خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سخنرانی نورعلی تابنده در جمع دراویش

دکتر نورعلی تابنده قطب دراویش گنابادی روز یکشنبه در سخنانی در جمع دراویش به موضوع «توجه به حالات و جلوه‌های مختلف درویشی»‌ پرداخت.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از کانال مزار سلطانی، وی با خواندن اشعار عرفانی از حافظ و وحشی بافقی و حکایاتی عرفانی از سعدی و مولانا، گفت: توجه کنید نمازتان همیشه سرموقع و اگر امکان دارد به جماعت بخوانید. یکی از خصوصیات نماز، نماز سروقت خواندن است.

آقای تابنده تاکید کرد: در درویشی که مردم می‌بینند و گفته می‌شود که می‌گویند درویش درویش، اینها خیال می‌کنند که می‌گویند درویش و یا درویشی، یک چیزی است خارج از جمع هستند و خارج از آشنای دیگران. گاهی هم اینطور است. خوب از جمع خارج می‌شوند و در بیابان، بیابان فکری، بیابان خودشان … مثل ملنگ اگر دیده باشید.

وی افزود: اینست که هر کسی را که دیدید و هر درویشی را که در نظر گرفتید، اگر دیدید حالات متفرق، حالات عجیب و غریب، که غیرقابل فهم است انجام می‌دهد، تعجب نکنید، او حالتی است در یک حالت، مثل اینکه در یک صحرای بدون دارو یا بدون چیزی … وجود دارد. از هر گلی که رسیده است یک بویی چیده‌اند.

تابنده ادامه داد: شما برای اینکه درویشی در مسیر خودش برود، نگاه کنید به دستوراتی که داده شده. البته دستوراتی که داده شده می‌گوید تا می‌توانید اول وقت نماز بخوانید. این برای همه است. ولی همین دستور برای هر کدام یک آثاری دارد به این معنی، برای آن کسی که اهل نماز است و روزه و این عبادات، نشان دهنده‌ی اینست که تا وقتی این دستورات را انجام بدهید خیلی راه هست هنوز خیال نکنید کارها تمام است، نه!

وی افزود: برای درویش حالات مختلف در جهات مختلف فراهم می‌شود هیچکس درست نمی‌تواند مرز این معنا را بفهمد  جز خودش وقتی به حال آمد یادش می‌آید یک مشاهده‌ای داشته، و این مشاهده در مسیر وصول به حق بوده، که در هیچ حالتی بیگانه نبوده و همیشه اینها را … به هر صورتی بود به هر صورتی که این اصل الهی جلوه کرد این را محترم بدانید. من در خیلی از فقرا می‌بینم، حالت جذب به خداوند، و حالات الهی میبینم. اینها را، این حالت را نگهدارید. به این معنی که باید در تمام اوقات، وقتی می‌گوییم تمام اوقات، دیگر قابل شمارش نیست، که بگوییم صبح عصر، تمام اوقات فکر کنید که این موجودی که من هستم این بدن باید مطیع فرمان الهی باشد. و اینکه چطوری مطیع باشد، خودش فکر کند. خوب! در اینصورت اگر هم به گودالی افتاد همان مرشد که دستش را گرفته (نجاتش می‌دهد) ان شاءالله دیگر هیچ کسالتی هم پیدا نکنید و اینکه قدر سلامتی را هم بدانید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا