خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فراز و نشیب تقابل ایران و آمریکا در یک ماه اخیر

همزمان با رد و بدل شدن تهدیدات میان ایران و آمریکا به دنبال ساقط شدن پهپاد امریکایی در هفته گذشته، “دیوید اوربان” از حامیان سابق کارزار ترامپ و لابی‎گر شرکت‌های دفاعی و نظامی خواستار حملات موضعی و محدود شده موشکی علیه به ادعای آنها “دشمنان امریکا در خاورمیانه” شد.

به گزارش اعتدال؛ سایت “اوپن سیکرتس” در گزارشی در این باره می‌نویسد: “او به “سی ان ان” گفته بود که متاسفانه فکر می‌کنم باید به فکر حملات محدودشده و موضعی باشیم. او پنجشنبه گذشته گفته بود که امریکا باید به فکر حملات “بسیار محدودشده” از طریق موشک‌های تاماهاک باشد؛ حمله‌ای که دامنه آن گسترش پیدا نکند. او گفت که ایران باید به فهرست ترامپ برای اقدام نظامی تهاجمی اضافه شود.

با این حال، برنامه تلویزیونی “سی ان ان” فاش ساخت که “اوربان” برای شرکت بزرگ دفاعی و نظامی “لاکهید مارتین” لابی‌گری می‌کند. اوربان به کارزار ترامپ کمک کرد تا در سال 2016 میلادی در پنسیلوانیا پیروز شود و در کارزار انتخاباتی 2020 نیز از مشاور آن است. او اکنون به یکی از اعضای قوی‌ترین لابی در واشنگتن تبدیل شده است و به عنوان رییس نهاد لابی‌گر American Continental Group شناخته می‌شود. نهادی که هر ساله از سال 2015 میلادی به این سو به عنوان یکی از اصلی‌ترین لابی‌کنندگان در کنگره شناخته می‌شود”.

این سایت در ادامه می‌نویسد: “از زمانی که ترامپ در کاخ سفید سکان قدرت را در اختیار گرفته است “اوربان” با شدت بیشتری کار می‌کند چرا که میان گروه‌ها و شرکت‌ها برای جلب نظر ترامپ رقابت شدیدی وجود دارد. او در نیمه نخست سال 2019 میلادی برای 34 مشتری لابی‌گری کرده است که بخش عمده‌ای از آنان شرکت‌های نظامی و دفاعی بوده‌اند و همچنین شرکت‌هایی در حوزه‌های فناوری، بیمه و ارتباطات چون Blue Cross/ Blue Sield ،Qualcomm و ZTE.

با افزایش مشتریان اوربان درآمد شرکت او نیز افزایش یافته است. شرکت او با نام American Continental Group در سال 2017 میلادی نزدیک به 13 میلیون دلار درآمد کسب کرده بود. این در حالی است که یک سال پیش از آن این شرکت درامدی 7 میلیون دلاری داشته است.

“اوپن سیکرتس” می‌نویسد: “با این حال، جالب است که در مصاحبه 20 ژوئن، “سی ان ان” فاش ساخت که “اوربان” یک لابی‌گر برجسته است و تنها او را به عنوان مشاور سابق کارزار ترامپ، عضو هیئت مشورتی ترامپ برای انتخابات 2020 و مفسر سیاسی معرفی کرد”.

این سایت در ادامه می‌نویسد: “مارک اسپر” وزیر دفاع تازه امریکا نیز مدیر اجرایی سابق Raytheon یک شرکت پیمانکار دفاعی بوده است و شحصا لابی‌گر است. گزارش شده که او از دوستان نزدیک “اوربان” است. هر دو آنان از “وست پوینت” فارغ التحصیل شده‌اند و در سال 1986 میلادی در دوران تحصیل در کنار “مایک پمپئو” وزیر خارجه فعلی امریکا بوده‌اند.

این شرکت به همراه “لاکهید مارتین” دو شرکت بزرگ پیمانکار دفاعی و نظامی جهان هستند و بر روی تسلیحات بزرگی چون جنگنده‌های اف-35 و سامانه موشکی جاولین کار می‌کنند.

“اوربان” در “سی ان ان” به موشک‌های تاماهاک اشاره داشت که اتفاقا اکنون توسط شرکت Raytheon ساخته می‌شوند که مشتری سابق “اوربان” در فاصله سال‌های 2015 تا 2017 میلادی بوده است.

“لاکهید مارتین” و “رایتون” پس از خروج امریکا از برجام با فرمان ترامپ افزایش سهام داشند. این دو شرکت و مدیران اجرایی‌شان بر روی تنش با ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در نتیجه، افزایش سطح تنش میان دو کشور به نفع آنان خواهد بود. علیرغم آن که ترامپ مدعی است که جنگ با ایران را نمی‌خواهد اما حلقه مشاوران او را افرادی چون “جان بولتون” جنگ‌طلب تشکیل می‌دهند که بارها خواستار اقدام نظامی علیه ایران شده است.

۵ سناریوی درباره عدم حمله ترامپ به ایران

سایت “بازفید” با اشاره به اینکه “نیویورک تایمز” بود که برای اولین بار خبر داد ترامپ در آخرین لحظات از حمله نظامی علیه ایران پس از ساقط شدن پهپاد امریکایی در حریم هوایی ایران منصرف شده است، به گمانه‌زنی درباره علل اتخاذ این تصمیم پرداخته و چندین استدلال را مطرح کرده است.

به گزارش اعتدال؛ پنج سناریوی احتمالی و گمانه‌زنی از نظر بازفید به شرح ذیل هستند:

دلیل نخست: ترامپ متوجه شده بود که ایران خواستار سرنگونی پهپاد نبوده است!

یک احتمال آن است که امریکا متوجه شد که مقامات ایران هرگز دستور ساقط کردن پهپاد امریکایی را صادر نکرده بودند. تهران می‌گوید پهپاد در حریم هوایی آن کشور بوده و واشنگتن می‌گوید در فضای آبهای بین‌المللی.

“جک کین” ژنرال بازنشسته امریکایی اخیرا به “فاکس‌نیوز” گفته بود که مقامات ایرانی دستور حمله را نداده بودند و این اطلاعات به دست ترامپ رسیده است. او می‌گوید ترامپ در این راستا بود که گفت که احساس می‌کند اشتباهی رخ داده و ساقط کردن پهپاد ناشی از اشتباه یک فرد یا عده‌ای خاص بوده است.

دلیل دوم: ترامپ متوجه شد که تلفات بالقوه حمله نظامی بالاست

ترامپ اما خود مدعی شد بدین خاطر 10 دقیقه پیش از عملیات دستور لغو عملیات را صادر کرد چرا که متوجه شد در نتیجه اجرای آن 150 ایرانی جان خود را از دست خواهند داد. مقام‌های دولتی نیز به “واشنگتن‌پست” گفتند ترامپ پس از اطلاع یافتن از تلفات بالقوه بر اثر حمله از اجرای عملیات منصرف شد.

دلیل سوم و چهارم: ممکن است موضوع بر سر خودداری ایران در حمله به هواپیمای نظامی با سرنشین بوده باشد و یا آنکه ترامپ نگران پیامدهای منفی اقتصادی ناشی از حمله نظامی علیه ایران بوده است.

در همین حال، دو مقام امریکایی به خبرنگار “ووکس” پاسخ کاملا متفاوتی درباره علت لغو عملیات توسط ترامپ دادند. یک مقام گفت که ایران به هواپیمای نظامی با سرنشینی که در نزدیکی پهپاد بوده حمل نکرد و یک مقام دیگر گفت که ترامپ به دلیل اینکه حمله به ایران باعث ایجاد شوک نفتی و آسیب به اقتصاد امریکا می‎شود، این کار را انجام نداد.

دلیل پنجم: این “تاکر کارلسون” بود که ظر ترامپ را تغییر داد

“جان راگین” از “واشنگتن پست” نیز در توئیتی نوشت که گفته می‌شود ترامپ حتی پس از تماشای برنامه تلویزیونی “فاکس‌نیوز” به میزبانی “تاکر کارلسون” در شب پنجنشبه نظر خود را تغییر داد. او در برنامه به رییس‌جمهوری توصیه کرد که به ایران حمله نکند.

ترامپ دلش حتی برای ملت امریکا هم نسوخته است

حسین شیخ الاسلام کارشناس مسایل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار اعتدال با اشاره به اظهارات ترامپ که مدعی شد ۱۰ دقیقه قبل از حمله به سه سایت در ایران، دستور توقف آن را داده است، گفت: این صحبت های ترامپ دروغ است و ترامپ هیچ وقت دلش برای ملت ایران نسوخته حتی برای ملت امریکا هم نسوخته است. آمریکا آدم کشی های زیادی در یمن، فلسطین و افغانستان مستقیما دست دارد.

او ادامه داد: تنها چیزی که برای ترامپ مهم است انتخاب مجددش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. ترامپ می دانست که اگر دست از پا خطا کند باید جنازه سربازانش را در واشنگتن تشییع کند و این موضوع یعنی انتخاب نشدن در انتخابات ریاست جمهوری و این اتفاقی است که کارتر در طبس مرتکب آن شد و مجبور شد 8 جنازه سوخته سرباز امریکایی را واشنگتن تشییع کند به همین دلیل هنمن منجدد انتخاب نشد.

این کارشناس مسایل بین الملل تاکید کرد: ترامپ تجربه کارتر را پیش روی خود گذاشته است و دروغ می گوید که به این دلیل یا آن دلیل از حمله منصرف شدم. ترامپ نمی داند توانایی های ما چقدر است اما حتما توانایی هایمان آنقدر هست که برای او جنازه به واشنگتن جنازه پس بفرستیم. و او با تشریح این جنازه ها خلاف قول های انتخاباتی اش و حتما رای نخواهد آورد. به همین دلیل او عقب نشینی کرد البته اگر عقب نشینی کرده باشد و از ابتدا تمام قضیه دروغ و بازی روانی نباشد.

شیخ الاسلام گفت: ترامپ غصه ایرانیانی که در این قضیه آسیب می دیدند را ندارد حتی غصه سربازان آمریکایی که کشته می شوند را هم ندارد اما غصه اینکه باعث می شود مجددا به عنوان رییس جمهور آمریکا انتخاب نشود را دارد و به همین دلیل عقب نشینی کرد.

او تصریح کرد: آمریکایی ها خیال می کنند گردن کلفت هستند و هر غلطی کنند کسی با آنها کاری ندارد که با سرنگونی پهپاد آمریکایی مشخص شد که با ایران نمی توانند به این شکل رفتار کنند.

این کارشناس مسایل بین الملل با اشاره به حادثه تروریستی در مجلس شورای اسلامی، گفت: در آن زمان اطلاعات به ما گفت که در یک ساختمانی در دیر الزور طراحی این عملیات انجام شده یعنی در فاصله 750 کیلومتری با ما، ما با 4 موشک مختلف آن ساختمان را هدف قرار دادیم و پهپادهایمان را از نزدیک دمشق آوردیم و در زمان عملیات بر روی آن ساختمان متمرکز کردیم که در ایران ببینیم که چطور موشک ها به این ساختمان برخورد می کند. این توانایی ما است.

شیخ الاسلام تاکید کرد: آمریکایی ها هرچقدر که توانایی داشتند در گنبد آهنی رژیم صهیونیستی به کار بردند تا در زیر این گنبد اسراییلی ها هر جنایتی که خواستند بر سر فلسطینی ها بیاورند و امن باشند اما در چند حرکت اخیر گنبد آهنی در مقابل موشک های غزه شکست خورد. در این منطقه هر جا که امریکایی هستند حتما پوشش دفاعیشان بهتر از گنبد آهنی نیست و موشک های ما هم از نظر قدرت، توانایی ، دقت و تعداد کمتر از موشک های حماس نیست.

پهپاد گلوبال، تله سایبری آمریکا علیه سیستم موشکی ایران!؟

برخی از رسانه ها مدعی شدند که روزنامه نیویورک تایمز نوشته است: پهباد گلوبال یک تله سایبری بود؛ منهدم کردن پهپاد آمریکایی بخشی از نقشه حمله سایبری آمریکا بوده است.

« پسر زم » بازهم گاف داد . کانال فیک نیوز یا همان رفت نیوز که خود را عقل کل می داند همه رسانه ها را مزدور! می خواند در تله اطلاعاتی خبرگزاری های جعلی  گرفتار شده و با زوق زدگی خاصی مدعی پیروزی عشق موطلایی اش «دونالد ترامپ» گردیده است.

به گزارش اعتدال،این آقازاده فراری در کانال جنگ طلب خود نوشته است:

« روزنامه نیویورک تایمز مدعی شد: پهپاد گلوبال یک تله سایبری بود؛ منهدم کردن پهپاد آمریکایی بخشی از نقشه حمله سایبری آمریکا بوده است.

یک مقام پنتاگون که نخواست نامش فاش شود گفت: ماه‌ها بود که برای نفوذ به سیستم بسته پدافند ایران تلاش می‌کردیم اما سیستم پدافند موشکی از نوع بومی و سیستم نا شناخته بود.

این مقام مسئول آمریکایی مدعی شده است: بارها به حریم ایران وارد شدیم اما واکنش مورد نظر خود را دریافت نکردیم.

وی گفت: پروژه‌ای با نام بال شاهین اجرا شد که در آن برای فعال کردن سیستم موشکی ایران پهبادهایی را وارد حریم هوایی ایران نمودیم.

او ادامه داد: بدلیل حساسیت پروژه و نیز تحریک قطعی سیستم موشکی ایران از پهباد «گلوبال» استفاده شد. تا ضمن انجام جنگ الکترونیک، تمامی لایه‌های دفاع موشکی شناسایی شود.

وی همچنین گفت: همزمان برای هدایت دقیق و نفوذ به سامانه دفاع موشکی ایران یک فروند هواپیمای تجسس P-8 پهباد را اسکورت نمود و به محض فعال شدن سیستم شناسایی پدافند موشکی ایران، از طریق هواپیمای p-8 نفوذ سایبری انجام شد و سیستم دفاع موشکی ایران هک شد.

این در حالی است که باند «ب» پس از انهدام پهباد متجاوز تا دو سه روز متحیر بودند که در برابر قدرت نظامی و تکلنولوژیکی ایران چه باید بکنند و گویا سرخوش تر از همه آنها این آقازاده است که هر شب خواب جنگ می بیند و روز ها در عالم نئشگی رویای سقوط جمهوری اسلامی در سر می پرورد.

نظر ترامپ درباره افزایش ذخایر اورانیوم و ماجرای لغو دستور حمله به ایران

رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به لغو کردن دستورش پس از مطلع شدن از این که دست کم ۱۵۰ نفر از مردم در این حمله جان خواهند باخت، گفت: من گفتم که این را دوست ندارم. از آن خوشم نیامد و متوقفش کردم. ما [نیروها را] اعزام نکردیم
رئیس جمهور آمریکا به عبور ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم واکنش نشان داد.

به گزارش اعتدال، به نقل از شبکه ژاپنی ان. اچ. کی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در واکنش به عبور ذخایر غنی‌سازی ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم و اینکه آیا پیامی برای ایران دارد یا نه گفت: آن‌ها می‌دانند که چه کار می‌کنند، می‌دانند که با چه چیزی بازی می‌کنند و من فکر می‌کنم که آن‌ها با آتش بازی می‌کنند. بنابراین هیچ پیامی به هیچ وجه برای ایران ندارم.

کاخ سفید همچنین گفته است که ترامپ با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در تماسی تلفنی درباره این مسئله گفت‌وگو کرده است.

ترامپ: از موقعیت لغو دستور حمله به ایران کسب منفعت کردم

رئیس‌جمهور آمریکا مواضع خود را درباره دستور حمله‌ای علیه ایران که آن را لغو کرده بود و همچنین سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا توسط ایران مطرح کرد.

به گزارش فاکس نیوز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در گفت‌وگوی اختصاصی با این شبکه با اشاره به «لغو کردن دستور حمله آمریکا به ایران» در روزهای گذشته گفت: ما از این موقعیت منفعت خوبی کسب کرده‌ایم که اگر قرار باشد اتفاقی بیافتند، ما در موقعیتی هستیم که کار بسیار بدتری انجام بدهیم.

وی به سرعت افزود: اما خوشبختانه لازم نیست که کاری انجام بدهیم.

این اظهارات رئیس جمهور آمریکا پیش از خبر عبور ذخایر اورانیوم با غنای پایین ایران از حد تعیین شده در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ مطرح شد.

ترامپ در این گفت‌وگو از این که برای رخ ندادن حمله‌ای تقابلی [در پی سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا توسط ایران که به حریم هوایی ایران تعرض کرده بود] تمایل داشته است، احساس رضایت نشان داد و گفت که بسیاری از مردم او را مورد تأیید و احترام قرار داده‌اند.

ترامپ درباره این پهپاد جاسوسی سرنگون شده توسط ایران مدعی شد: آن‌ها یک پهپاد را سرنگون کردند و مدعی هستند که در حریم هوایی آن‌ها بوده است که نبود، اما آنها چنین چیزی می‌گویند و با تکیه بر این آن‌ها با خود می‌گویند بدون سرنشین و در حریم هوایی‌شان است پس اقدام می‌کنند.

وی همچنین درباره دستور حمله‌ای که آن را لغو کرد گفت: قبل از این که آن‌ها [نیروهای نظامی] را اعزام کنم، آن‌ها می‌بایست تمام آن‌چیزی را که لازم بود بدانم تا ساعت ۷ به من ارائه می‌کردند. آمدند و همه چیز را ارائه کردند اما به من نگفتند که چه تعداد از مردم ایران جانشان را از دست خواهند داد.

وی در ادامه در اظهاراتی فرافکنانه با بیان این که من ایرانی‌های زیادی را در نیویورک می‌شناسم و آن‌ها مردمان خیلی خوبی هستند، گفت: همه ما خیلی خوبیم چه ایرانی باشیم یا نباشیم. درست است؟

وی در ادامه با اشاره به لغو کردن دستورش پس از مطلع شدن از این که دست کم ۱۵۰ نفر از مردم در این حمله جان خواهند باخت، گفت: من گفتم که این را دوست ندارم. از آن خوشم نیامد و متوقفش کردم. ما [نیروها را] اعزام نکردیم، کمی گزارش اشتباه وجود داشت. مثل این بود که آن‌ها را اعزام کرده و سپس بازگرداندیم، اما این کار را نکردیم. من این کار را نکردم؛ تصمیم نهایی را گرفتم که چنین کاری نکنم.

رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به این اقدام خود گفت: من از این موقعیت به خوبی کسب منفعت کردم و اگر قرار باشد اتفاقی بیافتد، در موقعیتی هستیم که کار بسیار بدتری انجام بدهیم. اما خوشبختانه لازم نیست که کاری انجام بدهیم.

ترامپ افزود: ما خواهان صلح هستیم. می‌خواهیم جاده، مدرسه و تمام آن‌چیزها که می‌خواهیم را بسازیم. اما نمی‌توانیم به ایران اجازه بدهیم که سلاح هسته‌ای داشته باشد. نمی‌توان به ایران و برخی کشورهای دیگر اجازه دستیابی به تسلیحات هسته‌ای داد. این بسیار فاجعه‌بار است.

“اردوغان” میانجیگر تازه ایران و امریکا

“اردوغان رییس جمهوری ترکیه می‌گوید مذاکراتی را میان واشنگتن و تهران با هدف کاستن از تنش ایجاد شده در ماه‌های اخیر میان دو کشور آغاز کرده است.
“رجب طیب اردوغان” رییس جمهوری ترکیه به‌تازگی اعلام کرده که گفت‌وگو میان ایران و امریکا با هدف میانجیگری و تنش‌زدایی میان دو کشور را آغاز کرده است.

به گزارش اعتدال؛ شبه خبری دولتی “تی آر تی” ترکیه با اعلام این خبر افزوده است: “اردوغان رییس جمهوری ترکیه می‌گوید مذاکراتی را میان واشنگتن و تهران با هدف کاستن از تنش ایجاد شده در ماه‌های اخیر میان دو کشور آغاز کرده است. او گفته که هدف‌اش ایجاد زمینه‌ای مشترک برای حل مشکلات است. رییس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد که مایل به پذیرفتن نقش میانجی میان ایران و امریکا برای کاهش تنش میان دو کشور و ایجاد ثبات و آرامش بیشتر در خاورمیانه است.

“تی آر تی” ترکیه می‌نویسد اردوغان در حالی این پیشنهاد را مطرح می‌کند که “شینزو آبه” نخست‌وزیر ژاپن در تلاش مشابه برای پیدا کردن زمینه مشترک به منظور جلوگیری از تشدید تنش میان ایران و امریکا ناموفق بود.

رهبر انقلاب در دیدار نخست‌وزیر ژاپن، پیشنهاد مذاکره با آمریکا را رد کرده بودند و گفتند هیچ پیامی برای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ندارند.

اردوغان در گفت‌وگو با خبرنگاران در مسیر بازگشت از سفر به کشورش ترکیه اظهار داشت: “آبه به من گفت که آیا می‌توانم به حل مشکل میان ایران و امریکا کمک کنم و من گفتم چرا که نه. من می‌توانم با مقام ارشد رهبری ایران آیت‌الله خامنه‌ای و حسن روحانی رییس جمهوری ایران صحبت کنم. پس از آن ما با یکدیگر توافق کردیم که در این‌باره بحث‌ها صورت گیرد و گام‌های بعدی برداشته شوند”.

“تی آر تی” ترکیه می‌نویسد: “در دوران ریاست جمهوری ترامپ در امریکا آن کشور فشارها بر ایران را پس از خروج از برجام و اعمال تحریم‌های دوباره علیه تهران افزایش داده است و دولت‌ها و شرکت‌ها را از تجارت با ایران برحذر داشته و تهدید می‌کند که در صورت تجارت با ایران مشمول مجازات‌های تحریمی امریکا خواهند شد”.

این شبکه خبری در پایان می‌نویسد: “اردوغان تاکید کرده که ژاپن از تحریم‌های امریکا علیه ایران حمایت نمی‌کند و معتقد است که نیاز به راه‌حلی برای مشکل میان ایران و امریکا با “افقی تازه و رهبری‌ای هوشمند” وجود دارد. اردوغان همچنین گفته است که مقام‌های چینی نیز مخالف تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران هستند و معتقدند که تحریم‌ها اثری منفی یرای صلح و ثبات در منطقه دارند”.

بازتاب گام دوم کاهش تعهدات هسته ای در رسانه های بین المللی

رسانه های بین المللی بدنبال اعلام خبر افزایش درصد غنی سازی اورانیوم ایران از سوی مقامات کشورمان ضمن بازتاب گسترده این اقدام، آن را پاسخی از سوی تهران به اعمال مجدد تحریم های واشنگتن و نیز هشداری به طرف های اروپایی برجام به خاطر عدم تلاش برای دستیابی ایران به منافع توافق هسته ای عنوان کردند.

اقدام جمهوری اسلامی ایران در اجرای گام دوم کاهش تعهدات هسته ای در برابر بدعهدی طرفهای مقابل و مطابق با شروط مندرج در برجام، بازتاب گسترده ای در رسانه های بین المللی یافت.

به گزارش اعتدال،  رسانه های بین المللی بدنبال اعلام خبر افزایش درصد غنی سازی اورانیوم ایران از سوی مقامات کشورمان ضمن بازتاب گسترده این اقدام، آن را پاسخی از سوی تهران به اعمال مجدد تحریم های واشنگتن و نیز هشداری به طرف های اروپایی برجام به خاطر عدم تلاش برای دستیابی ایران به منافع توافق هسته ای عنوان کردند.

با این حال برخی رسانه های غربی ادعا کردند این اقدام نقض برجام از سوی ایران خواهد بود.

** آسوشیتدپرس: گام‌های هسته‌ای ایران به آسانی قابل بازگشت است

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس گزارش داد: ایران امروز (یکشنبه) اعلام کرد که سطح غنی سازی اورانیوم را افزایش خواهد داد که این اقدام تأکیدی بر تشدید تنش‌ها بین تهران و آمریکا است.

مقامات ایرانی روز یکشنبه اعلام کردند که سطح غنی سازی تا ساعات آینده در همین روز افزایش می‌یابد اما درصد دقیق غنی سازی را اعلام نکردند.

«علی ربیعی» سخنگوی دولت گفت که “سطح جدید غنی سازی بر اساس نیازهای ما خواهد بود”. سطح غنی سازی مطابق توافق هسته‌ای برجام ۳.۶۷ درصد تعیین شده بود.

مقامات ایران تاکید کردند که اقدامات جدید موجب بسته شدن مسیر دیپلماسی برای حفظ برجام نخواهد شد.

«عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران گفت: فرصت برای دیپلماسی وجود خواهد داشت.

این درحالیست که «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه روز گذشته (شنبه) در گفت وگوی تلفنی با حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران گفت که تلاش می‌کند تا ۱۵ ژوئیه راهی برای از سرگیری گفت وگو بین ایران و شریکان غربی پیدا کند.

عراقچی امروز گفت که بحث‌ها با اروپایی‌ها ادامه دارد.

وی افزود: از دیدگاه ما اگر آمریکا بخواهد در مذاکرات بین ایران و کشورهای ۱+۴ مشارکت کند این کار ممکن است.

آسوشیتدپرس ادامه داد: با این حال امیدها برای نجات و حفظ برجام بطور فزاینده ای کمرنگ شده است زیرا اروپایی‌ها قادر به ارائه راه مؤثری برای دور زدن تحریم‌های آمریکا نبوده‌اند.

آسوشیتدپرس تاکید کرد: هر چند گام‌های ایران برای کارشناسان منع اشاعه هسته‌ای موجب نگرانی است اما اگر اروپایی‌ها کاهش تحریم‌های مورد نظر ایران را به این کشور ارائه دهند، این گام‌های هسته‌ای ایران به آسانی قابل بازگشت است.

** بی بی سی: ایران نقض جدید توافق هسته‌ای را اعلام کرد

شبکه خبری “بی بی سی” انگلیس نیز در خبری فوری با عنوان اینکه “اعلام مورد جدید نقض برجام از سوی ایران” گزارش داد: ایران اعلام کرد که از محدوده مشخص شده در سطح غنی سازی اورانیوم با نقض توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ عبور خواهد کرد.

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران گفت که ایران هنوز می‌خواهد توافق هسته‌ای را حفظ کند اما کشورهای اروپایی را به علت پایبند نبودن به تعهدات آنها مقصر دانست.

آمریکا بطور یکجانبه در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای خارج شد و از آن زمان تا کنون تحریم‌های شدیدی علیه ایران اعمال کرده است.

این شبکه خبری انگلیسی ادعا کرد: اعلام امروز ایران تازه‌ترین مورد نقض توافق هسته‌ای است. ایران در ماه مه (اردیبهشت) نیز میزان تولید اورانیوم غنی شده را افزایش داده بود؛ ماده‌ای که برای تولید سوخت رآکتورها قابل استفاده است اما برای ساخت سلاح هسته‌ای هم می‌توان از آن استفاده کرد. این کشور تا کنون میزان اورانیوم غنی شده‌ای بیش از میزان مجاز در برجام است.

عراقچی روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که ایران غنی سازی اورانیوم بالاتر از سطح ۳.۶۷ درصدی را آغاز خواهد کرد.

اعلام این مطلب یک روز پس از آن صورت گرفت که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در گفت وگو با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نسبت به تبعات کنار گذاشته شدن توافق هسته‌ای ابراز “نگرانی عمیق” کرد.

روحانی از کشورهای اروپایی خواست که برای حفظ توافق هسته‌ای اکنون اقدام کنند.

** خبرگزاری فرانسه: برجام در معرض خطر

فرانس پرس نیز در گزارشی با عنوان “ایران در مسیر افزایش سطح غنی سازی اورانیوم”، توافق هسته‌ای برجام را “توافقی در معرض خطر” توصیف کرد و نوشت: ایران روز یکشنبه اعلام کرد که در تلاش برای فشار بر امضا کنندگان توافق هسته‌ای برای اجرای تعهدات آنها، سطح مجاز غنی سازی در توافق هسته‌ای را نقض می‌کند.

این خبرگزاری غربی افزود: این اقدام ایران درحالی انجام می‌شود که اتحادیه اروپا و آمریکا که از توافق خارج شده با این اقدام ایران مخالف هستند.

روحانی رئیس جمهوری ایران برای اولین بار در روز ۸ مه (۱۸ اردیبهشت) همزمان با اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام، قصد جمهوری اسلامی ایران در زمینه کاهش تعهدات را اعلام کرد.

وی گفت که این اقدامات در پاسخ به قصور و کوتاهی کشورهای باقی مانده در برجام برای عمل به قول‌های خود برای کمک به ایران در دور زدن تحریم‌های گزنده آمریکا انجام می‌شود.

مکرون رئیس جمهوری فرانسه در گفت وگو با روحانی از “نگرانی عمیق” خود درباره خطرات تضعیف توافق هسته‌ای سخن گفت.

با این حال مکرون و روحانی توافق کردند که تا روز ۱۵ ژوئیه (دوشنبه ۲۴ تیر) شرایط برای از سرگیری گفت وگوها بین تمام طرف‌ها را بررسی کنند.

هنوز معلوم نیست که جمهوری اسلامی تا چه حدی غنی سازی را تقویت خواهد کرد. اما یک مشاور ارشد آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران روز جمعه گفت که سطح غنی سازی می‌تواند به پنج درصد برسد.

روحانی تاکید کرده که اگر سایر طرف‌ها به ایران در کاهش تأثیر تحریم‌ها کمک کنند، اقدامات ایران برگشت داده خواهد شد.

ایران با استناد به شروطی از برجام در خصوص کاهش تعهدات در برابر نقض تعهدات طرف دیگر، می‌گوید که توافق هسته‌ای را نقض نکرده است.

اروپا درصدد حفظ توافق هسته‌ای از طریق ایجاد سازوکار پرداخت مالی موسوم به “اینستکس” است که هدف از آن کمک به ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا است.

اما روحانی این سازوکار را به عنوان “توخالی” رد کرده زیرا فروش نفت ایران را تسهیل نکرده است.

** رویترز: افزایش چالش ایران در برابر فشار تحریمی آمریکا

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: ایران روز یکشنبه اعلام کرد که تعهدات خود در چهارچوب توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را کاهش می‌دهد و سطح غنی سازی را بالا می‌برد.

رویترز افزود: مقامات ارشد ایران در یک کنفرانس خبری اعلام کردند که این کشور هر ۶۰ روز به کاهش تعهدات ادامه می‌دهد مگر اینکه امضا کنندگان برجام برای محافظت از ایران در برابر تحریم‌های آمریکا اقدام کنند اما آنها در عین حال مسیر دیپلماسی را باز نگاه داشتند.

در نشانه‌ای از افزایش نگرانی غربی‌ها، رئیس جمهوری فرانسه گفت که او و حسن روحانی توافق کرده‌اند که بدنبال شرایطی برای از سرگیری گفت وگوها درباره مساله هسته‌ای ایران تا روز ۱۵ ژوئیه باشند.

دفتر مکرون افزود که او به گفت وگو با مقامات ایران و سایر طرف‌های دخیل برای “تعامل به منظور کاهش تنشها در موضوع هسته‌ای ایران” ادامه خواهد داد.

** سی ان ان: پیام مهم ایران باز بودن مسیر دیپلماسی است

شبکه تلویزیونی سی ان ان در بازتاب گام جدید ایران در ارتباط با کاهش تعهدات برجامی گزارش داد: پیام مهمی که از این نشست از سوی تهران دریافت می شود، باز بودن مسیر دیپلماسی است.

این شبکه خبری آمریکایی پس از نشست خبری مشترک سخنگویان دولت و سازمان انرژی اتمی در باره گام‌های جدید ایران در برجام افزود: ایران سطح غنی سازی اورانیوم خود را افزایش می‌دهد، بنابر توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ حد مجاز غنی سازی ۳.۶۷ درصد برای ایران بود، اما ایران می‌گوید مسیر دیپلماسی همچنان باز است.

“سام کیلی” (Sam Kiley) خبرنگاری سی ان ان از مسکو درباره این نشست خبری گفت: بله! مسیر دیپلماسی باز است و این پیام بسیار مهمی است که از طرف تهران می‌آید.

خبرنگار سی ان ان ادامه داد: ایران “بی میل” به کاهش تعهدات در برجام خود را نشان داد، توافقی که دولت ترامپ در ماه مه سال گذشته میلادی آن را ترک کرد، مساله انتقاد آمیز هم در برجام همین است.

این شبکه خبری آمریکایی افزود: ایران بار دیگر مهلتی ۶۰ روزه بخصوص به طرف اروپایی داد تا نتیجه منسجمی در خصوص اینکه ایران قادر به مبادلات نفتی داشته باشد، اعلام کرد.

کیلی در ادامه گفت: آمریکا نه تنها تحریم‌های یکجانبه را بر ایران اعمال کرده بلکه تحریم‌های چند جانبه ای بر کشورهایی که قصد تجارت و خرید نفت از این کشور را داشته باشند، اعمال کرده و تهران خواستار نتیجه ملموسی از تلاش‌های دیپلماتیک اروپایی‌ها در تسهیل این تحریم‌ها است، ایران می‌خواهد تا حاصل فروش نفت خود را مستقیماً وارد سیستم مالی و اقتصادی کشور کند.

وی افزود: این تنش نخست بر سر این توافق است و این یک فشار دیپلماتیک ایران بخصوص به طرف اروپایی است چرا که هیچ پیشرفت (نفع) اقتصادی از توافق هسته‌ای عاید ایران نشده است.

این رسانه تصویری آمریکایی افزود: باید بخاطر داشته باشیم که این آمریکا بود که ابتدا از توافق خارج شد، آلمان، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه تلاش به حفظ این توافق دارند.

خبرنگار سی ان ان ادامه داد: ایران طرف‌های دیگر امضا کننده توافق بخصوص اروپایی ها را متهم به قصور در اجرای تعهدات خود بنابراین توافق می‌داند.

این شبکه تلویزیونی آمریکایی گزارش داد: تهران تا امروز به طرف‌های امضا کننده توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ مهلت داده بود تا تأثیر تحریم‌های آمریکا را تسهیل کنند.

سی ان ان ادامه داد: امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه با همتای ایرانی خود روز شنبه (روز گذشته) تماسی تلفنی داشت و تلاش کرد تا این توافق را نگه دارد؛ دفتر ریاست جمهوری فرانسه در این باره اعلام کرد که مکرون تلاش دارد تا مذاکرات بین المللی را تا اواسط ماه جولای آغاز کند.

** لو فیگارو: افزایش درصد غنی سازی ایران بالاتر ازنرخ توافق شده در وین است

خبرگزاری فرانسه، روزنامه «لو موند»، «لو فیگارو»، «لا نوول ابزروتوآر»، «اوئست فرانس» فرانسه و «لا لیبر» بلژیک از جمله نخستین رسانه‌های فرانسوی بودند که ساعتی پس از اعلام افزایش غنی سازی اورانیوم از سوی مقامات کشورمان آن را بازتاب دادند.

این رسانه‌ها در عین حال مدعی شده‌اند که این افزایش درصد غنی سازی اورانیوم باعث افزایش تنش‌ها در موضوع هسته‌ای خواهد شد.

لو فیگارو نوشت: ایران روز یکشنبه هفتم ژوئیه اعلام کرد که گام جدید خود در کاهش تعهدات هسته‌ای در مقابل جامعه بین الملل را برمی دارد و امروز غنی سازی اورانیوم در سطحی ممنوعه نسبت به آنچه در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ متعهد شده بود را آغاز می‌کند.

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی بدون اعلام درصد جدید غنی سازی که ایران در حال حاضر قصد دارد انجام دهد، گفت: با انجام مسائل فنی افزایش درصد غنی‌سازی اورانیوم، تا ساعاتی دیگر درصد غنی سازی ایران از ۳.۶۷ عبور خواهد کرد.

این رسانه فرانسوی نوشت: این نرخ بالاتر از آن چیزی است که طبق توافق وین در سال ۲۰۱۵ که ایالات متحده از آن خارج شد، تعهد شده بود.

** خبرگزاری فرانسه: افزایش درصد غنی سازی ایران همچنان کمتر از مقدار غنی سازی ایران قبل از حصول برجام است

خبرگزاری فرانسه هم نوشت: مقامات ایرانی که در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بودند همچنین اعلام داشتند تهران به کاهش تعهدات خود در پایان فرصت ۶۰ روزه به امضا کنندگان توافق در صورتی که از این توافق در مقابل تحریم‌های آمریکا محافظت نکنند، ادامه می‌دهد.

میزان پنج درصد غنی سازی اورانیوم که ایران در پی دستیابی به آن است، همچنان بسیار پایین‌تر از غنی سازی ۲۰ درصد قبل از تحقق توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ و خیلی کمتر از حدود ۹۰ درصدی است که برای ساخت سلاح هسته‌ای نیاز است.

خبرگزاری فرانسه در عین حال اضافه کرد: ایران همچنین تهدید کرده که پروژه اولیه خود را برای ساخت یک راکتور هسته‌ای در اراک تحت توافق وین اجرا کند.

«سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه ایران امروز گفت که اگر بازطراحی راکتور اتمی اراک براساس توافق انجام شده در برجام انجام نشود، ایران این راکتور را با وضعیت سابق راه‌اندازی خواهد کرد.

**لا نوول ابزروتوآر: غنی سازی ایران پاسخی به ترامپ است

«لا نوول ابزروتوآر» هم نوشت: ایران به طور رسمی اعلام کرد که درصد غنی سازی اورانیوم خود را تا ساعاتی دیگر از ۳.۶۷ درصد بالاتر می‌برد. پاسخی به ترامپ.

این رسانه فرانسوی مدعی شده که این مساله منجر به افزایش تنش‌ها در موضوع هسته‌ای ایران خواهد شد.

تصمیم به افزایش درصد غنی سازی اورانیوم ۲۳۵ به سطح خلوص بالاتر از ۳.۶۷ درصد، محدودیتی که در توافق ماه جولای سال ۲۰۱۵ در وین تعهد شد، روز چهارشنبه توسط رئیس جمهوری ایران حسن روحانی اعلام شد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که در ۱۰ ژوئیه، به درخواست ایالات متحده، یک جلسه فوق العاده برگزار خواهد شد تا کاهش تعهدات هسته‌ای از سوی ایران را بررسی کند.

**پیشنهاد محرمانه مکرون به روحانی برای یافتن راه مذاکره با آمریکا

رادیو بین المللی فرانسه هم نوشت: حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، در گفت‌وگوی تلفنی با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود، از آمادگی برای مذاکره با «۱+۵» خبر داده است. با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، این اولین بار است که ایران از گروه «۱+۵» سخن می‌گوید که شامل آمریکا نیز می‌شود. با این حال روحانی «توقف کلیه تحریم‌ها» را مقدمه چنین «حرکتی» دانسته است.

پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران نوشت که حسن روحانی «با اشاره به پیشنهاد همتای فرانسوی خود»، این اظهارات را مطرح کرده، اما در باره پیشنهاد مکرون توضیح بیشتری داده نشده است.

جملاتی که دفتر ریاست جمهوری ایران از مکرون نقل کرده، این است که رئیس جمهوری فرانسه از آمادگی این کشور برای «حفظ برجام» سخن گفته است. اما کاخ الیزه درباره گفت‌وگوی تلفنی روحانی و مکرون اعلام کرد که این گفت‌وگو «بیش از یک ساعت» طول کشید.

همچنین بر اساس اعلام الیزه، این دو بر سر یک مهلت یک هفته‌ای (تا ۱۵ ژوئیه) برای «بررسی شرایط ازسرگیری مذاکرات» توافق کردند.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه، جزئیات بیشتری از این «مذاکرات» ارائه نکرده است. با این حال، مکرون از روحانی خواسته که ایران در این مهلت، دست به اقدام جدیدی در جهت تضعیف برجام نزند.

مکرون نیز متعهد شده که در این مدت، تلاش‌های خود را برای مذاکره با «شرکای بین‌المللی مربوطه» به منظور کاهش تنش‌ها به کار گیرد.

همچنین عباس عراقچی، معاون وزیرامورخارجه ایران روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با سخنگوی دولت و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: «در صورتی که آمریکایی‌ها بخواهند در گفت‌وگوهای ایران و ۱+۴ حضور داشته باشند از نظر ما مانعی ندارد به شرط اینکه تحریم‌ها را بردارد.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که پیشتر اعلام کرده برجام «توافق بدی» است، بارها خواستار یک «توافق بهتر» با ایران شده است.

این در حالی است که آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که دیگر مایل نیست «تجربه برجام» را تکرار کند.

** اشپیگل: ایران «نقض اصل برجام» را اعلام کرد

نشریه اشپیگل مدعی شد که اقدام ایران نقض اصل اساسی توافق هسته ای بوده و با این کار موجودیت برجام بیش از پیش به خطر می افتد.

طبق توافق هسته ای ۲۰۱۵ وین ایران مجاز است اورانیوم مورد نیاز خود را تا ۳.۶۷ درصد غنی سازی کند. با این حال ایران اعلام کرد که از امروز دیگر به این اصل پایبند نبوده و به هر میزان مورد نیاز خود به غنی سازی بیشتر اقدام خواهد کرد.

به نوشته اشپیگل، آینده توافق هسته ای ایران از سال گذشته و با خروج یکجانبه آمریکا از آن به مخاطره افتاده است.
در حالی که آلمان و اروپا بر مواضع خود و حمایت از برجام پافشاری می کنند، ایران طبق اعلام قبلی خود اقدام دیگری را در راستای کاهش تعهدات برجامی اش آغاز کرده است.

این در حالی است که پیشتر نیز تهران از عبور میزان اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصدی اش از مرز ۳۰۰ کیلوگرم تعیین شده در برجام خبر داده بود.

بنابراین، ایران ماندن در برجام را به تأمین انتظارات اقتصادی اش از قبل این توافق منوط کرده و به ویژه خواهان خرید نفت خود از سوی اروپایی هاست. با این حال انتظارات ایران برآورده نشده و از این روی، این کشور اولتیماتوم دو ماهه ای را به اروپا برای انجام تعهداتشان داده است.

** بیلد: ایران «از امروز» دیگر به محدودیت برجام پایبند نمی ماند

پرتیراژترین روزنامه آلمان در گزارشی به تأثیرات تصمیم برجامی ایران در مناقشات با آمریکا پرداخت و مدعی شد که این اقدام می تواند تنش ها را افزایش دهد.

بر این اساس ایران دیگر حاضر نیست به محدودیت در غنی سازی اورانیوم که در توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ به آن ملزم شده، عمل کند.

بیلد افزود: پیش از این آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران تهدید کرده بود در صورت بدعهدی اروپایی ها، ایران برخلاف برجام، غنی سازی اورانیوم را از سرخواهد گرفت.

به گفته رهبر ایران این اقدام به معنی این نیست که این کشور به دنبال ساخت بمب هسته ای است چرا که تهران نیازی به آن ندارد و گذشته از این چنین کاری خلاف اصول اسلامی است.

**هندلزبلات: ایران اورانیوم خود را بیش از میزان تعیین شده غنی می‌کند

نشریه آلمانی هندلزبلات نیز در این باره نوشت: ایران تصمیم خود در مورد توافق هسته ای را اعلام کرد. یک سخنگوی دولت ایران گفت این کشور از امروز بنا بر نیاز خود به غنی سازی اورانیوم بیش از میزان تعیین شده در توافق هسته ای می‌پردازد.

بر این اساس ایران تأکید کرده که دیگر به میزان تعیین شده در برجام برای غنی سازی اورانیوم پایبند نمی ماند و از امروز این میزان را به بیش از ۳.۶۷ درصد تعیین شده در این توافق می‌رساند.

**اشترن: ایران مرزهای غنی سازی را درنوردید

این نشریه آلمانی نوشت: چهار سال پیش جامعه جهانی به خاطر دستیابی به توافقی موفق با ایران، جشن گرفت. اما از زمان خروج یکجانبه آمریکا از این توافق در سال ۲۰۱۸ دیگر از آن امیدواری خبری نیست.

به نوشته اشترن همان طور که انتظار می‌رفت، ایران اعلام کرد که دیگر به مرزهای تعیین شده برای غنی سازی اورانیوم در توافق هسته ای وین پایبند نمی ماند.

«علی ربیعی» سخنگوی دولت ایران یادآور شد این کشور بنا به نیاز خود به هر میزان، غنی سازی می‌کند.

**دی ولت: ایران دیگر خود را مقید به برجام نمی‌داند

در همین حال این نشریه، با اشاره به عدم تقید ایران به توافق هسته ای از امروز، به بررسی پیامدهای آن در منطقه پرداخت.

بر این اساس رژیم صهیونیستی به عنوان یکی از مخالفان اصلی توافق هسته ای پیشتر خواهان فشار بیشتر آمریکا علیه ایران و تشدید تحریم‌های ضدایرانی شده است.

در این گزارش همچنین به ادعای این رژیم مبنی بر دستیابی به اسناد محرمانه فعالیت هسته ای ایران اشاره شد. دی ولت تاکید کرد که باید در روزهای آینده منتظر واکنش آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ایش به اقدام ایران ماند.

**هویته: ایران غنی سازی اورانیوم بیشتر را دستور کار قرار داد

تارنمای خبری هویته نیز در صفحه نخست خود به تصمیم برجامی ایران پرداخت و از آغاز غنی سازی اورانیوم در این کشور بیش از میزان تعیین شده در توافق هسته ای خبر داد.

در این گزارش به سخنان مقامات ایرانی در مورد غنی سازی اورانیوم بیش از ۳.۶۷ درصد از امروز اشاره شده و آمده است: ایران اوایل ماه می اعلام کرده بود، از هفتم جولای (امروز) قصد دارد از مرز تعیین شده برجام عبور کند؛ بنابراین، علت این اقدام، خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های جدید از سوی دولت «دونالد ترامپ» علیه جمهوری اسلامی بوده است.

روزنامه العربی الجدید در گزارشی از کنفرانس مشترک خبری سخنگوی دولت، سخنگوی سازمان انرژی اتمی و عراقچی معاون وزارت امور خارجه نوشت؛ ایران اعلام کرد که مرحله دوم کاهش تعهد به توافق هسته‌ای را آغاز کرده و سقف غنی سازی ها از آنچه توافق شده بالا خواهد بود و سطح آن منوط به نیاز ایران است.

شبکه خبری العربیه نیز بخش‌هایی از نشست خبری را پوشش داد و نوشت: ایران اعلام کرد که وقت کافی برای راه حل دیپلماتیک داده است و اروپایی‌ها در پایبندی خود به توافق هسته‌ای شکست خوردند و تهران سطح غنی‌سازی اورانیوم خود را طبق این توافق افزایش می‌دهد.

روزنامه «الجمهوریه» لبنان نوشت: اعلام خبر عبور از مرز ۳.۶۷ درصد اورانیوم غنی شده از سوی ایران به مثابه شکست برای انگلیس، فرانسه و آلمان است.

الجمهوریه در مطلبی با تیتر «شدت مواضع ایران و افزایش سطح غنی سازی اورانیوم» افزود: اعلام این خبر از سوی ایران در حالی است که در پی خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های جدید بر تهران، رویارویی بین آمریکا و ایران به میزان زیادی شدت گرفت.

به نوشته این روزنامه، اظهارات «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه مبنی بر توافق با حسن روحانی همتای ایرانی خود در مورد بررسی شروط لازم برای ازسرگیری گفت‌وگو در خصوص توافق هسته‌ای در نیمه ماه جاری میلادی، بیانگر افزایش نگرانی غرب است.

المیادین: ایران ضمن اعلام افزایش سطح غنی‌سازی هشدار داد اگر در مهلت بعدی به راه‌حلی با اروپا دست پیدا نکند، گام سوم را برخواهد داشت.

الجزیره: ایران اعلام کرد از این پس در غنی‌سازی اورانیوم به سطحی فراتر از سقف تعیین‌شده در برجام خواهد رفت.

خلیج تایمز هم در خبری با تیتر «تهدید ایران به غنی‌سازی بیشتر در روزهای آینده»، اجرایی شدن کاهش تعهدات برجامی ایران را پوشش داد.

شبکه خبری روسیاالیوم با پوشش زنده نشست خبری سخنگوی دولت که با حضور سیدعباس عراقچی و بهروز کمالوندی برگزار شد، اعلام کرد که ایران در ساعات آینده به اقدامات فنی خود پایان می‌دهد و غنی‌سازی اورانیوم را تا بیش از ۳,۶۷ درصد آغاز می‌کند.

وال استریت ژورنال نیز با بیان این که ایران اعلام کرد که سطح غنی‌سازی خود را از محدوده برجام فراتر خواهد برد، مدعی شد که این دومین نقض عامدانه این سند بین‌المللی محسوب می‌شود که خطر نابودی آن را به همراه دارد.

ایندیپندنت هم رسانه دیگری بود که در اخبار خود به کاهش تعهدات برجامی ایران پرداخت و با عنوان گام ایران برای تضعیف برجام به بیان جزئیات افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم پرداخت.

یورونیوز نیز با انتشار سخنان علی ربیعی سخنگوی دولت در این زمینه به بیان جزئیات برنامه ایران برای کاهش تعهدات برجامی و افزایش غنی‌سازی اورانیوم پرداخت.

رادیو اروپای آزاد نیز در اخبار امروز، خبر اجرایی شدن گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران را منتشر کرد.

گاردین نیز در خبری به این موضوع پرداخت و نوشت: ایران برای بار دوم بخشی از تعهدات خود در برجام را زیر پای گذاشت.

دویچه وله هم در اخبار امروز خود در خبری به کاهش تعهدات برجامی ایران پرداخت و در این باره نوشت: ایران برنامه خود را برای اجرای کاهش تعهدات برجامی اعلام کرد.

اسکای نیوز هم خبری را به تصمیم ایران برای اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی اختصاص داد و نوشت: ایران در تازه‌ترین اقدام خود محدودیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را زیر پای گذاشت.

واشنگتن پست، نیویرک تایمز، تایمز آو اسرائیل و ژاپن تایمز و جروزالم پست نیز در اخبار امروز خود به افزایش سطح غنی‌سازی ایران پرداختند.

واکنش ترامپ به کاهش تعهدات ایران

رئیس جمهوری ایالات متحده در نخستین واکنش به افزایش سطح غنی سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی ایران، گفت که بهتر است ایران مراقب باشد.

به گزارش اعتدال، دونالد ترامپ قبل از ترک موریسون تاون نیوجرسی به مقصد کاخ سفید دقایق کوتاهی به خبرنگاران پاسخ داد. او وقتی درباره کاهش تعهدات برجام توسط ایران مورد سئوال قرار گرفت، فقط گفت: «ایران بهتر است بیشتر مراقب باشد.»

پیشتر، وزیر خارجه آمریکا در واکنش به تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی سازی اورانیوم گفت:‌ «توسعه اخیر ایران در برنامه برنامه هسته‌ای اش به تحریم و انزوای بیشتر خواهد انجامید. کشورها باید استانداردهای دیرینه مبنی بر وجود هیچگونه (فعالیت) غنی‌سازی در برنامه هسته‌ای ایران را باز گردانند.»

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: «ایران اگر به سلاح هسته‌ای مسلح شود خطری به مراتب بزرگتر را متوجه جهان خواهد کرد.»

چرا ترامپ وارد جنگ با ایران نخواهد شد؟

کوچک‌ترین پالسی از طرف ایران مبنی بر مذاکره با آمریکا به نفع ترامپ است. ترامپ به علت هزینه ای که در جامعه بین الملل متحمل شده و به دنبال آن به نتیجه خاصی دست پیدا نکرده، از قضا ایران در میان پهپاد جاسوسی امریکا را سرنگون کرده است. حال مردم آمریکا می گویند ترامپ با این اوضاع ایران را جسورتر کرده و ایران در حال حاضر بیشتر آمادگی حمله دارد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اعتدال با اشاره به درخواست‌های مکرر آمریکا برای مذاکره با ایران، گفت: ما اصولاً برای مذاکره بجز با رژیم صهیونیستی با هیچ ‌کشور دیگری مشکل نداریم و همیشه برای مذاکره آماده‌ایم. اما ما با آمریکا یک بار مذاکره کردیم و دیگر نمی‌توانیم مذاکره جدید داشته باشیم.

او ادامه داد: هر کشوری که از میز مذاکره خارج شده، به برجام برگردد و از آن توافق به ‌بعد ما آمادگی داریم. البته امکان دارد دو طرف اصلاحی هم داشته باشند که آن هم خیلی مشکل‌دار نیست.

جعفرزاده در خصوص اینکه آیا کاهش تعهدات برجامی ایران ادامه خواهد داشت، گفت: امیدوارم که طرف مقابل به این عقلانیت برسد که همه توافقات باید برد-برد باشد ما خودخواه هم نبودیم که بگوییم این توافق باید برد-باخت باشد. ما مدام به برد-برد فکر کردیم امیدوارم طرف مقابل هم به برد ما فکر کند و این منطقی نیست که ما عقب‌نشینی کنیم و گوشه رینگ باشیم و طرف مقابل هرکاری می‌خواهد بکند و ترامپ هر دفعه از خواب بلند می‌شود تحریمی علیه ما وضع کند.

او گام دوم برای کاهش تعهدات برجامی را اقدام مناسبی دانست و تاکیدکرد: با وجود اینکه خیلی تمایل ندارم که رئیس‌جمهور کارهای هیجانی انجام دهد و اصرار دارم که آقای روحانی کارهای عقلانی انجام دهد چون ما بعد از آن 8 سال وحشتناک، به رئیس‌جمهور عاقل رأی دادیم، ولی در رابطه با تصمیم رییس جمهور برای گام دوم کاهش تعهدات برجامی فکر می‌کنم که اقدامشان درست بود و رفتار احساسی نبود.

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که مناسبات بین ایران و آمریکا چقدر در انتخابات آینده آمریکا تأثیر دارد؟، گفت: بر اساس نظر سنجی‌ها مردم امریکا از اینکه امریکا وارد جنگ شود، متنفر هستند. بنابراین به دلیل اهمیتی که جنگ در انتخابات دارد ترامپ نمی‌تواند تهدیدهایش را عملی کند. زمانیکه ما پهپاد آمریکایی را زدیم اولین سندی که ترامپ آورد این بود که من جنگجو نیستم چون می‌داند که مردم آمریکا نسبت به رئیس‌جمهورهای که وارد جنگ می‌شوند نظر موافقی ندارند. بنابراین فکر می‌کنم ترامپ حداقل تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وارد جنگ نخواهد شد تا بتواند در بین مردم اعتمادسازی ایجاد کند.

جعفرزاده تاکیدکرد: مردم آمریکا می‌گویند که ترامپ برای برهم زده برجام هزینه‌ای کرده و توافقی را بهم زده و دعوایی را راه انداخته که هیچ سودی نداشته است. به همین دلیل ترامپ اصرار به مذاکره دارد چون برهم زدن برجام هیچ سودی برای مردم آمریکا نداشته است.

این نماینده مجلس، گفت: ترامپ فکر می‌کرد با فشار ایران را تسلیم می‌کنم، فشار آورد و نمی‌خواهم بگویم که به ما سخت نگذشت و باید از مردم به خاطر تحمل این سختی‌ها قدردانی کرد ولی نتیجه این فشارها چه شد؟ چند بار تاریخ سرنگونی جمهوری اسلامی را اعلام کرد، چه شد؟ گفت چهلمین سال پیروزی انقلاب را جشن نمی‌گیریم اما چه شد؟ این‌ها نشان می‌دهد که ترامپ به یک اجرای سیاست غلط و یک کارنامه منفی در مقابل مردم آمریکا روبه‌رو است.

جعفرزاده، تاکید کرد: کوچک‌ترین پالسی از طرف ایران مبنی بر نشستن سر میز مذاکره به نفع ترامپ است. ترامپ به خاطر خسارتی که وارد کرده و نتیجه‌ای نگرفته و اتفاقاً ایران با جسارت تمام پهپادش را زده، و مردم آمریکا می گویند که ترامپ که ایران را جسورتر کرده است و ایران در حال حاضر بیشتر آمادگی حمله دارد.

او ادامه داد: ترامپ فاقد یک کارنامه اقدامی خوب است. می‌تواند به مردمش بگوید که با ایران و اروپا چه کار کرده و چه هزینه‌هایی را متحمل شده اما نتیجه چه شد؟ اقدامات دولت آمریکا هیچ نتیجه‌ای نداشت و اوضاع بدتر هم شد، غنی‌سازی ما افزایش پیدا کرد و اورانیوم بیشتر تولید شد. ایران در منطقه آزادی عمل بیشتری پیدا کرد و قیمت نفت در جهان و قیمت بنزین در آمریکا افزایش پیدا کرد و هزینه‌های مبادله هم در آمریکا بالا رفت. چین با آمریکا دچار مشکلات اقتصادی شد. اتحادیه اروپا از آمریکا گله‌مند است و… این‌ها همه نتیجه منفی اقدامی است که آمریکا به عنوان خروج از برجام انجام داد.

پمپئو: کارمان با ایران هنوز تمام نشده است

وزیرامورخارجه آمریکا در جریان نشستی اعلام کرد که کشورش سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرده، هرچند کارمان با ایران تمام نشده است.

به گزارش اعتدال به نقل از الجزیره، «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان نشستی در واشنگتن به سخت‌ترین و شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران اذعان کرد.

در همین ارتباط مایک پمپئو که در نشست «مسیحیان متحد برای اسرائیل» شرکت کرده بود، در سخنانی اعلام کرد: شدیدترین تحریم‌های تاریخ را بر ایران اعمال کرده ایم.

وزیرخارجه آمریکا در عین حال در ادامه سخنان خود مدعی شد که کارمان با ایران هنوز تمام نشده است.

مایک پمپئو در این نشست همچنین با ستایش رژیم صهیونیستی در منطقه، مدعی شد که تهران مانع از آزادی دیانت شهروندان خود می‌شود و ما برای تمامی مظلومان ایران دعا می‌کنیم.

وزیرخارجه آمریکا همچنین ادعا کرد که واشنگتن جلوی دستیابی ایران به اموالی را که می‌خواست برای نابودی کشور اسرائیل به کار بگیرد، گرفته است.

در عین حال وزیرخارجه دولت ترامپ تنها مقام آمریکایی نیست که به اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران اعتراف می‌کند بلکه پیش از او نیز مایک پنس، معاون ترامپ در گفت‌وگویی به وضع مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران که با اجرای توافق هسته‌ای لغو شده بودند اشاره کرده و آن را سخت‌ترین تحریم‌هایی توصیف کرد که تا کنون تهران با آن مواجه بوده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اردیبهشت سال گذشته اعلام کرد که از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود و تحریم‌ها علیه ایران را باز می‌گرداند. در آن زمان نیز ترامپ به اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران اشاره کرده بود.

واکنش ظریف به چراغ سبز آمریکا برای مذاکره!؟

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به برگزاری انتخابات گفت: امسال هم مردم با حضورشان ثابت می‌کنند که سیاست آمریکا سیاست شکست‌خورده است. مهم نیست چه کسی پیروز می‌شود. مهم این است که در انتخابات ایران پیروز شود و آمریکا شکست بخورد؛ لذا انتخابات امسال و سال آینده ارزش راهبردی برای کشور دارد.

به گزارش اعتدال، محمدجواد ظریف که در همایش فرمانداران سراسر کشور سخن می‌گفت، اظهار کرد: در انتخابات ۹۲ هم آمریکایی‌ها خیال کرده بودند مردم با صندوق رأی قهر کرده‌اند و می‌گفتند مردم به پای صندوق رأی بعد از ۸۸ نمی‌آیند، اما ۷۳ درصد مردم آمدند.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: برخی از دوستان می‌گفتند برجام استحکام نداشت که آمریکا آن را زیر پا گذاشت و من می‌گویم خیلی هم بود، الان هم می‌بینیم در آینده هم می‌بینیم. منافع ملی ما اجازه نمی‌دهد ما فیلم بسازیم.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد:‌«آمریکا با رها کردن خود از یوغ گروه بی می تواند عاقلانه زندگی کند. ما سر جنگی با کسی نداریم. ایران در دو حوزه پیروز است. وقتی ایران براساس بند ۳۶ اقدام تصمیم گرفت برخی تعهداتش را متوقف کند در شرایط ضعف نبود.

وی افزود: ایران بعنوان ایران و کل نظام ذیل مقام رهبری فعالیت می کند در حوزه میدان و حوزه سیاسی بین المللی دست بالا را دارد. ایران یکپارچه است و امسال پای صندوقهای رای این انسجام ملی را نشان خواهند داد.

ظریف تصریح کرد: آمریکا به خاطر اقدامات غلط در صحنه میدانی و سیاسی شکست خورده است. آمریکا نمی تواند از ما دلخور باشد که از مردم یمن به جای کسانی که آنها را بمباران کردند حمایت کردیم. آمریکا به ترپریسم اقتصادی رو آورده و ایران در موضع قدرت است نه ضعف.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد: «اینستکس ممکن است برای ما ارزشی نداشته باشد ولی متحدان آمریکا تصمیم گرفتند که سازوکاری ایجاد کنند که آمریکا را دور بزنند. الان که ما وارد مرحله مهم حیات سیاسی ایران می شویم باید با این دید باز وارد شویم که ایران منابع متعدد قدرت دارد. ما امنیتمان درونزاست و پیشرفت علمی و توسعه اقتصادی و نظم اجتماعی و مشروعیتمان دورنزا است».

وی ادامه داد: یک بار دیگر ثابت می کنیم آمریکا نمی تواند کاری کند وظیفه ما این است پست مردم و پست مقاومت مردم فایم نشویم.

ظریف همچنین در جمع خبرنگاران درباره ادعای انگلیس درباره توقیف نفتکش گفت: «ظاهرا نفتکش بریتانیایی عبور کرده است. آنچه خودشان مطرح کردند و ادعاهایی که مطرح می‌شود برای ایجاد تنش است و این ادعاها هیچ ارزشی ندارد».

وی همچنین افزود: «تا الان این ادعاها را زیاد تکرار کرده‌اند. البته این را سپاه رد کرد اما این حرفها معمولا برای پوشاندن نقاط ضعف آنها مطرح می‌شود».

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوال دیگری درباره سفرش به سازمان ملل گفت: «هنوز ویزای من صادر نشده اما این سفر برای شرکت در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل است. البته در کنارش با مجامع فکری رسانه‌ها برنامه خواهم داشت و بعد از آن به کاراکاس برای شرکت در نشست عدم تعهد و همچنین سفری دوجانبه خواهم رفت و به دو کشور دیگر آمریکای لاتین هم سفر می‌کنم».

ظریف درباره اینکه آیا ایران چراغ سبزی به آمریکا برای حضور در مذاکرات داده است یا نه، توضیح داد: «ما هیچگاه میز مذاکره را ترک نکردیم. تا اسفندماه ۹۶ آمریکا در جلسات کمیسیون مشترک برجام شرکت می‌کرد».

تاثیرگذاری روابط ایران و آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

محمدجواد جمالی نوبندگانی نماینده فسا و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با خبرنگار اعتدال با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفت: ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی اش که با خانم کلینتون رقابت داشت گفت دست های پشت پرده ای رییس جمهور و سیاست های کلی آمریکا را تعیین می کنند و او به این موضوع انتقاد داشت. بنابراین متاسفانه عملکرد ها در انتخاب یک فرد به عنوان رییس جمهور آمریکا تاثیر قطعی ندارد.

او ادامه داد: بهترین رشد آمریکا در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون بود اما دیدید که خانم او که از حزب همسرش بود رای نمی آورد. موضوع دیگر این است که لابی صهیونیسم در رای آوری رییس جمهور آمریکا بسیار تاثیر گذار است. همچنین اسپانسرهای اصلی کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا نیز از بخش های تاثیر گذار در انتخابات هستند که معمولا این اسپانسر ها کارخانجات اسلحه سازی هستند که معمولا آنها از کاندیداهای جنگ طلب و افراطی بیشتر حمایت می کنند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اما ترامپ قول داد که بیشتر به داخل آمریکا بپردازد اما عملا این اتفاق نیفتد همانطور که آقای اوباما گفت که زندان گوانتانامو را می بندم اما بعد از پیروزی در انتخابات اعلام کرد که نمی توانم چنین اقدامی انجام دهم. بنابراین برخی از صحبت های روسای جمهور آمریکا صرفا قول های انتخاباتی است.

جمالی با اشاره به سیستم انتخاباتی آمریکا، گفت: در سیستم انتخاباتی آمریکا برگ های الکترال مهم است تا تعداد قطعی آرا. د ربرخی موارد تعداد آرایی که مردم به یک کاندیدا دادند بیشتر است اما برگ های الکترالشان کمتر است که البته مشخص نیست چه حکمتی در پشت این موضوع وجود دارد اما این موضوع از عدالت لیبرالیسم هم به دور است.

او با اشاره به گفت و گوهای با مسئولین برخی از کشورهای اروپایی، گفت: خیلی ها پیش بینی می کنند که ممکن است ترامپ بار دیگر رای بیاورد. من در ملاقات هایی که با مسئولین برخی از کشورهای اروپایی داشتم از آنها شنیدم که  شانس رای آوری ترامپ کم نیست. در صورتیکه باید دید به قول آقای ترامپ دست های پشت پرده این بار برای انتخاب رییس جمهور آمریکا به چه کسی اقبال دارند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص تاثیر مناسبات ایران و آمریکا بر روی انتخابات ریاست جمهوری این کشور، تاکید کرد: مناسبات ایران و آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بی تاثیر نیست. برای مثال جدال انتخاباتی کارتر و ریگان بر سر جاسوسان آمریکایی که در ایران زندانی بودند و  ایران این جاسوسان را لحظه آزاد کرد که کاتر شکست ورده بود و این موضوع در شکست کارتر تاثیر داشت.

جمالی ادامه داد: در حال حاضر نیز اگر تحقیر آمریکایی ها از سوی ایران ادامه داشته باشد به نظر می رسد که اگر نگوییم شکست ترامپ اما در کاهش آرای او تاثیرگذار است. البته معامله قرن و پول های سعودی ها هم در انتخابات ریاست جمهور آمریکا موثر است. اما اگر در مناظره های انتخاباتی کاندیداها را بررسی کنید بیشترین اسمی که از یک کشور خارجی می آید نام ایران است بنابراین مناسبات ایران و آمریکا در انتخابات این کشور بسیار تاثیر دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا