خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ادعایی درباره‌ی تعدادی کانال غیراخلاقی در روبیکا

روبیکا اپلیکیشنی ایرانی و با کاربری‌هایشبکه‌های اجتماعی است که این روزها از طرف صداوسیما تبلیغ می‌شود؛ اما باوجود محاسنی که این اپلیکیشن دارد، کانال‌هایی با مطالب جنسی نیز در آن مشاهده می‌شود که بدون هیچ فیلتری و حتی با اینترنت رایگان در دسترس افراد از هر سنی قرار می‌گیرد.

در هفته‌ی گذشته، یکی از کاربران این شبکه‌ی اجتماعی عکس یکی از کانال‌های آن را به اشتراک گذاشت که در آن مطالب و تبلیغاتی با زمینه‌ی مسایل جنسی را به صورت کاملا آزاد منتشر کرده بود.

این شبکه‌ی اجتماعی مدت‌ها است در کنار بخش‌های مختلفی از جمله پیام‌رسان، پخش زنده، پرداخت قبض، خرید شارژ و خرید بلیت هواپیما و اتوبوس، بازی، موزیک و… به پشتیبانی و حمایت از برنامه‌های تلوزیونی و اینترنتی از جمله عصرجدید، خندوانه، شگفت انگیزان، ستاره‌ساز و برنامه‌های دیگری می‌پردازد و زمینه‌ساز توجه اقشار و سنین مختلف مردم می‌شود.

کودکان و نوجوانان هم به دلیل این تنوع نسبت به این شبکه‌ی اجتماعی جذب می‌شوند و حتی بخش‌هایی مانند کارتون، بازی و برنامه‌ی شگفت انگیزان برای این سنین درنظر گرفته شده است. همچنین استفاده‌ی این شبکه‌ی اجتماعی از اینترنت که به صورت رایگان است یکی دیگر از دلایل روی آوردن کودکان و نوجوانان به این برنامه است.

مدیر یکی از کانال‌های این شبکه‌ی اجتماعی درباره‌ی وجود کانال‌های غیراخلاقی به خبرنگار انصاف نیوز گفت: زمان ورود من به این شبکه‌ی اجتماعی کانال‌هایی که مطالب جنسی می‌گذاشتند عمر دوماهه داشتند اما الان یک هفته‌ای فیلتر می‌شوند.

این مدیر همچنین ادعا کرد: بنظر می‌رسد اکثر این مطالب جنسی از طرف نوجوانان که حتی زیر 13 سال هستند، منتشر می‌شود. خیلی از این نوجوانان استفاده‌ی صحیح از فضای مجازی را بلد نیستند و در مورد مسایل سایبری هم آگاه نیستند؛ به طوری که وقتی خود من به چند نفر از این بچه‌ها هشدار دادم که «نباید این فیلم‌ها یا عکس‌ها را در گروه یا کانال منتشر کنید، پلیس بعد از متوجه شدن دستگیرتان می‌کند»، معمولاً به من جواب می‌دهند که پلیس از کجا می‌خواهد ما را پیدا کند.

یکی از کانال‌ها پیش از فیلتر

مدیر این کانال در پاسخ به این سؤال که آیا این کانال‌ها بدون فیلتر هستند یا با فیلترشکن باز می‌شوند، گفت: فیلترشکن نمی‌خواهد، جتی اینترنت هم رایگان است، همه‌ی بچه‌ها از صبح تا شب در گروه‌ها مطالب جنسی برای هم می‌فرستند، علاوه براینکه کانال‌های جنسی هم بیداد می‌کند. پشتیبانی یک بخشی را متوجه می‌شود و فیلتر می‌کند اما تعدادی را هم باید به پشتیبانی اطلاع داد تا فیلترکند که به طور معمول تعداد این کانال‌ها زیاد هستند و هرچه آنها را فیلتر می‌کنند، تمامی ندارد. در اصل این برنامه هم باید مانند یوتیوب، اینستاگرام و آپارات ربات‌های پردازش تصویر و فیلم داشته باشد تا قبل از انتشار این عکس‌ها و فیلم‌ها بررسی شوند یا اگر فیلم یا عکس منتشر شده غیراخلاقی باشند آنهارا حذف کند.

همان کانال پس از فیلتر؛ افراد پس از فیلتر همچنان می‌توانند پست‌های سابق را ببینند اما ادمین امکان گذاشتن پست جدید را ندارد.

این مدیر درباره‌ی فیلتر این کانال‌ها گفت: این کانال‌ها فقط فیلتر می‌شوند و تعداد مخاطبان آنها صفر می‌شود و ادمین دیگر نمی‌تواند مطلبی به اشتراک بگذارد؛ درحالی که مطالب قبلی می‌ماند و اگر پیامی از آن کانال بازنشر (فوروارد) شده باشد شما می‌توانید به آن کانال برگردید و مطالب گذشته‌ی آن‌را ببینند.

خبرنگار انصاف نیوز برای پیگیری این موضوع با پشتیبان روبیکا تماس گرفت و از فرد پشت خط درخواست کرد تا برای پیگیری سوالات شماره‌ای از روابط عمومی این اپیکیشن را در اختیارش قرار دهد؛ پشتیبان مذکور با بیان اینکه چنین چیزی ممکن نیست از خبرنگار خواست تا سوالاتش را در رباتی که برای این موضوع درنظر گرفته شده ثبت کند تا به آنها پاسخ داده شود.

بعد از پاسخ پشتیبان روبیکا، به ربات پشتیبانی پیام داده شد و بعد از معرفی خود و موضوع گزارش، شماره یا راه ارتباطی واحد روابط عمومی درخواست شد ولی از طرف این ربات هم پاسخی دریافت نشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا