خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جامعه‌ی لر و چالش گسترش بنیادگرایی قومی در آن

ابوالفضل بابادی شوراب فعال مردم لر در یادداشت ارسالی به انصاف نیوز از اهواز با عنوان «جامعه‌ی لر و چالش گسترش بنیادگرایی قومی در آن» نوشت:

بخشی از لرتباران فعال در صفحات مجازی به انتشار تصاویر طبیعت با برنو و شکار به همراه اشعار و نوشته‌هایی در مدح دوران پیشین زیست جامعه‌ی لر اقدام می‌کنند.

این بخش از جامعه که عملکرد رسانه‌ای‌اش درصد بالایی از فعالیت‌های لرتباران را تشکیل داده و نقش موثری بر جهت‌گیری فضای فرهنگی و اندیشه‌ای لرها دارد، از جهتی خود را مدافع طبیعت و مظاهر طبیعت در چهارچوب کوچ عشایر و روستا معرفی کرده و در تضادی ویژه با طرفداران شهرنشینی و توسعه‌ی لر، خود را مدافع طبیعت نشان داده، اما از طرفی حامی سرسخت شکار و برنو بوده و این نمادها را با دیده‌ی افتخار نگریسته که این موضوع به نوعی پارادوکسی بزرگ در پیش فرض‌های ذهنی این دسته است.

متاسفانه این تفکر از پر طرفدارترین نگرش‌ها در جامعه‌ی لر بوده که به همین جهت غالب شاعران همتبار، در جهت خواست و تمایلات این نخبگان جامعه، در اکثر آثار خود به تولید فرهنگی در این جهت پرداخته‌اند.

در بررسی و تحلیل چنین تفکری، رگه‌هایی قدرتمند از گرایش بازگشت به گذشته مشاهده می‌شود که به نوعی شاید بتوان آن را بنیادگرایی لری نامید، در واقع اینها بدنبال احیای شرایط پیشین و کهنی هستند که روایتگر نوستالژی دوران قدرت و اقتدار مورد اشاره در جامعه‌ی لر بوده است.

بطور کلی می‌توان ادعای طبیعت‌گرا بودن آنها را رد کرد و این تناقضات نشان می‌دهد که چون افکار عمومی جامعه‌ی لر از طریق شهر و شهریت نتوانسته یا نخواسته اقتدار تاریخی و کهن خود را حفظ، احیاء و یا گسترش دهد، به مبارزه و تضاد با شهرنشینی و مدنیت روی آورده و به واقع بنیادگرایی لری که با ظاهری فریبنده به نام طبیعت گرایی ارائه می‌شود، بیش از آنکه حرکتی کنش‌مند باشد، در واقع واکنشی در مقابل سرعت و میزان توسعه یافتگی لرها در شهر بوده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. نوستالژی گذشته ها وتاریخ پراز حادثه لرها ومخصوصا سرکوب پهلوی اول ودوم وجنگ های انها با دولت مرکزی فرهنگی حماسه ای برای انان بوجود اورده است که دراشعار وترانه های لری تجلی یافته…..اما ….این فرهنگ فقط ومنحصرا درقوم لر شکل نیافته است..بعضی از اقوام دیگری هم باشدت وضغف چنین بوده اند ولیکن …اری عدم انطباق زندگی وزیست شهری با صحرا ودشت وووووهنوز این انگیزه هارا نخشکانده است….

  2. گرایشات قومیتی و تفکرات قبیله پرستی روز به روز زیادتر می شود .به انصاف نیوز محترم پیشنهاد می دهم که در خصوص تفکرات قوم و قبیله پرستی گزارش یا مصاحبه ترتیب دهد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا