خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه‌ی انتقادی چند تشکل دانشجویی به رییس جمهور

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی موسس اتحادیه‌ی تادا در نامه‌ای به رییس جمهور روحانی نسبت به موانعی که در وزارتخانه‌های علوم و بهداشت احساس می‌کنند انتقاد کردند.

متن این نامه که به انصاف نیوز ارسال شده است در پی می‌آید:

بسمه تعالی
«لا یحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم و کان الله سمیعا علیما» (سوره نساء آیه 148)

حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام
همانطور که مستحضر هستید، دانشجویان و به ویژه تشکل‌های دانشجویی و در رأس آنها انجمن‌های اسلامی در طی حیات خویش و از جمله سال‌های اخیر نقش بسزایی در زدودن غبار یأس و جهل از جامعۀ ایران بر عهده داشته‌اند. این جوانان در غیاب احزاب فراگیر و انفعال بسیاری از کنشگران، برای اعتلای میهن زخم خورده‌شان از هیچ تلاشی فروگذار ننموده، آبروی خویش را در طبق اخلاص گذاشته و بدون هیچ گونه چشم داشتی پا به میدان نهاده‌اند.

جناب آقای رییس جمهور

گرچه نقدهای فراوانی به عملکرد دولت جنابعالی وارد است، ولی آنچه برای ما قابل فهم نیست، جفایی است که دولتمردان شما در حق تشکل‌های دانشجویی روا داشته‌اند. مع الاسف قاطبه‌ی وزرا و مدیران آموزش عالی با مماشات، ترس و دورویی و به کارگیری سیاست‌های غیراخلاقی و غیرقانونی، پا در مسیری گذاشته‌اند که جز اضمحلال تشکل‌های دیرپا و وزین دانشجویی نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت. از نگاه این مدیران، فعالیت تشکل‌های اصلاح طلب دردسر ساز است و لذا به بهانه‌هایی چون دخالت نهادهای خارج از دانشگاه، کمبود بودجه، درگیر ساختن دانشجو در بروکراسی فشل اداری و یا با تنگ نظری و محافظه‌کاری شدید بر سر راه تشکل‌های دانشجویی مانع تراشی می‌نمایند.

با نگاهی گذرا به عملکرد وزارتین علوم و بهداشت و مقایسۀ هزینه‌های هنگفت آنها برای برگزاری جشنواره‌های پر هیاهو اما کم بازده با بودجۀ تشکل‌های دانشجویی که بیشتر آن نیز به بسیج دانشجویی و تشکل های اصولگرا تعلق می گیرد، به خوبی در می‌یابید که اراده‌ای پنهان برای زدودن فهم سیاسی در میان دانشجویان و تحقیر تشکل‌های مستقل دانشجویی در جریان است. با این حال بهانۀ نخ نمای کمبود بودجه، یا در واقع تبعیض و بی مدیریتی در تخصیص آن، شاید توجیه گر برخی از رفتارهای غیرمسوولانه در قبال تشکل‌های دانشجویی باشد، اما نمی‌تواند مستمسکی برای مخالفت با مطالباتی قرار گیرد که اجرایشان هزینه‌ای در بر ندارد.

جناب آقای روحانی

درخواست تشکل‌های اصلاح طلب و تحول خواه برای تأسیس اتحادیه های کشوری، علی رغم طی کلیۀ مراحل قانونی مندرج در آیین‌نامه‌های مربوطه، مدت هاست روی میز مدیران دولتی شما خاک می‌خورد؛ چرا که وزرای شما هیچ اراده‌ای در برابر رییس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و تنها عضو مخالف هیأت مربوطه ندارند. این در حالی است که پنج اتحادیه با خط مشی‌های مشابه و بعضا فاقد شرایط قانونی یا تخلفات عدیده می‌باشند در حال فعالیت هستند و صرفا دانشجویان اصلاح طلب و تحول خواه از این حق محروم مانده‌اند. از سوی دیگر بسیاری از درخواست‌ها برای برگزاری مراسمات دانشجویی با مخالفت مواجه شده، یا توسط نهادهای خاص قبل از برگزاری لغو می‌گردند. از این دردآورتر اینکه برخی از آنها حتی پس از اخذ مجوز و تدابیر لازم، با تهدید دانشجویان به اصطلاح انقلابی و تشکل های نورچشمی با مصونیت آهنین لغو شده یا با یورش ایشان ناتمام می‌ماند. اینها همه‌ی تکه‌های پازل سرکوب نرم جنبش دانشجویی مطالبه‌گر، بیدار و آگاهی است که به تعبیر شهید بهشتی قرار بود «مؤذن جامعه باشد» و با هوشیاری خود مردم را از خواب بیدار نماید. این توطئۀ کسانی است که می‌خواهند مردم مخمور و بی‌مسوولیت، و حکومت فاسد و ناکارآمد باشد، تا بتوانند به آلاف و الوف خود برسند و به بهانۀ آخرت مردم، دنیای خویش را آباد سازند.

جناب آقای رییس جمهور

لغو دعوت از تشکل‌های دانشجویی در مراسم افطاری ریاست جمهوری، و نیز عدم حضور نمایندۀ تشکل‌های اصلاح طلب و تحول خواه در تریبون‌های رسمی از جمله برنامه‌های مناسبتی و از همه دردناک‌تر مراسم افطاری بیت رهبری، که با تمسک به حذف و مهندسی جانبدارانۀ سخنرانان آنجا را به عرصۀ یکه تازی گفتمانی مبدل ساخت که هرگز نمایندۀ اکثریت دانشجویان و جوانان این مرز و بوم نیست، شاهدی بر این مدعاست که تقلیل جایگاه این بخش از دانشجویان نه تنها در دستور کار کلیۀ نهادهای حاکمیتی قرار گرفته، بلکه توسط عالی‌ترین مقامات کشوری نیز باور و پذیرفته شده است. اینک دیگر صبر ما به پایان رسیده است. اگر از اینها خبر دارید و سکوت کرده‌اید، خیانت در حق الناس نموده‌اید؛ و اگر بی خبرید، عذر بدتر از گناه آورده‌اید.

لذا ما انجمن‌های اسلامی زیر، بنا به آن اندکی که گفتیم و آن بسیاری که مجال بیانش را نیافتیم، از دولت شما دو مطالبۀ اصلی داریم:

1- صدور مجوز نهایی اتحادیه‌های دانشجویان اصلاح طلب و تحول خواه

2- ایجاد شرایط مناسب برای فعالیت تشکل های اصلاح طلب اعم از:

الف. رعایت کامل آیین نامه تشکل های اسلامی دانشگاهیان و دستورالعمل اجرایی آن به ویژه بند 3 ماده 3 و همچنین بهره گیری از تبصره ماده 4 آیین نامه تشکل‌ها برای تسهیل فعالیت‌ها

ب. بازگرداندن استقلال دانشگاه و ممانعت از دخالت نهادهای غیرمسوول (اعم از درون و یا بیرون از دانشگاه) در امور تشکل‌های دانشجویی

ج. تقویت و یا تغییر رؤسای دانشگاه‌ها، معاونان فرهنگی و نمایندگان وزارتین در هیأت نظارت بر بر تشکل‌های اسلامی دانشگاه‌ها که یا خود تنگ نظر هستند و یا شجاعت و استقلال لازم برای احقاق حقوق تشکل‌ها در برابر تنگ نظری برخی اعضای آن هیأت را ندارند.

د. تعیین و شفاف سازی نظام پرداخت به تشکل‌های دانشجویی، کانون‌ها و انجمن‌های علمی

از شما می‌خواهیم ضمن هشدار مؤکد به وزرای علوم و بهداشت، به ایشان دستور دهید که تا پایان شهریور ماه 1398 درخواست‌های فوق را برآورده سازند. در غیر این صورت تشکل‌های ذیل از نهایت حقوق قانونی و مدنی خود برای اعتراضات گسترده و سراسری حداکثر استفاده را خواهند برد. بدیهی است در صورت بی اعتنایی مقامات، تصمیمات لازم جهت اقدامات بعدی اخذ خواهد شد.

والسلام علی من اتبع الهدی.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا