خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نشست خبری آینده پژوهی و چشم اندازسازی شهری ایران

نشست خبری کنگره‌ی «آینده‌پژوهی و چشم‌اندازسازی شهری ایران» با حضور محمدابراهیم مداحی رییس پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام  و سیدابراهیم امینی نایب رییس شورای اسلامی شهر، صبح امروز در ساختمان پژوهشکده‌ی تحقیقات راهبری مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد. این کنگره‌ی بین‌المللی در دی‌ماه برگزار خواهد شد.

مداحی و امینی پس از صحبت‌های اولیه به سوالات خبرنگاران در جلسه پاسخ دادند.

متن کامل این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

ابراهیم مداحی: دستورالعمل CDS آماده شده است

ابراهیم مداحی یکی از مدیران مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره‌ی آینده‌پژوهی و چشم‌انداز شهری آتی ایران در جمع خبرنگاران گفت: «دو تراز «تهیه» و «اتمام» در هر برنامه و پدیده مورد توجه قرار می‌گیرد. پیشینه‌ی تراز تهیه‌ی این کار، مربوط به سه سال گذشته است. برنامه‌ریزی رویکردی ما برای City Development Strategy یا “CDS” است، در واقع رویکرد نوینی درباره‌ی مدیریت شهری و شهرهای هزاره‌ی سوم است. رویکرد در اینجا، بیشتر اقتصاد محله محور یا نگاه آمایشی و پویشی نسبت به شهر است. ما در آن برنامه اکثر شهرداران 31 استان کشور چه شهرهای کلان و غیر کلان، فرمانداران و مسوولان حوزه‌ی مدیریت شهری را دعوت کردیم. در یک فرایند یک ساله نشستی با آنها برگزار کردیم تا بتوانیم در محور «CDS» درباره‌ی طرح‌های نوین قابل اجرا در حوزه‌ی شهری برنامه‌ریزی بکنیم. جلسات مفصلی با شورای عالی شورای شهر برگزار کردیم که در آن جلسه تمامی روسای شورای شهر استان‌ها در آن جلسه حضور داشتند.»

او در ادامه گفت: «یکی از خروجی‌های آن جلسه، برگزاری کنگره‌ای با نگاه آینده پژوهی، آینده‌نگری و آینده‌نگاری بود. پیش از این کشورهای ژاپن و امارات چنین کنگره‌ای را برگزار کرده بودند. کنگره‌ی برنامه ریزی شده توسط ما، سومین مورد خواهد بود. در تراز تهیه این اتفاقات افتاد.»

این مسئول در ادامه گفت: «ما دستورالعمل “CDS” را طراحی کردیم و آن را در اختیار آن شهرداران قرار دادیم. اما هدف از برگزاری این کنگره این است تا بدانیک که شهر‌های ما، در هزاره‌ی سوم چه شهرهایی هستند و مدیریت شهری چگونه است. این موارد تنها در شرایط بحرانی نیست.»

مداحی در ادامه گفت: «وقتی یک بحران اتفاق می‌افتد، ما متوجه می‌شویم که مدیریت شهری ما هم از نظر قانونی و اجرا شاید نیاز به بازنگری دارد و باید نگاهی جامع داشته باشد.»

وی در ادامه گفت: «دبیرخانه‌ی دائمی با عنوان آینده نگری و چشم انداز آینده تشکیل شد و مجوزهای لازم از وزارت علوم و ارگان‌های مربوطه اخذ شد. جلسات مقدماتی برگزار و دبیر خانه علمی و اجرایی تشکیل شد. همچنین با دانشگاه‌های معتبر کشور و اساتید صاحب نظر کشور جلساتی تشکلی شد. همه این موارد پیش از جلسه‌ی امروز است. تمامی تجارب موجود در دبیرخانه جمع آوری شده است.»

مداحی درباره‌ی کارهای پیشرو درباره‌ی این کنگره گفت: «فراخوان عمومی 5 خرداد اعلام می‌شود. احتمال می‌دهم در نیمه‌ی اول تیرماه، نشست شهرداران کلان‌ شهر‌های ایران برگزار شود. از مسئولین وزارت مسکن و همه‌ی نهادهایی که به نوعی درگیر این ماجرا هستند و در مدیریت شهری می‌توانند حضور داشته باشند برای شرکت در آن نشست دعوت خواهند شد.»

ابراهیم امینی: کلان شهرها قابلیت مدیریت به صورت جزیره‌ای را ندارند

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران درباره‌ی برنامه‌ی توسعه شهری به خصوص درباره‌ی کلان شهرها گفت: « در کشور ما تهران به عنوان یک ابر شهر، نماد، برند و پایتخت کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. مسیری که دنیا برای مدیریت یکپارچه شهری طی کرده است و تجربه‌ی خوبی برای ما است.»

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: «پارلمان یا دولت محلی برای اداره‌ی شهرهاست. پارلمان محلی باید اختیارات لازم را برای برنامه‌ریزی و همچنین راه‌هایی برای درآمدهای پایدار برای مدیریت شهری را داشته باشد. بودجه اختصاص داده شده به آن وابسته به دولت نباشد. همچنین مدیریت جامع و یکپارچه در حوزه‌های مختلف تخصصی در اختیار مدیریت شهری قرار دهد و این موضوع در دنیا وجود دارد. لذا اگر بخواهیم، کلان شهرها را خوب اداره کنیم راهی به جز این نداریم. از نظر شاخص کیفیت زندگی شهرهای ما بخصوص تهران جایگاه مطلوب خودش را پیدا بکند و هم معضلات و مشکلاتی که درگیر آن هستیم مثل ترافیک، آلودگی هوا و ارتقاء ایمنی بافت‌های شهری مسائل مهمی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرد.»

وی در ادامه تاکید کرد: «برای رسیدن به این امر، چاره‌ای جر نهادینه شدن فرهنگ مشارکت‌پذیری و شهروندمداری وجود ندارد، یعنی با حمایت همه جانبه و مشارکت خود شهروندان و استفاده از نقطه نظر آنها بتوانیم شهر را اداره کنیم تا به توسعه‌ی همه جانبه، متوازن و پایداری برسیم.»

امینی در ادامه‌ی سخنان خود گفت: «شاخص‌هایی که برای کیفیت زندگی مطلوب مطرح می‌کنیم، تمامی مسائلی که شهروندان به آن نیاز دارند، مثل رفاه، فرهنگ، اخلاق، سرسبزی و پاکیزه بودن شهر، امنیت، تحقق عدالت در شهر، دولت الکترونیک، قانون‌مداری، زیبایی و معماری اصیل ایرانی_اسلامی، حمل و نقل روان، دانش بنیانی شهر، رونق اقتصادی و  همچنین تهران به عنوان شهری سیاسی و دیپلماتیک، سیاحتی و گردشگری مد نظر است. برای تحقق تمامی این موارد، چاره‌ای جز شناسایی اختیارات شوراها  نداریم.»

وی درباره‌ی اصل 103 قانون اساسی گفت: «استانداران، فرمانداران، بخش داران و سایر مقامات کشوری ملزم به اجرای مصوبات شوراها هستند. متاسفانه جایگاه شوراها هنوز نهادینه نشده است. پس از اینکه ما یک مصوبه را می‌گذرانیم، مراجع مختلف کشور تا ستاد تنظیم بازار مدعی هستندکه قدرت نسخ یک مصوبه‌ی شورای شهری را دارند.»

او در ادامه درباره‌ی مدیریت شهری کلان شهرها تاکید کرد: «کلان شهرها قابلیت مدیریت به صورت جزیره‌ای را ندارند. پارلمان و دولت محلی در تمام دنیا وجود دارد. همه‌ی حوزه‌های فرهنگ، اقتصاد و رفاه به مدیریت شهری واگذار می‌کنند تا از چندباره کاری و اتلاف هزینه‌ها  جلوگیری کنند. نهادهای خدمات شهری درآمدزا  مثل سازمان آب، برق و مخابرات در اختیار دولت هستند و هیچ ارتباطی با شهرداری ندارند، مگراینکه از شهرداری کمک بخواهند. اما این نهادها در تمام دنیا زیرمجموعه مدیریت شهری هستند.»

وی درباره‌ی جزیره‌ای عمل کردن و صرف هزینه‌های زیاد و تاثیر آن بر شهروندان گفت: « امیدواریم قانون یکپارچه مدیریت جامع شهری که به دنبال آن هستیم، توسط مجلس تصویب شود. همچنین قانونی درباره‌ی درآمدهای پایدار تصویب شود.»

پاسخ به سوالات خبرنگاران

خبرنگار انصاف نیوز درباره‌ی بروزرسانی قانون‌ها در حوزه قوانین حوزه مدیریت شهری از امینی پرسید: «چه رویکردی برای به روزرسانی قوانین حوزه مدیریت شهری داریم؟ همچنین این رویکرد در این حوزه به چه مدت زمانی نیاز دارد؟»

امینی در پاسخ به سوال ما گفت: «این موضوع کاری یکی دو روزه و کار یک نفر دو نفر نیست. باید این موضوع از نظر تئوری حقوقی، حقوقدانان با توجه به ایده‌هایی که در دنیا وجود دارد به ما کمک کنند. حقوقدانان به ما بگویند که پارلمان محلی چه نقش و جایگاهی در دنیا دارد. فرض کنیم در کشورهای اروپایی همان نقشی را که پارلمان ملی در دادن رای اعتماد دارد، پارلمان محلی همان رای اعتماد به شهردار را نیز دارد. ولی در ایران چنین چیزی را نداریم. این موضوع به ضرر شهردار است، چون باید پاسخگوی تمام ناراسایی‌ها در تمامی حوزه‌ها باشد. عضو شورای شهر موظف است، هرجا که مشکلی بود به شهردار تذکر بدهد. حقوقدانان و اصحاب رسانه باید در این موضوع به ما کمک کنند. ایده‌هایی که در دنیا وجود دارد و موفقیت‌هایی که در آن کسب کرده‌اند در کشور خودمان نیز شاهد آن باشیم. امیدوارم که تعامل منطقی و پایمندی مدیریت شهری، شهرا، شهردار و دولت و همه نهادهای حاکمیتی باهم داشته باشند.»

 انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا