خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وزیر کشور: آمریکا و اروپا باید مواظب حرکت عوامل ثالث در منطقه باشند

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور می‌گوید: آمریکا و سایر کشورهای اروپایی باید مواظب حرکت عوامل ثالث در منطقه  باشند، زیرا نمی‌توانند به هر بهانه‌ای هرکاری که می‌خواهند را انجام دهند. هدف اصلی آنان این است اثرات همه فشارهای اقتصادی، سیاسی، نظامی و تحریمی را در داخل ایران ببینند. یعنی در رفتار جمعی مردم و حکومت و در روند پیشرفت کشور و توسعه کشور و در حوزه اجتماعی، امنیتی اثرات آن را ببینند.

به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در محل دفتر استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: گزارشات نشان‌دهنده این است که انسجام درونی،وحدت، هم‌نظری، همفکری و همکاری ایجاد شده است و این موضوع خوبی است که ما همه باهم بدانیم که هدف و مسیر چیست و چه اقداماتی باید انجام داد.

وی افزود: در حال حاضر ما در شرایط خاصی قرار داریم. به صورت ناخواسته وارد شرایط بین‌المللی شده‌ایم که به ما تحمیل شده است. از نظر اخلاق جهانی و تمام کسانی که در معرض داوری و قضاوت قرار دارند چه در حوزه مسائل سیاسی و چه در حوزه افکار عمومی، همه واقف به این مساله هستند که ایران مسئولیت خود را در موضوع برجام با وجود تمام کش‌وقوس‌ها و فراز وفرودها انجام داده است و در کنار سایر کشورها این تفاهم‌نامه را امضا کرده است.

وی بیان کرد: در عمل کشورها به تعهدات خود عمل نکردند در صورتی که این میثاق بین‌المللی می‌توانست در مسیر درست برای حل مشکلات، افزایش اعتماد قرار بگیرد اما آمریکا با برخورد ضد قانون، تعهد، اخلاق و میثاق خود به صورت یکطرفه از برجام خارج شد و سپس با ایجاد فشار سعی در همراه کردن دیگر کشورها با خود داشت.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: هرچند آمریکا در عرصه سیاسی موفق نبود و این موضوع را می‌توان از ابراز نظرها و صحبت‌های کشورهای دیگر مشاهده کرد اما در حوزه اجرایی و عملی، این کشورها با آمریکا همراه شدند و استدلال آنان این است که یک تجارت بزرگ جهانی دارند و در این تجارت آمریکا نیز نقش‌آفرین است و شرکت‌ها با یکدیگر فعالیت می‌کنند و این اتفاق خارج از اراده دولت‌ها رخ داده است.

وی اضافه کرد: با فشارهایی که در حوزه تحریم، تبلیغاتی و سیاسی وجود دارد، اقتضا این است که متناسب با شرایط خود را در حالت دفاع کامل و مقاومت مستحکم قرار دهیم. آن‌ها برای تامین منافع خود هرکاری انجام می‌دهند هرچند اراده ما در داخل کشور این است که این موضوع را حاکم بر روابط بین الملل حل کنیم که این حاکمیت مبتنی بر احقاق حق تمام کسانی است که دارای حق هستند و باید در شرایط مناسب و صلح آمیز فعالیت کنند.

وی تصریح کرد: ما به عنوان کشوری که در عرصه بین‌الملل دارای سابقه هستیم، حق داریم که از این شرایط برخوردار شویم؛ ما نه به حق کسی تجاوز کرده و می کنیم و نه اجازه می‌دهیم کسی به حق ما تجاوز کند، پس موضع ما کاملا قانونی، منطقی، صلح آمیز و در جهت همکاری با همه کشورها به جز کشوری که آن را به رسمیت نمی‌شناسیم، است.

رحمانی فضلی مطرح کرد: یکی از خطوط قرمز ما این بوده است که به گونه‌ای عمل کنیم که هیچگاه موجب اقدامی مبتنی بر شرایط سخت نباشد اما به معنای این نیست که آمادگی لازم و ضروری را نداشته باشیم که اگر احیانا کسانی خواستند با روش‌های سخت با ما رفتار کنند نتوانیم پاسخگویی کنیم زیرا این حق حیات و حق بومی همه کشورها در عرصه ملی است. ما دارای مرز، منافع و یکسری ویژگی و شرایطی هستیم که جزو هویت، منافع، امینت و قدرت ملی ماست که باید با تمام امکانات از آن دفاع کنیم.

وی ادامه داد: آنان به این موضوع آگاهی دارند به همین دلیل دائما تکرار می‌کنند که اراده ما به شرایط سخت جنگ نیست ما نیز متقابلا اعلام کرده‌ایم که اراده جمهوری اسلامی نیز به جنگ نیست اما اگر شرایط پیش بیاید که به هر دلیلی بخواهند به حقوق ملت ایران در هر عرصه‌های مختلف تجاوز کنند، ایران با قدرت پاسخ خواهد داد و این موضوع را حق خود می‌داند.امیدواریم این شرایط ایجاد نشود اما اگر به هر دلیلی از جمله عوامل ثالثی که در منطقه می‌خواهند آتش‌بیار معرکه شوند مخصوصا رژیم صهیونیستی، زیرا آنان از بدو خلق نامشروع خود در منطقه تا کنون به عنوان یک نیروی آشوب‌آفرین و تنش‌زا بودند و دائما به دنبال جنگ‌افروزی هستند و این موضوع جزو هویت آنان است. هیچ بعید نیست که بخواهند در منطقه مساله جدیدی را آغاز کنند که آنان را عوامل ثالث نام‌می‌گذاریم.

وی با تاکید بر این‌که «آمریکا و سایر کشورهای اروپایی باید مواظب حرکت این عوامل ثالث باشند»، تصریح کرد: زیرا نمی‌توانند به هر بهانه‌ای هرکاری که می‌خواهند را انجام دهند. هدف اصلی آنان این است اثرات همه فشارهای اقتصادی، سیاسی، نظامی و تحریمی را در داخل ایران ببینند. یعنی در رفتار جمعی مردم و حکومت و در روند پیشرفت کشور و توسعه کشور و در حوزه اجتماعی، امنیتی اثرات آن را ببینند.  همانطور که می‌دانید کوچکترین موضوع در یک نقطه از کشور به سرعت در سطح وسیع توسط رسانه‌های آنان منتشر می‌شود که مردم در فشار هستند و دامنه آن را وسیع می‌کنند. از دی ماه 96 تا هر اتفاق دیگری روزشمار برای پایان حکومت گذاشتند اما الحمدالله با هوشیاری مردم و راهنمایی و هدایت درست مسیر به دست مقام معظم رهبری و رئیس جمهور شرایط به‌گونه‌ای هدایت شد تا آنچه نشود که آنان می‌خواهند.

وزیر کشور بیان کرد:  آنان اعتراضات عمومی، خستگی مردم و نارضایتی عمومی را می‌خواهند. ممکن است شروع هر اقدام نظامی با دشمنان باشد ولی پایانش با آنان نیست، شاید مکان و جغرافیای آن را تعیین کنند اما حوزه جغرافیایی را نمی‌توانند تعیین کنند و این موضوع به ضرر منطقه است. ما امنیت را در منطقه یکپارچه می‌خواهیم وهمه باید بدانند که نگاه ایران به منطقه امنیت یکپارچه با همکاری تمام کشورهای منطقه است. هر عاملی که یکپارچگی و امنیت منطقه را بهم بزند دامنه آن همه جا را فراخواهد گرفت و این موضوع را باید بدانند.

وی خاطرنشان کرد: اولویت اصلی همان موضوعی است که اولویت اصلی دشمن است یعنی اولویت اول ما مقابله در برابر تحریم است و این مقاومت به معنای ایستادگی و سکون فیزیکی نیست بلکه به معنای حرکت در جهت دفع تحریم‌ها است یعنی فعال کردن حوزه تولید، اشتغال، سرمایه‌گذاری و حوزه خدمات مربوط به تولید است. مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، دولت و مجلس تاکید فراوان بر این موضوع دارند. ما باید به ظرفیت‌های داخلی توجه کنیم. تمام کسانی که دور این میز نشسته‌اند متولی اقتصاد استان خراسن رضوی هستید و از دایره شما خارج نیست و همه شما سیمرغ اقتصادی استان خراسان هستید و هر مشکلی که وجود داشته باشد به وسیله یکی از شما ایجاد شده است.

وی با اشاره به حاضران در این نشست ادامه داد: اگر اراده این جمع بر رفع مشکلات باشد قطعا رفع خواهد شد. برنامه‌هایی که در این جلسه اعلام شد خوب است اما توقع این است که برنامه ویژه ای داشته باشیم، اولویت‌ها را مجددا بررسی کنیم، زمان‎‌بندی را کاهش دهیم، هزینه‌ها را کاهش دهیم، منابع جدید درآمدی ایجاد شود، هر چه از محل صادرات نفت کاهش داشته باشیم باید منابع مالی برای آن تامین کنیم. یکی از موضوعات رفع موانع تولید است، عملکرد این بخش از زمانی که در سطح ملی ایجاد شده، انصافا خوب است اما مطلوب نیست و می‌تواند گام‌های پررنگ‌تری در این راستا برداشته شود، اشکالاتی وجود داشت و چندین بند جدید ایجاد شد و اختیاراتی به آن اضافه شده است. هراستان باید یک الگو را ارائه دهد من به عنوان وزیر کشور کاملا قبول مسئولیت می‌کنم. استان‌ها ظرفیت‌های زیادی دارند و باید از الان الگوهای خود را آماده کنند یکی از این الگوها، الگویی است که استاندار خراسان آن را ارائه کرده است. در بخش سرمایه‌گذاری، صدور مجوزها حدود شش الی هفت ماه طول می‌کشد. الان استانداران می‌توانند از مجوزهای بینا استفاده کنند و اگر کسی نیازمند مجوز بود تنها کافی است پس از بررسی اهلیت اسم او را یادداشت کنید تا بتواند سرمایه‌گذاری کند. روش‌ها را باید خودمان ایجاد کنیم و منتظر نباشیم که این موضوع از جاهای دیگر حل شود.

رحمانی فضلی با تاکید بر این‌که «ما باید از تولید و سرمایه‌گذار حمایت کنیم»، اظهار کرد: یک و بام و دو هوا نمی‌شود ما از یک طرف از تولید و سرمایه‌گذاران تعریف می‌کنیم اما به محض این‌که گام اول را برمی‌دارد به عناوین مختلف موانعی را برای او ایجاد می‌کنیم. انصافا با این قوانینی که در کشور وجود دارد و از زمان مشروطیت تجدید نشده است، می‌توان جلوی هر سرمایه‌گذاری شرعی و مباح را بگیریم زیرا تنوع قانون‌ها زیاد است و در طرف دیگر اگر اراده داشته باشیم می‌توانیم سخت‌ترین شرایط سرمایه‌گذاری را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: از تمامی دستگاه‌ها خواهشمندم که حمایت کنند البته این امر به معنای نفی نظارت نیست. در این جلسه قوه قضاییه حضور ندارد، این قوه باید عضو این جلسه باشد زیرا دستگاه نظارتی هستند و باید به رفع مشکلات کمک کنند. ما نمی‌توانیم از یک طرف حرف از مقاومت در برابر آمریکا را به زبان بیاوریم اما با مشکلات جزئی مواجه باشیم.

وی با اشاره به مشکلات نظام توزیع ایران، تصریح کرد: ما نشان دادیم که نظام توزیع مناسبی نداریم. در بحث گوشت ارز داده شد، وارد کردیم اما نتوانستیم آن را توزیع کنیم و این امر سبب گلایه‌مندی مردم و ناکارآمد نشان دادن عملکرد دولت شد. خواهشمندم هر استان به دنبال نظام توزیع مناسب برای خود باشد.

وزیر کشور با بیان این‌که «سند توسعه و آمایش باید مبنا باشد»، اضافه کرد: در خصوص واحدهای تحت تملک بانک‌ها حداقل چهار بار در حضور من رئیس جمهور دستور دادند تا در هر استان بانک‌ها شروع به کار کنند. آقای رزم‌حسینی باید کمیته‌ای ایجاد کنند تا این واحدها به بحث تولید هدایت شوند. واگذاری پروژه‌های عمرانی و نیمه تمام توسط دولت اجازه آن صادر و بخشنامه آن بارها اصلاح شده ولی بازهم به آن عمل نشده است. اگر این واحدها واگذار نشود سراسر ضرر است و باید کمیته‌ای برای واگذاری این واحدها ایجاد شود، در برخی از سیستم‌های دولتی میل به واگذاری وجود ندارد.

وی در خصوص تجار افغانستانی بیان کرد: این تجار ظرفیت فراوانی دارند، مرزهای طولانی افغانستان نباید تنها برای تریاک و قاچاق باشد بلکه سرمایه‌گذاران این کشور نیز باید پول‌های لازم را وارد کشور کنند. تجار این کشور در ترکیه سرمایه‌گذاری زیادی می‌کنند پول آنان در ترکیه خرج می‌شود اما خدماتش را کشور ما می‌دهد. دلیل این موضوعات برخی کوچک‌بینی‌ها و بخل‌ها است.

وی هم‌چنین در حاشیه جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با تولید، اشتغال و جذب و افزایش سرمایه‌گذاری خارجی می‌توانیم در برابر تحریم‌ها مقاومت کنیم و در این راستا جلسات مختلفی در استانها برگزار و برنامه هایی را اجرا می‌کنیم. در گزرشی که ارائه شد، در حوزه‌های مختلف استان حرکت‌های خوب و جدی شروع شده و امیدواریم با اجرای این طرح‌ها خراسان رضوی در عرصه منطقه‌ای و ملی و با توجه به مرزهایی که با چند کشور دارد نقش فراتری در توسعه ایفا کند.برخی از موضوعات مطرح شده در این جلسه باید در دولت پیگیر شود و برخی دیگر در جلسه سران قوا، امیدواریم استاندار که با جدیت کار را آغاز کرده و با همکاری که کاملا میان دستگاه‌ها مشهود است، با همدلی و همکاری واقعی مردم بتوانیم سهم استان خراسان را در عرصه ملی بیش از این افزایش دهیم و بخشی از بار ملی را استان خراسان به دوش بکشد.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: همکاری منطقه‌ای اتفاقی است که در وزارت کشور در حال تحقق است؛ بر اساس این طرح ، هر چند استان به یک منطقه تبدیل شده و کار این مناطق فعالیت در حوزه تولید و اشتغال است. مسئولیت این مناطق هر شش ماه یا یکسال در بین استان‌ها حالت چرخشی دارد و هدف آن این است که ظرفیت‌های درون منطقه‌ای هر استان به عنوان مکمل و همکار دیگر استان های آن منطقه در نظر گرفته شود تا با این نوع همکاری و تکمیل نوع ظرفیت و خدمات، سطح فعالیت‌های تولید و اشتغال افزایش یابد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا