خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقویان: ما نیازمند به‌روزرسانی دین هستیم

حجت‌الاسلام ‘ناصر نقویان’ دبیر هیئت عالی گزینش کشور گفت: ما حتی نیازمند به‌روزرسانی دین خود هستیم چه رسد به قوانین گزینش. متأسفانه گاهی برخی از گزینش‌ها صرفاً به گزینش اعتقادی متمرکز می‌شود که این شیوه غلطی است. گزینش باید در همه ابعاد بوده و تنها وظیفه ما بررسی اعتقادی افراد نیست.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر نقویان، در نشست هم‌اندیشی شورای دبیران ده‌گانه هسته‌های گزینش کارکنان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که در محل در محل وزارت علوم برگزار شد، در سخنانی با اشاره به اینکه هیئت عالی گزینش درصدد به‌روزرسانی قوانین است، اظهار داشت: متأسفانه در کشور ما اصلاح قوانین پروسه دشواری است. امروز نقطه‌ای که همگی در آن اتفاق‌نظر داریم موضوع تغییر قوانین است. ما حتی نیازمند به‌روزرسانی دین خود هستیم چه رسد به قوانین گزینش. متأسفانه گاهی برخی از گزینش‌ها صرفاً به گزینش اعتقادی متمرکز می‌شود که این شیوه غلطی است. گزینش باید در همه ابعاد بوده و تنها وظیفه ما بررسی اعتقادی افراد نیست.

وی با بیان اینکه وضعیت امروز اداره‌های کشور در برخورد با ارباب‌رجوع، نتیجه عملکرد سال‌های گذشته هسته‌های گزینش در کشور است اظهار داشت: آیا خود ما امروز از نحوه برخورد کارکنان با ارباب‌رجوع راضی هستیم؟ نباید سخت‌گیری‌های بی‌مورد وجود داشته باشد. اگر چنین سخت‌گیری‌هایی صورت بگیرد نتیجه آن فرار مغزها خواهد بود. نقش هسته‌های گزینش نهادهای مختلف در نگه‌داشتن نیروهای نخبه کشور زیاد است.

دبیر هیئت عالی گزینش کشور با اشاره به سه اصل اساسی موردنیاز در هیئت‌های گزینش اظهار داشت: ما امروزه به سه اصل صحت، سلامت و سرعت در هیئت‌های گزینش خود نیاز داریم. مسئله دیگر مسئله تفکیک قانون و مجری قانون است. یک متن واحد می‌تواند به شیوه‌های متفاوتی اجرا شود. باید سعی کنیم در قوانین موجود نیزخوانش‌های درست‌تری انجام دهیم. نباید هیچ‌گاه فراموش کنیم که مباحث اعتقادی تنها ملاک لازم برای گزینش نیست بلکه باید دیگر ابعاد را نیز در گزینش افراد دخیل کنیم.

محمد رضائیان، مدیرکل دبیرخانه هیئت مرکزی گزینش کارکنان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز با ارائه گزارشی نسبت به عملکرد دبیران مناطق ده‌گانه کشور درزمینهٔ گزینش، اظهار داشت: در سال ۱۳۹۷ از مجموع ۵۲ هزار پرونده، ۲۲ هزار پرونده مورد بررسی قرار گرفته که از این میزان نیم درصد رد شده و ۹۹.۵ درصد تائید شده است. از میان ۹۹.۵ درصد گزینشی که مورد موافقت و تائید قرار گرفته، ۱۵ درصد به صورت رسمی و پیمانی بوده و ۸۵ درصد به‌صورت قراردادی، روزمزد و سایر اشکال همکاری.

وی تصریح کرد: ۹۵ درصد فعالیت‌های مرکز به بررسی پرونده‌ها برای تمدید قرارداد اختصاص‌یافته است و در این حوزه گزینش چندانی وجود ندارد. تکیه اصلی گزینش درزمینهٔ نیروهای پاره‌وقت بوده که این تکیه صحیح نیست و نیاز به اصلاح دارد. ما باید تأثیرگذاری گزینش را در مسیر اصلی خود قرار دهیم.
در ادامه نشست چند تن از دبیران مناطق به طرح موضوعاتی در زمینهٔ گزینش پرداختند.

صمدانیان، مسئول هسته گزینش اصفهان با اشاره به بی‌توجهی نسبت به چارت سازمانی گزینش‌ها خاطرنشان کرد: برخی روش‌های گزینش همچون استشهاد محلی و مصاحبه‌های سطحی و … قدیمی شده و نیازمند شیوه‌های نوین گزینش هستیم.

اجاقی، مسئول هسته گزینش کردستان نیز خاطرنشان کرد: متأسفانه نسبت به ساختار گزینش در کشور غفلت صورت گرفته است. حضرت آقا در بیانات خود در ابلاغ سیاست‌های کلی نظام به این موضوع تأکید داشته‌اند که گزینش بایستی به سمت روش‌های نوین سوق داده شود.

وی در ادامه سخنان خود گفت: متأسفانه هنوز ردیف بودجه‌ای برای هسته‌ها اختصاص داده نشده است. همچنین قوانین مربوط به گزینش به اطلاع مدیران دستگاه‌ها نمی‌رسد. روابط انسانی قوی بین گزینش و دستگاه‌های مربوطه وجود ندارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، میرزایی، مدیر هسته گزینش کرمان نیز خاطرنشان کرد: مدیران گزینش در برخی مناطق حکم و ابلاغی ندارند و این موضوع سبب شده که در برخی موارد با مشکل مواجه شویم.

محمد ظاهری، مدیر گزینش دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس منطقه یک نیز در این نشست با اشاره به لزوم تشکیل کمیته‌هایی در این بخش اظهار داشت: گزینش، شجره امام راحل است. تا امروز کسی این شجره را هرس نکرده است. اگر می‌خواهیم این شجره به میوه‌دهی مطلوب خود ادامه دهد بایستی آن را هرس کنیم.

به گفته وی، ازجمله اقدامات لازم در این زمینه تشکیل کمیته‌هایی همچون کمیته منابع انسانی، کمیته تحلیل قوانین و آئین‌نامه‌ها و کمیته تحلیل مواد آموزشی و پژوهشی می‌باشد. تشکیل این کمیته‌ها می‌تواند موجب تحول بنیادین گزینش شود و دانشگاه علامه طباطبایی آمادگی خود را در تحقق این کمیته‌ها در قالب تفاهم‌نامه‌هایی را اعلام می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. اقای نقویان حدودشش سالی هست بنده نسبت به شماونوع بیان وسخنان بی پرده شماارادات پیداکردم وشیوه سخنرانی عادی ومنبری شماباعث گردیدتمام سی دی های سخنرانی صوتی شمارابخرم امادرطول این مدت یکبارازخودم سوال نکردم این اقائی که شما ارادت پیداکردی اصلن شغلش چیست چه کاره این مملکت هست بااین همه اکنون که متوجه جایگاه سغلی شمادرپیشبرداهداف بلندمدت نظام مقدس جمهوری اسلامی شدم فهمیدم گویاانگار واقعاقرارنیست ما در این دیدارتاوقتی که زنده هستیم حداقل برای یکبارهم شده درروابطمان بادیگران بافردی ارتباط برقرارکنیم که مشخصات اودرخواب وبیداری یکسان باشدازنگاه حقیرخیلی عجیب خواهدبود هسته گزینش کشور؟؟ درطول این مدت لابددرگیرگزینش افراد بوده که باداشتن مدیریتی قوی دانا مدبرفهیم عادل عدالت دوست دین شناس واقعی همچون شماموفق به تقییرات حتی جزئی درون خودنیز نشده است دست مریزا اقای نقویان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا