خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش| ارزیابی مغازه‌داران چارسو از توییت جهرمی

/ گوشی‌های دپو شده در گمرک را آزاد کنید /

رجیستری در ایران بعد از سال‌ها برای مبارزه با قاچاق واردات گوشی توسط وزارت ارتباطات و فناوری فعال شد این کار برای این به وجود آمد که با قاچاق گوشی تقلبی مبارزه شود؛ طرحی که به دلایلی مورد مقبولیت مردم و همچنین فروشندگان قرار نگرفت.

خبرنگار انصاف نیوز برای کسب اطلاع از روند رجیستری و تاثیر آن بر بازار گوشی، عصر روز سه شنبه به پردیس چارسو رفت و با تعدادی از فروشندگان گوشی های همراه گفت‌و‌گو کرد که در زیر می‌خوانید:

نمایندگی ال جی: ریجستری فروش ما را خراب کرده است

مدیر روابط عمومی ال جی درباره‌ی طرح رجیستری که وزیر ارتباطات برای مبارزه با قاچاق کالا به راه انداخت گفت: طرح خوبی بود که برای مبارزه با قاچاق صورت گرفت اما طرح ریجستری کاملا بازار گوشی را از کار انداخته ،این طرح باعث افزایش قیمت گوشی شده و عرضه و تقاضا برای خرید آن توسط مشتری کاهش پیدا کرده است.

او در ادامه افزود: بازار قاچاق گوشی بعد از طرح رجیستری به نسبت بهتر شده اما این طرح نواقص زیادی دارد که باید برطرف شود؛ البته این طرح برداشته شود که خیلی بهتر است اما درصورتی که به دنبال مبارزه با قاچاق کالا هستند، ابتدا دلارهایی که به شرکت‌ها برای خرید گوشی می‌دهند اما در جای دیگری خرج می‌شود شفاف سازی شود بعد در مرحله‌ی دوم طرح ریجستری را قانونمند و همچنین با نظم اجرا کنند تا طرح رجیستری موفق باشد.

روابط عمومی این نمایندگی در پاسخ به سوال خبرنگار انصاف نیوز که «چه مقدار جنس در گمرک وجود دارد؟» گفت: گوشی‌های مدل سال 2019 فعلا به دست ما نرسیده و در گمرک خوابیده است و اجناس لوازم جانبی نیز از 6 الی 7 ماه گذشته در انبار گمرک دپو شده و باید منتظر ماند تا با آغاز طرح رجیستری این اجناس خارج شده و در بازار عرضه گردد.

او همچنین درباره‌ی شفاف‌سازی شرکت‌ها و مبارزه با قاچاق گوشی گفت: شفاف‌سازی همیشه خوب است، اگر درست و به‌جا باشد و واقعا برای مبارزه با قاچاق صورت بگیرد عمل بسیار خوبی است.

روابط عمومی نمایندگی ال جی در پردیس چهارسو در تکمیل صحبت‌های خود گفت: قیمت گوشی‌ها با طرح رجیستری برای مشتری بسیار گران تمام می‌شود و علاوه بر هزینه‌ی جدا برای خرید گوشی باید طرح رجیستری را هم خریداری کند و بعد از گوشی استفاده کند؛ در بعضی مواقع پیش‌ می‌‌آید که کد رجیستری داده شده متعلق به گوشی نیست و باید به مدت 10 الی 15 روز صبر کرد تا کد رجیستری برسد و گوشی فعال شود.

نمایندگی اپل: وزیر به دنبال اجناس دپو شده‌ی ما در گمرک باشد

مدیر داخلی یک نمایندگی فروش محصولات اپل در پردیس چارسو نیز درباره‌ی طرح رجیستری گفت: این طرح خیلی خوب است در همه جای دنیا برای مبارزه با قاچاق کالای دیجیتال صورت گرفته اما در ایران مثلا بعضی شرکت‌های واردکننده‌‌ی اپل ابتدا باید حدود 3 الی 4 میلیارد به عنوان سپرده به وزارت صنعت بدهند تا بتوانند جنس را وارد کنند؛ اما لحظه ترخیص اموال، شرکتی که از این راه قانونی جنس را وارد کرده با تاخیر مواجه می‌شود و به دردسر می‌‌افتد و باید به دنبال سرمایه‌ی خود بدود.

او درباره قاچاق کالا گفت: تمامی اجناس 2019 چه موبایل و چه لوازم جانبی در انبار گمرک توقیف شده؛ با اینکه قانونی خریداری شده اما تحویل داده نشده و این باعث رکود بازار شده است.

این فرد درباره‌ی آذری جهرمی گفت: شخصیت کودکانه و ناپخته‌ای دارد و موفق به ساماندهی بازار نمی‌شو؛ او به جای اینکه در توییتر بچرخد به دنبال آزاد کردن اجناس دپو شده‌ی ما که 6 ماه است در گمرک خوابیده باشد.

وی در ادامه به وضعیت خراب بازار اشاره کرد و گفت: دوسال گذشته نهایت قیمت تمام شده‌ی گوشی اپل 5 میلیون تومان بود اما با این طرح رجیستری و وضعیت دلار قیمت گوشی اپل به بیش از 20 میلیون رسیده و این باعث کم شدن قدرت خرید مشتری شده است.

نمایندگی سامسونگ: بازار گوشی با طرح رجیستری کاملا از هم پاشید

مسوول فروش نمایندگی سامسونگ در طبقه دوم پردیس چارسو نیز درباره‌ی تاثیر طرح رجیستری بر بازار گفت: این طرح کاملا فروش بازار موبایل را نابود کرده؛ سال گذشته در شب عید هفته‌ای 20 الی 25 موبایل به فروش می‌رفت اما با طرح رجیستری و اعمال محدودیت از طرف دولت و وزارت ارتباطات فروش کاهش وحشتناکی داشته، به طوری که 15 روز مانده به شروع سال جدید در هفته به زور 4 موبایل به فروش برسد.

او درباره‌ی طرح رجیستری گفت طرح خوبی است اما باید برداشته شود کاملا غیر کارشناسی اجرا می‌شود و اصلا به درد بازار ایران با شرایط فعلی‌اش نمی‌خورد. دولت به دنبال مبارزه با قاچاق بود اما این طرح باعث افزایش آن شد، به طوری که سال گذشته جنس قاچاق بود اما خریدار کمتری داشت و مشتری جنس اورجینال می‌خرید اما امسال قاچاق 70 الی 80% افزایش یافته و همچنین جنس قاچاق و تقلبی نیز بیشتر شده.

او درباره‌ی تقلبی بودن اجناس گفت: کابل اورجینال دستگاه گوشی مدل J7 prime   در مدت ده دقیقه 20 الی 25 درصد باطری گوشی را شارژ می‌کند اما کابل تقلبی در مدت 45 دقیقه 20 درصد را شارژ می‌کند.

همچنین مدیر فروش نمایندگی سامسونگ درباره‌ی کالاهای دپو شده در گمرک گفت: این اجناس سال گذشته‌ی میلادی با توجه به نیاز بازار وارد شدند اما نزدیک به 5 ماه است همچنان در گمرک خاک می‌خورند و با پیگیری‌های نمایندگی سامسونگ در ایران گفته شده بعد از عید این کالاها آزاد می‌شود درحالی که اگر بعد از مدت گفته شده آزاد شود قیمت آن افزایش یافته و به طور کل مشتری از خرید آن منصرف می‌شود.

وی در پایان گفت: این طرح رجیستری در ایران جوابگو نیست و کالای قاچاق افزایش یافته‌ است، قیمت موبایل هم نسبت به نرخ واقعی بیشتر شده است و این یعنی سقوط بازار موبایل.

با طرح رجیستری فروش زیاد کردیم

خبرنگار انصاف نیوز به سراغ یک فروشنده‌ی موبایل با برندهای مختلف رفت و درباره‌ی طرح رجیستری و تاثیر آن پرسید که مسوول فروش گفت: طرح رجیستری باعث فروش بیشتر شده و به هیچ عنوان در فروش موبایل با افتی مواجه نشده است.

همنین درباره‌ی طرح رجیستری و افزایش قیمت گفت: طرح رجیستری بسیار عالی بوده که باعث شد جلوی قاچاق گرفته شود؛ به طوری که کالای قاچاق اصلا در این بازار دیده نمی‌شود؟

او درباره ‌یشفاف سازی مبارزه با قاچاق کالا نیز گفت: شفاف‌سازی صورت نگیرد بهتر است، چون این شفاف‌سازی‌ها کمکی به شرایط بازار نمی‌کند و اصولا در زمینه‌ی موبایل و لوازم جانبی این شفاف سازی دردی را دوا نمی‌کند.

فروشنده‎ی لوازم جانبی گوشی همراه: نرود میخ آهنین در سنگ

فروشنده‌ی لوازم جانبی موبایل آخرین فردی بود که جوابگوی سوالات خبرنگار انصاف‌نیوز درباره‌ی طرح رجیستری و مبارزه با قاچاق کالا بود.

او در اینباره ‌گفت: از وقتی رجیستری آمد بازار به کل در خواب عمیقی فرو رفت و این خواب عمیق همچنان ادامه خواهد داشت. وقتی این طرح به مرحله‌ی انجام رسید با توجه به اینکه کارشناسی صورت نگرفت و با چهار نفر مهندس این حوزه مشورت نکردند و در پشت اتاق خود تصمیم گرفتند، نتیجه‌ی طرح این شد که فروش بازار نزدیک به صفر است، اجناس در گمرک خوابیده، قیمت افزایش یافته، آمار قاچاق کالا هم همینجور افزایش یافته است.

این فروشنده‌ی لوازم جانبی که دل پری داشت گفت: دولت گوشی و لوازم جانبی آن را کالای غیرضروروی دانسته و باید برای آن ثبت سفارش انجام داد که حالا  منتظر بمان تا نوبت به تو برسد و دلار تهیه کنی تا لوازم جانبی را بخری.

او در ادامه افزود: طبق قانون اگر کالای خارجی تولید داخل وجود نداشت با ارز آزاد می‌توانی به گمرک پول دهی و کالا را تحویل بگیری اما بگرد دنبال پرتقال فروش؛ ارز داده شده اما کالایی تحویل گرفته نشده است.

او همچین درباره‌ی رجیستری گفت: طرح رجیستری کاملا ضعیف بود، نظارت دقیق بر خرید و فروش وجود ندارد، با بالا رفتن قیمت ارز بازار لوازم جانبی هم کاهش پیدا کرده و به طور کل بگویم اجناس جدید در گمرک دپو شده و برای گرفتن باید به قاچاق متوسل شد، که ورود کالای قاچاق همانا و دردسر خرید فروش آن مشکل دیگری است.

وی در پایان گفت: این آقای وزیر که درباره‌ی طرح رجیستری اینقدر پز می‌دهد یک بار به چارسو بیاید و به حرف‌ها و مشکلات ما گوش دهد؛ با راهنمایی از کارشناسان اقتصادی و فناوری همه مشکلات را حل می‌کرد اما نکرد او هیچ کدام از کارها را انجام نداد. من حاضرم شخصا به دیدار وزیر بروم و با راه حل‌هایی مشکلات را کمتر کنم. هر کسی را برای کاری ساخته‌ند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. چشم، ارز دولتی بدهیم، طرح رجیستری هم برداریم که هیچ نظارتی انجام نشود و وارد کنندگان گرامی خود خون ملت را در شیشه کنند. مگر پیش از این که اجناس در انبارها دپو شده بود مشکل طرح رجیستری و … بود. مشکل اصلی منفعت طلبی واردکنندگان و فروشندگان در همه سطوح است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا