خرید تور تابستان ایران بوم گردی

معرفی کتابی درباره‌ی اصطلاح «پرستو»

دکتر مسعود فروزنده، تاریخ پژوه، در یادداشتی اینستاگرامی به بهانه‌ی ماجرای قتل میترا استاد همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران نوشت:

پس از واقعه‌ی دلخراش قتل میترا استاد به دست دکتر نجفی، بسیاری بر اساس یک پیش فرض امنیتی تحلیل کردند که نزدیک شدن میترا استاد و سپس ازدواج با دکتر نجفی بر اساس یک تله‌ی جنسی بوده است. بر همین اساس چند روزی واژه‌ی «پرستو» نقل مجالس و نوشته‌ها شد.

ضمن آنکه هنوز زود است مستندات مخالف و موافق رد یا تایید شود به فکر افتادم کتاب افق خونین که رییس پلیس مخفی رومانی در زمانه‌ی چائوشسکو نوشته را معرفی کنم.

اصطلاح پرستو متعلق به پلیس مخفی شوروی بود که زنان زیبا رو را به سیاستمداران نزدیک می‌کردند تا از همخوابگی‌شان تصویر تهیه کنند یا اطلاعات و مدارکی از آنان به چنگ آورند.

در رومانی اما اصطلاح رومئو و ژولیت رایج بود. پلیس مخفی چائوشسکو از پسران و دختران زیبا روی بهره می‌جست.

ساواک در عصر پهلوی دوم نیز از این روش الگو برداری کرد.

خواندن کتاب افق خونین نوشته‌ی ژنرال پاچیپا که گویا هنوز زنده است و چند سال پیش از انقلاب رومانی به آمریکا پناهنده شد کشش و جذابیت دارد و تصاویری واقع‌گرا از جامعه‌ی تحت ریاست چائوشسکو و همسرش به دست می‌دهد.

بسیاری بر این باورند که استفاده از این روش با بیماری روانی اجازه دهندگان مرتبط است. در یک ماجرا پسری زیبا رو را به همسر سفیر آمریکا در بخارست نزدیک کردند که تا سال‌ها این ارتباط استمرار داشت. بیچاره همسر سفیر بسیاری از مناسبات سفارت و دولت امریکا را ناخواسته لو داده بود و پسر نیز از صمیم قلب به او وابسته شده بود.

در ماجرای یاسر عرفات وقایع هولناکی کشف شد که گفتنش در اینجا خارج از ادب است. چائوشسکو اجازه داد اطلاعات به دست آمده از اتاق یاسر عرفات به اسراییل داده شود. ضمن آنکه در فروش سلاح به فلسطینی‌ها دست و دل بازی می‌نمود. دختران زیبا رو توانستند از صاحبان شرکت‌های بزرگ، اطلاعات مفیدی به چنگ اوردند.

پس از مدتی سیستم پلیسی چائو شسکو به خارجی‌ها بسنده نکرد، پا را فراتر گذاشت و برای کنترل سیاستمداران وفادار خود نیز از همین رومئو و ژولیت‌ها سود جست.

کم کم این روش در جامعه‌ی سیاسی رومانی بدل به مضحکه شد و همزمان با بی‌اعتمادی سیاستمداران به چائوشسکو کارآیی‌اش را از دست داد.

این روش هر چند نمونه‌های باستانی دارد اما در دوران جنگ سرد توسعه یافت و گاه به قول همین نویسنده عشق‌های واقعی و جانگداز را خلق کرد. چه بسا فرزندانی در چهار گوشه‌ی جهان از این رابطه‌ها به دنیا آمدند و پدرانشان چیزی به آنان نگفتند.

گویا گیسوم کتاب افق خونین را در فهرست فروش گذاشته و باید انترنتی بخریدش. هرچه گشتم پی دی اف کتاب را نجستم.

نسخه‌ی انگلیسی کتاب را می‌توانید در زیر بخوانید:

«پرستو»ها از کجا می‌آیند؟

انصاف نیوز به روایت مدیرمسوول | از قتل‌های زنجیره‌ای تا گزارش پرستوها

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. «ساواک در عصر پهلوی دوم نیز از این روش الگو برداری کرد.» یعنی یک وقت بی ادبی نکنید ها. سی آی ا و جاهای دیگر ار این کارهای بد بد نمی کردند. ساواک هم از کا گ ب الگو برداری کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا