خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رونمایی پروژه 4 میلیاردی ده نمکی با 200 میلیون بیت المال

در حالی که ظاهرا منصور واعظی، چهره نزدیک به مشایی و رییس نهاد کتابخانه های عمومی که هنوز برکنار نشده تا چند روز دیگر عازم حج است، فرهنگنامه آزادگان که با بودجه 4 میلیارد تومانی و حمایت این نهاد توسط محقق برجسته: مسعود ده نمکی تدوین شده، قرار است فردا باز هم رونمایی شود.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از خبرنگار آینده، نهاد کتابخانه های عمومی کل کشور فردا پنجشنبه، در مراسمی  پرهزینه ازکتاب کارگردان فیلم های جنجالی اخراجی ها، مسعود ده نمکی رونمایی می کند؛ آن هم در مراسمی خاص و پرهزینه که رقم آن بیش از 2 میلیارد ریال برآورد شده است.

البته برای رونمایی اثری که به اذعان خود ده نمکی 4 میلیارد تومان هزینه در بر داشته، 200 میلیون تومان برای رونمایی آن در تالار وحدت، چندان عجیب به نظر نمی رسد.
نکته عجیب این مراسم هزینه های گزافی  است که صرف آن شده در حالی که نهاد کتابخانه کل کشور نه در آن وظیفه ای دارد و نه در اولویت برنامه هایش بوده است.

هزینه 350 میلیون ریالی برای پوشش رسانه ای به یکی از مسئولان باشگاه خبرنگاران؛ صرف هزینه بالایی برای خرید تعداد زیادی دوره 80 جلدی این کتاب توسط نهاد کتابخانه ها، هزینه برای دعوت و اسکان مهمانان خارجی در ایران و … بخشی از هزینه های نهاد کتابخانه های عمومی برای رونمایی است که از بودجه بیت المال صرف کرده است.

طبق قانون فعالیت های این نهاد و بودجه آن باید صرف بهبود شرایط کتابخانه های عمومی کشور شود، اما در پی تغییرات مدیران فرهنگی دولت دهم، مدیران فعلی نهاد کتابخانه ها در تلاشند تا با برگزاری مراسمی از این دست، فعالیت های خود را بزرگنمایی کنند.
این در حالی است که پیشتر اعلام شده بود این اثر در نمایشگاه کتاب رونمایی می شود که بعد لغو آن اعلام شد و دیروز، سه شنبه هم رسانه ها از رونمایی این کتاب خبر داده اند.

البته همان گونه که ده نمکی دیروز گفته، آزادگان مظلومند، چرا که به رغم وجود محققین سرشناس، او که بعد از سوابق درخشان فعالیت در انصار حزب الله و مهرورزی با دانشجویان کوی، به عرصه سینما و فعالیت اقتصادی- هنری در هم نشینی با ستاره های خوش رنگ و لعاب سینما پیوسته، این بار به عنوان محقق برای آزادگان فرهنگنامه تدوین می کند.

وی خود درباره این مجموعه کتاب گفته: نبود آثار اینگونه تا مدت ها احساس می شد و بر این مبنا سال گذشته رهبر معظم انقلاب در دیدار با آزادگان لب به شکایت گشودند از این رو بر آن شدم تا ناگفته های تاریخ در این زمینه را جمع آوری کنم.
وی اضافه کرد: تلاش شد تا این تاریخ بازخوانی و تدوین شود، بنابراین از سال 74 به صورت شخصی کار تحقیقی و پژوهشی در این زمینه را شروع کردم . در ابتدا کار را با 150 نفر آغاز کردیم. کار تدوین این اثر 20 سال طول کشیده و 150 نفر به صورت پراکنده و 50 نفر به صورت متمرکز بر روی این مجموعه کار کردند.

به گفته وی، نهاد کتابخانه ها، نیمی از هزینه این کار را  به عنوان حق التالیف پرداخته و مشخص نیست چه میزان هزینه هم برای انتشار آن انجام شده است.

لازم به اشاره است در ماه های اخیر انتقادات زیادی از سوی کتابداران و انجمن کتابداری ایران در خصوص عملکرد مدیران نهاد کتابخانه های عمومی صورت گرفته و فعالان این حوزه منتطر تصمیمات علی جنتی، وزیر ارشاد دولت تدبیر و امید در این خصوص هستند.

مهندس منصور واعظی مدیر کنونی نهاد کتابخانه های عمومی سراسر کشور از مدیران نزدیک به اسفندیار رحیم مشایی است که عضو هیات امنای موسسه ایران (روزنامه ایران) نیز بوده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا