خرید تور تابستان ایران بوم گردی

احترام به زبان ملی را از دولت ترامپ بیاموزیم

عبدالله شهبازی در یادداشتی با عنوان “احترام به زبان ملی را از دولت ترامپ بیاموزیم” در کانال تلگرامی خود نوشت:

وزارت امور خارجه ایران،‌ گویا به درخواست وزارت خارجه ژاپن، به سیاق زبان ژاپنی‌ نام نخست‌وزیر این کشور را به صورت «آبه شینزو»‌ به کار برده است. در زبان ژاپنی، برخلاف قواعد زبان‌هایی مانند فارسی و انگلیسی، نام فامیلی را اول می‌نویسند و نام کوچک را پس از آن. نام فامیلی نخست‌وزیر ژاپن «آبه» و نام کوچک او «شینزو» است فرزند شینتارو آبه فرزند کان آبه.

دولت شینزو آبه پیشگام ناسیونالیسم راست‌گرایی است که در سال‌های اخیر جهان را درمی‌نوردد و ترامپ در آمریکا و نارندرا مودی در هند برکشیدگان این نوع ناسیونالیسم جدید راست‌گرایانه در کشورهای خود هستند. به این دلیل، از شینزو آبه بعنوان «ترامپ ماقبل ترامپ» نام می‌برند و استیو بنون، چهره سرشناس راست افراطی و مشاور پیشین ترامپ، در سخنان ۸ مارس ۲۰۱۹ در ژاپن ستایشگر آبه شد و او را متحد ترامپ در نبرد با «توسعه‌طلبی چین» خواند. در این نبرد آمریکای ترامپ و ژاپن آبه و هند مودی در یک جبهه‌اند و چین و پاکستان در جبهه مقابل.

طبیعی است که دولت راست‌گرا و ناسیونالیست شینزو آبه بخواهد قواعد زبان ژاپنی را بر زبان دیگران تحمیل کند ولی وزارت خارجه ایران نباید تمکین کرده و به درخواست یک دولت خارجی قواعد زبان فارسی را نقض کند.

هم‌اکنون به وبسایت‌های کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا مراجعه کردم. در هر دو، طبق قواعد زبان انگلیسی، نام نخست‌وزیر ژاپن به صورت شینزو (نام کوچک) آبه (نام فامیلی) درج شده. ای کاش وزارت امور خارجه ایران به اندازه دولت ترامپ حرمت زبان ملی را پاس می‌داشت.

پی‌نوشت:

اطلاعیه کاخ سفید درباره سفر ۲۶- ۲۷ آوریل ۲۰۱۹ «شینزو آبه» به آمریکا:

https://www.whitehouse.gov/briefings-statements/statement-press-secretary-visit-prime-minister-japan-president-first-ladys-upcoming-travel-japan/

اطلاعیه وزارت امور خارجه آمریکا درباره سفر ۲۵- ۲۸ مه ۲۰۱۹ دونالد ترامپ به ژاپن و دیدار با «شینزو آبه»:

https://www.state.gov/president-donald-j-trump-and-prime-minister-shinzo-abe-advance-the-united-states-and-japans-global-partnership/

گزارش وبسایت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره کنفرانس مطبوعاتی حسن روحانی و شینزو آبه که نام نخست وزیر ژاپن را طبق قواعد زبان ژاپنی به صورت «آبه شینزو» بکار برده، ۲۲ خرداد ۱۳۹۸:

https://mfa.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=176&newsview=575440

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام ُ
    خوش به حالت همشهرنشین – که در این وانفسای سیاسی – اقتصادی ُ درد و مشکلت در این ابواب است ! آنهم با علم کردن یک صورت مسءله غلط !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا