خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مرتضی مبلغ: حاکمیت تکلیفش را با موازی‌کاری‌ها روشن کند

«مرتضی مبلغ»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: درباره مسائل اساسی کشور و به ویژه سیاست خارجی در درون حاکمیت، دو نوع تفکر، روش و عمل وجود دارد وبه تدریج در کنار دستگاه‌های رسمی، نهادهای موازی غیر رسمی شکل گرفته است که در موارد عدیده ای متعارض هستند و کار دستگاه‌های رسمی را خنثی می‌کنند. اکمیت تکلیفش را با این موازی کاری‌ها و نیز با مسائل و چالش های اساسی کشور روشن کند.

مبلغ در گفت‌وگو با ایرنا در پاسخ به پرسشی درباره سیاست «چماق و هویج» آمریکا علیه ایران، تاکید کرد: در پیش گرفتن سیاست چماق و هویج اقتضائات، ادبیات و شاخص‌هایی دارد که هیچکدام آن را جناح حاکم در این کشور رعایت نمی‌کند. حتی کشورهای متخاصم هم برای مذاکره آن اقتضائات را رعایت می‌کنند و در مخاصمات خودشان براساس الگو و اصولی حرکت می‌کنند و با فراهم کردن شرایط، سود و زیان آن‌را در نظر می‌گیرند.

وی ادامه داد: گروه ترامپ نه با آداب و اصول دیپلماسی آشنایی دارد و نه به آن عمل می‌کند. آنها صرفاً از لفظ مذاکره استفاده می‌کنند اما هیچیک از قواعد پیشینی مذاکره را رعایت نمی‌کنند. درحالی که حرف از مذاکره می‌زنند همزمان عملیات منفی و ضد مذاکره انجام می‌دهند. آنها نه برای بازگشت به برجام یا متوقف کردن تحریم‌های ضد انسانی گامی بر می‌دارند و نه به قواعد بین الملل پایبند هستند.

معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: آنها دائماً حرف های متعارض و متناقض می‌زنند بطوری که کسی نمی‌تواند از سخن آنان به رویکرد و مواضع مشترک و روشنی دست یابد.

مبلغ تاکید کرد خطای استراتژیک آنها این است که فکر می‌کنند با اعمال فشار مردم ایران را به واکنش برای تغییر ساختار وادار می‌کنند، موضوعی که به شکل جدی دنبال می‌کنند اما غافل از اینکه نمی‌دانند مردم ایران آگاه و هوشیار هستند و مسائل و مشکلات داخلی خودشان را از مشکلات تحمیلی و ناجوانمردانه آمریکا تفکیک می‌کنند و بر کینه و نفرتشان از آنان افزوده می‌شود.

عملکرد منتخبان فهرست امید و اصلاح طلبان بررسی می شود

عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان درباره تشکیل کارگروهی در شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان برای پایش و ارزیابی عملکرد لیست امید، اظهارداشت: هدف این کارگروه که یکی از زیرمجموعه‌های این شورا در دوره جدید است بررسی و جمع بندی عملکرد منتخبان فهرست امید و اصلاح طلبان در مقایسه با وظایف و برنامه‌هایی که به مردم تعهد داده‌اند، میزان مواضع و فعالیت‌های اصلاح طلبانه، دفاع از حقوق اساسی مردم، همچنین شاخص‌های سلامت و پاکدستی اقتصادی و سیاسی و مبارزه با انواع فساد و رانت است.

مبلغ در پاسخ به اینکه چرا اصلاح طلبان در سال برگزاری انتخابات به فکر ارزیابی عملکرد لیست امید افتاده‌اند، خاطرنشان کرد: طبیعی است که برای هر انتخابات جدید باید عملکرد منتخبان قبلی به طور همه جانبه مورد ارزیابی قرار گیرد تا نتایج آن برای اتخاذ تصمیم در مورد نامزدها و برنامه‌های جدید مورد استفاده قرار گیرد. شورای جدید مدت کوتاهی است که فعالیتش را آغاز کرده و نخستین کارش نیز ایجاد کارگروه ارزیابی بوده است.

وی درباره پایگاه رأی اصلاح طلبان در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دوم اسفندماه ۹۸، اظهار داشت: تجارب گذشته نشان می‌دهد زیست سیاسی عده‌ای در این است که مردم در حاشیه باشند. میدان داری و پیگیری منویات این افراد با مشارکت نکردن و نبود نشاط میان مردم رابطه مستقیمی دارد. این روزها برخی دائماً نسبت به اشتباه و خطای مردم در انتخابات هشدار می‌دهند تا آنها را کنار زده و به حاشیه برانند.

معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات تصریح کرد: عملکردهای نامناسب اقتصادی و مدیریتی و برخی کارشکنی‌های عوامل افراطی و همچنین برخی عملکردهای دستگاه‌های غیررسمی که مخل عملکرد دستگاه‌های رسمی است نیز از عواملی است که این وضعیت را تشدید می‌کند.

به فکر تقویت اعتماد مردم و بازتولید سرمایه اجتماعی باشیم

مبلغ یادآور شد: برای همه دلسوزان کشور و اصلاح طلبان مهم این است به نحوی امید، نشاط و سرزندگی سیاسی به جامعه بازگردانند؛ چون اگر چنین اتفاقی رخ ندهد به نظام و مردم آسیب می‌زند. پس باید قبل از پرداختن به راهبرد انتخاباتی، همه به فکر تقویت اعتماد مردم و بازتولید سرمایه اجتماعی باشند که این چاره اندیشی در درجه اول وظیفه فوری و مبرم دستگاه‌های حاکمیتی، وپس از آن جریان‌های سیاسی و نهادهای مدنی است.

وی در خصوص فعالیت‌های انتخاباتی حزب اتحاد ملت هم گفت: ائتلاف جدید تحت عنوان شورای عالی چندماه است که فعالیتش را آغاز کرده و حزب اتحاد ملت هم یکی از اعضای آن است. بنابراین احزاب اصلاح طلب علاوه بر فعالیت مستقل تشکیلاتی خود، در ارتباط با انتخابات به شکل ائتلافی عمل می‌کنند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با اشاره به دیدار عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با جمعی از روزنامه نگاران اصلاح طلب، تجدید نظر در رویه های این نهاد را از ضروری ترین اقدامات خواند و گفت: اگر معنی این دیدارها نوعی تجدیدنظر در رفتارهای قبلی باشد، راه درست این است که به جای سخن در گوشی، مواضع خود را به شکل رسمی اعلام کنند و به گونه‌ای شفاف و با تضمین‌های اطمینان بخش با جامعه سخن بگویند تا موجب نوعی اعتماد آفرینی شود.

گفت وگوی ملی فراتر از جناح‌ها باشد

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره بحث گفت وگوی ملی میان جریان‌های سیاسی هم گفت: خبرهایی در این باره به شکل پراکنده شنیده‌ام اما بحث گفت وگوی ملی موضوعی اساسی و گسترده و فراتر از جناح هاست.

مبلغ یادآور شد: درباره مسائل اساسی کشور و به ویژه سیاست خارجی در درون حاکمیت، دو نوع تفکر، روش و عمل وجود دارد وبه تدریج در کنار دستگاه‌های رسمی، نهادهای موازی غیر رسمی شکل گرفته است که در موارد عدیده ای متعارض هستند و کار دستگاه‌های رسمی را خنثی می‌کنند.

وی افزود: گفت وگوی ملی معطوف به این است که حاکمیت تکلیفش را با این موازی کاری‌ها و نیز با مسائل و چالش های اساسی کشور روشن کند تا با هم افزایی شاهد آثار مثبت آن در جامعه باشد و راهی برای حل این مسائل جز گفت وگو وجود ندارد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: در ابتدا باید دوطرف خطاها را بپذیرند و به شکل برابر گفت و گو کنند و چالش‌های اساسی کشور را روی میز بگذارند و به نتیجه واحد و مشخص برسند و عملکردهای موازی حذف شود و در برخی رویکردها وسیاست های غلط و ناکارآمد گذشته تجدیدنظر صورت گیرد تا همه به شکل اقناعی و تعاملی با هم افزایی پشت سیاست‌ها و برنامه‌های اجماعی و سازنده قرار گیرند. به این صورت بستر باز می‌شود تا مشکلات اساسی کشور به سرعت کاهش یابد و احزاب و جناح‌های سیاسی و گروههای مردمی هم وارد فرآیند سازنده‌ای شوند.

مبلغ تاکید کرد: فروکاستن گفت وگوی ملی به هم نشینی دو حزب یا برخی شخصیت‌های سیاسی گرچه لازم است اما به هیچ وجه کافی نیست و سطح آن باید کلان و در متن حاکمیت باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا