خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چه کسی با وزیر زن مخالف بود؟

به نظر می‌آید آنچه بر سر راه روسای جمهور در انتخاب وزیر زن مانع ایجاد کرده است، نه نظر فقهی آیت‌الله خامنه‌ای، بلکه توصیه‌ و تاکید به اعتنا و احترام نسبت به نظرات جمعی از مراجع است که وزارت زنان را مصداق «ولایت زن بر مرد» و حرام می‌دانسته‌اند.

به گزارش انصاف نیوز، پس از انتشار سخنان روز گذشته‌ی رهبری در دیدار جمعی از زنان درباره‌ی امکان وزیر شدن زنان بار دیگر این موضوع مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است و برخی این پرسش را مطرح کرده‌اند با وجود تاکید و موافقت علنی و صریح آیت‌الله خامنه‌ای با این موضوع، چه کسی مخالف حضور زنان به عنوان وزیر است؟

انتخاب وزیر زن همواره یکی از مباحث چالش‌برانگیز دولت‌ها در سال‌های اخیر بوده است. محمود احمدی‌نژاد نخستین رئیس جمهوری بود که سه زن را به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد که از بین آنان مرضیه وحید دستجردی توانست رای مثبت نمایندگان مجلس را با خود همراه سازد.

آقای احمدی‌نژاد پس از کناره‌گیری اعتراضی خانم دستجردی در سال 91 مرحوم طریقت منفرد را جایگزین او کرد تا عمر حضور تنها وزیر زن در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بیشتر از سه سال نباشد.

با انتخاب حسن روحانی برخی بر این باور بودند که رئیس جمهور میانه‌رو ایران برخی وزرا را از جامعه‌ی زنان انتخاب خواهد کرد اما در عمل در دوره‌ی ریاست جمهوری او هم خبری از حضور زنان در مقام وزیر نبود.

آقای روحانی هنگام معرفی کابینه‌ی دولت دوازدهم در واکنش به انتقاداتی که از او در این باره شده بود جمله‌ی کوتاهی گفت که ظاهرا اشاره به موانعی داشت که اختیار این کار را از او سلب کرده بود.

رئیس جمهور پیشین ایران گفته بود: خیلی دلم می‌خواست در دولت دوازدهم سه زن را به عنوان وزیر معرفی کنم، این افراد را هم در نظر گرفته بودم، جایگاه‌هایشان هم در نظر گرفته شده بود اما نشد.

حسن روحانی مدتی بعد و در بهمن 98 در دیدار جمعی از زنان درباره‌ی انتخاب وزیر زن گفته بود: دست رییس جمهور باز است و می‌تواند معاون خانم بگذارد. در آن طرف هم دست را باز بگذارید. برای انتخاب وزیر هم دست رییس جمهور را باز بگذارید. اگر ما قبول داریم و واقعا تعارف نمی‌کنیم و فقط به زبان نمی‌گوییم که زنان در کنار مردان هستند.

روزنامه‌ی شرق در گزارشی که در مرداد 96 منتشر کرده بود به نقل از «یکی از فعالان زن اصلاح‌طلب» که نامی از او برده نشده بود، نوشت: طبق اخبار موثقی که شنیده‌ام دو خط قرمز برای کابینه جدید روحانی وجود دارد که یکی از آنها انتخاب وزیر زن است.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت روحانی، در واکنش به انتقادات از عدم معرفی وزیر زن گفته‌بود: من قصد دعوا ندارم اما می‌دانم رئیس‌جمهوری برای انتخاب وزیر زن چه کشید. روزی می‌گویم چه موانعی برای انتخاب وزیر زن وجود داشت.

ابراهیم رئیسی نیز با وجود آنکه در دوران تبلیغات انتخاباتی در پاسخ به این سوال که «شما وزیر زن خواهید داشت؟»، گفته بود «بله، خانم‌هایی که می‌توانند در کارهایی نقش داشته باشند، می توانند بیایند. بحث کارآمدی است»، در «دولت انقلابی» خود وزیر زن انتخاب نکرد.

پشت پرده‌ی انتخاب نشدن وزیر زن

روزنامه‌ی آرمان ملی در گزارشی که تیر 1402 منتشر کرد، به نقل از زهرا شجاعی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و معاون امور زنان در دولت خاتمی پیرامون موانع انتخاب وزیر زن در دولت اصلاحات نوشته بود: «آقای خاتمی تصمیم داشت که وزیر زن منصوب کند، ولی زمزمه‌اش که مطرح شد به ایشان پیام داده شد که اگر این کار انجام شود ما اعلام می‌کنیم حکومت اسلامی نیست و مردم مالیات نخواهند داد»

با وجود آنکه خانم شجاعی نگفته چه کسانی چنین تهدیدی را مطرح کرده‌اند اما به نظر می‌آید که به طور کلی نهادی که با اعلام آن درباره‌ی اسلامی نبودن حکومت، بخشی از مردم مالیات نخواهند داد نهاد مرجعیت شیعه است.

عباسعلی کدخدایی، عضو حقوقدان شورای نگهبان در دی 98 در این باره گفته بود: در بحث وزارت زنان مقام معظم رهبری مخالفتی نکرد و فقط چند تن از آقایان قم اعتراض داشتند.

سایت اصولگرای رجانیوز در گزارشی که به تاریخ 9 شهریور 88 منتشر کرده بود، نوشت: «مخالفت مراجع با انتخاب وزیران زن – که از مصادیق مسلم قیمومیت و ولایت زنان بر مردان است -، نه به جهت تحجر بلکه بر اساس مستندات قرآنی، سیره اهل بیت و احادیث معتبر است».

به گزارش انصاف نیوز، با وجود آنکه برخی در سال‌های اخیر ادعاهایی را مطرح کرده‌اند که آیت الله خامنه‌ای نیز همچون برخی مراجع با حضور زنان در مقام وزارت مخالف است اما به نظر می‌آید دیدگاه ایشان در این باره منفی نیست.

رهبری نظام در دیدار اخیر جمعی از زنان به مناسبت ولادت حضرت زهرا و روز زن، تاکید کردند: در جایی مانند وزارت اگر بانوی مجرّب و کارآمد بهتر و شایسته‌تری وجود دارد، از نظر اسلام هیچ محدودیتی برای تصدّی او وجود ندارد.

برخی شنیده‌ها حاکی از آن است آنچه بر سر راه روسای جمهور در انتخاب وزیر زن مانع ایجاد کرده است، نه نظر فقهی آیت‌الله خامنه‌ای در مخالفت با این موضوع، بلکه توصیه‌ و تاکید به اعتنا و احترام نسبت به نظرات جمعی از مراجع است که وزارت زنان را مصداق «ولایت زن بر مرد» و حرام می‌دانسته‌اند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا