خرید تور تابستان ایران بوم گردی

“دولت به تنهایی شأن بررسی صلاحیت روزنامه‌نگاران را ندارد”

در سفر معاون مطبوعانی وزارت ارشاد به قم؛ برخی مشکلات روزنامه‌نگاران و موانعی که دولت پیش پای خبرنگاران گذاشته؛ به بحث گذاشته شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا در قم؛ حسین انتظامی (معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) صبح امروز(8 مهر) در گفت‌وگو با خبرنگاران؛ در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان قم به بیمه خبرنگاران اشاره کرد و اظهار داشت: مطابق ماده 46 قانون مطبوعات صاحبان امتیاز و مدیران مسئول رسانه‌ها مکلفند نیروهای خود را بیمه کنند و معتقدیم روشی که به استقلال حرفه‌ای روزنامه‌نگاری کمک می‌کند؛ همین شیوه است.
وی افزود: اگر بیمه روزنامه‌نگار به دولت مرتبط باشد از اساس مغایر استقلال حرفه‌ای روزنامه‌نگاری بوده و شخصیت مستقل او را زیرسوال خواهد برد.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از دلایل خانه به دوشی خبرنگاران نیز همین نگاه موقت به کارشان بود و از این رو تاکید کردیم که باید بیمه آنها از طریق رسانه‌ای که برای آن فعالیت می‌کنند لحاظ شود. باتوجه به اینکه بیمه کردن اصحاب رسانه هزینه‌ای را بر دوش رسانه‌ها تحمیل می‌کرد؛ دولت خود را موظف می‌کند که آن هزینه را به رسانه‌ها بازگرداند تا نگرانی بابت تامین منابع مالی بیمه خبرنگاران نداشته باشد.
وی به فعالیتهای سایت سمان وزارت ارشاد کرد و گفت: این سایت بنابر تغییرات رویکردی درحال بازنگری است و پس از انجام دستورالعمل‌ها و اصلاحاتی در اختیار خبرنگاران قرار خواهد گرفت. گروه هفت نفره‌ای برای تایید صلاحیت خبرنگاران و اصحاب رسانه متقاضی ثبت نام در این سایت دیده شده و تاکید هم این است که این ترکیب هفت نفره دولتی نباشد بلکه نمایندگان اصحاب رسانه و اساتید دانشگاه در این ترکیب حضور داشته و براساس شاخص‌هایی به رتبه‌بندی اصحاب رسانه اقدام کنند.
انتظامی با بیان اینکه دولت به تنهایی صلاحیت بررسی صلاحیت روزنامه‌نگاران را ندارد؛ گفت: صلاحیت روزنامه‌نگار باید توسط اصحاب رسانه بررسی شود و برهمین اساس باید به تخلفات آنها رسیدگی کرد و در سایت سمان نیز به این رویکرد توجه داریم.
وی اضافه کرد: کارت‌های روزنامه‌نگاری و خبرنگاری معتبر از نظر ما همان کارت‌هایی است که از طرف سازمان‌های صنفی و رسانه مربوطه صادر می‌شود اما از آنجایی که بسیاری از رسانه‌های کشور اصرار دارند کارتی ازسوی وزارت ارشاد برای فعالیت روزنامه‌نگاران صادر شود؛ چنین برنامه‌هایی را پیش بینی کردیم.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص تشکل‌های رسانه‌ای و به ویژه خانه مطبوعات استانها گفت: اساسنامه‌هایی که برای خانه مطبوعات از سال‌های قبل وجود داشت؛ مورد بررسی قرار گرفت و براساس آنها اساسنامه جدیدی روی سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.
انتظامی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از فعالیت‌های روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه استقبال می‌کند؛ گفت: دولت باید فقط به وظایف حاکمیتی خود پرداخته و تشکل‌های رسانه‌ای و خانه مطبوعات توسط اصحاب رسانه اداره شود.
وی به تشکیل کانون خبرنگاران پارلمانی، کانون خبرنگاران محیط زیست و… اشاره کرد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از فعالیت‌های صنفی اصحاب رسانه و به ویژه تشکل‌های تخصصی استقبال می‌کند.
وی اضافه کرد: براساس اساسنامه خانه مطبوعات نیز افرادی حق رای برای انتخاب هیات مدیره را دارند که سابقه فعالیت در رسانه را داشته باشند.
وی در بخش پایانی سخنان خود به فعالیت رسانه‌های تخصصی اشاره کرد و گفت: رسانه‌های تخصصی شانس بیشتری برای جذب مخاطب دارند و رفته رفته شاهد آن خواهیم بود که رسانه‌های بین‌المللی، محلی، تخصصی و اجتماعی فرصت بیشتری برای جذب مخاطب از رسانه‌های ملی خواهند داشت.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا