خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقش مجرمان ایرانی ساکن کانادا در تنش‌زایی بین دو کشور

/ حشمت‌الله فلاحت پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح کرد /

از خاوری تا شیخ الاسلامی که پرونده‌هایی مالی در ایران دارند ساکن کانادا هستند. کشوری که به دنبال تیره شدن روابط دو کشور از سپتامبر 2012 سفارت خود را در ایران بست و دیپلمات‌های ایرانی را از اتاوا اخراج کرد

آیا با توجه به سکونت تعداد قابل توجهی از ایرانیان در این کشور و همچنین متواری شدن برخی از متهمان پرونده‌های کلان مالی به کانادا از سرگیری روابط دیپلماتیک با این کشور ضروری می‌نماید؟

دلایلی که کانادا برای این اقدام خود بیان کرد شامل عدم همکاری دولت ایران با قطعنامه‌های شورای امنیت درباره برنامه هسته‌ای این کشور و اعتراض به سیاست‌های منطقه‌ای ایران بود.

در ژانویه ۲۰۱۶ کانادا از تایید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در مورد پایبندی ایران به برجام استقبال کرد و رسما اعلام کرد که مایل به از سرگیری مذاکره با ایران، از جمله در مورد امکان بازسازی روابط دیپلماتیک میان دو کشور است.

در این باره با حشمت‌الله فلاحت پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت‌وگویی کردیم، او معتقد است عواملی که در ایران جرم مرتکب شده‌اند، به شدت در مسیر تنش‌زایی در رابطه‌ بین ایران و کانادا ایفای نقش می‌کنند. زیرا اگر رابطه‌ی این دو کشور به حالت عادی بازگردد کانادایی‌ها ملزم به همکاری و پیگیری و پیگرد مشترک با ایران خواهند بود.

موضوع ایران و کانادا به تمهیداتی فراتر از مناسبات دو جانبه نیازمند است

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس  با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در برابر کانادا اصل را بر تنش زدایی گذاشته است، گفت: اما در طرف کانادایی این حسن نیت وجود ندارد و به هر حال من معتقد هستم موضوع مناسبات ایران و کانادا به تمهیداتی فراتر از مناسبات دو جانبه نیازمند است تا  ایران از طریق ابزارهای بین المللی خود، کانادایی‌ها را برای احقاق حقوق اختصاصی ملت ایران وادار کند.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز گفت: عواملی که در ایران جرم مرتکب شده‌اند، اعم از جرم‌های اقتصادی، پولشویی، امنیتی، تروریستی و… این‌‌ها به شدت در مسیر تنش‌زایی در رابطه‌ بین ایران و کاندا ایفای نقش می‌کنند. زیرا اگر رابطه‌ی این دو کشور به حالت عادی بازگردد، آن زمان کانادایی‌ها ملزم هستند در قالب موافقت نامه‌های فی ‌مابین ایران و کانادا و در قالب مناسبات بین‌المللی و اصول معاضدت قضایی، استرداد و پیگیری و پیگرد مشترک را با ایران دنبال کنند.

او در پایان گفت: به همین دلایل رابطه‌ی ایران با کانادا با مشکل مواجه می‌شود. کانادا در میان کشورهای غربی از حدود بیست سال گذشته مسوولیت یک پرونده‌ی قضایی تحت عنوان پرونده‌های حقوق بشری علیه ایران را برعهده گرفته است و همین ادعاهای حقوق بشری بر رابطه‌ی ایران و کانادا سایه انداخته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. طرف را تو ده راهش نمیدادند، میپرسید خانه کدخدا کجاست!!
    قبل از اینکه این عزیز تصور استرداد مجرمین با کانادا (یا هر کشور پیشرفته دیگر) با بکند، بهتر است نگاهی به وضعیت سامانه عدالت جنایی در ایران بپردازد. حتی اگر سفارتهای ایران و کانادا در پایتخت های دو طرف بازگشوده شوند و بازرگانی میان دو کشور اوج بگیرد، تا شرایط فرایندهای قضایی در ایران در وضع کنونی است، هیچ کشور پیشرفته ای هیچ مجرمی را به ایران تحویل نخواهد داد. مهمترین دلیل آن این است که مطابق قوانین این کشورها شخصی که ممکن است پس از استرداد [به آن ها سختگیری شود] و یا […] هرگز تحویل داده نخواهد شد.
    بعلاوه، ایشان به راحتی پرونده شهروند ایرانی-کانادایی خانم زهرا کاظمی را نیز از یاد برده اند. این پرونده همچنان مفتوح است و [مجرمان] مجازات نشده اند. تا این [شرایط] ادامه داشته باشد، قطعاً روابط حقوقی کانادا با ایران عادی نخواهد شد.
    تکرار چند واژه کلیشه ای در واقعیات عینی تأثیری نخواهد داشت.

    3
    6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا