خرید تور تابستان ایران بوم گردی

زیباکلام: دشمنان ایران خواهان تجزیه‌طلبی هستند

زهرا منصوری، خبرنگار انصاف نیوز: بحث بر سر خطر تجزیه‌ی ایران است؛ مساله‌ای که سه سال پیش هم از سوی رهبری به آن اشاره شد؛ کلیدواژه پایان ایران که ترامپ، ریس جمهور آمریکا به زبان آورد، ترویج ادبیات تجزیه‌طلبانه در بی‌بی‌سی فارسی و خطری که ایران ممکن است برای منافع آمریکایی‌ها و غربی‌ها در منطقه داشته باشد؛ همه و همه جدی بودن این سناریوی آمریکا را قوت می‌بخشد.
اما اکنون رویکرد و مواضع اپوزیسیون جمهوری اسلامی در برابر این اقدام چیست؟ آیا تفرقه‌افکنی میان اقوام و حکومت مرکزی جمهوری اسلامی هم در داخل می‌تواند به عملی شدن این سناریو کمک کند؟
دراین‌باره با صادق زیبا کلام فعال سیاسی گفت‌وگویی کردیم. او معتقد است بیش از آن‌که به خطر عوامل خارجی و دشمنان جمهوری اسلامی بپردازیم؛ باید به مشکلاتی که اقوام در ایران پیداکرده‌اند توجه کنیم. هرچند تاکید می‌کند که الان اقوام نمی‌خواهند از ایران جدا شوند.
متن کامل گفت‌وگو انصاف نیوز با صادق زیباکلام فعال سیاسی را در ادامه بخوانید:
صادق زیباکلام بابیان اینکه دشمنان خارجی ایران مثل ترامپ، نتانیاهو و … ممکن است مساله‌ی تجزیه‌ی ایران را مطرج کنند، گفت: طبیعی است که مایل هستند و تلاش‌هایی هم دوست دارند در این زمینه انجام دهند تا تجزیه در ایران اتفاق بیفتد؛ اما مساله‌ی بعدی مهم‌تر است، اگر عوامل خارجی که منجر به تجزیه طلبی می‌شود را کنار بگذاریم نکته‌ی دیگر مسایل داخلی است که منجر به تجزیه طلبی می‌شود و باید مورد توجه قرار گیرند.
او افزود: البته من اسم آن را تجزیه طلبی نمی‌گذارم؛ اسم آن را نارضایتی‌های قومیتی و مذهبی می‌گذارم. چهل سال پیش وقتی در ایران انقلاب شد، یعنی بعد از بهمن 57 ما فقط یک مشکل قومیتی داشتیم و آن هم کردها بودند، مشکلات زیادی در ارتباط با کردها به وجود آمد، اما امروزه فقط کردها نیستند اگر حکومت مرکزی در ایران تضعیف شود یا از بین برود فقط کردها نیستند که مثل 22 بهمن 57 حالت گریز از مرکز داشته باشند؛ سنی‌ها، اعراب، خوزستان، آذربایجانی‌ها و بلوچ‌ها هم اکنون ناراضی هستند.
یعنی به عبارت دیگر مجموع سیاست‌های ناپسندیده و ناپخته‌ای که ظرف چهل سال گذشته به کار گرفته شده، سبب شده که اکنون قومیت‌ها، اقوام و اهل سنت را به زور ساکت نگه داشته‌ایم. اگر شرایطی به وجود بیاید مطمئن باشید هم سنی‌ها، بلوچ‌ها وکردها و … شروع به خیزش می‌کنند. نمی‌توانیم بگوییم این‌ها را آمریکایی‌ها، اسراییلی‌ها و سعودی‌ها به راه انداختند؛ بلکه این مسائل نتیجه‌ی سیاست‌های نادرست، مستبدانه و نپخته 40 سال گذشته علیه اقوام بوده که باعث این همه ناراضایتی شده است.
او افزود: چهل سال پیش اهل سنت احساس هویت جداگانه‌ای نداشتند اما در اثر برخی سوء مدیریت‌های سیاسی، اجتماعی و دینی ظرف 40 سال گذشته، حالا از سوی بخشی از سنی‌ها هم نارضایتی‌هایی دیده می‌شود و عین همین داستان درباره‌ی اقوام دیگر اتفاق افتاده. بعد از انقلاب 57، حزبی تحت عنوان جمهوری اسلامی خلق مسلمان بود که یک عده‌ای سعی کردند مساله‌ی قومیتی‌ای در آذربایجان و تبریز به راه بیندازند، اما نشد. چرا؟ چون هیچ پایگاهی نداشت و حمایت گسترده‌ای از قومیت آذری بعد از انقلاب به وجود نیامد، امروزه اصلاً نیازی نیست که شما کبریت به آن بشکه‌ی باروت بکشید، زیرا در نتیجه‌ی سوء سیاست‌ها در این چهل سال خودش حاضر و آماده شده است.
او افزود: بنابراین به جای اینکه مثل کبک سر خود را زیر برف فرو کنیم و یقه‌ی آمریکا و صهیونیست و فلانی را بگیریم، بهتر است نگاهی بیندازیم به اینکه چرا چهل سال پیش بخشی از اقوام در ایران به اندازه‌ی امروز بغض و کینه نداشتند؟ هرچند اهل سنت، بلوچ و کرد و… نمی‌گویند ما می‌خواهیم از ایران جدا شویم بلکه می‌گویند ما به عنوان یک اقلیت قومی با یک اقلیت دینی باید یک حق و حقوقی داشته باشیم؛ چند میلیون اهل سنت در ایران وجود دارد آیا آن‌ها نباید یک مسجد در تهران، پایتخت جمهوری اسلامی داشته باشند؟ بنابراین این سیاست‌ها باعث شده که یک جور هویت دینی برای اهل سنت به وجود آمد که چهل سال پیش وجود نداشت.
او در پایان تاکید کرد: بنابراین اقلیت‌های قومی و دینی نمی‌خواهند از ایران جدا شوند، اما خواهان حقوق شهروندی هستند؛ قطعاً خواهان یک سری حقوق هستند که در جوامع دموکراتیک برای اقلیت‌ها به رسمیت شناخته شده است. البته بحث درباره‌ی خطر تجزیه طلبی می‌تواند باعث وحدت ملی شود، اما اگر ثبات نظام جمهوری اسلام خدشه‌دار شود هیچ بعید نیست بخشی از ایران جدا شود و نتوان دیگر آن‌ها را جزیی از ایران به حساب آوریم.

انتهای پیام

کلیپ سخنان رهبری | آرزوی انگلیسی: تجزیه ایران

راهکارهایی در مقابله با خطر تجزیه ایران

همه‌ی آنها که مقابل تجزیه‌ی ایران خواهند ایستاد؛ گفت‌وگو با حجاریان

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. البته در ایجاد پان ترکیسم استقلال جمهوری آذربایجان تاثیر زیادی داشته است چرا که در هنگام انقلاب بهمن 57 جمهوری آذربایجان وجود نداشت تا کسی دنبال تجزیه طلبی باشد . متاسفانه مسئولان ما به راحتی استقلال جمهوری آذربایجان را به رسمیت شناختند و نیز حتی خود جناب زیبا کلام از استقلال اقلیم کردستان حمایت کرد و این یعنی تجزیه کردستان ایران

    7
    6
  2. در ابتدا بگم من رو به تجزیه طلبی محکوم نکنید، ایشون موافق تجزیه کشورهای دیگه با هر اسم و رسمی یا به اسم رسیدن به حقوق خود و دمکراسی هستند. ولی در مورد ایران نگرانند. ایشون تو معرفه نخست وزیر کردستان عراق شرکت می کنند و ابراز خوشحالی می‌کنند که حقشون دست یافتند ولی در مورد ایران نگرانند!

  3. به قول یکی از اساتید جامعه‌شناسی کشورمان، در این مملکت هر شخص و هر گروهی چیزی برای باختن دارد: اهل‌سنت مجبورند مذهب‌شان را ببازند. اقوام غیرفارس مجبورند زبان‌مادری‌شان را ببازند. نتیجتاً یک روزی مرکزنشینان هم مجبورند امنیت‌شان را ببازند. چون اینجا بازی باخت-باخت جریان دارد.
    با این وضعیت در آینده باید منتظر اتفاقات ناگوار در این کشور باشیم. چاره کار فقط احترام به تنوع فرهنگی (دینی و زبانی) است.

  4. سلام-نمی دانم چرا روشنفکران فارس جرات ندارند به مسئله آذربایجان نگاه غیر احساسی بکنند بغیر از یکی دوتن مانند مرحوم سید جلال آل احمد-هفت آب شو از کینه ها وانگه بیا با عاشقان همخانه شو همخانه شو-جالب اینجاست که فارسها شیعه وترکها شیعه از نظرتشابهات فرهنگی نزدیکترین اقوام به یکدیگر هستند -گویا هنوز خیلی از دانشگاهیان فارس وترک معنی پان را نمی دانند اما متن جامعه اعم از ترک وفارس به تدریج معنی پان وسیاستهای پانیستی را درک می کنند و غلطهای املائی روشنفکران را متوجه می شوند

  5. بهترین راهکار برای تامین حقوق اقوام ایران راه حل خاتمی یعنی همان فدرالیسم هست و بس .

    2
    5
    1. بهترین راه تاسیس استانهای کوچکتر است تا مسئولان بهتر بتوانند اداره کنند و سریع تر پیشرفت حاصل شود خصوصا اکنون که انتخابات قرار است استانی شود استانهای کوچکتر خیلی مناسب تر است.

      2
      3
  6. یک کلمه هم از مادر عروس کذاب قبیح کلام شنیدیم
    هدفش فقط اینه که یک نطق کرده باشه شاید هم خائنه ومی فهمه چی میگه به جای اینکه از منافقین داخلی مثل روحانی و خاتمی حرف بزنه دیگه مشکلات فرهنگی و اقتصادی ایران از این تفکرات سرچشمه میگیره حالا میاد در عصر اقتدار ایران از خطر تجزیه ایران حرف میزنه
    مردک خیلی خبیثه مگه نه ؟

    2
    2
  7. تنها راه حفظ جغرافیایی ایران متعهد شدن به میثاقهای بین المللی حقوق بشر و برسمیت شناختن حقوق ملتها بصورت مساویست .
    غیر اینصورت هر ملتی حق خواهد داشت قدم در راه حق تعیین سرنوشت ملی خود بگذارد.
    فدرالیسم هم اگر قرار باشه برپا بشه بایستی تظمینهایی بر سایر ملتها ارایه بکنه که فردا روزی مرکز قدم در دیکتاتوری نزاره .

    2
    3
    1. از همین ملت ملت کردنت معلومه که چه فکری در سر داری . ایران فقط یک ملت است نه چند ملت و فدرالیسم هم خواب تعبیر نشدنی است ان شاءالله و ایران هم به امید خدا به کنفدراسیون ایران بزرگ با حضور هفت کشور حوزه تمدن ایران یعنی ایران و پاکستان و افغانستان و تاجیکستان و جمهوری آذربایجان و عراق و بحرین تبدیل خواهد شد و ان شاءالله آرزوی تکه و پاره کردن ایران را تحت مزخرف حق تعیین سرنوشت به گور می برید ان شاءالله.

  8. زبان گشور ما از زمان مادها تا به امروز فارسی است ولی به شکلهای مختلف بوده کردی و تاتی و دری بسته به شرایط جغرافیایی شکل گرفتند منطق سعب العبور باعث شد که زبان کردی و تاتی با زبان فارسی نو همخوانی نداشته باشد ولی ایران از ۳۵۰۰سال دارای یک زبان بوده است چند زبانه کردن ایران راهی برای تجزیه ایران است و ترک زبانها در اثر بی عرضگی پاشاهان ایران و حمله ترکان آسیای میانه ترکزبان شده اند حالا میخواهید ایران را چند قطبی کنید از چند قطبی کردن ایران یه عده مزدور سود میبرند که میخواهند جمهوری مستقل تشکیل دهند و خودشان رئیس جمهور شوند و مردم برایشان مهم نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا