داشت. ظرفیت‌های دراماتیکش را گسترش دادم و به عنوان اولین فیلمم ساختم. هدفم از ساخت این فیلم تنها ساخت فیلم بود و امیدوارم در فیلم‌های بعدی هدفمندی بیشتری داشته باشم.

وی درباره شخصیت‌پردازی فیلم نیز عنوان کرد: برای این کار از سه روش استفاده کردم؛ اول اینکه اقتضائات فیلمنامه موجب می‌شد که شخصیت را در یک موقعیت تجسم کنم، دوم اینکه فیلسوف‌هایی که در فیلم مطرح می‌شوند و سوءاستفاده برخی از تفکر آنها را در نظر گرفتم و سوم اینکه از مابه‌ازاهای خارجی استفاده کردم که بسیار زیاد وجود دارند.

سام درخشانی بازیگر اصلی این فیلم نیز توضیح داد: من مهدی علی‌میرزایی کارگردان فیلم را به عنوان فیلمنامه‌نویس فیلم «فی‌المدت معلوم» می‌شناختم و پیش از این نیز در «تخته گاز» نوشته ایشان بازی کرده بودم. وقتی نویسنده‌ای بخواهد فیلم بسازد بهترین فیلمنامه را برای خودش کنار می‌گذارد و من نیز از بازی در فیلم «پالتو شتری» راضی بودم.

مجید شیخ‌انصاری تهیه‌کننده این فیلم نیز گفت: فیلمسازی در ایران برای عوامل چون کارگردان و تهیه‌کننده بیشتر یک اتفاق است تا یک انتخاب و به محض اینکه شرایط آماده شد ساخت فیلم را کلید زدیم. اکران این فیلم احتمالاً در نیمه اول سال برنامه‌ریزی می‌شود. در این پروژه سینمایی با یک گروه بسیار عالی، پشت صحنه بسیار آرام بود و باعث افتخارم است که با این گروه همکاری داشتم.

لیندا کیانی نیز اظهار کرد: پشت صحنه فیلم آنقدر آرام بود که برای بازی در فیلم روزشماری می‌کردم. سام درخشانی یکی از بهترین زوج‌های هنری من بود و در این فیلم نیز کمک زیادی به من کرد.

فیلم «پالتو شتری» به عنوان آخرین فیلم هفتمین روز از سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت (کاخ رسانه جشنواره) به روی پرده رفت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا