خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جایگاه داران درباره‌ی سیاست‌های بنزینی چه می‌گویند؟

/ جایگاه‌داران بنزین از تاثیر افزایش قیمت و سهمیه بندی آن می‌گویند /

بعد از انتشار خبر پرحاشیه‌ی دو نرخی شدن بنزین و بازگشت کارت سوخت که پس از ساعاتی تکذیب شد، بار دیگر صف‌های شلوغی از ماشین‌ها برای پر کردن باک بنزین‌شان تشکیل شد. خبر افزایش 1500 تومانی و همچنین سهمیه‌بندی بنزین به سرعت توسط وزیر نفت تکذیب شد و گفت به این زودی افزایش قیمتی درکار نخواهد بود.

اما جایگاه‌داران درباره‌ی دونرخی شدن، سهمیه‌بندی و بازگشت کارت سوخت چه می‌گویند؟ خبرنگار انصاف‌نیوز برای بررسی پاسخ این سوال به پمپ بنزین‌هایی حوالی مرکز پایتخت و همچنین شهرستان تبریز رفت و با مسوولین پمپ بنزین‌ها گفتگویی کوتاه کرد که در زیر می‌خوانید:

پمپ بنزین میدان فردوسی تهران

مسوول باجه‌ی پمپ بنزین میدان فردوسی درباره‌ی دو نرخی شدن بنزین و افزایش قیمت آن به خبرنگار انصاف‌نیوز گفت: تا به حال مشخص نشده که قیمت افزایش پیدا می‌کند یا خیر و باید منتظر ماند اما  افزایش قیمت به نفع دولت خواهد بود. با توجه به گذشته، مردم نیاز به بنزین دارند برایشان فرقی ندارد که چه مقدار نرخ بنزین افزایش پیدا کند و آن را تهیه می‌کنند.

او درباره‌ی استفاده از کارت سوخت توسط مردم پاسخ داد: طرحی است که مشخص می‌کند مردم چه مقدار بنزین مصرف می‌کنند. طرح کارت سوخت باعث بهینه‌سازی مصرف در بین مردم می‌شود اما اگر راه استفاده از آن را بدانند مشکل استفاده از کارت سوخت نیز برطرف می‌شود. او در ادامه تاکید کرد زمانی که مردم از کارت سوخت استفاده می‌کردند راه درست آن را بلد نبودند و زحمت استفاده بر دوش مسوول پمپ بود.

همچنین مسوول پمپ بنزین میدان فردوسی تصریح کرد رسانه‌ها باید نحوه‌ی استفاده از کارت سوخت را به طور مداوم به مردم یاد بدهند تا طریقه‌ی مصرف آن جا بیوفتد.

در پاسخ به این سوال که بعد از شایعه افزایش قیمت بنزین که وضع پمپ بنزین چگونه بود گفت: به یکباره این شایعه در میان مردم رواج پیدا کرد و وضع پمپ بنزین شلوغ شد و حتی با توجه به اینکه به اکثر راننده‌ها گفتیم قیمت بنزین همان 1000 تومان باقی می‌ماند و شایعه است توجهی به این مسئله نداشتند کار خود را ادامه می‌دادند. او همچنین گفت: در موقع تاریکی هم تعدادی از راننده ها با دبه های 5 لیتری، 10 لیتری و 20 لیتری دنبال خرید بنزین بودند.

در پایان این مسوول پمپ بنزین گفت افزایش قیمت بنزین در این موقع که درآمد مردم سخت شده خیلی دیر اتفاق افتاده باید همان موقعی که کارت سوخت به راه افتاد قیمت بنزین هم افزایش پیدا می‌کرد تا اینگونه به مردم فشار نیاید.

پمپ بنزین خیابان حافظ تهران

خبرنگار انصاف نیوز در ادامه به پمپ بنزین خیابان حافظ بعد از پل کالج رفت. مسوول پمپ بنزین در پاسخ به اینکه افزایش قیمت بنزین چه تاثیری بر مردم و دولت می‌گذارد گفت: افزایش قیمت بنزین هرگاه اتفاق بیافتد مردم آن را می‌خرند و توجهی به دیگر مسائل ندارند. ممکن است که برخی اعتراضی بکنند اما تجربه‌ی 15 ساله می‌گوید این اعتراض به افزایش قیمت تاثیری بر مردم ندارد و فروش بیشتر باعث سود دولت می‌شود. دولت نفت و بنزین خود را می‌فروشد و پول خود را به جیب می‌زند و توجهی هم به دیگر مسایل ندارد؛ هرگاه بخواهد نرخ را بالا می‌برد هرگاه هم بخواهد نرخ را پایین می‌آورد.

او درباره استفاده از کارت سوخت، که باعث مشخص شدن میزان بنزین مصرفی توسط مردم می‌شود گفت: طرح خیلی خوبی است؛ مشخص شدن اینکه هرکس چه مقدار بنزین مصرف کرده بسیار عالی است اما اینکه سقف آن 60 لیتر باشد بسیار کم است، باید سقف بنزین را بالا برد تا مصرف بنزین کاملا بهینه شود؛ تنها مشکلی که طرح کارت سوخت دارد استفاده کردن مردم از آن است. باید طرحی داده شود تا مردم به خوبی از آن استفاده کنند. او همچنین پیشنهاد داد رسانه‌ها در طول هفته سه بار به پمپ بنزین بیایند و به مردم راه درست استفاده کردن را بیاموزند و هزینه‌ی آن را دولت پرداخت کند.

او در پاسخ به سوال خبرنگار انصاف‌نیوز که آیا افزایش قیمت در وضعیت کنونی خوب است یا بد گفت: در حال حاضر افزایش قیمت بنزین کاملا به ضرر مردم است دولت باید در روندی آرام این افزایش قیمت را در دستور کار خود قرار دهد زیرا افزایش قیمتی که از 1000 به 2500 به مردم فشار زیادی را وارد می‌کند و در این وضعیت معیشتی که مردم در آن قرار دارند شرایط را سخت‌تر می‌کند.

پمپ بنزین وصال تهران

مسوول پمپ بنزین وصال که یکی از قدیمی‌ترین پمپ بنزین‌های تهران است به سوال خبرنگار انصاف‌نیوز درباره‌ی افزایش قیمت بنزین و تاثیر آن گفت: افزایش قیمت بنزین همیشه در همه حال به ضرر مردم بوده؛ با توجه به خودکفا بودن ایران در تولید بنزین، بالا رفتن نرخ بنزین به مردم فشار آورده چه فرد پولدار و چه قشر با درآمد متوسط و کم هیچ تفاوتی میانشان نیست.

او همچنین درباره‌ی افزایش قیمت بنزین گفت: اگر افزایش نرخ بنزین به صورت آهسته باشد مردم راحت با این موضوع کنار می‌آیند ولی اگر افزایش ناگهانی به صورتی باشد که به جیب مردم فشار وارد کند، خیر موضوع چندان جالبی برای مردم نیست.

او همچنین درباره‌ی سود دولت از افزایش بنزین گفت: دولت همیشه و در همه حال سود و نفع برده، نگاهی به وضعیت مردم نمی‌کند و کار خود را می‌کند.

همچنین خبرنگار انصاف‌نیوز درباره کارت سوخت از مسوول پمپ بنزین وصال پرسید که در جواب گفت: طرحی است که نباشد بهتر است. مردم با هنوز نمی‌دانند کارت سوخت چیست و با این موضوع کنار نیامدند و راه استفاده از آن را بلد نیستد. اینکه بنزین سهمیه بندی شود هم کمکی نمی‌کند چون با پایان سهمیه مردم به صورت آزاد تهیه می‌کنند اگر همان به صورت آزاد باشد و نرخ آن مناسب تعیین شود مردم به راحتی با این موضوع کنار آمده و مشکلی در ادامه نخواهند داشت.

همچنین مسوول پمپ بنزین وصال درباره‌ی اینکه در گذشته افزایش قیمت بنزین در کدام دوره خیلی به چشم آمد گفت: در اوایل دهه‌ی گذشته که بنزین به نرخ 700 تومان رسید بسیار تاثیر زیادی  بر مردم گذاشت و افزایش قیمت آن خیلی چشمگیر بود و در این پمپ بنزین که حدود 20 سالی در این مکان مشغول به کار هستم آن دوره، دوره‌ی سختی بود.

پمپ بنزین اتوبان چمران شمال نزدیکی پل گیشا

خبرنگار انصاف‌نیوز نظر مسوول پمپ بنزین را درباره‌ی استفاده از کارت سوخت توسط مردم و همچنین سهمیه‌بندی بنزین پرسید که در جواب آن مسوول گفت: استفاده از کارت سوخت باید تعطیل شود چون مردم راه استفاده از آن را بلد نیستند و خرج اضافه برای دولت دارد.

او همچنین در پاسخ به سوال افزایش قیمت بنزین گفت: تا به حال دستوری برای افزایش نرخ بنزین به دست ما نرسیده اما اگر برسد کار غلطی است چون هرچقدر نرخ بنزین افزایش پیدا کند مردم فقیرتر می‌‌شوند.

خبرنگار انصاف نیوز دو پمپ بنزین در شهر تبریز را هم مورد بررسی قرار داد و با دو مسوول پمپ بنزین قدیمی این شهر به گفت‌وگو پرداخت که در زیر می‌خوانید:

پمپ بنزین میدان ساعت تبریز

مسوول پمپ بنزین میدان ساعت تبریز به خبرنگار انصاف‌نیوز درباره افزایش قیمت بنزین گفت: افزایش قیمت بنزین باید در خدمت مردم باشد نه علیه مردم چرا که این حرکت مردم را اذیت می‌کند. اگر دولت به دنبال افزایش قیمت است باید به صورت مقطعی باشد و نظر مردم را جویا شود و اگر مردم با نرخ جدید مشکلی نداشتند آن را ثابت نگه‌ دارند و اگر مردم راضی نبودند فورا به قیمت سابق برگرداند.

او همچنین گفت این شایعه‌ی افزایش نرخ بنزین باعث مختل شدن زندگی مردم شده است چرا که مردم بدون در نظر گرفتن شرایط زندگی و وضعیت مالی با توجه به اینکه بنزین نیاز هست آن را تهیه می‌کنند.

خبرنگار انصاف‌نیوز درباره‌ی بازگشت کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین پرسید که در جواب شنید: کارت سوخت همان موقع که آمد طرح ناشناخته‌ای بود، تحقیق شده نبود و مردم سردرگم بودند بعد ازمدتی حذف شد و دوباره به جریان انداختن این طرح مردم را دوباره گیج می‌کند؛ اگر در راستای افزایش قیمت و سهمیه بندی است دولت باید در اجرای آن سختگیر باشد چرا که بعضی مواقع پیش آمده که مردم بدون در نظر گرفتن کارت سوخت بنزین خود را می‌زنند و هیچ قاعده و قانونی ندارد.

او در پایان تاکید کرد: سهمیه بندی حذف شود ولی کارت سوخت باشد، با نظارت سختگیرانه اگر این طرح شکل بگیرد وضعیت استفاده از بنزین خیلی بهتر می‌شود.

پمپ بنزین سه راهی ولیعصر تبریز: مردم ایران قدر بنزین را نمی‌دانند

خبرنگار انصاف‌نیوز در سوال از مسوول پمپ بنزین سه راهی ولیعصر تبریز درباره‌ی افزایش قیمت بنزین پرسید که در جواب شنید: افزایش قیمت بنزین خیلی در این شرایط خوب است چرا که مردم بیشتر قدر بنزین را می‌دانند و اگر بیشتر هم شود بهتر است چرا که قیمت واقعی بنزین 5 هزار تومان به بالا است اما متاسفانه مردم ایران قدر بنزین را نمی‌دانند.

او درباره‌ی سهمیه‌بندی بنزین گفت: بنزین سهمیه بندی نشود فقط قیمت آن افزایش پیدا کند به این دلیل که با سهمیه‌بندی، بنزین بار دیگر دو نرخی می‌شود و مردم سعی در تمام کردن هرچه سریع‌تر سهمیه‌ی بنزین هستند تا بتوانند آزاد با نرخ کمتری مصرف کنند اگر قیمت بنزین افزایش پیدا کند مردم در مصرف کردن آن مجبور به رعایت حق هستند.

او همچنین تاکید کرد: کارت سوخت باشد و هر ماه گزارشی درباره‌ی مقدار بنزین مصرفی مردم نیز به آن‌ها داده شود و یک مقداری معین و مشخص شود که اگر از آن سقف بالا رفت جریمه‌ای در نظر گرفته شود.

قیمت بنزین از اول انقلاب تا کنون / منبع: خبرآنلاین

قیمت واقعی بنزین در ایران چقدر است؟

تقریبا همه بر این باورند که نرخ فعلی بنزین نرخی حقیقی نیست، کارشناسان قیمت واقعی بنزین را با توجه به سازوکار تولید و دسترسی به آن بیش از رقم تمام این سال‌ها می‌دانند. خبرآنلاین در گزارشی که 13 اردیبهشت‌ماه منتشر کرد، در مورد قیمت واقعی بنزین نوشت: بنزین ایران دومین بنزین ارزان دنیاست. این جمله را مدت‌هاست تئوریسین‌ها و کارشناسان اقتصادی به زبان می‌آورند طبق آمار رسمی قیمت بنزین با ارز آزاد در ترکیه هر لیتر در حدود 19300 تومان، در افغانستان حدود 12400 تومان و در پاکستان حدود 12700 تومان است.

قیمت هر لیتر از این فرآورده استراتژیک نفتی در آذربایجان حدود ۸۰۰۰ تومان، در اردن حدود 25300 تومان، در امارات متحده عربی حدود 11500 تومان و در عراق حدود 10700 تومان است.

به گزارش روزنامه شهروند تولید بنزین طبق قیمت پایه فوب خلیج فارس ٤٧ سنت، چیزی حدود ٦١١٠ تومان و با احتساب هزینه‌های توزیع آن حداقل  ٧‌ هزار تومان با قیمت ارز آزاد برای دولت آب می‌خورد اما در حالی دولت به‌ ازای هر لیتر ٦‌هزار تومان و با احتساب مصرف روزانه ٩١ میلیون لیتری سالانه حدود ٢٠٠ هزار میلیارد تومان یارانه‌ی بنزین پرداخت می‌کند که بررسی‌های انجام شده در اتاق بازرگانی نشان می‌دهد میزان یارانه‌ای که دولت به دهک‌های بالای درآمدی با انرژی ارزان پرداخت می‌کند، ٢٥ برابر دهک‌های پایین درآمدی است.

رضا پدیدار، کارشناس انرژی در این‌ باره به «شهروند» گفته بود: دولت همه ساله در حالی منابع زیادی را صرف دادن یارانه به پرمصرف‌ها کرده که سرانه مصرف بنزین از حدود ٦٧‌ میلیون لیتر مصرف روزانه در ‌سال٨٧ حالا به ٩١ میلیون لیتر مصرف روزانه رسیده است. حال آن که اگر دولت سوخت را به قیمت واقعی عرضه و یارانه پرداختی به آن را صرف ایجاد زیرساخت‌ها می‌کرد، امروز نه از قاچاق خبری بود و نه مصرف بالای آن.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. اين چه قياس هاي مع الفارقي است که ميکنيد!!؟ خودتان را بخواب زده ايد يا واقعا خوابيد!؟ اگر نرخ پايه فوب خليج فارس 6110 تومان است، نرخ درآمد پايه فوب خليج فارس را هم با نرخ پايه درآمد مردم ايران مقايسه بکنيد، در اينصورت خواهيد ديد که قيمت بنزين در ايران گرانتر از ديگر کشورهاست. آيا درآمد مردم ايران، همطراز درآمد مردم عراق يا امارات متحده عربي است که هزينه بنزين در اينجا را با آن کشورها مقايسه ميکنيد!؟ بجاي اينهمه دزدي و اختلاس و غارت و چپاول ثروت ملي، درآمد فوب مردم ايران را همچون مردم کشورهاي عراق و امارات ، افزايش بدهيد، آنوقت بنزين را هم مثل آن کشورها به مردم ايران بفروشيد. واقعا” که… اسم خودشان را هم کارشناس گذاشته اند، متاسفم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا