خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تنزل سطح خبرنگاری در رسانه‌های تخصصی

علیرضا بهداد در یادداشتی با عنوان “تنزل سطح خبرنگاری در رسانه‌های تخصصی” در کانال تلگرامی قلم‌نامه نوشت:

روزهای غم انگیزی در عرصه روزنامه نگاری را پشت سر می گذاریم. خبرنگاران یا به دلیل غضب مدیران رسانه ها، یا به خاطر مسائل قضایی و امنیتی و یا به سبب مهاجرت از کشور، از کار کردن در رسانه های معتبر داخلی محروم شده اند تا بدنه مطبوعاتی از افراد مجرب و اهل مطالعه خالی شود.

اندک خبرنگارانی هم که دارای دیدگاه و سبک هستند به سبب مشکلات معیشتی به استخدام روابط عمومی های گوناگون درآمده اند. برخی دیگر هم در گوشه ای از تحریریه ها به روزمرگی افتاده اند تا حقوق ماهیانه شان برقرار باشد و معاششان به خطر نیافتد.

در عوض افرادی که به نظر می رسد سابقه ای در روزنامه نگاری ندارند و کل عمر مطبوعاتی شان را در سازمان آگهی ها سپری کرده اند، با تشکیل یک کانال خبری و زد و بند با روابط عمومی ها به عنوان خبرنگار در نشست های خبری و بازدیدهای مطبوعاتی حاضر می شوند بدون اینکه از کمترین استاندادهای شخصیتی یک خبرنگار حرفه ای بهره برده باشند.

برخی از این شبه خبرنگاران بیش از آنکه به اصول حرفه ای خبرنگاری تسلط داشته باشند، بیشتر دارای روابط نزدیک با روابط عمومی بنگاه ها هستند و از این طریق با فریب بنگاه های اقتصادی خود را به عنوان خبرنگار معرفی کرده و در مراسم های مختلف حاضر می شوند.

سطح رفتار عمومی این افراد آنقدر پایین و به دور از شان است که هر خبرنگار با تجربه ای را وادار به گریز از این جماعت کاسب مسلک و چاکر و ارادتمند می کند.

این افراد در سرتاسر نشست های خبری و بازدیدهای مطبوعاتی فقط به دنبال لابی گری و جلب نظر مدیران مجموعه و کارکنان روابط عمومی هستند و با گرفتن عکس های مختلف از افراد نه چندان موثر به زعم خود کار اطلاع رسانی را انجام می دهند.

آنان که سفرهای داخلی و خارجی را با خبرنگاران مختلف از رسانه های گوناگون تجربه کرده اند وقتی به نشست هایی پا می گذارند که افرادی شبه خبرنگار و میرزابنویس حضور دارند، می گویند که هیچگاه خبرنویسی و گزارشگری را اینقدر سطح پایین ندیده اند.

با فعال شدن فضای مجازی هر فرد با یک موبایل هوشمند برای خود رسانه ای را تاسیس کرده و به مانند سرگردنه از بنگاه های مختلف اقدام به باج گیری می کند. افرادی که عمدتا در روزنامه نگاری خوشنام نیستند و سطح خبرنویسی را به پایین ترین حد ممکن رسانده اند.

استراتژی این افراد تبدیل شدن به بازوهای روابط عمومی بنگاه ها به صورتی غیرحرفه ایست. در این میان مدیران روابط عمومی شرکت ها نیز روی به این افراد آورده و به جای کارکردن با خبرنگاران مجرب و دارای شخصیت با سبک خبرنویسی، بر اساس میزان ارادت و چاکری مدیران این کانال ها اقدام به همکاری با آنان می کنند.

در این میان رسانه هایی که بطور حرفه ای به تولید محتوا پرداخته و با شناخت وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور به اطلاع رسانی می پردازند، به دلیل غصب بدنه روابط عمومی ها مورد تحریم قرار گرفته و در نهایت افرادی شبه خبرنگار که نوشته ای از آنان در رسانه ای معتبر منتشر نشده و فاقد تجربه کافی هستند، راهی نشست های خبری می شوند.

پیشنهاد می شود تا روابط عمومی ها با فیلتر کردن این افراد، خبرنگاران مجرب، با دانش، تاثیرگذار و حرفه ای را وارد نشست های خبری خود کنند. هم چنین لازم است تا در سفرهای مطبوعاتی، گزینشی صورت گیرد و افرادی حضور یابند که یا در رسانه های موثر مشغول بکارند یا خود دارای شخصیتی حرفه ای هستند.

نتیجه حضور شبه خبرنگاران و افراد غیر حرفه ای در نشست های خبری، اطلاع رسانی غیر استاندارد، تنزل سطح خبرنویسی و پرداختن به مسائل حاشیه ای، زرد نویسی و حتی غلط نویسی در مورد بخش های مختلف اقتصاد است.

کاهش کیفیت سووالات خبرنگاران نتیجه بی اطلاعی برخی خبرنگاران از بدیهیات علم اقتصاد، نداشتن آگاهی از فرآیند سیاسی و اجتماعی کشور و معادلات حاکم بر اقتصاد سیاسی، نداشتن ذهنیت تاریخی و مطالعه درباره تاریخ اقتصاد و مکاتب اقتصادی و رشد قارچ وار شبه خبرنگارانی است که در نشست های مختلف و سفرهای مطبوعاتی حاضر می شوند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا