خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توقف جلسه ایران و 1+5؛ رایزنی ظریف – کری

ایرنا در ساعت 15:13 گزارش داد:
«نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 پس از دو ساعت پایان یافت و دقایقی بعد از آن محمد جواد ظریف و جان کری وزیران خارجه ایران و امریکا رایزنی دو جانبه را آغاز کردند.
انتظار می رود در پایان جلسه امروز بیانیه مشترک مطبوعات از سوی طرفین صادر و اعلام شود که در مورد مسائل کلیدی به راه حل هایی رسیده اند.
تیم مذاکره کننده هسته ای ایران از روز چهارشنبه 5 فروردین سرگرم مذاکره در لوزان است».
عراقچی: نگارش راه حل ها آغاز شده
ساعتی پیش از انتشار این خبر، ایرنا خبر داده بود:
سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران از آغاز نگارش راه حل ها خبرداد و گفت که وزیران خارجه هفت کشور در پایان جلسه امروز بیانیه مشترک مطبوعاتی می دهند.
وی گفت: اگر بتوانیم در همه مسائل به جمع بندی برسیم بیانیه مشترک مطبوعاتی از سوی طرفین صادر و اعلام می شود که پیشرفت هایی حاصل شده و کلیات راه حل ها بدست آمده است.
عراقچی خاطرنشان کرد که این متن حاوی یکسری اسناد کاری است که میان ایران و 1+ 5 است. مکتوباتی است که باید به توافق نهایی تبدیل شود. پیوست نیست.
وی اظهار داشت: ما به کار خود برای نگارش راه حل ها ادامه خواهیم داد. در پایان امروز ما توافق نخواهیم داشت. توافق آن چیزی است مکتوب شده، جزییات ان بررسی شده و نگاشته شده است.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در مورد اختلاف طرفین بر سر تحقیق وتوسعه گفت: برنامه هسته ای ما در مورد سانتریفیوژ های پیشرفته باید ادامه پیدا کند.
وی درباره تحریم ها هم گفت: نمی شود توافقی داشته باشیم که لغو تحریم ها در آن نباشد. تحریم ها همه باید لغو شوند منتهی گستره زیادی به لحاظ کمی و کیفی دارد. موضوعات تحریم ها بسیار زیاد ، نوع و مرجع صادرکننده تحریم ها هم بسیار متنوع هستند. اینها باید تفکیک شوند ولی ما مصر هستیم در گام اول توافق همه تحریم های اقتصادی و مالی ونفتی و بانکی لغو شود.
عراقچی گفت که تحریم های دیگر هم باید چارچوب مشخص پیدا کند. بدون چشم انداز روشن و دقیق برای لغو تحریم ها حتما توافق نخواهیم داشت.
** دوسه موضوع کلیدی
وی در پاسخ به این سوال که رسانه های غربی از بروز یک مشکل در مذاکرات خبر داده اند، گفت: همه مسائل مهم است . منتهی این مسائل یک به یک راه حل هایشان پیدا شده و دو سه موضوع باقی مانده است.به نظر من سخت تر از بقیه موضوعات نیستند ولی در مورد بقیه امکان یافتن راه حل بوجود امد اما در مورد این یکی دو موضوع هنوز جای کار داریم. 
عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران افزود: اینها موضوعاتی کلیدی و مهم هستند و حتما بدون رسیدن به یک راه حل واقع بینانه و معتدل در مورد انها توافقی نخواهیم داشت.طرف مقابل هم به این جمع بندی رسیده راه حلی که در مورد یک مساله پیدا می شود حتما باید دارای تعادل باشد و خواسته های دو طرف را مدنظر قرار دهد.
وی تحریم را یکی از این موضوعات کلیدی عنوان کرد و گفت: در خصوص برنامه هسته ای ایران هم موضوع تحقیق و توسعه موضوع کلیدی دیگری است که ما روی ان اصرار داریم. حتما برنامه تحقیق و توسعه ما روی سانتریفیوژهای پیشرفته باید ادامه پیدا کند. ما روی آن اصرار داریم. این ها مواردی ا ست که جزییاتش در حال مذاکره است و امیدوارم امروز بتوانیم به جمع بندی برسیم.
عراقچی دربخشی از این گفت و گو تاکید کرد که جلسه امروز جلسه در سطح وزیران خارجه است هرچند که دو سه وزیر این جلسه را ترک کرده اند.
وی گفت: درست است که دو سه وزیر ترک کرده اند و معاونینشان شرکت می کنند ولی جلسه ، جلسه وزیران است. خانم موگرینی به عنوان هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور دارد. اقای هاموند ، اقای اشتاین مایر و اقای کری حضور دارند. جلسه در سطح وزیران خارجه ادامه پیدا می کند.تصمیم گیریها در این سطح انجام می شود.
معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: اگر در پایان بتوانیم به یک جمع بندی و راه حل در مورد تک تک موضوعات برسیم احتمالا یک بیانیه مشترک مطبوعاتی از سوی طرفین صادر شود و اعلام می کند پیشرفت هایی حاصل شده، کلیات راه حل هایی بدست امده و این که ما به کار خود برای نگارش راه حل ها ادامه خوهیم داد.
عراقچی افزود: در پایان ا مروز ما توافق نخواهیم داشت. توافق وقتی است که یک یک این راه حل ها مکتوب و جزییی و نگارش شود و ما متن واحد به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک ایران و 1+5 به سرانجام برسد و اعلام شود.
وی اضافه کرد: بیانیه مطبوعات امروز اعلام پیشرفت در مذاکرات خواهد بود و این که ما موفق شدیم در مسائل کلیدی به راه حل برسیم کما اینکه مکتوب کردن و نگارش برخی از راه حل ها تقریبا بین طرفین شروع شده. کما بیش و بیش هم این کار شروع شده؛ وقتی شما به راه حل و فرمول هایی برای مسائل می رسید باید مکتوب کنید و جزییاتش روشن شود. حتی در بعضی مسائل جلو هم رفته ایم.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در این باره آیا بیانیه پیوست دارد، گفت: بیانیه پیوستی نخواهد داشت یک بیانیه مطبوعاتی هست ولی مسلما یکسری اسناد کاری میان ما و 1+5 هست که ضمیمه نیست مکتوباتی است که نهایتا باید به توافق نهایی تبدیل شود. این پروسه چندین ماه قبل در وین شروع شده بود ولی چون ان زمان راه حل ها کامل نشده بود متوقف شد الان دوباره شروع شده است.
عراقچی در پاسخ به سوالی دیگر درباره زمان پایان مذاکرات گفت: تا هر زمانی نیاز باشد مذاکره ادامه پیداخواهد کرد. تا زمانی که در همه موضوعات نظرات ما تامین نشود به مذاکره ادامه می دهیم. اصرار داریم روی همه موضوعات نظرات ما تامین شود. ما تا آخرین لحظه پای میز مذاکره خواهیم بود.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران افزود: اگر امشب بیانیه صادر شود ارزوی یک لحظه ماندن در لوزان را هم نداریم . تمامی تعطیلات ما اینجا گذشته و البته با افتخار نوکری مردم را کرده ایم ولی بلافاصله به ایران بازخواهیم گشت.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا