خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چالش‌های یک دانشجوی دختر خوابگاهی که لغو اسکان شده

/ از لغو اسکان تا صدور حکم انصباطی برای یک فعال صنفی دختر /

فعالیت صنفی و شورای صنفی همواره با چالش‌هایی روبرو بوده است و حساسیت درباره‌ی‌ فعالیت این شوراها و اعضای آن از دی ماه ۹۶ افزایش یافت. علاوه‌بر همه‌ی این موارد در انتخابات شورای صنفی سال ۹۷ دانشگاه تهران مشکلات عدیده‌ای به وجود آمد که دانشجویان این دانشگاه به ‌آنچه کارشکنی‌ دانشگاه در انتخابات می‌نامیدند اعتراض کردند. [لینک]

اما این بار یکی از دانشجویان دختر و فعال صنفی دانشگاه تهران، از ساکنین خوابگاه دخترانه فاطمیه، از مشکلات خود به انصاف نیوز می‌گوید «دختر بودن و همچنین خوابگاهی بودن اوضاع را سخت‌تر می‌کند زیرا علاوه‌ بر مشکلاتی که یک دانشجو در دانشگاه با آن به طور معمول روبرو می‌شود، اگر یک دانشجوی دختر خوابگاهی و همچنین فعال صنفی باشید با مشکلات دو چندانی روبرو خواهید شد که زیست روزمره‌تان را هم دچار مشکل خواهد کرد و باید با آنها دست و پنجه نرم کنید.»

این دانشجو به تازگی به این دلیل که به گفته‌ی خودش «کارت دانشجویی‌اش به خاطر تحریم‌ها صادر نشده بود و نتوانسته بود هنگام ورود به خوابگاه دختران از آن استفاده کند»، لغو اسکان شده است. هر چند او می‌گوید اصلا چنین قانونی وجود ندارد که باید هنگام ورود به خوابگاه و عبور از گیت کارت دانشجویی خود را بزنید و  این یک قانون نانوشته است که مسوولان خوابگاه خودشان اجرا می‌کنند. شایان ذکر است که این سیاست­‌های کنترل عبور و مرور به گفته‌ی دختران دانشجوی خوابگاهی، فشار مضاعفی را برای آنها به همراه دارد.

او در ادامه می‌گوید: حکم انضباطی که از طرف دانشگاه برای من صادر شده است -که تفهیم اتهامی نه برای من و نه نماینده‌ام‌‍ (ن.ک دستورالعمل اجرایی تخلفات انضباطی، ماده 33 ) صورت نگرفته ­است و دبیر کمیته‌­ی انضباطی، آقای ملی، توجیه این عمل غیرقانونی را این­گونه مطرح می­‌کند که مستنداتی داخل پرونده نیست و این حکم با تصمیم کمیته­‌ی نظارت شورای صنفی دانشگاه صادر شده است؛ که این کار خلاف آیین‌­نامه­‌ی کمیته‌­ی انضباطی است. حتی الان که در مرحله‌­ی اعتراض به حکم است هم­چنان تفهیم اتهامی صورت نگرفته و هیچ مستنداتی در این باره  ارایه نشده ­است. به­‌علاوه براساس آن حکم حتی دیگر نمی‌توانم کاندید شورای صنفی دانشگاه شوم و این موضوع در پرونده‌ام درج‌ می‌شود‌.

متن کامل گفت‌وگو با این دانشجوی دختر و فعال صنفی دانشگاه تهران را در ادامه بخوانید:

گرفتن کارت موقع ورود به خوابگاه غیر قانونی است

انصاف نیوز: از ماجرای لغو اسکان شدنتان بگویید؟

ماجرا این بود که به خاطر تحریم‌ها برای ما به عنوان دانشجوی ارشد کارت‌ دانشجویی دیر صادر شده بود و تا اواخر آذر ماه اصلا کارت دانشجویی نداشتم. بگذارید از کمی قبل‌تر بگویم، در سال ۹۵، ۹۶ برای مساله ساعت ورود و خروج به خوابگاه دختران درخواست جلسه دادیم و نامه هم نوشتیم تا بتوانیم ساعت ورود به خوابگاه را  افزایش دهیم‌.‌ در آذرماه سال ۹۶ دکتر سلیمانی و دکتر بهنژاد در جلسه‌ای گفتند قصد افزایش ساعت ورود به خوابگاه را دارند زیرا  این قضیه بسیار سر و صدا کرد اما بعد از ماجراهای دی‌ماه ۹۶ این قضیه به فراموشی سپرده شد و عملی نشد.

در بهمن سال ۹۶ بود که ۸ نفر از بچه‌های خوابگاه را به خاطر اینکه کارت دانشجویی نداشتند لغو اسکان کردند و تا به حال نیز وضعیت بهتر نشده و الان هم قضیه به من رسیده است و مورد دیگر این است که در آیین نامه‌ی خوابگاه اصلا به این موضوع اشاره نشده که برای ورود به خوابگاه باید کارت ورود بزنیم.‌ در  مهر ماه سال ۹۷ به خاطر اینکه کارت دانشجویی نداشتم سیستم بطور خودکار من را لغو اسکان کرده بود در صورتی که تا اردیبهشت ماه امسال چیزی به من ابلاغ نشده بود. یک روز  که وارد خوابگاه شدم مسوولان خوابگاه به من اجازه‌ی ورود ندادند و  گفتند فقط امشب را می‌توانی مهمان شوی و  وسایلت را جمع کن و برو. در صورتی که به من هیچ حکمی یا نامه‌ای نداده بودندکه لغو اسکان شده‌ام و به طور اتفاقی این موضوع را فهمیدم.

اکنون دو هفته است که از ورود من به خوابگاه جلوگیری می­‌شود و من هربار به سختی وارد خوابگاه شده‌ام و بارها به مسوولان خوابگاه گفته‌ام که این کار شما غیر قانونی است. یکبار در جلسه‌ای که با خانم عبدی پور، مسوول حراست خوابگاه دختران هم داشتیم تا درباره‌ی لغو اسکان من صحبت کنیم به ایشان عرض کردیم، که گرفتن کارت از دانشجو هنگام ورود به خوابگاه غیرقانونی است و ایشان گفتند بله قانون نیست و ما در جلسه‌ای تصمیم گرفتیم که هنگام ورود کارت دانشجویان در گیت چک شود. ما هم به ایشان گفتیم قانونی که کتبی نشده و به صورت رسمی اعلام نشده باشد مشروعیت اجرایی ندارد. اما الان حراست کوی پسران دانشگاه با تماس‌­های تلفنی غیرقانونی از من خواسته­‌اند که باید به حراست کوی روم و تعهدنامه را امضا کنم تا پایبندی خود را به قوانین اعلام‌ کنم. البته در گذشته فقط هنگام ورود به خوابگاه باید کارت می‌زدیم الان برای خروج هم باید کارت زد.

در کل چرا باید حراست کوی پسران برای من پیغام بفرستد؟ و  اگر قرار بر پیگیری باشد خوابگاه دختران باید  این قضیه را  باید پیگیری کند‌،  زیرا قانونی که نوشته نشده است پس اجرا هم نمی‌شود و این از ضعف یک دانشگاه بزرگی مثل دانشگاه تهران است و بسیار خنده‌دار است حتی  بابت آن چیزی که قانون نیست هم تعهد می‌گیرند. من به مسوولین خوابگاه بارها گفته‌ام که شما خودتان یک کار غیرقانونی را رواج می‌دهید.

چرا برای شما حکم انضباطی صادر شده است؟ و پیگیری‌هایتان به کجا رسید؟

باز هم بهتر است ماجرا را از کمی قبل‌تر توضیح بدهم، تا به حال  شورای صنفی خوابگاه دختران فقط در اردیبهشت سال ۹۴ تشکیل شد و آن هم بدین شکل بود که خوابگاه دختران و پسران روی هم رفته یک شورا داشته باشند و نماینده‌ی خوابگاه دختران نایب دبیر و نماینده‌ی خوابگاه پسران دبیر این شورا باشد، شورای آن دوره هم فقط یک نماینده‌­ی دختر برای چند مجموعه‌ی خود یعنی خوابگاه چمران، سارا،  کیانوری و  فاطمیه داشت و  در کل عملکرد خوبی هم نداشت.

از سال ۹۴ تا ۹۸ هم شورای صنفی برای خوابگاه دختران تشکیل نشد و این ‌قضیه به این بر می‌گردد که تشکل‌های وابسته قصد ورود به شورای صنفی را دارند و از یک طرف هم به مسوولان بالادستی آنها برمی‌گردد که به هر شکلی می‌خواهند در این قضیه دخالت کنند و مانع از تشکیل شوراهای مستقل شوند. از طرفی از دی ماه ۹۶  زمزمه‌هایی شنیده می‌شد که شورای صنفی باید از دست  فعالان صنفی گرفته شود و یا کلا حذف شود و یا کسانی بروند که راحت‌تر با مسوولان دانشگاه لابی کنند. شورای صنفی خوابگاه دختران هم از این قضیه مستثنی نیست و سال گذشته شورای خوابگاه دختران تشکیل شد اما چون قرار بود از بین دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری یک دبیر انتخاب شود و برای انتخاب دبیر به توافق نرسیدیم شورا‌ منحل شد.

در  آذرماه سال ۹۷ وقتی انتخابات مجددا برگزار شد با وجود کارشکنی‌های دانشگاه، شورای نظارت مرکزی و وجود قانون ۲۵ درصدی که خودش یک راهی برای تشکیل نشدن شورا است،  شورا تشکیل شد و به حد نصاب رسید، اما پس از مدتی دانشگاه  آرای انتخابات را ابطال کرد.  با این وجود در ارتباط با انتخابات برای من پرونده‌ی انضباطی تشکیل دادند. یعنی از 9/10/1397 تا 27/11/97 سه احضاریه به دست من رسید که اولی به علت عدم رعایت بند 23 و دومی به علت عدم رعایت بند 24 دستورالعمل اجرایی تخلفات باطل شدند. آخرین احضاریه هم با توجه به ماده 18 دستورالعمل اجرایی و بند 2 ماده‌ی 3 نامه‌ی انضباطی از اعتبار قانونی ساقط بود.

در ۲۵ اسفند ۹۷ که معمولا دانشجوها در دانشگاه و خوابگاه نیستند برای من حکم تذکر کتبی با درج در پرونده صادر شدکه تاریخ صدور این حکم به طور غیرقانونی، یک هفته قبل از تاریخ صدور احضاریه بود. این حکم به این معنی است که من هیچوقت نمی‌توانم کاندید شورای صنفی باشم و الان تا زمانی که حکم در مرحله‌­ی تجدیدنظر است من فرصت دارم از خود دفاع کنم.  با این وجود حتی اجازه‌ی این را که بتوانم پرونده‌ام را ببینم تا تفهیم اتهام شوم را هم ندارم. و چون این پرونده اکنون زیر نظر شورای نظارت دانشگاه است و شورای نظارت دانشگاه هم مربوط به معاونت دانشجویی دانشگاه یعنی آقای بهنژاد است ، به من گفته‌اند این پرونده محرمانه است و ما یک گزارشی از این پرونده تهیه می‌کنیم و به کمیته‌ی انضباطی می‌دهیم تا از طریق آن بتوانی از خودت دفاع کنی و اصل پرونده را نه به من و نه نماینده‌ام نشان ‌نمی‌دهند.

دختر بودن قضیه را سخت‌تر  می‌کند

به عنوان  یک فعال صنفی دختر که  ساکن خوابگاه هستید، فکر می‌کنید با  چه مشکلات مضاعفی رو به رو هستید؟

به طور کلی فعالیت صنفی در یکی دو سال اخیر مورد برخورد قرار گرفته و به حاشیه رانده شده است مثلا یک سری از فعالین صنفی در دی ماه ۹۶ بازداشت شده‌اند و احکام سنگین قضایی برای آنها صادر شد. علاوه ‌بر این خود دانشجوی خوابگاه بودن هم تو را محدود می‌کند و امکانات کمتری نسبت به مردم بومی آنجا دارید و  به غیر از همه‌ی این موار دختر بودن شما هم این قضیه را تشدید می‌کند مثلا یک دانشجوی خوابگاهی دختر خیلی بیشتر از یک دانشجوی پسر خوابگاهی کنترل می‌شود و دانشگاه می‌تواند به بهانه‌­ی قوانین تردد خوابگاه و لغو اسکان فشارهای بیشتری را به دانشجو وارد کند. (برای مثال با تماس‌های توهین‌­آمیز به خانواده­‌ی دختران دانشجو)

اکنون فعالین صنفی را به شکل‌های متفاوت حذف می‌کنند؛ مثلا برای یک سری از بچه‌ها حکم انضباطی می‌زنند و حتی گاهی قضیه را شخصی می‌کنند، به سادگی تهدید و برخورد انضباظی می‌کنند و وقتی به مسوولین دانشگاه هم مراجعه می‌کنی در نهایت خودت را متهم می‌کنند. من به عنوان یک دانشجو چه در زمان پیگیری پرونده‌ام و چه لغو اسکانم بین معاونت دانشگاه آقای بهنژاد و حراست دانشگاه تهران یعنی آقای سلیمانی مدام در حال رفت و آمدم و خیلی راحت قضیه را شخصی می‌کنند. روزهاست که پیگیر این قضایا هستیم و نمی‌دانم این قانون شکنی‌ها را به کجا ارجاع بدهم؟

از هر طرف شکایت خود را مطرح می‌کنیم در دام اختلافات داخلی دستگاه دانشگاه می‌افتیم. هرگاه مورد توهین و تهدید قرار می‌گیریم، چه در فضای دانشگاه چه خوابگاه، هیچ نهادی نیست که ما بتوانیم از آن شکایت کنیم و همواره قانون علیه دانشجو است، حتی اگر قانون شکنی از طرف دانشگاه باشد. حراست می‌گوید از شورای نظارت دستور گرفتیم و بالعکس.

البته این شکل از بی‌قانونی­‌ها از جانب دانشگاه نباید مسکوت بمانند و مسولان دانشگاه باید بدانند این قانون‌­شکنی‌­ها و برخوردهای شخصی‌ ­شده از سمت بدنه­‌ی دانشجویی بی‌­پاسخ نمانده و نمی‌­ماند.

توضیح دانشگاه تهران درباره اعتراضات به برگزاری انتخابات شورای صنفی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا