خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نخست وزیر ژاپن هفته آینده به تهران می‌آید

دولت ژاپن با اعلام رسمی زمان سفر شینزو آبه نخست وزیر این کشور به ایران جزئیات بیشتری درباره برنامه کاری و دیدارهای او در جریان این سفر ارائه نداد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری کیودو، سخنگوی دولت ژاپن روز پنج‌شنبه (امروز) اعلام کرد که شینزو آبه نخست وزیر این کشور هفته آینده و در روزهای ۱۲ تا ۱۴ ژوئن (۲۲ تا ۲۴ خردادماه) به ایران سفر می‌کند.

با این حال وی با اعلام رسمی این خبر مشخص نکرد که آبه در این سفر چه برنامه کاری دارد.

یوشیهیده سوگا، دبیر دولت ژاپن در کنفرانس خبری هفتگی خود درباره سفر شینزو آبه گفت: ما تلاش خواهیم کرد که این سفری مفید و معنی‌دار باشد.

آبه با سفر به ایران که در اثنای بالا رفتن سطح اختلافات میان تهران و واشنگتن انجام می‌گیرد، اولین نخست وزیر ژاپن خواهد بود که از زمان شکل‌گیری انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ تاکنون به تهران سفر می‌کند. وی که همواره از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرده است، هفته گذشته نیز میزبان رئیس جمهور آمریکا در توکیو بود.

دولت آمریکا در ماه مه ۲۰۱۸ به‌طور یک‌جانبه توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ را که در ژوئیه ۲۰۱۵ کنار گذاشت و سپس تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را بازگرداند. از آن زمان تنش‌ها میان تهران و واشنگتن که چهار دهه است روابط دیپلماتیک با یکدیگر ندارند، افزایش یافت.

به گزارش کیودو، کارشناسان دیپلماسی می‌گویند که بیشتری چیزی که آبه ممکن است در این سفر به دست آورد این است که ایران و آمریکا را متقاعد کند به مذاکرات مستقیم با یکدیگر بازگردند، تنش‌ها را کاهش دهند و بدون پیش شرط بر سر میز مذاکره بنشینند.

ژاپن خواهان آن است که شاهد ثبات و امنیت در خاورمیانه باشد چراکه بخش اعظم نیازهای نفتی‌اش از این منطقه تأمین می‌شود و روابط خوبی نیز هم با ایران و هم با آمریکا دارد.

بنابر این گزارش، تارو کونو وزیر امورخارجه ژاپن نیز پیش از نخست وزیر به ایران سفر خواهد کرد تا با محمد جواد ظریف همتای ایرانی‌اش دیدار و مقدمات سفر آبه را فراهم کند.

سفر نخست وزیر ژاپن به ایران همزمان با نودمین سال تأسیس روابط دیپلماتیک میان دو کشور انجام خواهد گرفت.

همچنین روزنامه ژاپن تایمز در یادداشتی تحلیلی که روز سه‌شنبه ۱۴ خرداد منتشر شد، به بررسی دلایل معقول و منطقی بودن سفر شینزو آبه به ایران در شرایطی که تنش‌های این کشور با آمریکا بالا گرفته است، پرداخت و نوشت که تلاش آبه در سفر به ایران به عنوان دوست مشترک تهران و واشنگتن، کاستن از تنش‌های منطقه‌ای و ثبات در خاورمیانه است.

در ادامه این یادداشت آمده است: اولین نکته این است که ژاپن هم با ایران و هم با آمریکا روابط خوبی دارد و از روابطی سالم با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و همچنین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران برخوردار است. رابطه خوب آبه با حسن روحانی سبب شده تا روابط قدیمی دیپلماتیک میان تهران و توکیو که همچنان عاری از هر گونه تنش است، محکم‌تر شود. البته با توجه به نود ساله شدن این روابط، سال جاری از اهمیت خاصی برای ایران و ژاپن برخوردار است.

این روزنامه انگلیسی زبان ژاپنی افزود: دوم اینکه ژاپن هرگز دارای تضادهای مذهبی و یا تاریخی با منطقه خاورمیانه نبوده است و توکیو درگیر هیچ مناقشه‌ای در این زمینه‌ها نیست که همین امر سبب شده تا ژاپن یک میانجی مطلوب برای کاستن از تنش‌ها و از دیگر میانجی‌ها قابل اعتمادتر باشد.

همچنین در این یادداشت آمده است: سومین نکته این است که توکیو همواره نشان داده که مایل است فارغ از رویکرد آمریکا به‌ویژه در موضوع فلسطینی‌ها، درقبال مسائل خاورمیانه موضع‌گیری و سیاستی مجزا و مستقل داشته باشد. حتی در مسئله بلندی‌های جولان و تصمیم دولت ترامپ برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان ژاپن تلاش کرده است خود را از سیاست‌های آمریکا دور نگه دارد.

ژاپن تایمز نوشت: چهارم، ژاپن همیشه پشتیبان قوی نظم بین‌المللی بوده است. این کشور توصیه‌های خود را در این زمینه به مقام‌های آمریکا و ایران ارائه داده است و خود را به عنوان کشوری نشان داده که به عنوان یک عضو فعال بین‌المللی سعی دارد بر اساس قوانین و حقوق بین‌المللی به کاهش تنش‌ها کمک کند.

این روزنامه ادامه داد: پنجمین مورد این است که ژاپن همواره به دنبال صلح و راهبردهای مسالمت‌آمیز بوده است. این کشور پنج درصد از نفت خام خود را از ایران تأمین و ۸۰ درصد از نفت مورد نیازش از تنگه هرمز عبور می‌کند و به همین دلیل می‌خواهد با کاهش تنش‌ها، شاهد این باشد که آمریکا و ایران از درگیری نظامی فاصله بگیرند.

ژاپن تایمز تصریح کرد: به‌طور قطع این میانجیگری برای ژاپن بی چالش نخواهد بود، چراکه دولت آبه باید اثبات کند به غیر از روابط خوبی که با ترامپ برقرار کرده است، می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های دولت آمریکا نیز تأثیرگذار باشد. نخست وزیر آبه اگرچه توانسته با فاصله گرفتن از سیاست‌های آمریکا درخصوص مسئله فلسطین و اسرائیل اعتماد ایران را برای میانجی‌گری جلب کند اما باید بتواند از هر دو طرف امتیازاتی بگیرد.

به گزارش ایسنا، ایران بارها تاکید کرده است تا زمانی که دولت آمریکا در سیاست‌های خود در قبال تهران تجدید نظر نکند با آن وارد مذاکره نخواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا