خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رئوفیان: نمایندگان با ۲۲۰ امضاء از رئیسی برای ریاست جمهوری دعوت کردند و مسئول وضعیت حاضرند

رئوفیان به خبرآنلاین گفت: معاون سیاسی وزیر کشور به بنده اطمینان دادند که در هفته گذشته آقای وزیر آیین‌نامه اجرایی تجمعات را ابلاغ خواهند کرد و بنده این موضوع را در جمع بازنشستگان از طریق ویس اطلاع‌رسانی کردم اما این اتفاق نیفتاد.

جواد مرشدی: در ایامی که انتقادها از دولت سیزدهم بالا گرفته، حالا صدای اصولگرایانی شنیده می‌شود که خود در قدرت گرفتن رئیسی نقش به‌سزایی داشتند، همچنین در ترکیب کابینه نیز رئیس جمهور را از منویات خود بی‌بهره نگذاشتند. آن‌ها حالا پروژه عبور از رئیسی را کلید زده‌اند و شاید بخواهند پشت دولت را خالی کنند. مجلسی‌ها هم که تا چند روز پیش منتقد دولت و خصوصا تیم اقتصادی آن شده بودند ظاهرا وظایف نظارتی خود را فراموش کرده‌اند و تنها شعار می‌دهند، نه استیضاحی درکار است و نه تذکری. معاون اول دولت هم شنبه از مودت و ارادت دولت و مجلس پرده برداشت و به‌نمایندگان گفت «بهتر از ما پیدا نمی‌کنید». بعد از حرف‌های مخبر انتقاد وکلای مردم که ظاهرا در رای اعتمادها تعارف و مسامحه را سرلوحه کار قرارداده بودند و آهنگ هم‌نوایی و هماهنگی با دولت را می نواختند، کمی بروز یافت. «خبرآنلاین» درگفت‌وگو با ابوالقاسم رئوفیان «دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین» به دلایل عبور احتمالی اصول‌گرایان از رئیسی پرداخته است.

زمزمه هایی شکل گرفته مبنی بر این‌که دیگر اصولگرایان هم پشت دولت آقای رئیسی نمی خواهند بایستند و قصد عبور از وی را دارند. به نظر شما آیا چنین اتفاقی خواهد افتاد؟

در عالم سیاست هیچ چیزی غیر ممکن نیست، من معتقدم دولت آقای رئیسی در سه حوزه سیاست خارجی ،عمل به قانون و اقتصادی عملکرد قابل قبول نداشته است .در حوزه اقتصاد فرمان را به دست آقای مخبر داده است و ایشان توان اداره تیم اقتصادی دولت را ندارد، همین اظهارات اخیر وی هم گواه این مدعاست، ایشان به نمایندگان مجلس درپاسخ به اعتراض نمایندگان به نوسانات بازار ارز و گرانی‌های افسارگسیخته گفته است بهتر از ما پیدا نمی‌کنید و ما هم بهتر از شما پیدا نمی‌کنیم. این نوع ادبیات نشان از این است که همین که هست، این نمی‌شود و باید ببینند مردم چه انتظارات و توقعاتی دارند و چه راهکار مناسبی برای برون‌رفت از وضعیت بسیار اسفناک موجود وجود دارد. من آقای رئیسی را فردی پرتلاش و یک عنصر جهادی می‌شناسم از آن وقتی که ایشان دادستان استان همدان بودند و من را که درترکیب هیئت پیگیری فرمان ۸ ماده‌ای امام(ره) به آن‌جا اعزام شده بودم دربازدیدهایی که از بازداشتگاه سپاه به‌منظور رسیدگی به‌وضعیت زندانیان سیاسی وقت و کودتاچیان نوژه و غیره داشتم همراهی می‌کردند و در جلساتی با ایشان بودیم، ایشان را که آن موقع جوان هم بودند فردی انقلابی کوشا و جهادگری با اخلاص دیدم که درحوزه کاری خودکه حوزه تخصص ایشان هم بود از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کردند و الآن هم می‌بینیم که شب و روز واقعا کار می‌کنندکه دراین هیچ شکی نیست ولی نمی‌دانیم همکاران ایشان با کدام راهبرد می‌خواهند معضل اقتصادی راحل کنند. فکر می‌کنم خودشان هم نمی‌دانند! مدت‌هاست عمل به ماده 30 قانون برنامه ششم توسعه معطل مانده و لایحه دائمی شدن متناسب‌سازی حقوق و مزایای بازنشستگان با شاغلان که برمبنای حداقل ۹۰ درصد شاغل مشابه و هم‌تراز باید اجرا شود بر زمین مانده که دولت و مجلس باید پاسخگو باشند. کمیسیون اجتماعی مجلس و فراکسیون بازنشستگان باید جواب بدهند که چرا دولت ازاجرای قانون سرباز می‌زند، دلیلش را بگویند. چرا نمایندگان ازحقی که قانون به آنان داده که طبق تبصره ۲ ماده ۵۷۶ قانون مجازات‌های اسلامی طی نامه‌ای با ۵۰ امضاء اجرای قانون را برای یک مرتبه به دولت تذکر بدهند و به‌رغم آن چنان‌چه اجرا نکردند یا ناقص اجرا کردند به جرم آنان خارج ازنوبت رسیدگی کنند چرا از این حق قانونی خوداستفاده نمی‌کنند؟!

درشرایطی که بازنشستگان در وضعیت اقتصادی بدی هستند . بخاطر دارم شما برای تجمع بازنشستگان فراخوان داده بودید ولی این اتفاق نیافتاد،چرا؟

فراخوان ندادم ،درگفت‌وگویی از وزیر محترم کشور درخواست صدور مجوز تجمع بازنشستگان راکردم که ۳-۴روز-بعد۲۲آذرماه-ایشان درمصاحبه‌ای پاسخ دادند وزارت کشورموافق تجمعات قانونی است وگفتند دستورالعمل تجمعات قانونی هم تهیه شده ودرصورت اطمینان ازامنیت تجمع کنندگان مشکلی بااین مسئله نداریم که بلافاصله اولین نامه را یک روزبعد به وزیر محترم کشور نوشتم و رسما درخواست مجوز کردم ولی به‌رغم پی‌گیری‌ها جوابی داده نشد که در ۱۸ بهمن نامه دوم را نوشتم و دراین نامه به این موضوع هم اشاره کردم که وزارت کشور طبق قانون ازطریق کمیسیون باید ظرف کم‌تر از یک هفته موافقت یا مخالفت خود را با ذکر ادله، کتبا به درخواست حزب پاسخ دهد. دراین ارتباط هم اوائل هفته گذشته با معاون محترم سیاسی وزیر کشورهم صحبت کردم و ایشان به بنده اطمینان دادند که درروزهای باقیمانده از همان هفته آقای وزیر آیین‌نامه اجرایی تجمعات را ابلاغ خواهند کرد و بنده با موافقت ایشان موضوع را از طریق وویس به نمایندگانی ازکارگروه ۳۱ نفره برای اطلاع بازنشستگان که مرتب پی‌گیر موضوع بودنداعلام کردم، ولی متاسفانه این اتفاق هم نیفتاد. شما گفتید در حوزه عمل به قانون دولت سیزدهم عملکرد مناسبی نداشته است، بر اساس چه مولفه هایی این نظر را دارید؟ در این خصوص نیز دولت عملکرد قابل قبولی ندارد، من به صراحت می‌گویم یکی از معضلات امروز کشور ما عدم اجرای قوانین و معطل ماندن اسناد بالادستی و حتی اجرای احکام قانونی وحتی توصیه‌های مقام معظم رهبری است؛ ایشان بارها عمل به قانون را اولویت اول کاری مسئولان به‌ویژه، و قانون رافصل‌الخطاب دانسته‌اند و دستوراتی داده‌اند ولی متاسفانه هم‌چنان عدم اجرای قوانین ازعمده معضلات کشور ماست.

سه شکست مهم دولت رئیسی/  رئیسی با شورای وحدت جلسه برگزار، ولی نیروهایش را از پایداری‌ها و شورای ائتلاف انتخاب کرد

در حوزه سیاست خارجی هم به ضعف دولت اشاره کردید. بر چه اساس بر این باور هستید؟

من به‌عنوان یک فعال سیاسی به نحوه عملکرد دولت در این حوزه انتقاد دارم، البته به عملکرد دولت‌های گذشته هم انتقاد داشتم. ما قبول داریم که تحریم‌ها تاثیرگذارند، دولت موظف است با حفظ سه اصل حکمت، عزت و مصلحت گره برجام را باز کند و تحریم‌ها را به‌حداقل ممکن برساند تا بتوانیم با دنیا تعاملات وتبادلات تجاری خود را برقرار سازیم. دولت نباید مرعوب اخم و تشرهای تندروها و کاسبان برجامی-تحریمی شود بلکه باید با سیاست نرمش قهرمانانه پیش برود اگرچه آن‌ها درپی منزوی کردن نظام جمهوری اسلامی هستند ولی باید فرمایش رهبری اجرا می‌شد.

این مواردی که شما گفتید می‌تواند بهانه‌ای باشد برای این‌که اصول‌گرایان خط خود را از رئیسی جدا کنند؟

تعارف نداریم و در سیاست هم هیچ چیز غیر ممکن نیست، افتخار می‌کنم حزب متبوع من-حزب اسلامی ایران زمین- هم به اصول پای‌بنداست و هم با پرهیز از تفکر افراط‌گرایانه همواره رویکرد اعتدال داشته و مشی اعتدالی را در پیش گرفته؛ مشی ما مشی اعتدال است لذا آن‌چه در سه حوزه عملکردی دولت گفتم به‌همین دلیل که اغلب خارج از مشی اعتدال است می‌تواند دلیل جدا کردن خط اصول‌گرایان معتدل ازدولت رئیسی باشد. البته وضعیت کنونی این دولت را نیز معلول نوع تصمیم گیری‌های اغلب احساسی نمایندگان مجلس می‌دانم که ۲۲۰ نماینده نامه می‌نویسند که رئیسی نامزد ریاست جمهوری شود؛ اولا این کارها دون شان نمایندگی است ثانیا مجلس نشان داد که برخی ازراهبردی‌ترین تصمیمات برای آینده کشور را بدون داشتن قدرت پیش‌بینی از پیامدهای اجرایی آن تصمیمات برای آینده کشور و مردم می‌گیرد که این خطر بزرگی است و باید تکرار نشود.

شما و حزب متبوع‌تان طرفدار آقای رئیسی باقی خواهید ماند یا خیر؟

ما هیچ تصمیمی نگرفته‌ایم. من معتقدم که باید حزبی عمل کنیم. البته اقای رئیسی اولین دیدار را با شورای وحدت داشتند ولی وقتی آمدند نیروهای خود را از پایداری‌ها و شورای ائتلاف انتخاب کردند و هیچ ‌گونه توجهی به شورای وحدت و نامزدهای پیشنهادی حزب ما ودیگر احزاب عضو شورا نکردند. در پاسخ به این‌که آیا ما با رئیسی باقی خواهیم ماند یا نه باید بگویم ما به هیچ کس کاغذ سفید امضا نداده‌ایم اگر توانستند مشکلات را به‌ویژه در حوزه معیشتی حل بکنند اوضاع فرق می‌کند.

اگر مشکلات را حل نکردند؟

شایسته سالاری را مد نظر قرار خواهیم داد.

تعریف شما از شایسته سالاری چیست، آیا آقای رئیسی را کنار خواهید گذاشت؟

قرار نیست بارفراندوم کسی انتخاب شود یا کسی کنار گذاشته شود؛ انتخابات قانون دارد و باید طبق قانون انجام شود. آیت‌الله جوادی آملی می‌فرمودند ما آدم خوبی می‌خواهیم که در عرصه مدیریت توان داشته باشد، آدم خوب باعرضه مدیریت باید زمام امور کشور را به‌دست بگیرد، مدیران بایدحداقل شاخصه‌های اداره حوزه مدیریتی خودشان را داشته باشند. من معتقدم فرد شایسته فردی است که ضمن انقلابی بودن تخصص و قابلیت‌های لازم برای این‌که بتواند کشور را اداره کند داشته باشد .

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا