خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سفری برای آموختن خبرنگاری در بحران

/ گزارش دوره‌ی آموزشی هلال احمر برای خبرنگاران /

شب را در کیسه‌های خواب قرمز رنگ صبح کردیم، یکی از بچه‌ها در چادر مردها موش پیدا کرد و ما هم در چادر زنان چند مارمولک بزرگ مشاهده کردیم، اینجا بجای سرویس بهداشتی پنچ توالت صحرانی بنا کردند که با وجود مجهز بودن استفاده از آن کار سختی است، همه چیز برابر با شرایط بحرانی تدارک دیده شده تا توانایی ما خبرنگاران در این وضعیت بالا برود.

به گزارش انصاف نیوز ایران در سال‌های اخیر آبستن بحران‌های متفاوت بوده است، از فرو ریختن ساختمان پلاسکو تا زلزله‌ی کرمانشاه، انفجار کشتی سانجی، سیل در چند شهر مختلف و اتفاقات ریز و درشت دیگر،  هر کدام از این اتفاقات به اندازه‌‌ای کشور را عزادار کرد، اما یکی از موضوعاتی که در حین حوادث باید به آن توجه کرد نحوه‌ی برخورد صحیح رسانه‌ها با این اتفاقات است. جمعیت هلال احمر برای ایجاد یک ادبیات مشترک میان اصحاب رسانه و هلال احمر برای اولین بار اردوی آموزشی خبرنگاری در شرایط سخت را برای خبرنگاران تهران به مدت سه روز دوازدهم الی چهاردم  تیرماه در منطقه پلور و دشت لار آمل برگزار کرد.

دوره‌ی خبرنگاری در بحران شامل دو بخش عملی و نظری بود، بخش نظری در پایگاه امداد و نجات بین شهری پلور برگزار شد، روز اول با برنامه‌ی آشنای مفاهیم کلیدی حوزه‌ی بلایا و حوادث شروع شد، بعد از آن مهدی زارع مدیرگروه زلزله‌شناسی مهندسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی در مورد شناخت فنی حوادث غیرمترقبه صحبت کرد.

برنامه‌ای به‌نام میز تجربه تدارک دیده شده بود که در آن یک مستندساز و همچنین خبرنگاری که تجربه‌ی کار در شرایط بحرانی را از سر گذرانده بود به ترتیب با نام‌های جواد موگویی و اسماعیل رمضانی در آن از تجربیات کار در شرایط بحرانی گفتند، بعد از برنامه‌ی میز تجربه بخش عملی امداد، کمک‌های اولیه و احیای قلبی شروع شد که از آتل بندی تا تنفس مصنوعی برای احیای قلبی توسط آتنا تنوری، مصطفی سلیمی و امیرحسین خسروی به خبرنگاران آموزش داده شد.

روز دوم با آموزش اصول خبرنگاری در بحران و مرور تجربیات رسانه‌ای در حوادث شروع شد و با میز تجربه‌ی اصول عکاسی در بحران  و مرور تجربیات عکاس‌ها به پایان رسید؛ در آخر بخش نظری اکبرنصراللهی، ساتیار امامی، سعید فرجی و محمد برنو از تجربیات کار عکاسی در بحران گفتند و پیشنهاداتی جهت عکاسی در بحران به خبرنگاران و عکاسان جمع دادند.

برای برگزاری بخش عملی خبرنگاران و عکاسان را به دشت لار بردند، پیمان باوری و امید اخلاقی به افراد آموزش برپایی اردوگاه، چادر زنی و اسکان دادند، هر گروهبعد از آموزش چادر خود را زد و فردای آن روز  گروه‌ها بعد از آموزش  چادرها را جمع‌آوری کردند و پس از برگزاری مراسم اختتامیه خبرنگاران و عکاسان به تهران باز گشتند.

 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا