خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چند مجلس متفاوت برای شبهای قدر

ایرنا نوشت:  اگر ترجیح می‌دهید شبهای قدر و مراسم احیا را در خانه نمانید، می‌توانید به محافل خاصی که در برخی نقاط تهران برگزار می‌شود هم فکر کنید.

شب‌های قدر و مراسم احیای سه شب در ماه رمضان، آن قدر برای مردم مهم است که از قبل برایش برنامه‌ریزی می‌کنند. حتی برخی از کسانی که روزه هم نمی‌گیرند دوست دارند این‌ شب‌ها را بیدار باشند. برخی، مجالس خانگی و هیئت‌های خصوصی را ترجیح می‌دهند. برخی خودشان را به مشهد و قم می‌رسانند تا در این اماکن مقدسه احیا بگیرند و گروهی به دنبال منبری و مداح مورد علاقه‌شان هستند تا در مجلس او حاضر شوند. اما به هر حال همه به دنبال رسیدن به یک حال خوب در این شب‌ها هستند، حتی اگر مجبور باشند تا سحر گوشه‌ای روی آسفالت بنشینند و خلوت کنند.

*شیخ حسین انصاریان و روضه‌های ویژه

شاید مجلس حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان شلوغ‌ترین محفل تهران در این‌شب‌ها باشد که بطور زنده از تلویزیون هم پخش می‌شود. بخش قرآن به سر گرفتن و روضه‌خوانی انصاریان با سوز و گداز خودش همیشه خاص است و بعد از آن مسجد حضرت امیر (ع) و مسجد ارک جزء مجالس شلوغ به حساب می‌آیند. هر کدام از این مجالس سنتی، یک سبک حاص خود دارند و حال و هوای‌شان متفاوت است. عموما سخنران و مداح اصلی‌شان، هر سال ثابت است و مردم هم بر اساس شناخت و سابقه قبلی این مجالس را انتخاب می‌کنند.
اما در کنار محافل سنتی، مجالسی هم دراین سال‌ها پا گرفته‌اند که شاید کمی متفاوت باشند. گاهی این تفاوت‌ها به شخصیت سخنران، گاهی به مباحث سخنرانی و گاهی به مکان و شکل برنامه برمی‌گردد. حضور برخی سخنران‌های غیر روحانی، کم‌رنگ بودن نقش و جایگاه مداح و فاصله داشتن از منابر رسمی و رسانه‌ای، سه نقطه اشتراک بیشتر این مجالس است که آن‌ها را از مجالس دیگر متمایز می‌کند.

*آیت‌الله امجد و یاد کوی دانشگاه

یکی از پرطرفدارترین مجالس در این گروه، مجلس سخنرانی و احیای آیت‌الله امجد است که سبک و سیاق خودش را دارد. سخنرانی‌های متعدد و کوتاه و مداحی حساب شده و سخنان خود ایشان مشتری‌های ثابت و پر و پا قرصی دارد که از همه جای تهران خودشان را به مدرسه روشنگر می‌رسانند. البته آیت‌الله امجد شب‌های دیگر را از نماز مغرب در کانون توحید برنامه دارد و فقط همین سه شب به مدرسه روشنگر می‌رود.

*شاگرد آیت‌آلله حق‌شناس

آیت‌الله سید عباس قائم مقامی هم علیرغم کسالت، این سه شب را در هیئت بیت‌الاحزان نرسیده به میدان منیریه، احیا می‌گیرد و به سبک استادش آیت‌الله حق‌شناس مجلس را اداره می‌کند. قائم‌مقامی برخلاف آنچه برخی تصور می‌کنند هم سخنرانی مفصلی دارد و هم روضه‌های مفصلی می‌خواند.

*روحانیون نواندیش

انجمن اندیشه و قلم، امسال برنامه‌هایش را در خانه موزه شهید بهشتی برگزار می‌کند و حجج اسلام محمدسروش محلاتی، محمدعلی مهدوی‌راد، مهراب صادق‌نیا، محمد پروازی، محمدعلی ایازی و غلامرضا ظریفیان سخنرانان این مراسم از شب نوزدهم تا شب بیست و چهارم ماه رمضان هستند. سروش‌محلاتی که نیمه اول ماه رمضان را در یزد منبر می‌رفت یکی از سخنرانان ثابت انجمن اندیشه و قلم است.

*یاتوق سیدحسن آقامیری

مراسم احیا در بنیاد زینب (س) در اقدسیه تهران، امسال با سخنرانی محمدتقی فاضل میبدی، محمدسروش محلاتی و علی مطهری برگزار می‌شود و بعد از سخنان این افراد، در هر سه شب سیدحسن آقامیری، روحانی محبوبی که به تازگی خلع لباس شده منبر خواهد رفت.

*ناصر مهدوی در کانون توحید

در کانون توحید در شب‌های نوزدهم و بیست و یکم ناصر مهدوی سخنرانی می‌کند و در شب بیست و سوم محمد پروازی سخنران مجلس است و علیرضا زارع، دعای جوشن کبیر و مناجان خوانی را بر عهده دارد. کانون توحید از مراکز فعال دینی و فرهنگی است که وابسته به بیت مرحوم آیت‌الله موسوی‌اردبیلی است.

*نیایش با نی

اما یکی از مجالس جالب امسال در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برگزار می‌شود. جایی که با چهره‌های جدید و جوان در جایگاه سخنران مواجه می‌شویم. صدیق قطبی، الهه نوری، محمدعلی ایازی، علی سلطانی، محمدرضا جلایی‌پور و امیرحسین آزاد سخن خواهند گفت که در میان این‌ها فقط حجت‌الاسلام ایازی ملبس به لیاس روحانیت است و سخنرانی یک خانم و نیایش خوانی با نوای نی و آواز شیوه‌ای است که بانیان برنامه انتخاب کرده‌اند. پارکینگ مناسب و اتاق ویژه کودکان با مربی متخصص، پاسخ به نیازی است که نقطه ضعف بسیاری از مجالس سنتی به شمار می‌رود.

*دارالزهرا(س) و احیای محتشمی

در موسسه فرهنگی دارالزهرا (س) در شب اول محمدسروش محلاتی، در شب دوم محمد مقدم و در شب سوم سیدهادی خامنه‌ای منبر می‌روند و برنامه احیا توسط حجت‌الاسلام محتمی‌پور متولی این حسینیه در ولنجک برپا می‌شود. بسیاری از سیاست‌مداران اصلاح طلب ترجیح می‌دهند در این مراسم حاضر شوند.
بنیاد باران در دبیرستان سروش

محمد مقدم، داوود فیرحی و ناصر مهدوی سه سخنران بنیاد باران در شب‌های قدرهستند و مراسم در دبیرستان سروش برپا خواهد شد. حجت‌الاسلام پهلوانی برنامه احیا و قرآن به سر گرفتن را بر عهده دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا