خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ضرورت ورود مدعی‌العموم به موضوع مسکن مهر

زلزله یکشنبه شب در غرب کشورمان منجر به فاجعه‌ای انسانی با صدها کشته و مصدوم به خصوص در استان‌های کرمانشاه و ایلام شد و دولت به همین مناسبت امروز ؛ سه‌شنبه را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کرده است.

به گزارش ایسنا، این فاجعه غمبار  ابراز همدردی گسترده تمام قد ایرانیان و اکثریت قریب به اتفاق جهانیان را به دنبال داشت. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه‌ کشورمان در واکنش به این همدردی‌ها ضمن تشکر از جامعه بین‌الملل بابت پیشنهاد کمک‌های‌شان اعلام کرد که در حال حاضر ایران توانایی مدیریت بحران زلزله کرمانشاه را با منابع داخلی دارد.

همدلی تمام قد ایرانیان

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی دقایقی پیش به منظور بازدید از مناطق زلزله زده استان کرمانشاه وارد فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه شد.

رئیس‌جمهو در بدو ورود به کرمانشاه جهت بازدید از مناطق زلزله زده اعلام کرد: من به تمام آسیب دیدگان این حادثه می‌گویم که دولت با تمام توان برای کمک به شما وارد عمل شده است و تلاش بر این است که در کوتاه ترین مدت زمانی ممکن مشکلات و معضل به وجود آمده را حل کند.

روحانی پس از این گفت‌وگو برای بازدید به مناطق زلزله زده سرپل ذهاب رفت. رییس جمهور در اجتماع مردم شهرستان سرپل ذهاب ضمن تسلیت به خانواده هایی که عزیزان خود را در حادثه زلزله از دست داده اند و آرزوی شفای عاجل برای آسیب دیدگان، گفت: دولت برای بازسازی منازل و کمک به زندگی آسیب دیدگان و کسانی که منازل آنها در این حادثه در شهر و یا روستا دچار خسارت شده، کمک بلاعوض و وام بلند مدت اعطا خواهد کرد.

صبح امروز سه‌شنبه  نیز هیئتی از سوی دفتر مقام معظم رهبری به سرپرستی  حجت الاسلام والمسلمین معزی نماینده  مقام معظم رهبری در جمعیت هلال احمر به منظور بازدید از مناطق زلزله زده وارد کرمانشاه شدند.

هم‌چنین پایگاه اطلاع رسانی رفتر رهبری اعلام کرد که کمک‌های مردمی به زلزله زدگان غرب کشور را جمع‌آوری می‌کند.

سردار عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) هم از مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه بازدید هوایی داشت.

در پی وقوع زلزله در غرب کشور امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص)  نیز پیام تسلیت صادر و تاکیدکرد که قرارگاه پدافند هوایی ارتش از تمام توان خود در مناطق زلزله زده استفاده می‌کند.

هم‌چنین با دستور امیر دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش در راستای پذیرش و امداد درمانی به مجروحین زلزله غرب کشور، ستاد بحران در بیمارستان فوق تخصصی گلستان این نیرو تشکیل شد.

معاون بهداری نیروی زمینی سپاه نیز درباره اقدامات انجام شده نیروی زمینی سپاه برای کمک به زلزله زدگان غرب کشور، گفت: 6 بیمارستان صحرایی توسط بهداری نیروی زمینی سپاه در مناطق زلزله زده خدمت رسانی می کند.

محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در حاشیه نشست “طرح برکت امداد رسان” ضمن اشاره به تشکیل کارگروه بحران حوادث غیرمترقبه از تشکیل کارگروهی از مسئولان این ستاد برای برنامه‌ریزی و پشتیبانی در راستای تسریع کمک رسانی و خدمت رسانی به مردم زلزله زده استان‌های غرب کشور از ساعات اولیه صبح دوشنبه  خبر داد  و گفت: به محض اطلاع از وضعیت مناطق زلزله‌زده با تشکیل کارگروهی از مسئولان این ستاد، برنامه‌ریزی جهت اعزام تیم پشتیبانی امدادرسانی در قالب 100 گروه جهادی، تامین نیازهای معیشتی و نیازهای درمانی در راستای تسریع در کمک‌رسانی و خدمت رسانی به مردم زلزله زده انجام پذیرفت.

کانون وکلای دادگستری مرکز با صدور پیامی، درگذشت تعدادی از هم‌وطنان در حادثه زلزله کرمانشاه را تسلیت گفت.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که عصر روز دوشنبه ۲۲ آبان ماه به استان کرمانشاه سفر و در جلسه ستاد مدیریت بحران این استان شرکت کرده بود، به بازدید از مناطق زلزله زده سرپل ذهاب رفت و ضمن پیگیری امور امدادی و وضعیت آسیب‌دیدگان در جریان تلاش‌های دستگاه‌های اجرایی، سپاه، بسیج و ارتش در مناطق زلزله زده قرار گرفت.

علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام واقلیت های دینی و مذهبی در پیامی تاکید کرد که یقینا پیوند همه اقوام کرد و لر، فارس و پیروان مذاهب مختلف در کرمانشاه همانند گذشته می تواند موجب کاهش آلام و درد این حادثه و تسلی بخش غم‌دیدگان و خانواده جانباختگان و آسیب دیدگان باشد.

هم‌چنین محسن حاجی‌میرزایی دبیر هیات دولت با انتشار مطلبی با عنوان «فردا دیر است، خیلی دیر!» با اشاره به خسارات ناشی از زلزله غرب کشور تصریح کرد: بر همه متولیان امر، اندیشمندان، کارشناسان و عموم مردم فرض است که به حوادث محتمل آینده بیاندیشند و از همه توان خود برای ایمن سازی جامعه استفاده کنند.

مجمع زنان اصلاح‌طلب در بیانیه‌ای ضمن تسلیت به هموطنان غرب کشور و ابراز همدردی با خانواده داغدیده زلزله اخیر، بر لزوم توجه به رفع نیازهای مادی و معنوی مردم آن منطقه، به‌ویژه زنان، دختران و کودکان تأکید کرد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور روز دوشنبه با انتشار پیامی، ضمن ابراز همدردی با خانواده های آسیب دیدگان زمین لرزه اخیر، جان باختن جمعی از هموطنان مان در مناطق زلزله زده استان های کرمانشاه و ایلام را تسلیت گفت و در پیام خود نوشت: مردم کرمانشاه از این حادثه هم سربلند بیرون می‌آیند.

رییس دیوان عالی کشور هم ضمن همدردی با خانواده‌های داغدار زلزله اخیر خواهان رسیدگی سریع و دقیق نسبت به رفع مشکلات حادثه دیدگان کرمانشاه شد.

احمدرضا بیگی عضو هیئت رئیسه کمیسیون شوراها با اشاره به بازدیدش از روند امدادرسانی مناطق زلزله‌زده اسلام آباد غرب و سر پل ذهاب به ایسنا گفت که در حال حاضر بی نظمی در توزیع اقلام و نیازهای اولیه دیده می‌شود و در این میان گروه‌هایی که نیازی نیز ندارند، به غارت اقلام امدادی می‌پردازند.

هم‌چنین یحیی کمالی‌پور نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تاکید بر اینکه «جان و مال مردم برای ما حرمت دارد» گفت: هر عملکردی که موجب خدشه به جان و مال مردم شود قابل پیگرد قضایی است، لذا در موضوع تخریب مسکن مهر در پی زلزله غرب استان کرمانشاه لازم است مدعی العموم ورود پیدا کند.

فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز طی نامه‌ای از وزیر آموزش و پرورش درخواست کرد تا نسبت به بازسازی فوری مدارس تخریب شده مناطق زلزله‌زده اقدام کرده و اگر هم موانع قانونی یا بودجه ای وجود داشته باشد، در مجلس قابل حل است.

مدیرکل روابط عمومی قوه قضاییه از اعزام نمایندگان رئیس دستگاه قضایی به مناطق زلزله زده غرب کشور جهت بررسی وضعیت حادثه دیدگان و نظارت بر نحوه خدمت رسانی خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی معاون رییس قوه قصاییه نیز صبح امروز به همراه دکتر کهزادی معاون مالی و پشتیبانی قوه قضاییه از مناطق زلزله زده غرب کشور بازدید کردند.

حزب اعتدال و توسعه  نیز در پیام تسلیتی درگذشت هموطنانمان در حادثه زلزله غرب ایران تسلیت گفت.

محمد صالح نیکبخت وکیل دادگستری نیز به ایسنا گفت: در مورد موضوع مسکن مهر دادستان عمومی و انقلاب شهرهای زلزله زده باید ورود کنند و بررسی نمایند که چرا ساختمان های مسکن مهر به این سرعت و به زودی فرو می ریزند.

هم‌چنین حشمت‌الله فلاحت‌ پیشه نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل نحوه توزیع اقلام مورد نیاز زلزله‌زدگان است، گفت که مشکل در تامین اقلام مورد نیاز زلزله‌زدگان همچون پتو، دارو، غذا و چادر وجود ندارد، مشکل فعلی در نحوه توزیع اقلام به نیازمندان و زلزله‌زدگان است که متاسفانه بی‌نظمی ایجاد کرده است.

همدردی‌های جهانی

خاویر سولانا، رییس پیشین شورای اتحادیه اروپا در صفحه توییتر خود نوشت: همدردی خود را با مردم ایران و عراق در پی زلزله‌ای که بیش از ۴۰۰ قربانی در پی داشته است را اعلام می‌کنم.

وزارت امور خارجه بولیوی به نمایندگی از دولت و مردم دولت چند ملیتی این کشور در پیامی مراتب همدردی خود را با مردم و دولت ایران به خاطر حادثه تاسف بار جان باختن و مصدومیت  تعدادی از هموطنانمان و خسارت  ناشی از زلزله شدید در غرب کشور را اعلام کرد.

در اطلاعیه وزارت خارجه آرژانتین نیز با اشاره به زلزله اخیر در کرمانشاه در مرز بین ایران و عراق که منجر به کشته شدن و زخمی شدن تعدادی از هموطنانمان شد، این حادثه را غم‌انگیز عنوان کرده و همدردی عمیق خود را با خانواده جانباختگان و مجروحان این حادثه اعلام و بر همبستگی با خانواده‌های قربانیان این تراژدی تاکید شده است.

در بیانیه هیتر نائورت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز آمده است : ایالات متحده مراتب همدردی صمیمانه خود را با تمام کسانی که در ایران و عراق تحت تاثیر این زلزله قرار گرفته اند، ابراز می دارد. ما به یاد خانواده های قربانیان، و مصدومین و همچنین جوامعی که از خسارت به خانه‌ها و اموالشان در رنج می باشند، هستیم.

هم‌چنین جمعی از مقلدین آیت‌الله سیستانی در ایران از دفتر این مرجع شیعیان درباره اجازه برای کمک به آسیب دیدگان زلزله اخیر غرب کشور از سهم مبارک امام (ع) استفتاء کردند که دفتر آیت‌الله سیستانی در پاسخ اعلام کرد: «معظم له ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های داغدار و آسیب دیدگان این حادثه غم انگیز و دعا جهت شفای عاجل مصدومان اجازه فرمودند مقلدانشان از نصف سهم مبارک  امام ارواحنا فداه در تامین نیازهای ضروری آسیب دیدگان صرف کنند.»

میشل تمر، رئیس‌جمهور برزیل در پیامی توئیتری مراتب همدردی خود را با قربانیان زلزله در ایران و عراق اعلام کرد و نوشت: خبر ناگوار زلزله در منطقه مرزی بین ایران و عراق را دریافت و مراتب همدردی خود را با کسانی که عزیزانشان را از دست داده و یا زخمی شده‌اند و با مردم دوست این دو کشور اعلام می کنم.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس در پیامی خطاب به حسن روحانی، از بروز حادثه زلزله در غرب ایران ابراز تاسف کرد و در پیام خود آورد: آمار تلفات زیاد مردم در نتیجه زمین لرزه در غرب ایران باعث تالم شدید دولت و مردم بلاروس شده است و همدردی عمیق خودمان را با جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌داریم .

هالبه زسترا وزیر خارجه هلند نیز در پیامی توییتری با اشاره به زلزله  یکشنبه شب در  ایران و عراق که خساراتی به دنبال داشت و منجر به از دست دادن جان بسیاری شد و خرابی ها و ویرانی بسیاری به دنبال داشت با قربانیان این حادثه و افرادی که  عزیزانشان را از دست داده اند  و همه کسانی که به نوعی این زلزله زندگی‌شان را تحت تأثیر قرار داده است همدردی کرد.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با ابراز همدردی با حادثه‌ دیدگان زلزله در غرب کشورمان گفت: از خداوند متعال می‌خواهیم تا در این روزهای سخت به بازماندگان صبر عنایت کند.

جاکوب زوما رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی در پی وقوع زلزله در ایران و عراق گفت: ما همراه با جامعه بین‌الملل عمیق‌ترین تاسف و همدردی خود را به برادران و خواهران‌مان در این کشورهای آسیب دیده ابراز می‌کنیم.

هم‌چنین سناتور برنی سندرز ضمن ابراز همدردی با حادثه‌دیدگان زلزله غرب کشور از رئیس‌جمهور آمریکا خواست تا با وجود افزایش تنش‌ها میان دو کشور سیاست‌های سخت‌گیرانه‌اش را کنار بگذارد و به ایران کمک کند.

شی جینپینگ رییس‌جمهور چین نیز در پیامی ضمن اعلام غافلگیری از خسارت و تلفات سنگین به جا مانده از زلزله رخ داده در ایران، گفت: از طرف دولت و مردم چین و همچنین خودم صمیمانه‌ترین همدردی‌ها را با بازماندگان این زلزله و نیز مصدومان و خانواده‌های قربانیان ابراز می‌کنم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا