خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ابهام در استعفای عجیب سرپرست اصلاح طلب برج میلاد

/گفت‌وگو با عبدالله ناصری و حسن رسولی/

پریسا صالحی، خبرنگار انصاف نیوز: استعفای امیر آریازند از مدیریت برج میلاد و قبول این استعفا در شهرداری، انتقادهای زیادی در پی داشت. منتقدان بر این باور هستند که این استعفا و قبول آن در پی فشارهایی از سمت افرادی در بیرون شهرداری بوده است. عده‌ای نیز بر این اعتقاد هستند که این موضوع می‌تواند به وجهه‌ی شهرداری و شورای شهر آسیب بزند. عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و سید حسن رسولی، عضو شورای شهر در اینباره به گفت‌وگو با انصاف‌نیوز پرداختند.

ناصری معتقد است که اگر این استعفا به خاطر فشارها و فضاسازی‌ها بوده باشد، غیرموجه است و باعث تضعیف معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری خواهد شد و پیروز حناچی، شهردار تهران باید در این مساله دخالت کند. رسولی هم می‌گوید در صورتی که قبول استعفا خارج از چارچوب و غیرقانونی باشد، عملکرد شهردار دچار ایراد خواهد بود و اعضای شورای شهر حق ایفای نقش نظارتی خواهند داشت.

متن این گفت‌وگوها را در ادامه بخوانید:

عبدالله ناصری: اگر دلیل استعفا فضاسازی‌ها باشد، باید جلوی آن را گرفت

ناصری در مورد استعفای امیر آریازند می‌گوید: «اینکه در شهرداری و معاونت اجتماعی در برابر فضاسازی‌هایی که از طرف مخالفان اصلاحات ایجاد شده کوتاه بیایند، یک حرکت غیرموجه و غیرقابل قبول است. من نمی‌دانم که پشت پرده چه بوده. آیا یک توافق بین آقای آریازند و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری بوده یا اینکه آقای آریازند مجبور به استعفا شده است. من این را نمی‌دانم اما به هرحال کوتاه آمدن و منفعل بودن در برابر فضاسازی‌ها غیر قابل قبول است و موجب تضعیف معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری خواهد شد.»

عبدالله ناصری

او با تاکید بر لزوم دخالت پیروز حناچی می‌افزاید: «من بعید می‌دانم که آقای حناچی در برابر چنین رفتارهایی منفعل باشد اما اگر این استعفاها منحصر به معاونت فرهنگی و اجتماعی باشد، باتوجه به وجهه‌ی بیشتر اصولگرای آقای جوادی یگانه نسبت به وجهه‎ی اصلاح طلب او، به طور طبیعی ممکن است چنین اتفاقاتی در معاونت بیافتد.

آقای حناچی، به عنوان شهردار اصلاح طلب حتما ورود خواهد کرد. در مجموع هم چه استعفای آقای آریازند و چه پذیرش استعفاهایی از این دست، اگر بر اساس تسلیم شدن در برابر فضاسازی‌های کیهان و رسانه‌های تندرو و مخالفان اصلاحات باشد؛ باید جلوی آن گرفته شود.»

ناصری درباره‌ی توییت دو خبرنگار که ادعا کرده بودند فشارها برای کنار رفتن چند مدیر دیگر وجود دارد و ممکن است شاهد اتفاقاتی مشابه باشیم گفت: «اگر فشارها برای کنار رفتن چند نفری که مطرح هستند باعث کنار رفتن آنها شود، یک ضعف از طرف آقای حناچی خواهد بود. اما من بعید می‌دانم آقای حناچی تسلیم شود. او حتما در برابر این نوع اتفاقات مقاومت خواهد کرد. شورای شهر هم باید وارد عمل شود.
شرایط کشور به گونه‌ای است که مساله‌ی اصلی عموم مردم، چیزهای دیگری مثل معیشت یا خطر وقوع جنگ در منطقه است تا جابه‌جایی یک مدیر در شهرداری. این موضوع در حد اعضای حزب‌ها و شبکه‌های اجتماعی و یا در رسانه‌ها اهمیت دارد، بنابراین این مساله بین مردم بازتاب زیادی نخواهد داشت.»

رسولی: اعضای شورای شهر حق دخالت در عزل‌ و نضب مدیران را ندارند

رسولی با تاکید بر اینکه اعضای شورای شهر حق دخالت در عزل‌ و نضب مدیران را ندارند می‌گوید: «طبق قوانین و شرح وظایف شورای اسلامی شهرها عزل و نصب مدیران و قبول استعفا برعهده‌ی شهردار و شهرداری است. آنچه که قانون‌گذار برای شورا تعیین تکلیف کرده، گذاشتن مقررات و نظارت به حسن اجرای آن مقررات و نحوه‌ی اداره‌ی شهر است. در مورد مدیر برج میلاد، من هم از طریق رسانه‌های مجازی مطلع شدم و در جریان جزییات نیستم ولی آقای دکتر حناچی حتما توضیحات کامل را خواهد داد.

ما نباید در این موارد دخالت کنیم چه در اصل آن و چه نفس آن. آقای شهردار که اختیار این موضوع را دارند مسوولیت پاسخگویی در این مورد را هم بر عهده دارند. چنانچه ارایه‌ی این استعفا و قبول آن توسط آقای شهردار، صحت داشته باشد و استدلال قانونی و مجاب‌کننده وجود نداشته باشد، قطعا آقای شهردار در مسوولیت خود به نحو مطلوبی عمل نکرده‌اند و در این مورد آقای شهردار و سخنگوی شورای شهر اگر لازم بدانند اطلاع‌رسانی خواهند کرد.»

حسن رسولی

او در مورد نقش نظارتی شورا توضیح داد: «شورای شهر وظیفه‌ی نظارتی دارد و کسی که ناظر است حق دخالت ندارد. شورا دخالت دارد که آیا اجرای مقررات مربوط به عزل و نصب این مدیر، در چارچوب قوانین صورت گرفته یا تحت فشارهای این و آن بوده است. قطعا اگر مورد دوم باشد، این اقدام آقای شهردار از منظر نظارتی دچار ایراد جدی است.

اگر نهاد نظارتی یعنی شورای شهر، تشخیص دهد که این اقدام، غیر قانونی و خارج از چارچوب بوده، قانون‌گذار نحوه‌ی اعمال توصیه‌های نظارتی شورا را تعیین کرده است. در ابتدا اعضای شورا حق دارند که با استفاده از مسوولیت نمایندگی خود از آقای شهردار سوال کنند و تذکر دهند و سایر مراحلی که قانون‌گذار تعیین کرده را انجام دهند. اما هیچ یک از نمایندگان شورای شهر طبق قانون حق دخالت در عزل و نصب مدیران را ندارند.»

رسولی در پاسخ به اینکه چه زمانی این مساله در شورای شهر بررسی می‌شود گفت: «من نگفتم که قرار است این موضوع در شورای شهر بررسی شود، گفتم هرکدام از مدیران صلاح بدانند، قانون‌گذار این حق را به آنها داده است. من نمی‌توانم از سمت شورای شهر حرف بزنم چون من نماینده‌ی شورای شهر نیستم، بلکه نماینده‌ی مردم در شورای شهر هستم. »
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا