خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«قیمت‌های کنونی مسکن شرعی نیست»

یک فعال بازار مسکن گفت: این وضعیت قیمت‌گذاری نه اسلامی و شرعی و نه اخلاقی است، اما در وضعیت کنونی بدون وجود قانون و نظارت هیچ ارگانی تعیین قیمت مشخص برای مسکن امکان پذیر نیست چون مالکیت‌ها شخصی است و هیچ کس اجازه دخالت در قیمت گذاری را ندارد.

‌محمد قمی، رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرج در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، در خصوص بازار مسکن گفت: اخیراً بازار مسکن ۳۰ درصد کاهش قیمت در خرید و فروش را تجربه کرد اما این امر باعث بهبود بازار مسکن نشده است و بلعکس، شاهد کاهش خرید ملک و آپارتمان جدید تا حدود ۴۰ درصد هستیم، اندک معامله‌های دیگر مربوط به معاوضه آپارتمان‌ها یا تغییر آپارتمان فعلی به متراژ کوچک‌تر یا بزرگ‌تر است و عملاً فردی برای خرید جدید پیش قدم نمی‌شود.

قمی افزود: البته این برای جامعه امروزی تبدیل به عادت شده است که فقط در هنگام گرانی به خرید و فروش بپردازد و در هنگام کاهش قیمت دست نگه دارد و باعث رکود در بازار شود.

وی در ادامه علت تفاوت‌های فاحش قیمت مسکن را اینگونه اعلام کرد: همه دست نگه داشته‌اند تا وضعیت بازار متعادل شود، قیمت مسکن در حال حاضر مشخص و ثابت نیست و تنها به توافق طرفین بستگی دارد و هرچه طرفین توافق داشته باشند همان است و کسی نمی‌تواند مانع از عقد قرار داد شود.

وی در ادامه افزود: باید هرچه سریع‌تر وضعیت قیمت‌گذاری مشخص شود تا بازار مسکن هم به ثبات برسد، این وضعیت قیمت‌گذاری نه اسلامی و شرعی و نه اخلاقی است، اما در وضعیت کنونی بدون وجود قانون و نظارت هیچ ارگانی تعیین قیمت مشخص برای مسکن امکان پذیر نیست چون مالکیت‌ها شخصی است و هیچ کس اجازه دخالت در قیمت گذاری را ندارد.

قمی در ادامه وجود کانونی برای قیمت گذاری را ضروری دانست و اظهار داشت: با تشکیل این کانون که باید ابتدا به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد وضعیت قیمت گذاری بهبود پیدا می‌کند، این کانون باید متشکل از کارشناس مسکن، کارشناسان قیمت گذاری و دیگر کارشناسان خبره این بازار باشد تا قیمت‌گذاری منطقی صورت بگیرد.

وی افزود: با تشکیل این کانون، قیمت‌گذاری‌ها منطقه‌ای خواهد شد و به جز محله و منطقه عوامل دیگری چون، نوع ساختمان، طبقات، شیوه ساخت، نوع مصالح و سن ساختمان بر قیمت‌گذاری تأثیر خواهد گذاشت.

وی در پایان اظهار کرد: واسطه‌ها و سازندگان مشارکتی ساختمان‌ها بر افزایش قیمت مسکن تأثیر دارند اما تنها عامل افزایش نیستند، این سازندگان مشارکتی بر اساس میل و سلیقه و نیاز خود، آپارتمان و ساختمان تمام شده را در همان لحظه اتمام یا چند سال پس از اتمام به فروش می‌رسانند و کانون یا ناظری برای بررسی و نظارت بر این وضع وجود ندارد، البته این گروه تنها عامل وضعیت کنونی بازار مسکن نیستند، اما امیدواریم با تشکیل این کانون مشکلات بازار مسکن حل شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام-قیمت مهریه هم شرعی نیست ارزشریالی سکه پنج برابر بیشتر از ریال در پانزده سال اخیر رشد یافته لذا باید مهریه سکه ای در سال انعقاد عقد نامه با قدرت خرید ریال منطبق گردد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا