خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا موقعیت تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه برابر است؟

/ در گفت‌وگو با دبیران سابق انجمن اسلامی و شورای صنفی /

در پی تجمعی که روز 23 اردیبهشت ماه در دانشگاه تهران و در اعتراض به تذکر حجاب از سوی حراست به دانشجویان این دانشگاه اتفاق افتاد. بسیج دانشجویی در همان روز نامه‌ای خطاب به دکتر نیلی ریاست دانشگاه تهران نوشت و ایشان را به جلسه‌ی پرسش و پاسخ در مسجد این دانشگاه فراخواند و 25 اردیبهشت‌ماه این جلسه برگزار شد.

اما برخی دانشجویان دانشگاه تهران با خوشایند خواندن این امر که تشکلی دانشجویی به این سرعت بتواند با ریاست دانشگاه خود دیدار داشته باشد و پاسخ پرسش‌های خود را دریافت کند، این سوال را مطرح می‌کنند که آیا این فرصت برای تشکل‌های دیگر دانشجویی به اندازه‌ی بسیج دانشجویی فراهم است؟

همچنین جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران اخیرا نامه‌ای منتشر کردند و به نبود برابری میان تشکل‌ها در دیدار با مسوولان دانشگاه انتقاد کردند. در بخشی از این نامه آمده است: «شوراهای صنفی، فعالان صنفی و شورای عمومی دانشجویان بارها و بارها درخواست تشکیل جلسات پرسش و پاسخ با هیات مدیره‌ی دانشگاه و همچنین جلسات هم‌فکری و گردهمایی برای بررسی و پیگیری مطالبات و حقوق دانشجویی را از طرق قانونی متعدد تحویل مقامات مربوطه داده‌اند اما همواره با کارشکنی آنها و تعویق‌ها و تعلل‌های مسوولان روبه‌رو شدند. دانشگاه تهران از سال ۹۴ تا کنون تنها دو جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی را به چشم دیده است‌ و از برگزاری آخرین جلسه شورای عمومی دانشجویان بیش از دو سال می‌گذرد.» (لینک)

انصاف نیوز در این باره با هنگامه درفشی دبیر اسبق شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و مهرداد پولادی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران گفت‌وگویی کرده است.

درفشی می‌گوید چند ماهی است، پیگیر برگزاری شورای عمومی در دانشگاه هستیم اما مسوولین جواب سربالا می‌دهند. او همچنین معتقد است در دانشکده‌هایی که شورای صنفی نوپاتر است جلسه با مسوولین سخت‌تر می‌شود. از سوی دیگر مهرداد پولادی می‌گوید معمولا به راحتی اعضای شورای مرکزی انجمن و دبیران با نیلی جلسه می‌گذاریم اما مثلا درباره‌ی استفاده از محل جلسه که در مسجد برگزار شد، امکان استفاده از آن برای انجمن اسلامی حتی برای مراسم‌های مذهبی هم وجود ندارد.

این گفت‌وگوها را در ادامه بخوانید:

هنگامه درفشی، دبیر شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی با بیان اینکه اوضاع هر دانشکده با دانشکده در دانشگاه تهران فرق دارد، به انصاف نیوز گفت: مثلاً در دانشکده‌ی علوم اجتماعی با توجه به فعالیت چندساله‌ی شورا و همراهی نسبی بدنه‌ی دانشجویی، مسوولان خیلی راحت‌تر با نمایندگان کنار می‌آیند، اما مثلاً در دانشکده‌هایی که شورای صنفی نوپاتر است جلسه با مسوولین سخت‌تر می‌شود. در مورد دانشگاه هم به همین ترتیب، جلسه با بعضی مسوولان راحت‌تر و جلسه با مراتب بالاتر دانشگاه سخت‌تر است. و به همین ترتیب جلسه‌ی عمومی چه با معاونین و چه رییس دانشگاه هم سخت‌تر می‌شود.

او تاکید کرد: بیش از سه ماه است که پیگیر جلسه عمومی در دانشگاه هستیم و تاکنون پاسخ مشخصی دریافت نکرده‌ایم و آخرین جلسه‌ای که دانشگاه با همه‌ی اعضای شوراهای صنفی داشت در اردیبهشت‌ماه ۹۷ بود و آخرین جلسه هم با عموم دانشجویان در فروردین‌ماه ۹۶ برگزار شد. البته به علت اینکه با فاصله‌ی بسیار کمی از عید برگزار شد امکان حضور عموم دانشجویان به‌خصوص دانشجویان غیر بومی بسیار سخت بود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا به تازگی پیگیر جلسه‌ای با مسوولین دانشگاه تهران بوده‌اید و واکنش‌ها چه بوده است، گفت: بله، از زمان تشکیل شورای مرکزی تهران در دوره‌ی قبل پیگیری‌ها شروع شد که البته به نتیجه نرسید و فقط اعضای شورای آن سال توانستند دو جلسه با حضور اعضای شوراهای واحدها با ریاست دانشگاه و معاونین داشته باشند و در طی پیگیری‌هایی که در این یک سال انجام دادیم، یا معاونین جواب ما را سر بالا دادند یا در رزرو سالن برای شورای عمومی بسیار اذیت‌ کردند.

او در پایان یادآوری کرد: بر خلاف تصور خیلی از دوستان اهمیت جلسه با مسوولین برای دیدن آن‌ها یا گرفتن امتیاز و غیره نیست. به نظر من اهمیت این جلسه‌ها در واقع مشخص شدن رویکرد آن‌هاست. یعنی اینکه عموم دانشجویان در این جلسه با مشکلاتی که شورای صنفی مواجه است آشنا شوند و بدانند که فقط چانه‌زنی‌ با مسوولان راهی را از پیش نمی‌برد و حمایت از شورای صنفی است که می‌تواند به آن‌ها دست بالا را در پیگیری‌ها بدهد.

مهرداد پولادی دبیر سابق انجمن اسلامی تهران نیز با بیان اینکه انجمن اسلامی به دلیل بدنه‌ی بیشتری که در دانشگاه دارد هر زمانی که خواسته است ریاست دانشگاه را دیده است، به انصاف نیوز گفت: به هر حال انجمن اسلامی بدنه‎ی بیشتری نسبت به یک سری از تشکل‌ها در دانشگاه دارد، مثلا جامعه اسلامی، انجمن جعلی مستقل در کل دانشگاه تهران تعداد دفترهایش دو رقمی هم نیست و اعضای آن هم به نسبت کمتر است.

پولادی در پاسخ به پرسش خبرنگار انصاف نیور که امکان جلسه‌ی پرسش و پاسخ با ریاست دانشگاه تهران برای انجمن اسلامی، به راحتی فراهم است، گفت: انجمن اسلامی تا به حال جلسه‌ی پرسش و پاسخ به این شکل برگزار نکرده است؛ البته در برنامه‌های ما هم نبوده که حالا معیاری داشته باشیم و بگوییم ما این را سنجیده‌ایم و ایشان نیامده‌اند. اما همیشه راه ارتباطی بوده، بنده هر زمان خواسته‌ام راحت مسایل را به ایشان انتقال داده‌ام.

او افزود: به نوعی فشار بسیج دانشجویی نسبت به انجمن اسلامی که حداقل دولت می‌تواند تا حدودی با او همسو باشد، قوی‌تر است و اهرم بسیج دانشجویی بسیار پر زورتر است. اما در این چند سالی که نیلی رییس دانشگاه است، جلسه‌های زیادی با دبیران انجمن دانشکده‌های مختلف و یا شورای مرکزی دانشکده داشته و از زمان درخواست جلسه انجمن تا موافقت ایشان پنج، شش روز طول کشیده است.

پولادی ادامه داد: درباره‌ی جلسه‌ی پرسش و پاسخ معیاری ندارم اما مثلا درباره‌ی امکان استفاده از مسجد دانشگاه که بسیج برای جلسه‌ی پرسش و پاسخ با ریاست دانشگاه تهران استفاده کرد، امکان برابری وجود ندارد. قطعا اگر انجمن اسلامی مسجد را بخواهد به او نمی‌دهند زیرا بارها برای مراسم‌های مذهبی، سخنرانی‌های مذهبی و ایام شهادت‌ها و ولادت‌ها از بسیج درخواست کرده‌ایم اما مسجد را در اختیار ما قرار نداده‌اند.

او در پایان تاکید کرد: یعنی در استفاده از مسجد امکان برابری وجود ندارد؛ حتی انجمن اسلامی برای مراسم‌های مذهبی هم نمی‌تواند از این مکان استفاده کند.

انتهای پیام

پاسخ رییس دانشگاه تهران به انتقادات بسیج دانشجویی

توضیح معاون فرهنگی دانشگاه تهران درباره تجمع دانشجویان

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا