خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آغاز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس از 10 آذر

سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور از برگزاری نخستین جلسه ستاد انتخابات کشور به ریاست «عبدالرضا رحمانی فضلی» خبر داد و گفت: با تصمیم این ستاد نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از دهم تا 16 آذرماه فرصت ثبت نام دارند.

به گزارش ایرنا، «سیدسلمان سامانی» امروز- سه شنبه- در نخستین نشست خبری با موضوع انتخابات اظهار داشت: در جلسه امروز ستاد انتخابات کشور زمان ثبت نام نامزدها در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، دهم لغایت 16 آذر 98 تعیین شد، همچنین مدیرانی که می خواهند استعفا دهند تا 16خردادماه امسال فرصت دارند از سمت خود استعفا دهند.

وی با بیان این که امسال مهم ترین رویداد در حوزه سیاست داخلی برگزاری انتخابات مجلس و انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری است، افزود: در نخستین جلسه ستاد انتخابات کشور مهم ترین راهبردها، باید و نبایدها و برنامه های اصلی ستاد انتخابات در حوزه های مختلف تبیین شد.

سخنگوی وزارت کشور مهم ترین محورهایی که از سوی وزیر کشور در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت را سلامت انتخابات، مشارکت، رقابت و امنیت انتخابات عنوان کرد که باید به عنوان اصلی ترین راهبردهای کلان توجه شود.

سامانی گفت: در این جلسه همچنین بی طرفی وزارت کشور در انتخابات مورد تاکید قرار گرفت و بازرسی و حراست وزارت کشور مکلف شدند، حفظ بی طرفی این وزارتخانه را رصد کنند.

وی اجرای دقیق قانون و فصل الخطاب بودن آن را از دیگر محورهای مورد تاکید در جلسه امروز ستاد انتخابات کشور عنوان کرد.
سخنگوی وزارت کشور خاطرنشان کرد: همچنین در این جلسه بر هماهنگی و همکاری بین دستگاه های مختلف اجرایی و استفاده از ظرفیت تمامی دستگاه هادر این جلسه تاکید شد.

سامانی یکی دیگر از محورهایی که در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت را آموزش مجریان و عموم مردم در رابطه با موضوع انتخابات ذکر و خاطرنشان کرد: پیشرفت برگزاری قانومند انتخابات وجود مجریان و ناظرانی است که به قوانین و مقررات اشراف کامل داشته باشند.

وی تصریح کرد: این آموزش ها در سطح استان ها آغاز شده و با جدیت ادامه می یابد.

رییس کمیته حقوقی ستاد انتخابات کشور گفت: همچنین منابع مالی انتخابات پیش بینی شده و تعاملاتی با سازمان برنامه و بودجه در این راستا صورت گرفته است.

سامانی افزود: همچنین پیش بینی کردیم مطابق ادوار گذشته که شاهد افزایش حضور مردم در انتخابات هستیم تعداد صندوق های رای و شعب اخذ رای را در سراسر کشور افزایش دهیم.

وی امنیت برگزاری انتخابات را موضوع دیگر در نخستین جلسه ستاد انتخابات کشور ذکر کرد.

سخنگوی وزارت کشور عنوان کرد: همچنین شوراهای تامین سراسر کشور مکلف شدند تدابیری لازم را در سراسر کشور اتخاذ کنند با تا فضایی امن و با نشاطی در انتخابات داشته باشیم.

سامانی به تعیین برنامه زمان بندی انتخابات مجلس اشاره کرد و گفت: این زمان بندی امروز از سوی وزارت کشور ابلاغ می شود که این برنامه مبتنی بر قانون فعلی (انتخابات مجلس آخرین اصلاحیه سال 95) است که با هماهنگی شورای نگهبان تهیه شد و ما آن را به تمامی فرمانداری ها در سراسر کشور ابلاغ خواهیم کرد که بر اساس آن تمامی حوزه های اجرایی و نظراتی باید اقدامات لازم بر این اساس انجام دهند.

وی تصریح کرد: این برنامه زمان بندی از طریق سایت وزارت وکشور اعلام خواهد شد که 17 اقدام قانونی در این برنامه ریزی در نظر گرفته شده است.

سخنگوی وزارت کشور افزود: همچنین برطبق قانون مدیرانی که می خواهند برای انتخابات شرکت کنند باید از مسئولیت خود استعفا دهند که زمان استعفاهای آنها باید 6 ماه قبل از روز ثبت نام مورد قبول قرار گرفته باشد یعنی 6 ماه قبل از روز ثبت نام باید استعفایشان مورد قبول قرار گیرد نه اینکه تازه 6 ما قبل از روز ثبت نام استعفا دهند.

سامانی یادآور شد: براین اساس نامزدهای انتخاباتی که عنوان شغلی آنها در لیست مشخصی که ارائه می شود، آمده است تا 16 خرداد ماه فرصت دارند، استعفای خود را ارائه کنند و این استعفا باید مورد پذیرش مقام مسئول ذیربط قرار گیرد.

سخنگوی وزارت کشور شرایط نامزدهای انتخابات مجلس را اعتقاد و التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران، تابعیت کشور، التزام به قانون و اصل ولایت فقیه، داشتن مدرک کارشناسی ارشد یا معادل، نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه، سلامت جسمانی در حد بینایی، شنوایی و بویایی و حداقل سن 30 سال تمام و حداکثر 75 سال سن بیان کرد.

سامانی از افرادی که قصد نامزدی در انتخابات مجلس را دارند، درخواست کرد مطالعه دقیقی نسبت به قوانین و مقرراتی که در این باره در سایت وزارت کشور بارگذاری می شود، انجام دهند.

وی تصریح کرد: ما امروز برنامه زمان بندی انتخابات را مطابق قانون اعلام می کنیم و براساس قوانین و مقرارت کنونی فعالیت های خود را انجام می دهیم.

وی همچنین درمورد احتمال برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی گفت: طبق اصلاحیه ای که در سال 95 در قانون انتخابات انجام شد، مجلس این اجازه را به دولت داده است که در صورت هماهنگی با شورای نگهبان و آماده بودن شرایط انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار کند.

وی ادامه داد: ما در این زمینه در حال هماهنگی با شورای نگهبان هستیم و تاکید داریم که احراز هویت رای دهندگان به صورت الکترونیکی برگزار شود چرا که معتقدیم اگر احراز هویت به صورت الکترونیکی انجام شود به سلامت انتخابات کمک می کند.

سخنگوی وزارت کشور در پاسخ به سوالی درمورد شرایط حداقلی برای داوطلبان انتخابات مجلس و این که آیا این شرایط باعث می شود حجم ثبت نام کنندگان در انتخابات مجلس افزایش یابد، گفت: ما به عنوان مجری با حقوق افراد و کسانی که طبق قانون می توانند، ثبت نام کنند، احترام می گذاریم. اگر افراد بتوانند مدارک مورد نیاز را تهیه و ثبت نام کنند، ما پایبند به موازین قانونی هستیم و باید ثبت نام آنها را انجام دهیم.

سخنگوی وزارت کشور درمورد تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس نیز گفت: تایید صلاحیت داوطلبان به عهده هیات های اجرایی است که این هیات ها اکثرا معتمدان مردم هستند.

سامانی یادآور شد: وزارت کشور نقشی در بررسی صلاحیت ها طبق قانون ندارد. این کار را هیات های اجرایی، نظارت و شورای نگهبان انجام می دهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا