خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سرنوشت دستور ترامپ درباره‌ی “تروریستی” اعلام شدن سپاه چه خواهد شد؟

عبدالله شهبازی، تاریخ‌پژوه در یادداشتی تلگرامی نوشت:

ساعت ۱۰:۳۰ صبح امروز به وقت واشنگتن (دوشنبه ۸ آوریل ۲۰۱۹/ ۱۹ فروردین ۱۳۹۸) پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، تصمیم دولت ترامپ را برای اعلام سپاه پاسداران بعنوان «سازمان تروریستی» قرائت کرد.

این اعلام به معنی اجرایی شدن دستور ترامپ نیست. کنگره یک هفته فرصت دارد که در برابر تصمیم دولت موضع بگیرد. به احتمال قریب به یقین بیشتر نمایندگان مجلس آمریکا، که دمکرات هستند، با این اقدام مخالفت خواهند کرد. در سنا، سناتورهایی مانند تد کروز هوادار این تصمیم ترامپ هستند ولی سناتورهای جمهوری‌خواهی مانند راند پل نیز هستند که احتمالاً مخالفت خواهند کرد. نتیجه معلوم نیست.

سخنان هنری کیسینجر در نشریه دیلی اسکوئیب لندن شاید تصویری از استراتژی جدیدی باشد که برای معماری دنیای نو ترسیم شده و «جنگ با ایران» در ایجاد این ژئوپلتیک جدید جایگاه محوری دارد. بعبارت دیگر، شاید همان راهی دنبال می‌شود که به دلیل سیاست‌های همین کانون‌ها در قبال انقلاب بلشویکی ۱۹۱۷ در روسیه و تداوم آن پس از جنگ جهانی دوم دوران ۴۵ ساله جنگ سرد را آفرید. برخی محققین ژرف‌بین بر این نظرند که اگر عملکرد این کانون‌ها نبود شاید نظام شوروی بگونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. بعبارت دیگر، پدیده‌ای بنام اتحاد شوروی، با آن مختصات که دیدیم، تا حدود زیادی باید بعنوان محصول عملکرد این کانون‌ها ارزیابی شود. کانون‌های فوق پس از انحلال اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ و پایان «دوران جنگ سرد»، سرانجام با حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ دوران جدیدی بنام «جنگ با تروریسم» رقم زدند که اینک به پایان راه رسیده است. شاید، شاید، اکنون در مقطعی تاریخ‌ساز قرار داریم که باید شروع دورانی جدید تلقی شود با همان مختصات.

نمی‌دانم. ولی اگر چنین باشد، معلوم نیست این دوران جدید چه پایانی خواهد داشت؛ می‌تواند به دلیل غارت ته‌مانده ثروت ملی آمریکا سرآغاز بحرانی بزرگ باشد با همه پیامدهای عظیم آن برای جهان غرب.

بنگرید به مصاحبه‌های کیسینجر:

Henry Kissinger: “If You Can’t Hear the Drums of War You Must Be Deaf”
By Alfred Heinz
Daily Squib
November 27, 2011
https://www.dailysquib.co.uk/world/3089-henry-kissinger-if-you-cant-hear-the-drums-of-war-you-must-be-deaf.html

Henry Kissinger: “The Delightful Drums of War Beat Louder Every Day”
By Alfred Heinz
Daily Squib
May 10, 2018
https://www.dailysquib.co.uk/world/28503-henry-kissinger-delightful-drums-war-beat-louder-every-day.html

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا