خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«نیم بها شدن بلیت در ماه رمضان ضرر به بعضی سینماهاست»

/ گفت‌وگو با مدیر سینما مرکزی /

تلاش برای جذب مردم به سالن‌های سینما یکی از مهم‌ترین چالش‌های سال‌های اخیر سینمای ایران بوده است. کارگزاران حوزه‌ی سینما با برنامه‌ها و طرح‌های تشویقی گوناگون سعی دارند تا مردم بیشتری را به سالن‌های سینما بکشانند تا حضورشان رونقی به این صنعت دهد. طرح اعلامی برای ماه رمضان، مبنی بر اینکه تا ساعت 8 شب بلیت سینماها نیم بها باشد هم یکی از این اقدامات تشویقی است. طرحی که از نظر حسینعلی مقیمی، مدیر سینما مرکزی، انتقاداتی به آن وارد است.

مقیمی در گفت‌وگوی خود با انصاف نیوز ضمن پرداختن به موضوع حذف شنبه‌ها از روزهای نیم‌بها و مثبت دانستن آن، می‌گوید که طرح نیم‌بها کردن بلیت تا ساعت هشت شب در ماه رمضان طرحی قابل قبول نیست به این دلیل که این طرح کارشناسی منطقه‌ای نشده است و برای سینماهایی که تنها تا 8 شب سانس نمایش دارند اصلا به صرفه نیست.

فرارو درباره‌ی حذف روزهای شنبه به عنوان روز نیم‌بهای سینمای ایران، به نقل از محمدرضا صابری عضو شورای صنفی نمایش، نوشت: «روزهای شنبه از روزهای نیم‌بها بودن بلیت‌های سینما حذف شده است، مگر اینکه سینمادار به شورای صنفی نمایش درخواست بدهد که در روزهای شنبه بلیت نیم‌بها ارائه بدهد.»

به نقل از ایسنا، غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش نیز درباره‌ی نیم بها شدن سینماها در ماه رمضان گفته بود: «در جلسه‌ی هشتم اردیبهشت‌ماه قرار شد بلیت سینماها تا ساعت 20 به صورت نیم‌بها برای مخاطبین عرضه شود و پس از آن به صورت تمام‌بها خواهدبود.»

در ادامه گفت‌وگو با مدیر مجتمع سینما مرکزی درباره‌ی سیاست‌های جذب مخاطب از دیدگاه سینماداران را می‌خوانید:

حسینعلی مقیمی حدود 40 سال تجربه‌ی سینماداری دارد. او درباره‌ی طرح تخفیف بلیت نیم‌بها تا ساعت 8 شب در ماه رمضان و تاثیر آن بر جذب مخاطب به انصاف نیوز گفت: «باید ببینیم که این طرح توسط چه کسی یا چه شورایی تصویب شده است، چه خوب بود که پیش ازتصویب و اجرای این طرح در ماه رمضان، از چند سینمادار در مناطق مختلف تهران نظرسنجی می‌شد. کسی که از مناطق و جایگاه‌های تهران اطلاعی ندارد، چگونه تصمیم‌گیری می‌کند.»

مقیمی در ادامه گفت: «برای مثال سینما مرکزی از ساعت 8 شب به بعد دیگر سانسی ندارد، پس نمی‌توانم در روز تمام بها بفروشم و باید صبح تا شب را نیم بها بفروشم. این طرح برای من به عنوان یک سینمادار نمی‌صرفد. چرا می‌گویند از ساعت 8 به بعد باید تمام بها بفروشیم؟!»

این سینمادار گفت: «تعداد تماشاچی سینما از ساعت هشت به بعد در میدان انقلاب ضعیف می‌شود، من نمی‌گویم که مشتری وجود ندارد، اما تعداد مخاطبین رضایت‌بخش نیست. موضوع تعداد تماشاچیان شاید در پردیس‌ها متفاوت است. در پردیس‌ها شاید تماشاچی تا ساعت 8 برای دیدن فیلم نیاید و از آن ساعت تا ساعت 12 شب به تماشای فیلم بنشیند.»

وی تاکید کرد: «این طرح بستگی به مناطق دارد. سینماهای میدان انقلاب مشتری خاص خودش را دارد، همچنین پردیس سینمایی کوروش و دیگر پردیس‌ها مشتری خاص خودشان را دارند. باید درباره‌ی این طرح منطقه‌ای تصمیم بگیرند. برای مثال بگویند میدان انقلاب تا ساعت 14 نیم‌بها بفروشد و پردیس‌ها هم از ساعت 8 به بعد تمام بها بفروشند. به نظرمن این طرح برای ما سودی ندارد و ما ضرر می‌کنیم.»

وی در ادامه گفت: «درباره‌ی نیم بها بودن بلیت‌های سینماها، باید قانونی وجود داشته باشد، نه اینکه صبح قیمت بلیت نیم‌بها و شب تمام بها باشد. ما پیش از این تحت نظارت وزارت ارشاد بودیم. نقشه کاری اول سال به ما ارائه می‌شد و همه‌ی سیاست‌ها مشخص بود. اکنون ما زیر نظر شورای صنفی هستیم، نماینده‌ی ارشاد نیز در شورای صنفی حضور دارد، ولی چه خوب است که تصمیم‌گیری‌ها از سوی یک وزارتخانه ارائه شود.»

او در ادامه گفت: «برخی از سینماها یک فیلم، برخی سه فیلم و برخی از سینماها چند فیلم را به صورت چرخشی نمایش می‌دهند. ما سالن سینما کم نداریم، ما فیلم کم داریم. یک فیلم در سینما پارس، مرکزی و بهمن در یک بازه زمانی اکران می‌شود و این خیلی بد است. وقتی تعداد فیلم‌های ساخته شده زیاد باشد، لزومی ندارد که یک فیلم را همزمان در چند سینما آن هم در یک منظقه نمایش بدهیم. گفته می‌شود که سالن سینما کم داریم ولی ما سالن کم نداریم. تعداد کم فیلم‌ها به ضرر سینما است و صاحب فیلم ضرر نمی‌کند. چرا فیلم‌ها را در آخر سال اکران می‌کنند، وقتی تعداد فیلم زیاد است، آن را در طول سال اکران کنید. اما مدت زمان اکران یک فیلم به فروش آن بستگی دارد.»

مقیمی درباره‌ی حذف شنبه‌ها از روزهای نیم‌بها به خبرنگار انصاف گفت: «اگر روزهای شنبه نیم‌بها نباشد، خیلی بهتر است. به دلیل اینکه نیم‌بها بودن بلیت سینما در سه‌شنبه‌ها رایج شده است و مراجعه‌ی مردم خوب است. زمانی که روزهای شنبه نیم‌بها بود، تا حدودی در روزهای سه‌شنبه نیز تاثیر گذاشته بود. من موافق با روزهای شنبه نیستم، اما روزهای سه‌شنبه عالی است. روزهای سه شنبه بیشتر از روزهای تمام‌بها فروش دارد.»

مدیر سینما مرکزی درباره‌ی افزایش قیمت بلیت به انصاف نیوز گفت: « افزایش قیمت بلیت چندان زیاد نبود و تاثیر چندانی بر مخاطب نداشت.»

او درباره‌ی جذب مخاطب به سینما توسط چهره‌های مطرح سینمایی و فیلم‌های طنز گفت: «سینما باید همه نوع فیلم داشته باشد و تنها مختص یک ژانر مثل طنز، اجتماعی یا جنگی نباشد. چه خوب است افرادی که برای اکران یک فیلم تصمیم‌گیری می‌کنند همه ژانرها را در نظر بگیرند. مخاطب برای دیدن ژانر مورد علاقه خود به سینما بیاید و یک فیلم را ببیند. اگر تصمیم‌گیری بر مبنایی باشد که شامل همه‌ی سلیقه‌ها شود برای سینما خیلی خوب است.»

او در ادامه گفت: «من از مسوولین تصمیم‌گیرنده در حوزه‌ی سینما برای نیم‌بها یا تمام بها بودن قیمت بلیت و سیاست‌های قیمت بلیت، خواهش می‌کنم که نظر سینماها را هم درباره‌ی آن موضوع‌ها بگیرند. مدیران سینماها به طور معمول با مخاطب در ارتباط هستند و در طول روز به مخاطبین سینما سرویس‌دهی می‌کند، در صورتیکه هیچ تاثیری در تصمیم‌گیری‌های حوزه‌ی سینما ندارد. این خیلی خوب است که نظر مدیر یک سینما را بپرسند و آن مدیران در شوراها برای تصمیم‌گیری شرکت کنند. یک نفر که در شورا برای حوزه‌ی سینما تصمیم‌گیری می‌کند شاید با مخاطب روبرو نشود. مدیر سینمایی از تقاضای مخاطبین در سینماها مطلع است، یک مدیر می‌بیند که مخاطبین از چه فیلمی استقبال می‌کنند.»

مقیمی درباره‌ی اجازه‌ی حضور مدیران سینماها در شورای صدور پروانه‌ی ساخت یک اثر سینمایی و پروانه‌ی نمایش گفت: «انجمن سینماداران به عنوان نماینده در آن شوراها شرکت می‌کند، اما انجمن سینما داران، یک مدیر سینما نیست. منظور خودم نیستم، مدیران سینمایی از نقاط مختلف شهر تهران را دعوت کنند، تا آن مدیران نظرشان را درباره‌ی درخواست مخاطبین از فیلم‌ها و یا نوع آن را بگویند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا