خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ابهام تقلب در انتخابات کمیته‌ی ناظر بر نشریات وزارت علوم

انتخابات کمیته‌ ی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم هفته‌ی گذشته برگزار شد که با حاشیه‌های زیادی همراه بود، هر دو طیف شرکت‌کننده در این انتخابات نسبت به اتفاقات رخ داده در آن اعتراض داشتند و معتقد بودند که تخلفات زیادی در آن رخ داده است. حضور افرادی که معرفی‌نامه‌ی جعلی داشتند و همینطور کسانی که دانشجو نبودند و تمدید غیرقانونی انتخابات از مواردی بود که مورد اعتراض دانشجویان قرار گرفت.

چند نفر از دانشجویان نشریات دانشجویی طیف اصلاح‌طلب ادعا می‌کنند که بعضی دانشجویان به آنها گفته‌اند که برای دادن رای پول گرفته‌اند برای مثال یکی از این دانشجویان می‌گوید با کسی صحبت کرده که مدعی شده برای هرنفر 250 هزار تومان پول به 7 الی 8 نفر داده شده تا به کاندیداهای طیف مقابل رای دهند.

آنها همچنین می‌گویند بعضی از مجریان انتخابات نیز مدعی شده‌اند که محتوای رای شرکت‌کنندگان را شناسایی کرده‌اند و این کار با تبصره‌ی 1 تا 6 شیوه‌نامه در تضاد است و انتخابات باید ابطال شود.

کاربران توییتر نیز با هشتگ «شبکه‌‌ی_فرمایشی_نشریات» به اتفاقات رخ داده در این انتخابات اعتراض کردند، محمدعلی کامفیروزی کاندید ائتلاف طلوع آزادی نیز در رشته توییتی به تخلفات رخ داده در انتخابات اشاره کرد.

غزل معصوم‌شاهی، از دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک در توییتر خود نوشت:« خانمی از دانشگاه پیام نور به عنوان هیات نظارت بر انتخابات پای صندوق بود و در رای دانشجویان نظر داده و کاندیدای مورد نظر خود را تبلیغ می‌کرد… او پای صندوق بود تا اتخابات سالم و درست برگزار شود!»

سبحان فلاح نیز که از دانشجویان طیف اصولگرا است نوشت: «تعداد سربرگ تعرفه‌ها و تعداد آرای در صندوق دقیقا یکی و هر دو 290 بود اما این دو عدد از تعداد شرکت‌کنندگان یعنی 289 نفر، یک نفر بیشتر بود که نشون میده یک نفر دو تعرفه در صندوق انداخته. هرچی بیشتر دوست و پا بزنید بیشتر تو این باتلاق تقلب فرو میرید!»

در این بین توییت یکی دیگر از دانشجویان اصولگرا حاشیه‌های زیادی در پی داشت، او در توییتر خود نوشت: « امروز روز حساب و کتاب است. از امروز به بعد جریان ضد انقلاب در دانشگاه توان نفس کشیدن نخواهد داشت. ساختارشکنان و هنجار شکنان دست از پا خطا کنند حسابشان با کرام الکاتبین است.» او در ادامه با هشتگ غروب_آزادی به نام طیف رقیب خود طعنه زد ولی با افزایش اعتراضات به این توییت آن را حذف کرد.

حقیقت جوان: وزارت علوم موظف است به تک تک تخلفات رسیدگی کند

علی حقیقت‌جوان، دبیر انجمن اسلامی آرمان دانشگاه علم و صنعت که در این انتخابات حضور داشت در این مورد با خبرنگار انصاف نیوز به گفت‌وگو پرداخت. او با تاکید بر ابهاماتی که در انتخابات وجود داشت گفت آنچه امروز مهم است اطمینانی است که به دلیل خدشه دار شدن سلامت انتخابات در پی تخلفات سازمان‌یافته از دست رفته است.

حقیقت جوان با بیان این که به دلیل تسلط مسوولان و طیف خاصی از دانشجویان بر کانال‌ها و مجاری رسانه‌ای دانشگاه، یکی از مهمترین راه‌های ارتباطی فعالان دانشجویی با دیگر دانشجویان دانشگاه، نشریات دانشجویی است، گفت: «با بسته شدن فضای دانشگاه، اعضای غیردانشجویی هیات ناظر بر نشریات دانشجویی متمایل به گروهی هستند که در مقابل نشریات دانشجویی ایستاده اند.

صدور حکم توقیف 6 ماهه و 9 ماهه‌ی 4 نشریه و محرومیت 6 ماهه از مدیر مسوولی در سال گذشته و البته محرومیت 8 ماهه از مدیرمسوولی برای یکی از دانشجویان در همین هفته‌ی گذشته، نشان از وضعیت بسته‌ی نشریات در دانشگاه علم و صنعت دارد.»

او در مورد اهمیت انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم که این هفته با حواشی زیادی برگزار شد، گفت: «در اینجا است که  شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشجویی می‌تواند به واسطه‌ی اعضای دانشجویی‌اش در مقابل این احکام سنگین بایستد و آنها را لغو کند. بنابراین به باور من رسالت اعضای دانشجویی این کمیته گشایش فضای فعالیت دانشجویی و ایجاد فضایی بازتر برای فعالان دانشجویی است. از همین منظر است که کسب این جایگاه تا زمانی که امکان فعالیت در آن وجود داشته باشد، حیاتی و مهم است.»

حقیقت‌جوان افزود: «آنچه پیش از این نشست مشخص بود، این بود که افرادی بنا داشتند در ادامه‌ی پروژه‌ی توقیف نشریات در دانشگا‌ه‌ها، کرسی‌های دانشجویی شورای مرکزی ناظر بر نشریات را هم کسب کنند، تا با خیالی راحت‌تر در دانشگاه احکام خود را صادر کنند. متاسفانه در نشست نشریات تمام گمانه‌زنی‌ها رنگ واقعیت گرفت و ما جریانی را مشاهده کردیم که برای کسب کرسی‌ها و تکمیل پروژه‌ی خود از هیچ کاری فروگذاری نکرد.»

مدیرمسوول نشریه‌ی دانشجویی رخداد در ادامه با اشاره به برخی از مصادیق تخلف گفت: «فرستادن معرفی‌نامه برای گرفتن نمایندگی با ایمیل جعلی، نقض غیر مخفی بودن رای‌های انتخابات، تمدید زمان بیش از آنچه هیات نظارت اعلام کرده بود در دور اول انتخابات، مکالمه‌ی نماینده‌ی ناظر بر انتخابات با فاصله یک و یا یک‌ونیم متری از میز با رای‌دهنده‌ها به جای تاکید بر فرآیند اجرایی اخذ رای، حضور افراد غیر دانشجو در نشست و… نشان از تخلفات گسترده در جریان انتخابات دارد.»

او در ادامه افزود: «تخلفات فقط معطوف به زمان نشست نیست و تخلفات فراوان دیگری در انتخابات تعدادی از دانشگاه‌ها رخ داده بود که متاسفانه وزارت علوم به جای ایستادگی در برابرشان، با دادن حق رای آنها را تایید کرد.»

حقیقت‌جوان با تاکید بر اینکه آنچه امروز مهم است اطمینانی است که به دلیل خدشه دار شدن سلامت انتخابات در پی تخلفات سازمان‌یافته از دست رفته است، گفت: «وزارت علوم موظف است به تک تک تخلفات رسیدگی کند تا اعتماد از دست رفته را دوباره برگرداند. در نهایت باید بگویم توقیف‌های سازمان‌یافته که امروزه در دانشگاه‌ها در جریان است هیچگونه نتیجه‌ای نخواهد داشت و بدون شک با ما فعالین دانشجویی با پشتوانه‌ی بدنه‌ی دانشجویی و در ارتباط مستمر و مستقیم با آن‌ها از سد این موانع عبور خواهیم کرد.»

او در پایان افزود: «همه شواهد و مدارک که از هر دو طرف تا الان ارائه شده سندی بر این است که سلامت کل این انتخابات زیر سوال است. تاکید صرف بر ابطال دور دوم انتخابات مشخصا خواستی منفعت طلبانه است اما چیزی که امروز مهم است سلامت انتخابات است. به همین دلیل خواست مشخص ما ابطال کل انتخابات و برگزاری دقیق آن است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا