خرید تور تابستان ایران بوم گردی

با لبو بیشتر آشنا شویم

سودابه هروی فرد، کارشناس تغذیه ی انصاف نیوز:  لبو، چغندر و اسفناج متعلق به یک خانواده هستند. طعم شیرین و خوشایند لبو نشانه ی وجود مقدار زیاد قند در این ریشه ی خوراکی است. لبو منبع غنی از اسید فولیک، فیبر، منگنز، فسفر، آهن، ویتامین B6 و پتاسیم به شمار می رود. 100 گرم لبو حاوی 44 کالری و 10 گرم کربوهیدرات (قند) است.

استفاده از لبو با اهداف درمانی، سابقه ی طولانی دارد. مصرف لبو از گذشته برای تحریک فرآیند سم زدایی کبد، در اختلالات کبد توصیه می شود. از دیگر ویژگی های شناخته شده ی لبو، می توان به خواص ضد سرطانی آن اشاره کرد. رنگدانه ی بتاسیانین لبو دارای خاصیت ضد سرطانی است. جالب است بدانیم رنگ قرمز تیره ی لبو نیز، به واسطه ی وجود این رنگدانه است. به علاوه، نتایج مطالعات نشان داده است که فیبر موجود در لبو اثرات مطلوبی بر عملکرد روده ها و بهبود سطح کلسترول خون دارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت لبو به دلیل وجود فیبر و سیانین قابل توجه، نقش محافظتی در برابر ابتلا به سرطان روده ایفا می کند.

مطالعات حیوانی نشان داده اند که فیبر موجود در لبو، از یک سو موجب افزایش سطوح آنزیم های آنتی اکسیدانی -از جمله گلوتاتیون پراکسیداز و گلوتاتیون- اس- ترانسفراز-  و از سوی دیگر موجب افزایش تعداد گلبول های سفید مسوول شناسایی و حذف سلول های غیر طبیعی می شود.

همچنین، مصرف آب لبو می تواند تشکیل نیتروزآمین ها را مهار کند. نیتروز آمین ها ترکیبات سرطان زایی هستند که با مصرف نیترات موجود در فرآورده های دودی، سوسیس و کالباس در بدن تولید می شوند. همچنین نوشیدن آب لبو می تواند از جهش ژنی ناشی از این ترکیبات سرطان زا جلوگیری کند. توجه داشته باشیم برای جلوگیری از بروز ناراحتی معده، در صورت تمایل به نوشیدن آب لبو 1 تا 2 قاشق غذاخوری به همراه آب سیب یا آب هویج میل شود. 

افزودن آب لیمو یا سرکه، رنگ لبو را درخشان می کند و جوش شیرین، رنگ اشتها آور لبو را تیره تر می کند. اما باید توجه داشت با توجه به اینکه نمک باعث کدر شدن رنگ لبو می شود در پایان پخت  اضافه شود. مصرف لبوی آب پز یا بخارپز در وعده ی عصرانه مقوی و لذیذ است. استفاده از لبوی رنده شده در سالاد، ماست و یا در کنار سایر سبزی های پخته علاوه بر زیبایی به ارزش غذایی می افزاید.

از آن جاییکه لبو حاوی مقادیر زیاد اگزالات است، افراد دارای سابقه ی سنگ های کلیوی اگزالاتی باید از مصرف زیاد لبو پرهیز کنند. 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا